Szórakoztató Zenészek, 1974 (3. szám)

1974 / 3. szám

Jó bizonyítvány a tanévzárók után Vajon időszerű-e az új ok­tatási év kezdetén az elmúlt tanév vizsgáinak, évzáró hang­versenyeinek értékelése, ese­ményeinek felelevenítése? Úgy gondolom, feltétlenül idő­szerű ... A megyei stúdiók 1973—74. tanévének év végi beszámolói, záróünnepségei nem csak egyetlen, önmagukban álló rendezvényjelentőségűek, mert hatásuk átnyúlik a következő tanév munkájára is. A jól megrendezett tanév­záró ugyanis széles körű vissz­hangot kelthet a megyeszék­helyen, megyeszerte egyaránt. A kirendeltségek többnyire meghívják a megye és a me­gyeszékhely pártbizottságát, a szakszervezetek megyei taná­csát, a vendéglátóipari válla­lat, a Mészöv képviselőit, nem ritkán a megyei sajtó és a helyi rádió riporterei is meg­örökítik a stúdió tanévzárójá­nak eseményeit. Érthető, hogy stúdióink — átérezve a tanévzárók ilyen­fajta jelentőségét — idejében hozzáfogtak az előkészítéshez; már a II. félév elején eldön­tötték, milyen is legyen az évzáró? — Lehet-e nyilvános hangverseny, vagy inkább zártkörű bemutató, esetleg csupán egyéni beszámoló a végzett tananyagból? A ki­rendeltségvezetők, művészeti vezetők azt is idejében eldön­tötték, melyik hallgató szere­pelhet az évzárón egyéni pro­dukcióval, ki alkalmas arra, hogy együttesben játsszék és ki az, akinek még „erősödnie kell” ahhoz, hogy nyilvános­ság elé lépjen. A jól előkészített tanévzáró ilyenformán valóságos képet ad a stúdió egész évi munká­járól, a hallgatók felkészült­ségéről, egyéni és kollektív zenélési készségéről. A jó be­számoló egyúttal élőszóban is jellemzi a stúdiót; a művésze­ti vezető tárgyilagosan értéke­li a tanévet, annak örvendetes és nehézséget jelentő esemé­nyeit, egyúttal konferálja, ve­zeti is a műsort, néhány kere­setlen szóval bemutatja a köz­reműködő hallgatókat, együt­teseket. Tanévzárók Baranyától Szabolcsig Van-e olyan megyei stúdi­ónk, amelyik mindezen felté­teleknek kifogástalanul képes megfelelni ? Örömmel állítha­tom, hogy van, nem is egy! Évek óta példamutató a Ba­ranya megyei stúdió tanévzá­rója; idén még a szokottnál is színvonalasabb, gördüléke­nyebb műsort produkált a megyei kirendeltség és a ta­nári kar, hiszen a stúdió mű­ködésének 10. évfordulójáról is megemlékeztek Pécsett; nem csupán emelkedett, ün­nepi szavakkal, hanem kitű­nően felkészített népi zene­kar, tánczene-együttesek, hangszeresek, táncdal- és nó­taénekesek igényes, változatos műsorával is. Miért tarthatjuk sikerültnek a Heves megyei és a Hajdú- Bihar megyei stúdió évzáróját? Elsősorban azért, mert mind­kettő pontosan, élethűen jelle­mezte a stúdió jelenlegi hely­zetét, oktatási munkájának irányelveit, színvonalát. Egyik művészeti vezető sem akart versenyre kelni az ORI mű­soraival ; mindkét stúdióban helyet kaptak a műsorban olyan zenekarok, cimbalmo­sok, zongoristák, gitárosok és énekesek, akik ma még nem „koncertképesek”, de teljesít­ményük pontosan érzékeltette, mit tanultak az 1973—74. tanév során? Tetszett továb­bá, hogy a tanévzárók műsora jobbára a kötelező vizsga­anyagra épült; sűrűn hangzot­tak el a műsorban a Központi stúdió által népi zenekarra hangszerelt előadási darabok, és a tánczenei repertoárfüze­tekből is sok hallgató műsor­számát lehetett volna fel­lapozni. A veszprémi stúdió évzárója viszont azért volt sikeres, mert tükrözte a tanári kar azon törekvését, hogy a hall­gatókat minél alaposabban nevelje az életre, a szakma gyakorlati fogásaira. A tánc­zenei együttesek mellett „ven­dégként” kitűnő népi zenekar is szerepelt itt; tagjai kevés­sel előbb kaptak működési engedélyt, ill. magasabb kate­góriát az OSZK-vizsgán. Azért vendégként, mert a veszpré­mi stúdióban egy idő óta nem működik népi zenekari tan­szak, ám éppen a tanévzáró sikere nyomán várható, hogy az új tanévben ismét meg­kezdi működését. Az elmúlt tanév fejlődő, szisztematikus oktatási mun­kájáról kaptunk képet a Bor­sod, a Szabolcs-Szatmár és a Komárom megyei stúdió tan­évzáróján. A fejlődés elsősor­ban a korábbi tanévekhez vi­szonyítva volt szembetűnő; megmutatkozott az évzárón közreműködött hallgatók lét­számában is, teljesítményük színvonalában is. Győrött a dob- és a gitár­tanszak hallgatóit egy-két kül­tag rutinos zongorista „segí­tette ki”, így léptek a Hun­gária étteremben pódiumra a kis együttesek. (Ismeretes, hogy a győri stúdióban nem működött a zongoratanszak és a tanévzárón bizonyosodott be, hogy mennyire hiányzott!) A két Csongrád megyei stú­dió közül a szentesi, a fiók­stúdió szolgált ezúttal kelle­mes meglepetéssel! Igaz, a szegedi stúdió jól megrende­zett évzáróját sem illethetjük kifogással, de a szentesiek — a visszavonuló művészeti ve­zető, Puruszkai Mihály irá­nyításával — egy-két kitűnő, jól összeszoktatott együttessel nyújtottak az átlagosnál jobb, magas szintű teljesítményt. Bács-Kiskun megyében is a fiókintézmény, az első tanévét befejező kiskőrösi stúdió tan­évzárója bizonyult sikeresebb­nek, „stúdiószerűbbnek” a rangidős kecskemétinél. Kezdő zongoristák, gitárosok, dobo­sok tettek tanúságot — a ma­guk szintjén — igyekezetükről, míg Kecskeméten kétórás beat-koncertet rögtönöztek a fellépő együttesek. Mindezt szóvá kell tennünk, mert — túlságosan szabadjára engedve — önmaguk állították össze műsorukat, ráadásul azon igyekeztek, hogy hangerőben is túllicitálják az előzőket. (Miután ez maradéktalanul sikerült is, a hallgatóság in­kább ifjúsági klubban érezte magát, mint stúdió-tanévzá­­rón.) A helyzetkép teljességének kedvéért ne maradjon említés nélkül a Somogy megyei és a Szolnok megyei stúdió sem. Igaz, tanévzárót nem rendez­tek, de a tanév munkáját, a tanulmányi fegyelem erősödé­sét pozitívan értékelhetjük. (Kaposvárott helyiség hiánya miatt nem rendezhettek évzá­rót, Szolnokon pedig az utolsó tanítási napon a hallgatók egyénileg számoltak be tanul­mányaikról a tanári kar előtt.) Megyei stúdióink tanévzá­róiról tehát általánosságban jó bizonyítványt állíthatunk ki. Az évzáró koncertek mél­tóképpen reprezentálták az 1973—74. tanév erőfeszítéseit, a tanárok odaadó, szakszerű pedagógiai munkáját és a hallgatók lelkes, becsületes igyekezetét. A jelenlevő ven­dégek és hivatalos személyek megyei stúdióink jó hírét vi­hették magukkal! A jó hírve­rés pedig nem kis mértékben segíti a következő tanév elő­készítését, pedagógiai tevé­kenységét egyaránt Ezért tartjuk időszerűnek most, az új tanév kezdetén a régi tanév beszámolóinak, év­záró hangversenyeinek értéke­lését, eseményeinek feleleve­nítését. (kollár) Tanácskozás - sok muzsikával Pillanatképek a megyei stúdiók tanárain­ak továbbképző tanfolyamáról A Központi Stúdió Szófia ut­cai helyiségeiben a vizsgaiz­galmak elültével június végén került sor a megyei stúdió­oktatók kétnapos továbbképző tanfolyamára... Jól bevált szokásról írok, mert a vidéki tanárok évek óta szívest-örömest jönnek tanfolyamra, a Központi Stúdió vezetősége pedig a továbbkép­­képzéssel nem csupán műkö­dési szabályzatában rögzített kötelességének tesz eleget, ha­nem hasznos útravalót igyek­szik nyújtani a szakfelügye­lete alá tartozó megyei stú­diók tanárainak. Az 1973—74. tanév végén zongora tanárok és népi zene­kari gyakorlatoktatók tovább­képzésére került sor... Az ér­deklődés nagy volt, a meghí­vottak csaknem teljes létszám­ban megjelentek. Volt közöt­tük nagy pedagógiai és szak­mai gyakorlattal rendelkező zongoratanár — mint pl. Deák Tibor Szegedről, Kulcsár Zol­tán Debrecenből — volt kiváló, külföldön is sikert aratott szó­rakoztatózenész — hadd em­lítsem példaként a nyíregyhá­zi Marssó Jánost, Győri Tibort Debrecenből vagy Egerből Szalkay Lászlót — és nem hiá­nyoztak az ifjabb generáció képviselői sem, akik éppen pe­dagógiai tapasztalatszerzés cél­jából tartották hasznosnak a tanfolyamot. Gömbös Károly Veszprémből, Vágó Tibor Ka­posvárról érkezett a tovább­képzésre, Szentirmai Szabolcs pedig egyenesen Kanadából ha­zatérve vált első ízben résztve­vővé, ugyanígy Gárdonyi Edit is újonc volt ezúttal a tovább­képzésen. (Ők ketten az 1974— 75. tanévben kezdik meg a stú­diótanári működésüket.) A népi zenekari oktatók kö­zött is sok az ismert, jeles muzsikus. Dörömböző Géza Pécsről, Jármi Géza Debrecen­ből már visszatérő résztvevő a nyári továbbképzésen; a be­teg Varga Gézát (Szolnokról) Sándor Sándor kirendeltség­vezető „helyettesíti”, és kíván­csian nyitnak be az „újoncok” is — Damu Elek Miskolcról, Vörös P. Béla Tatabányáról, Farkas László Kecskemétről, hogy meghallgassák az előadá­sokat, és részt vegyenek a módszertani megbeszéléseken. A továbbképzés ugyanis tel­jesen gyakorlati jellegű, lénye­gében országos szakmai tapasz­talatcsere, amelynek mondani­valóját évről évre megszabják az OSZK vizsgáztatások ta­pasztalatai, valamint azok a pedagógiai, módszertani irány­elvek, amelyek a tanév peda­gógiai munkájában eredmé­nyesnek bizonyultak a Köz­ponti Stúdióban, illetőleg a me­gyei stúdiók oktatási gyakor­latában. A továbbképző tanfolyam te­matikája ilyenformán adott; éppen csak tartalommal kell megtölteni a két napot; olyan mondanivalóval, amely hasz­nos az új oktatóknak, de a ré­gieknek is, amely előbbre vi­szi a gyakorlati tanítást Nyír­egyházán, de Budapesten is, mely segítséget nyújt a követ­kező vizsgáztatások gyakorlati lebonyolításához éppúgy, mint a jövő vizsgázóinak jó felké­szítéséhez. Ezt a cseppet sem könnyű feladatot a zongoristák to­vábbképzésének vezetőjeként Kertész Kornél, a népi zené­szeknél Pongrácz Zoltán vál­lalta. (Utóbbinak segítséget je­lentett a gyakorlati munkában Suha Balogh Kálmán, a köz­ponti stúdió zenekari gyakor­lati tanításának vezetője, vala­mint Bicskei Géza cimbalom­oktató, akit a cimbalmos­ után­pótlás kiképzésének segítése céljából kért fel erre a mun­kára a Központi Stúdió veze­tősége.) Az eligazítás, a két nap programjának ismertetése után a továbbképzés résztvevői szakmánként elkülönültek és egymással szinkronban elin­dult az első előadás, az idei vizsgák tapasztalatairól. A ZONGORISTÁKNÁL Kertész Kornél joggal hang­súlyozta a vizsgázók általános­ságban tapasztalt gondos fel­készülését, de méltán említ­hette a bizottság által észre­vételezett hiányosságokat is: a technikai készség fogyatékos­ságát, a transzponálások bi­zonytalanságát, az előadásból az egyéniség hiányát. Nem vé­letlenül tért ki a vizsgadrukk­ra, a koncentrálókészségre, az idegállapotra, hiszen ezek a jellegzetes „vizsgatényezők” jó pedagógiai felkészítéssel nor­mális állapotba hozhatók és nem csökkenti a vizsgázó tel­jesítményének értékét. A második nap már a meg­hívottaké volt, egymás után ült zongorához Győri Tibor, majd Kulcsár Zoltán, Deák Tibor, Gömbös Károly, és sor­ra a többiek. Elmondták és megmutatták tanítási methodi­­kájukat a skáláztatástól kezd­ve a kötelező anyag tanításáig, a stílusismeret készségének erősítéséig bezárólag. Nem maradt el természete­sen az összefoglaló sem. Ker­tész Kornél mindenki egyetér­tése mellett hangoztatta, hogy a kétnapos összejövetelt azért tartja eredményesnek, mert élő, gyakorlati konzultáció volt, amelyen bárki gátlás nélkül képviselhette egyéni vélemé­nyét Volt alkalom egymás meggyőzésére is, a legjobb módszerek közös kialakítására is. A továbbképzés jelentősé­gét csak növeli — mondta zár­szavában —, hogy az őszinte hangvétel, az aktív vitakészség és a sok jó módszer bemuta­tása nem csupán a vidéki ta­nárok, de a Központi Stúdió zongorapedagógiájához is sok figyelemre méltó többletet adott. Ennek haszna bizonyára megmutatkozik a következő évek továbbképzésében Buda­pesten, vidéken egyaránt. A NÉPI ZENEKARI GYAKORLAT OKTATÓK továbbképzését Pongrácz Zol­tán — akárcsak Kertész Kor­nél a másik műfajban — az idei vizsgatapasztalatok sum­­mázásával kezdte Beszélt a fiatal népi zenészek elméleti tudásának és technikai képes­ségének a múlthoz viszonyított feltűnő javulásáról, a reper­toár örvendetes szélesedéséről, ugyanakkor bizonyos szakmai egyoldalúság, beszűkülés ve­szedelméről is, amelyre a Köz­ponti Stúdióban, vidéken egy­aránt fel kell figyelnünk. — Suha Balogh Kálmán a zene­kari bemutatómunka módsze­reiről beszélt, majd a térhhe­­gedűsök és a kontrások kikép­zésének szükségességét han­goztatta. Bicskei Géza az elő­adási darabok harmonizációi­nak meg nem engedhető önké­nyes megoldásait tette szóvá, ugyanakkor a magyarnóták előadásában az egyénibb meg­oldásokat keveselte. — Sok szó esett a vizsgaanyag felfrissí­téséről is, azaz nem csupán „szó volt róla”, hanem sűrűn járt kézről kézre a hegedű és a cimbalomverő — majd min­denkinek volt jó ötlete, régen elfeledett előadási darabok, — keringők, polkák, nemzet­közi dalok, egyvelegek — és modern musicalrészletek re­pertoárba iktatásával kapcso­latban. Szépen ki is kerekedett a vizsgaanyagok korszerűsíté­séhez a szakmabeliek javas­lata — nem hiányzott az egyes művek mellől a nehézségi fok megjelölése sem, így Pongrácz Zoltán bátran állíthatta a tan­folyam befejeztével, hogy ezek a javaslatok a fejben és a kéz­ben születtek, gyakorló muzsi­kusok legjobb elgondolása va­lamennyi, így valóban az élet követelményeivel gazdagítják a népi zenészek repertoárját! Ökrös József, a szolnoki stú­dió új cimbalomoktatója rög­tön be is „iratkozott” Bicskei Gézához állandó hospitálásra, a kecskeméti, tatabányai és miskolci stúdióban újonnan in­duló népi zenekari gyakorlat oktatói kérték a sűrű szakfel­ügyeletet és a folyamatos kot­taellátás biztosítását. Kérték — és meg is kell kapniuk, mert bebizonyosodott, hogy a népi zenészek legjobban a ze­nekari gyakorlaton keresztül taníthatók; szeretnek muzsikál­ni, szeretnek jobban muzsikál­ni, szeretnek újat is muzsi­kálni ! Kell-e hivatalos értékelés a kétnapos továbbképzéshez? Úgy gondolom, megtették ma­guk a tanárok, akik tanultak is, tanítottak is ez alkalom­mal. Beszéltek, vitáztak, mu­zsikáltak — egyszóval jó ta­lálkozásnak, hasznos időtöltés­nek érezték a továbbképzést és oktatói módszerekben gya­rapodva, új ismeretekkel gaz­dagodva tértek haza, hogy a tanfolyam tapasztalatai nyo­mán még jobb munkát fejt­hessenek ki a zenészek tovább­képzése és az utánpótlás ne­velése érdekében. KOLLÁR ENDRE A Baranya megyei stúdió záróvizsgájának elnöksége és közönsége SZÓRA­KOZTATÓZENÉSZEK

Next