Szórakoztató Zenészek, 1981 (22. évfolyam, 1-4. szám)

1981 / 4. szám

2 Végig a Rákóczi úton A Rákóczi út Budapest egyik legforgalma­sabb főútvonala. Üzletek, áruházak, szállodák, mozik sorakoznak, s előttük óriási tömeg, ren­geteg autó. Szinte állandó csúcsforgalom jel­lemzi. Amikor sorra vettem az itt található ven­déglátóipari szórakozóhelyeket, először az tűnt fel, hogy milyen sok hely csak „volt”, ma már ilyen formában nem üzemel. „Marika kerthelyiség”, „Bástya Étterem”, „Corvin Ét­terem”, a „Metropol” Szálló étterme, és az Otthon Áruház melletti, hajdan népszerű nyári kerthelyiség is zene nélkül üzemel. A meglátogatott helyek közül az „Erzsike” presszóban zongorista játszik. A sok országban járt, rutinos zenész: Németh Zsigmond. Zon­gorázik, énekel és igen jó érzékkel kezeli a dobgépet, ami pedig még dobosoknak sem min­dig sikerül. A hely kellemes, és még kelle­mesebb lehetne, ha a vendéglátóipar illetéke­sei egyszer megértenék, hogy a zene lényeges tényezője egy üzlet forgalmának, látogatott­ságának. Itt nemrég komoly átalakítás történt, de ez a zenének inkább ártott, mint használt. A zongora ugyanis a terem végébe került, s a vendégek feje fölé magasodó boxokból nem látni a zongoristát, ő sem látja a vendégek többségét — tehát kontaktusról így alig lehet beszélni. Pedig Németh Zsiga kitűnő ismerője a maga műfajának, mindent játszik, amit ilyen helyen kérnek, kérhetnek. Norvég blokkja pl., amit az éppen ottlevő futballszurkolók köszön­tésére adott elő, óriási sikert aratott­­ nálam is. Nemrég alakították át a „Szabadság Szálló” bárját is. Mondanom sem kell, hogy szintén a zenekar rovására. A négytagú zenekar, Hu­szár József kvartettje szinte teljesen el van rejtve a vendégek elől, három oldalról be vannak kerítve és elölről is takarja őket a hatalmas, széles tartóoszlopsor és a helyiséget részekre osztó fa­rácsozat. Zenéjük kellemes, sokat és jól éne­kelnek, műsoruk alkalmazkodik a mindenkori vendégkör ízléséhez. Ottjártamkor főleg né­met slágereket játszottak ízlésesen hangszerel­ve, pontos, jó kiejtéssel. Huszár József dobol, énekel és vibrafonozik. Bognár Péter basszus­gitározik és énekel, a billentyűs hangszereken Perge Gyula játszik és persze ő is énekel. Né­meth Imre a fúvós hangszerek mestere, szóló­énekes és a zenekar technikai ezermestere. A „Szabadság Szálló” vezetősége négy he­lyen foglalkoztat zenészeket, és ezért azt hi­szem, ez a mai időkben minden elismerést megérdemel. A presszóban Déry György dobos és Baróty Gábor zongorista duó játszik, a bo­rozóban Sziki Károly harmonikás­ énekes szó­rakoztatja immár hatodik éve a vendégeket, míg az étteremben Kalas Géza cigányzeneka­ra muzsikál. A népszerű prímás kérésemre elmondta, hogy nemrég érkeztek haza Bangkokból, de előtte jártak Tokióban, Bejrútban, Stockholmban, Svájcban, Bécsben. 19 éve dolgozik ennél a vállalatnál, 11 éve ebben az étteremben. A Hungarhotels kiváló dolgozója, zenekarának tagjai „A” és „B” ka­tegóriás zenészek. Látható megbecsüléssel so­rolja a tagok neveit: Kalas János cimbalmos, Radics Sándor bőgős, Farkas István brácsás, Szénási Sándor segédprímás, Balogh Mihály klarinétos. Kezdéskor programot játszanak, Brahms magyar táncait, Liszt-rapszódiákat, ke­­ringőket, később pedig a vendégek kívánságá­ra alakul a műsor. A Rákóczi Étteremben Lakatos Flórián ze­nekara dolgozik. A helyiség hosszú, kes­keny terem, két sor asztallal, külföldi és ma­gyar közönséggel. A zenekar nemrég járt Lip­csében, ahol igen nagy sikerrel játszottak a vásáron, s ahová jövőre is hívják vissza őket. A vállalattól kitüntetést kaptak és pénzjutalmat, és igen jónak tartják a sze­mélyzethez fűződő viszonyukat. Sérelmezik a cigányzenészek kevesebb fizetését, s elmondják, hogy ma már mellékesre csak nagyon kevés helyen lehet számítani, s az is teljesen bizony­talan. Tisztelettel beszélnek id. Lakatos Flóri­ánról, prímásukról, aki 30 év után ugyanattól a vállalattól megy nyugdíjba, de az már nem olyan öröm, hogy ennyi idő után „A” kategó­riás prímásként napi 160 Ft a fizetése. A ze­nekar segédprímása Lakatos Jenő, cimbalmo­sa id. Halász Gyula, bőgőse Dombi Lajos, brá­csása Szénási Lajos. A „Palace Étteremben” Lakatos Lajos prí­más zenekarában ifj. Balogh László a cimbal­mos, Zsigár Ferenc a bőgős, Horváth Bertalan a segédprímás, Lakatos Sándor klarinétos, La­katos Ferenc brácsás. Ottjártamkor a zenekar éppen szabadnapos volt, így munkájukról csak egy régebbi látogatásom alapján írhatom le azt, ami most is érvényes: igen jó ízléssel ösz­­szeállított műsor, elegáns muzsikálás jellem­zi őket. A Palace bárban az Eötvös Gábor—Gáspár Károly duó játszik. Amit két muzsikus képes megtenni a vendégek jó szórakoztatása érde­kében, azt ők megteszik. Énekelnek, zongo­ráznak, basszusgitároznak, dobolnak — mind­ketten. Repertoárjuk a mai discó számoktól, a legrégebbi nótákig mindent felölel. Játékuk hangulatos, könnyed, fiatalos. Kellemes estét tölt el, aki felkeresi őket. Az „Emke Kalocsa Csárda” étteremben folk­lór műsor színesíti a zenekar programját. Losó Károly zenekarában Oláh Ernő csellózik, Oláh Géza cimbalmozik, Berki István a brácsás, Hor­váth Géza a terhhegedűs, Horváth Béla a nagy­bőgős. A terem gyönyörű, ragyogó tisztaság, elő­zékeny kiszolgálás , de a műsor idejére a vendégek egy része, a városnézésben kimerült külföldiek, lassan elszállingóznak. Talán job­ban kellene reklámozni, hogy műsor van, ami ekkor és ekkor kezdődik. Valószínű, hogy ak­kor többen maradnának. O. M. Megjelent „A művészeti szakszervezetek IX. kongresz­­szusa” c. kiadványunk, melyet dr. Varga Imre szerkesztett és a Táncsics Könyvkiadó pro­dukált. A kötetben megtalálható a VIII. kongresszus határozatának végrehajtásáról szóló, a központi vezetőség, valamint a számvizsgáló bizottság jelentése. A kötet tartalmazza Simó Tibor főtitkár elő­terjesztésében a központi vezetőség, és Várko­­nyi György ismertetésében a számvizsgáló bi­zottság beszámolóját. A kongresszus vitájában felszólalók között közli Aczél Györgynek, az MSZMP Politikai Bizottsága tagjának, miniszterelnök-helyettes­nek előadását. Külön fejezetben ismerteti az írásban benyújtott hozzászólások lényegét. Az újonnan megválasztott vezető testületek és tisztségviselők bemutatása után ismerteti a művészeti szakszervezetek IX. kongresszusának határozatát. A függelékben pedig a két szakmai szakszer­vezet küldöttértekezletének rövid összefogla­lása található. A Full-Tone (Babits Marcella, Mészáros István, Molnár János és Kazás Péter) külföldi útra készül Lendvai Csócsi József Munkahelyén kerestem fel, a Fortuna Étteremben. Pár perc hallgatás meggyőzött arról, hogy a kollégák igazat mondtak: virtuóz hegedűs, de ami ezzel ritkán jár együtt, nagyszerű előadó is, igazi „showman"­. Egy nagy külföldi asztaltársa­ságnak kb. negyven percig tar­tó olyan műsort adtak, amit filmre lehetne venni: min­den megtalálható benne, ami a külföldiek szemében—fülé­ben a cigányzenét jelenti. (La­kására invitál, ahol mód van nyugodt beszélgetésre.) Hatéves kisfia éppen gya­korol, mikor megérkezem, s hamarosan kis koncertet rög­tönöznek: apja kíséretével is­mert darabokból játszik rész­leteket. — Te tanítod a fiad hege­dülni? — kérdezem. — Zeneiskolába jár, de ha időm engedi együtt gyakoro­lok vele. — Milyen pályára szánod? — Nézd, én komolyzenész szerettem volna lenni, de nem tudtak sokáig taníttatni, korán rá voltam utalva, hogy a ze­néből éljek meg. Fiamnak sze­retnék minden lehetőséget megadni, hogy ő az legyen, ami remélem lesz is, hegedű­művész. — Ha már megemlítetted gyerekkorod, kérlek, beszélj az indulásról. — Győrben születtem. Hat­éves koromban apám meghalt, így anyámra maradt a négy gyermek eltartásának gondja. Nehezen éltünk, de a hegedű­­taníttatás költségeit anyám mégis előteremtette. Metzger Károly tanított, aki olyan te­hetséget látott bennem, hogy 12 éves koromban ki akart küldeni külföldön élő hegedű­művész fiához, hogy ott tanul­jak tovább. De én az öcsém­mel együtt Pestre jöttem a KISZ Központi Művészegyüt­tes Rajkó-zenekarába, ahol 8 évig játszottam. Rengeteget köszönhetek az együttesnek. Itt folytattam iskolai tanul­mányaimat, zenére pedig Schweitzer Oszkár, majd Egerland István tanár úr taní­tott tovább. Az együttessel bejártam Amerika kivételével az egész világot. 1966-ban saját zene­kart alakítottam, és folytat­tam a világ­járást: Bejrút, Hol­landia, Belgium, Tanger — sok érdekes tájat, embert is­mertem meg. Egyszer pl. be­jött egy lengyel professzor az étterembe Bejrútban, ahol emlékezetes sikerrel játszot­tam, javasolta, hogy beajánl J. Heifetzhez, akinek a keze alatt pár év alatt világhírű hegedűművész lehetek. Hagy­jak fel a cigányzenével, az ét­teremben való muzsikálással. Hízelgő ajánlat volt, de nemet mondtam. Akkor már elje­gyeztem magam a cigányze­nével, úgy éreztem, ez a dön­tésem végleges. A háború is kitört, ezért hazajöttem. A komolyzenével persze nem szakadt meg a kapcsola­tom. Ha időm engedi, itthon, gyakorlásként rendszeresen átveszem Paganini darabjait, hegedűversenyeket, karakter­­darabokat. Farkas Gyula, aki­nél egykor tanultam, hangsze­relte Paganini D-dúr hegedű­­versenyét népizenekarra, ezt szeretném egyszer előadni, esetleg lemezre venni. — Paganini a kedvenced? — Igen. A hegedűsök közül pedig Ricci, Heifetz. Nagyon szeretem Csajkovszkij zenéjét, Mendelssohnt, de kedvelem a dzsessz örökzöldeket is, a Sophisticated Lady, Misty, Night and Day, Tea for Two és még néhány téma rendsze­resen a műsoromon van. Eze­ket a külföldiek is érdeklődve hallgatják. — Technikád gyakorlás, vagy adottság eredménye? — Úgy gondolom, velem született adottság. — Esti műsorod tudatos el­gondolás alapján alakul, vagy a vendégek kívánsága a dön­tő? — Általában kívánságra muzsikálunk, az üzlet vezető­sége is ezt kéri. De igyekszem egy-egy zeneileg igényesebb darabot is előadni, mert bi­zony a vendégek kérése elég­gé sablonos. — A tagok gázsiját te osztod el a rendelkezésre álló keret­ből, vagy az OSZK? — Az OSZK. — A tagok kiválasztásánál mit tartasz fontosabbnak: a zenei vagy emberi értékeket? — Első az ember! Ha gyen­gébb zenész is, többet ér, mint egy megbízhatatlan zse­ni. És meg lehet tanítani min­denre, ha szívesen próbál, gyakorol és megbízható. Ez különösen külföldön fontos, ahol úgyis kijön minden em­beri probléma. Az örökké elé­gedetlen, fegyelmezhetetlen, italos emberektől ég óvjon mindenkit. — Elégedett ember vagy?­­ — Igen. A családomban csak örömöt találok. Anyagi gondom nincs, jó helyeken dolgozom, sokat utazom. Re­mélem egyszer egy lemezem is megjelenik. A anyaga már régóta készen van... — hm — SZÓRAKOZTATÓZENÉSZEK

Next