Szórakoztató Zenészek, 1981 (22. évfolyam, 1-4. szám)

1981 / 1. szám

Farkas Bertalan és Magyari Béla űrpilóták eszmecserét folytattak a Volga Szállóban dol­gozó Hegedűs Gábor, Németh István és Liktor Ernő zenészekkel B­udapesti szórakoztató­zenészek bizalmi testü­leti ülésein és Szakszer­vezeti Bizottsági értekezletein sok szó esik törekvéseink való­­raváltásáról, mert azok vala­mennyi zenészünket közelről érintik. Tömören a következő­ket kell elmondanunk. A tagdíjbevétel 45 százalé­kával igyekeztünk úgy gazdál­kodni, hogy az a leghatéko­nyabb legyen. Az OSZK rend­szeres támogatással kiegészíti a rendelkezésünkre álló össze­get, és növeli ezt a farsangi bár bevétele is. A gazdasági munka csak egyik része tevékenységünk­nek. Utána a Társadalombiz­tosítási Tanács tevékenységét kell kiemelnem. Ebben jelen­leg 100 fős aktívahálózatra támaszkodhatunk. Ezek a tár­sadalmi munkásaink tudatá­ban vannak feladatuk fontos­ságával, ismerik a lebonyolítá­sok feltételeit, legyen az se­gélykérés, beutaló igénylés, a nyugdíjasokkal való törődés stb., stb. Itt említem meg, hogy minden év decemberében nyugdíjas találkozóra hívjuk meg a több mint félezer nyug­díjas tagunkat. Múlt évben a Royal Étte­remben tartottuk a találkozót, ahol Suha Balog Kálmán és­­ Huszár József, Bognár Péter, Perge Gyula és Németh Imre a Szabadság Szállóban muzsi­kál Molnár Tibor Amszterdamban dolgozik Gyorsfénykép az elmúlt évről zenekara szórakoztatta az idős kollégákat. A gyermekek részére a Bar­tók Gyermekszínház KISZ- fiataljai adtak hangulatos mű­sort A Mikulás szerepét Nyári Gyula zenésztársunk töltötte be nagy sikerrel. Nem kis feladat a sok se­gélyigénylés igazságos elbírá­lása. örültünk annak, hogy 1980-ban 51 tagunknak fizet­hettünk ki szülési segélyt. A 74 temetkezési segély azonban mindannyiunkat szomorúság­gal töltött el. Rendkívüli szo­ciális segélyben 98 tagunkat részesítettük. Évről évre nagy gond a be­utalók igazságos elosztása. Na­gyon sok zenészünk igényel gyógyfürdős beutalót. Nehezíti az igények kielégítését, hogy többségük nem egyedül, ha­nem családjával szeretné el­tölteni szabadságát, ami ter­mészetesen érthető. Erőfeszí­tésünk eredménye, hogy 1980- ban 152 SZOT-beutalót kap­tunk, amelyben 28 gyermekes beutaló volt. Mivel a SZOT- beutalóval nem tudjuk kielé­gíteni a családos üdülési igé­nyeket, béreljük Széplakon azt a villát, ahol turnusonként 5 főnek tudunk kulturált szál­lást biztosítani. Ezzel Szépla­kon 23 felnőtt és 15 gyermek részére tudtuk adni ezt a nya­ralási lehetőséget A külföldi beutalók között szerepelt al­­dunai út csehszlovák túra, olasz tengerparti üdülés, va­lamint 2 hét Szocsiban. (Ez­zel egy zenész társunk nász­­útját tettük még emlékeze­tesebbé.) Felhívjuk üdülést igénylő tagjaink figyelmét hogy a be­utalók igényléséhez, és a se­gélykéréshez egyaránt szüksé­ges a bizalmi javaslata, mert csak ennek alapján dönt a TT Bizottság. A tagdíjelmaradás alapvető kizáró tényező. Re­méljük, hogy ilyen ok nem áll elő. Ezúton mondunk köszönetet a fejlődő országokban működő szakszervezetek megsegítésé­hez, az olaszországi földren­gés károsultjainak támogatá­sához indított bélyegakcióban való aktív részvételért a bi­zalmiaknak és valamennyi tagtársunknak. Nádor Dénesné Helyünk az életben Hogy a szocialista Magyarországon hol a he­lye a vendéglátóipari szórakoztatózenésznek, arra én nem tudok teljesen egyértelmű vá­laszt adni. Jobban mondva, olcsó érv lenne, ha azt mondanám: a középúton, vagy még egyszerűbben, hogy a vendéglátóipar helyisé­geiben. Kétségtelen, hogy valóban szélsőséges vélemények, elterjedt zenészokoskodások, párt és szakszervezeti határozatok között kell keres­nem szerény­­ kulturális tevékenységünk funk­cióját Ám sok apró intőjel figyelmeztet he­lyünk, tevékenységünk, feladatunk vizsgála­tára. Két végletre vagyunk hajlamosak. Vagy vi­lágszerte ismert nagy előadóművészeinkhez ha­sonlíthatjuk magunkat, vagy afféle vendéglátó­ipari szükséges rossz terméknek, fogyasztást ösztökélő mesterségnek tekintjük csupán hi­vatásunkat Mind a két végletnél sok példát említünk vitáink során, amiből most két jel­lemzőt idézek. Külföldre viszonylag sűrűn utazó kollégáink, vagy egyes sikeres zenekarok vezetői olykor kissé fellengzősen nyilatkozgatnak a kinti sze­replésről, mintha a frankfurti, hamburgi lokál­ban lezajlott fellépésük egyenrangú lenne va­lamelyik világhírű zongoraművészünk NSZK- beli koncertjével. Pedig mennyire más itt az elért siker minősége. Nem arról van szó, hogy a szórakoztatózene alantas művészet, egysze­rűen a fajsúlya más, önmagában is dicséretes tény, hogy a mai gazdasági helyzetben a ma­gyar együttesek versenyképesen helyt tudnak állni a nyugati nagyvárosok szórakozó he­lyén is. A másik nézet, amikor kesernyés, lemondó, sőt vénasszonyosan siránkozó nyilatkozatokról hallunk arról, hogy hiába tanulás, hiába kate­­góriavizsga, kár a továbbképzés, mert mi ki vagyunk szolgáltatva a zenei kérdésekbe bele­­kotnyeleskedő teremfőnököknek, az ittas ven­dégek silány igényeinek, hatalmaskodásra haj­lamos üzletvezetők kényekedvének. Szerintem legcélszerűbb kiindulni a szórakozás, a szórakoztatás fogalmából. Lehet az is tartal­mas, ha tartalmat adunk neki. Ha a slágere­ket nem taposómalomszerűen daráló foglala­tosságnak, és nem „lila gőzben" fogant abszt­rakt zenélés színterének tekintjük a presszó, az étterem szerény kis pódiumát De vegyük igénybe a vendéglátóipar illetékeseinek segít­ségét is. Sajátos eszközeinkkel így járulunk hozzá a jelenleg nem éppen könnyű gazdasá­gi helyzetünk megváltoztatásához, kulturális jellegű tevékenységünk eredményességéhez Ki­ SZÓRAKOZTATÓZENÉSZEK Szórakoztatás Nógrádban fontos és jelentős kezdeményezésként kell üdvözölnünk a Nógrád megyei Tanács törekvését, hogy gondosan figyelem­mel kíséri a szórakozás és szórakoztatás helyzetét a megyé­ben. Beszédesen bizonyítja ezt, hogy 1980 őszén a művelődés­ügyi osztály vizsgálatot végzett „A szórakozás és szórakozta­tás minősége, színvonala a közművelődési gyakorlatban" cím­mel. A vizsgálat három témakörre irányult: 1. a műsoros előadások engedélyezésének jogszerűségére; 2. az ún. „vendéglátóipari" szórakoztatás helyzetére, vagyis az éttermek, presszók zenei szolgáltatására, a szórakoztató­zenészek helyzetére, továbbá a szórakozóhelyek közönségére, 3. a közművelődési intézményekben lebonyolított, szórakoz­tatónak minősíthető rendezvényekről készített megfigyelést jegyzőkönyvek elemzésére. A vizsgálat alapján készült jelentést decemberben megvi­tatta a megyei tanács művelődési bizottsága Berki Mihálynak, a megyei tanács elnökhelyettesének vezetésével. A vitában a bizottság tagjaként részt vett a megyei pártbizottság illetékes osztályvezetője, a megyei tanács művelődési osztályának ve­zetője, az szmt titkára, a TIT megyei titkára, a KISZ megyei bizottságának képviselője, valamint több szakember (könyv­táros, népművelő, zenetanár). Jelen volt a tanácskozáson a művészeti szakszervezetek megyei koordinációs bizottságának elnöke, az OSZK igazgatója és a megyei kirendeltség veze­tője. Ez a széles körű részvétel a különböző társadalmi szer­vek és a közművelődés szakemberei részéről önmagában is bizonyítéka annak, hogy Nógrád megyében milyen gonddal foglalkoznak a szórakozás és szórakoztatás kérdéseivel. Véleményem szerint ennek a helyzetfelmérő jelentésnek egyik fő érdeme, hogy a maga összetettségében elemezte a szórakoztatás problémáját. Külön szólt a vendéglátóipar nyújtotta szórakoztatásról, egy további részben pedig a köz­­művelődési intézményekben lebonyolított szórakoztató ren­dezvényekről adott képet. A szórakoztatás nógrádi helyzet­­felmérése számos olyan tanulságot tartalmaz, amelyeket ér­demes nyilvánosság elé tárni akár szószerinti felidézés for­májában is. A vendéglátóipari szórakoztatással kapcsolatban figyelmet érdemel, hogy a szórakoztatóhelyeken dolgozó zenészek 1íz százaléka — közel kétharmada — ideiglenes működési en­gedéllyel rendelkezik. A megyében második éve működik az OSZK stúdiója vendégtanárokkal. Várhatóan néhány év múl­va a stúdió működésének eredményessége a szórakoztatózené­szek szakképzettségi szintjén is mérhető lesz majd. A zené­szek havi átlagbére 3000 forint körül van, amit ugyan ki­egészít a borravaló, de az biztos mellékes jövedelemnek nem tekinthető. Sok a szakképzetlen zenész, jelentős a zenész­hiány, így a munkaadó bizonyos rétegeknél, illetve hangsze­reléseknél személyi bért kell, hogy biztosítson. A zenekarok összetételét tekintve: a tánczenekarok esetében a trió és a duó, vagyis a kislétszámú együttesek alkalmazása a jellemző, ezekről viszont tudvalevő, hogy nem alkalmasak igényesen hangszerelt tánczene játszására. A repertoárt tekintve a népi zenekarok rosszul értelmezett sokoldalúsága stílustörésnek te­kinthető, hiszen mindenféle zenét: magyarnótát, operettrész­leteket, népzenét, régi és modern tánczenét egyaránt ját­szanak. A megyében öt vendéglátó egységben heti egy-egy alkalom­mal diszkózenét szolgáltatnak. Időközönként 8—10 további helyen is ilyen zenét alkalmaznak. Az a tapasztalat, hogy ma is elsősorban a fiatalok jelentik a diszkó „vevőkörét”, és jó­val nagyobb iránta az érdeklődés, mint amit a vendéglátó­ipari gyakorlat nyújtani képes. A közművelődési intézményekben lebonyolított szórakozta­tó rendezvényeket egyheti keresztmetszet alapján mutatták be. Ebből kitűnt, hogy az utóbbi években a művelődési ott­honok ifjúsági táncestjein, sőt gyakran a szüreti mulatsá­gok hangulatáról is a diszkózenei szolgáltatás gondoskodik. Míg korábban főként ifjúsági klubokban, művelődési ottho­nokban találkoztunk diszkóprogramokkal, manapság a szóra­kozóhelyek egyik jövedelmező és népszerű vállalkozása, il­letve zenei szolgáltatása lett. Gyakori az illegális úton beszer­zett és forgalmazott filmek műsorba iktatása, és olyan eszkö­zök, formák alkalmazása, amelyekre a lemezműsorok vezetői­nek nincs jogosítványa. Jóllehet a szórakozás, szórakoztatás a közművelődés in­tegráns része a gyakorlatban még nem tudatosult. Mind a vendéglátóipari egységek szórakoztatási gyakorlati, mind a közművelődési intézmények szórakoztató műsorai vélt kö­zönségigényen alapulnak: a közönség valódi igényeiről ren­dezőknek, népművelőknek, szórakoztatóknak csupán felté­telezésük van. Lényeges tehát, hogy a művelődési osztály se­gítse a vendéglátóipari egységek zenei ellátását, a szórakoz­tatózenészek képzését, továbbképzését, meglevő eszközeivel, és gondoskodjék közművelődési orientálásukról. A vendéglá­tóipari vállalattal, a KISZ megyei bizottságával és a nép­művelők bevonásával kezdeményezni kívánja a vendéglátó­ipari szórakoztatás műfaji változatosságát és a korosztályok sajátosságai szerinti formák gyakorlati megvalósítását. A szó­rakozóhelyeken indokoltnak tartja, hogy alkalmi, vagy idő­szakos jelleggel helyet kapjon a jazz, a táncház, valamint a hangszeres és vokális népzene. A KISZ megyei bizottságának és szakszervezetek megyei tanácsának méltó feladata lesz, hogy az irányításukhoz tar­tozó intézmények lehetőségeinek felhasználásával támogas­sák a tanácsi közművelődési intézmények kezdeményezéseit, és együttesen segítsék a szemléleti és cselekvési egység kiala­kulását az emberek kulturális magatartásában, művelődési tevékenységében és nem utolsósorban a szórakozásában. A vitába minden résztvevő élénken, tevékenyen bekapcso­lódott. Amennyiben a javaslatok többségükben megvalósul­nak, biztosra vehető, hogy a szórakoztatás Nógrád megyében fokozatosan fejlődni fog. , PÉTER MIKLÓS 3

Next