Magyar Muzsikaszó, 1934 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1934-07-01 / 7-8. szám

2 A hanglemeztermelés csődje k­ez a mai szűklátókörű üzleti elgondol A gépzene korszakát éljük. A rádió hanghullámai soha nem gondolt lehető­séggel olyan helyre is,eljuttatják a muzsi­kát, ahol erről csak álmodni lehetett. Mielőtt a rádió közkincse lett a gra­mofon maga volt a legtökéletesebb zenei gép, amely nagyszerűen adta vissza a legnagyszerűbb zenei produkciókat Ter­mészetesen a gramofon és rádió egybe­kapcsolódása csak fokozta annak nép­szerűségét, hiszen köztudomású, hogy a rádióhallgatók legjobban a hanglemez leadásokat szeretik. A hanglemezkedvelőknek mint a többi zenebarátnak is, két tábora van: a könnyű és a nehéz zene hívei. Amit a nehéz és félkönnyű muzsiká­ban nyújt a gramofon, az minden kriti­kán felüli: értékes, választékos, úgy mű­fajban, mint szereplőkben. Az egész könnyű muzsika hívei azon­ban már nem kapják meg azt a válasz­tékot, — amely pedig a hanglemezipar­nak is érdeke volna — amelyet a terme­lés bősége és a technika mai fejlettsége mellett várnak. Az első hiba a felvételek megválasztá­sánál kezdődik. Hihetetlen kapkodás, rendszertelenség előzi meg az itthoni fel­­vételeket. A gramofon társaságok termé­szetesen csak biztosra akarnak menni. Olyan lemezeket kell forgalomba hoz­niok, amelyekből biztosan elfogy egy át­lagos példányszám. A felvételek nagy­­költségei csak így térülnek meg és csak így lehet kilátás a joggal várt haszonra. Biztosra menni pedig nehéz, nagyon ad­­ások mellett! Mert mi biztos ma? Az operett? Ez a legbizonytalanabb. Az operett-számokat jóval a bemutató előtt kell felvenni. Az operett esetleg megbukik, vége négy-öt felvételnek. Sláger? Mit neveznek a társaságok en­nek. Amely már ismert, népszerű szám, azt nem lehet felvenni, mert mire forga­lomba kerül, esetleg már lecsépelt! Ame­lyik még ismeretlen, azt meg azért nem veszik fel, mert kevés a valószínűsége annak, hogy igazán népszerű lesz, akkor pedig raktáron maradnak a lemezek. Itt kezdődik a kapkodás. Kezdődnek a „tip­­pelések“, vájjon melyik szám­­,futhat be“? A kiadó ajánl, a szerző ajánl, az előadó művész ajánl, sőt a zenészek s a hangszerelők is. Ez azonban nem sokat számít. A társaság megbízottja mindenkit meghallgat. Ki­adót, szerzőt, előadót, hangszerelőt zené­szeket. Végig járja a zenés helyeket megtudni mit szeretnek a muzsikusok. Figyeli a rádiót, végül pedig a saját csalhatatlan egyéni elgondolása alapján azt tesz, amit maga lát jónak. Lehet, hogy helyesen ítéli meg aztán a dolgokat. Ez az elgondolás azonban telje­sen rossz. Rossz pedig azért, mert nem lehet jó ez a minimumra kor­látozott felvételi lehetőség. Tessék több felvételt készíteni, a közönség­nek nagyobb választékot nyújtani, mindjárt kisebb lesz a kockázat. Ha tizenkét számból hat megbukik, a másik hatnál, — mely nem valószínű, hogy mind százalékos — nem nagyon való­színű az sem, hogy megtalálják reális számításukat. De tessék sok számot felvenni! Esetleg egy oldalra több dalt. Tessék olcsób­­bítani a lemezeket, hogy tömegfo­gyasztás lehessen. Nagyobb anyagi áldozattal kisebbíteni lehet a költségeket. Több felvétel készí­tésénél pedig csökken az egy oldalra eső önköltségi ár. Amikor — ezt dicséretére mondom a magyar hanglemez felvételeknek — el­érték azt, hogy kitűnő művészekkel, ze­nekarokkal elsőrangút nyújtanak, tessék a lehetőségeket jobban kihasználni. Aki majd megcsinálja a népszerű, olcsó hanglemezt, aki nagy válasz­tékot tud majd nyújtani a közönség­nek, az majd megtalálja üzleti ,szá­­mításait is. Amíg nincs választék és drága a lemez, addig nem lehet számítani a kispénzű, de lelkes tömegekre! Mert tízezrek azok az országban, akik ennek a muzsikának a hívei, akiknek operettmuzsika, sláger, dal, nóta, kuplé, jazz kell. A magyar gramofon társaságoknak al­kalmuk van arra, hogy a mik­rofonon keresztül népszerűsítsék az új­donságokat s így minden lehetőség meg­van arra is, hogy felvételeiket eladhas­sák. Tessék szakítani a régi kis stílű rend­szerrel, tessék már felébredni és meg­menteni saját magukat és megakadá­lyozni a hanglemeztermelés csődjét. (s. k.) Tanító úr és a zeneszerzés — NOVELLA — írta: Barát Endre. Vége volt az órának. A tanító úr le­tette a vonalzót a katedrára és moso­lyogva nézte, ahogy a gyerekhad föl­szabadult örömmel, zsibongva, egymást taszigálva tódult ki a teremből. Pár kis percig a tanító úr elüldögélt egymagában a csendesre vált teremben. Egy kicsit fáradt volt. Bizony, nem kis dolog ennek a sok apróságnak a fejébe beleverni az ábécé tudományát. A régi, szúette padok ismerősen tárul­tak eléje. Valamikor ezen koptatta ő is a nadrágját. Gyerekkora óta élt itt, az alföldi kis falucskában, ahol az édesapja is a tanítás szelíd mesterségét folytatta. Most már az öregúr odafönn, az angya­lok iskolájában oktatja az égi nebuló­kat. .. Öreg, a fiára maradt a család hagyományos tém­ája és ő, tanító úr, lám örömmel tölti be ezt a szerény és mégis oly magasztos hivatást. Az édes­anyja ugyan, az anyák látó vakságával még most is igencsak gyerekszámba ve­szi a tanító urat és mindannyiszor nagy büszkeséggel vegyes aggodalommal és érdeklődéssel várja haza az iskolából, és apróra kikérdezgeti. Akárcsak azelőtt ré­gen, mikor még az öregúr volt a tanító. A fiatal tanító úr élete nyugodalmas mederben folydogált. Nemigen voltak nagyratörő vágyai, nem hajszolt elérhe­tetlen álomképeket... De mégis... Volt valami, ami bár meg­színesítette az egyhangú életet, de egy­ben olykor-olykor elégedetlenséget is oko­­zott a lelkében. A tanító úr, — meg kell mondani hát a nagy titkot, — zeneszerző volt. Mikor hazaeresztette a gyerkőcöket és ő maga is hazaballagott a szülői házba, hát ebéd után rögvest leült a kis harm­ó­­niumhoz, ami még a nagymamáról ma­radt a házban tisztes örökségképpen. Hosszú, finom ujjai álmatagon siklottak végig a billentyűkön és a lelkében szebb­nél szebb melódiák támadtak és bűvöle­­tes dallamok áradtak szét a levendula­­illatos kis szoba csöndjébe a tanító úr kezei nyomán. Igazán értékesek voltak-e ezek a dalok, amik ábrándos félórákon kitermelődtek finom lelkéből? Megütötték-e várjon az igazi művészet mértékét? .­. . Hogy is tudhatnánk azt mi... De szépek voltak, hangulatosak, bájosak és megfogták an­nak a szívét, aki hallgatta őket. Ez a hallgatóság bizony nemigen ál­lott sok emberből! Ketten élvezték csu­pán a tanító úr szerzeményeit: az egyik az édes­mamája volt, aranyos ezüsthajú asszonyka, őneki természetesen ez volt a legnagyszerűbb zene a világon, amit csak zeneszerző szerezhetett. A másik. . . A másik „hallgatóság“ egy tizenhétesz­tendős, csillagszemű csacsi kisleány volt. Az ő fülének is csodálatosak voltak ezek a dallamok! Jöttek volna ugyan a szomszédok is hallgatni a szépséges muzsikát, de a ta­nító úr, művészi tartózkodásában nem mert idegenek előtt még játszani... Félt, hogy kinevetik talán a háta mögött. . . Boldog volt. Míg egyrészt a tanítás munkáját is nagy kedvvel és buzgalom­mal végezte, élethivatásának tekintve a betűk beoltását a gyermeki tudatokba, úgy a zene álomszárnyain egy más, még MAGYAR MUZSIKASZÓ

Next