Magyar Muzsikaszó, 1937 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1937-01-01 / 1. szám

. Feltámadt az operett, amelyet sokan olyan szíve­sen temettek volna el és már el is pa­­rentáltak. Feltámadt és fiatalabb mint valaha volt. A fővárosban egyszerre öt színház­ban játszanak zenés darabot és már készülnek további operettek bemutatá­sára is. A színházi „orvosok” mindig­ újabb és újabb megállapításokat tettek. Nincs primadonna, ez volt az egyik jelszó. Ugyanekkor az egész világ har­sogott a magyar primadonnák nevei­től. Nem érdekli már a közönséget, volt a másik megállapítás. Ugyanakkor zsúfolva voltak a filmszínházak a sokszor egészen bárgyú filmoperet­­teknél. Nincs, nem kell satöbbi, megálla­pítások, megbuktak. Az operett pedig a primadonnák sorával zsú­folt háza­kat vonzanak, tehát primadonna is van közönség is és operett is. Nem kutatjuk, mi volt az igazi ok, a vállalkozás, vagy a darabok hiánya, a fontos, hogy újra visszakapta a kö­zönség a régi szép világnak ezt az örök­ét, melyről majdnem lemondtunk már. Szóljanak újra a zenekarok az ope­rett színházakban, karmester úr fog­lalja el régi helyét. A cigány a kávé­házakban, a jazz a táncnál, a zongo­rista a kiskocsmákban, a suszterinas az utcán, a mázoló az ásványon, a szobafestő a létrán, a pékinas a bi­ciklijén, a mindenes mosogatás köz­ben, a zsúrfiúk a szalonokban, a Man­cikák a zongora mellett játszák éne­keljék, dúdolják, fütyülésszék kedvenc dalaikat, melyet igazán az operett adhat vissza, az elparentált, de feltá­madt kedves, nagyon kedves operett... (véha) Erőss Bélát igazgatóvá nevezték ki a szerzők szövetkezetében Erőss Bélát a Magyar Szövegírók Zeneszerzők és Zeneműkiadók Szövet­kezete ügyvezető alelnökét a szövetke­zet december hó 21.-i igazgatósági ülé­sén igazgatóvá nevezték ki. A kinevezés híre osztatlan örömet kelt a szövetkezet tagjai körében. Aki ismeri Erőss Bélát, annak nem hat újságként az a megállapításunk, hogy a legkitűnőbb adminisztrátor, a pon­tosság, lelkiismeretesség mintaképe, az új igazgató. A szövetkezetben a pontozási osz­tály vezetője s a külföldi szövetkeze­tek itteni megbízottja. Felelősségteljes munkájában mindig a legelérhetőbb Tini bekerül a rádióba Logody Attila novellája Tini boldog szorongással bontotta fel a stúdióból érkezett levelet, s csak­hamar csalódottan dobta félre. Udvarias visszautasítást kapott. Hangja mikrofonra alkalmas, de egyelőre még csak kilátásba sem tudja helyezni a stúdió igazgatósága szerepeltetését. Hiába volt hát minden tanulás, fut­­kosás a nyilvános szerepeltetésekért, a sikerek, összeköttetések és jóindu­latú ajánlások... Nem, mégsem! Ő nem hagyja ma­gát. Ö tud és akar! Ö alkalmas és éne­kelni fog! Nem kell a protekció, a saját ere­jével, tudásával és akarásával fog győzni. Ö mindenkit legyőz, minden­kit letapos, mert erős és nem hátrál!... ... és keservesen sírva temetkezett heverője párnájába... ... operettrészletek következnek. Énekel Huszty Hanna és Vető Péter, kísér a városi zenekar, vezényel Bogáth Jenő. A műsor első része: rrégi jó békevilág... A szpíkernő befejezte a bejelentést, a zenekar belefogott a nyitó akkor­dokba és erőteljesen, majd mindig hal­kabban, lágyan csendültek fel a régi szép idők dallamai. A karmester észre sem vette, hogy mindenfelől rémült tekintetek mered­nek rá s csak akkor kövesedett meg tekintete, mikor meglátta Huszty Hannát, aki hangtalanul terült el a földön a zenekar mellett. Pedig éppen énekelnie kellett volna, hiszen a zenekar már a nép­szerű primadonna szólójának bevezető ütemeit játszotta. A rendező is kő­­vémeredten ült hallgatófülkéjében, csak a zenekar tagjai játszottak to­vább gépiesen. Egyszerre csak kris­tály­tisztán, csengően, biztosan és diadalmasan csendült fel egy szár­nyaló zengő hang: „Csak párosan szép ez az élet...” éne­kelt valaki pompásan, mind közelebb, jött a mikrofonhoz és helyzet meg volt mentve! Vető Péter hamar fel­fogta és beleilleszkedett az új hely­zetbe és néhány másodperc múlva már együtt énekelt új partnerével: „Árkon át, bokron át...” Ki ez a nő? kérdezte a rendező ön­magától. Ki ez a nő? kérdezte a kar­mester kérdőjellé vált arca. Ki ez a MAGYAR MUZSIKASZÓ igazságot képviselte és óriási érdeme­ket szerzett a szerzők jogdíjainak el­osztásával kapcsolatban, amit a mai nehéz, komplikált becslési rendszer alátámasztási anyagának hihetetlenül körültekintő és mindent felölelő mun­kájával végez. Mint tisztviselő sohasem kereste a népszerűséget, inkább zárkózott egyé­nisége azonban minden tudását annak szenteli, hogy a szerzők s tényleges játszottságuknak mennél megfelelőb­ben kapják jogdíjaikat. Erőss Béla kinevezése e sorok író­ját igazolja, aki régebben mikor az al­­elnököt méltatlan támadások érték, kijelentette, hogy rá még nagy fel­adatok várnak a szerzők szövetkeze­tében, s ezért nem szabad kedvét vesz­tenie. Erőss Béla nagyszerű munkásságát mi sem igazolja jobban mint az, hogy az ő általa lefektetett rendszereket egész sor külföldi szövetkezet átvette. Nagyszerűen oldotta meg a rádióval kapcsolatos nyilvántartások és elszá­molások rendszerét és kitűnően szer­vezte meg a filmjogokkal kapcsolatos díjak beszedését és elszámolását. Oldalakat lehetne írni munkássá­gáról és érdemeiről, de tudjuk, hogy az Erőss Béla puritán egyéniségével ellenkezik, s ezért most már azzal fe­jezzük be hírünket, hogy őszinte szív­vel és örömmel köszöntjük a szerzők szövetkezete új igazgatóját, mellékelünk azon előfizetőink példányai­hoz, akiknek előfizetése e lappal lejár. Kérjük az előfizetési díjakat lehetőleg azonnal postára adni, hogy a lap legkö­zelebbi szállításánál fennakadás ne áll­jon be.

Next