Szórakoztató Zenészek, 1983 (24. évfolyam, 1-4. szám)

1983 / 1. szám

ISZÓHAKOZTATÓ ZENEISZER Olvasóink bővebb tájékoztatást kaptak már a rádió, a tévé útján, a Népszabadság hasábjain keresztül Aczél György, az MSZMP Politikai Bizottságának tagja, a Központi Bizottság titkára január 11-én, nagy távlatokat nyitó országos ideológiai értekezleten tartott előadásáról, melyből egy mondatot idézünk: „Társadalmunk a munka társadalma, amelyben tekintélyt csak a termelő munka, az alkotásra való törekvés, a magatartás tisz­tessége, a közösség szolgálata alapozhat meg ...” Dunaújvárosi képeslap középkorú, vagy annál idő­sebb olvasóink még emlékez­nek arra, hogy az „egyut­­cás” Dunapentele szomszédsá­gában, valóban szinte egyik napról a másikra nőtt ki a földből első szocialista váro­sunk. E korszak pozitív hatásai máig hatnak, ma is érződnek. Milyen hatásokra gondolok? Egyértelműen arra, hogy a városban élő valóság az egy­fajta új típusú lokálpatriotiz­mus. Ennek, a várost gyámo­­lító aktív szeretetnek sok je­lével találkozhatunk a duna­újvárosi zenészek, vendéglátó­sok körében is. Ebben a riportban két olyan szórakoztatózenész ne­vét írom le elsőként, akikkel jóllehet, személyesen nem ta­lálkoztam, de szinte valamen­­­nyi dunaújvárosi zenész meg­említette őket. Mohos István­ról és Mukli Istvánról van szó, akik átmenetileg külföl­di szerződést vállaltak. Termé­szetesen a két több-hangsze­res, univerzális zenészt nem érdemtelenül dicsérték. A megyei kirendeltségveze­tő, Für György, azonban nem „ragadhat” le néhány névnél, neki zenészek, együttesek tu­catjaival kell gazdálkodnia. Így beszélt munkájáról: — Székesfehérvár szórakoz­tatózenei élete kissé elszür­kült. Amíg 1970-ben, 1971-ben még rendszeresen voltak mű­sorok az Amigó­ban, nótaes­tek a Velencé­ben, addig ma­napság már zenés hely is alig akad itt. Dunaújvárosban élénkebb, pezsgőbb az élet. Mintha ott a vendéglátóipar is könnyebben vészelné át a nehezebb éveket. Talán kez­deményezőbbek ... Valóban, a megyeszékhely­től mintegy ötven kilométer­nyire levő Duna iménti város­ban a vendéglátósok házatá­­ján jó a hangulat. Ezen be­lül is talán legjobb, a Duna­­vidéki Vendéglátó Vállalat kezelésében működő Hangulat presszóban. Négy tagú együt­tes dolgozik itt Soós László — becenevén „Ceka” — gitá­ros vezetésével. A dobos Voll­­man László, a billentyűs Ma­­lácsik Ágoston, a basszusgitá­ros Tóth Róbert. Malácsik, akinek még csak ideiglenes működési engedélye van, így filozofálgatott: Ebben a négyesben nagyon jól érzem magam... és elő­ször gondolkodtam el azon, hogy bizony kell, és kellene a „rendes” működési enge­dély. Hiszen rámig nincs meg, nem nyílhat meg számomra a külföldi szerződés lehetősé­ge sem. A Hangulat zenekara meg­lepően sokoldalú zenét ját­szott. Eurodiszkós szám után valódi rock and rollos hang­zásra váltottak (Tutti frutti), majd érett muzsikusokra jel­lemző blues improvizációk csendültek fel. „Ceka” nem csupán zenei­leg hanem emberi vonatko­zásban is jól tartja össze a tagokat. Az együttest viszont egy tágabb közösség, a Han­gulat presszó Petőfi Sándor szocialista brigádja ötvözi fi­gyelemre méltó kollektívába. Ezt a közösséget, egy közéleti érdeklődésű ember, a brigád­vezető Hankovszki Péter ösz­tönzi, ösztökéli újabb és újabb nemes feladatokra. Mivel a brigádnak szerves része a ze­nekar, semmiféle művészkedő elszigetelődés, különállás nem tapasztalható. A Hazafias Népfront körze­ti bizottságával közösen, iro­dalmi esteket rendeznek, dél­utánonként inopresszó­ként üzemel a presszó. Ezek után talán mondanom sem kellene, hogy a Hangulat zenészein ízléses formaruha feszül és sem a napi munkakezdés pontos idejével, sem a zene­szünetekkel nem akad prob­léma. Az egyen-, illetve formaru­ha kérdésében Dunaújváros­ban is az országos kép tük­röződik. A törekvés az egyön­tetűségre népi zenekaroknál általában tapasztalható, tánc­zenészeknél kevésbé. Reklám úgyszintén sehol. Sajnos. A Vigadóban, a Raduly At­tila által vezetett népizene­kar, tömör és puha hangzásá­val lepett meg. Mintha hétta­gú bandát hallottam volna, pedig csak négyen vannak. A prímás mögött Malácsik Gusz­táv cimbalmozik, Kovács Kál­mán nagybőgőzik és Bach Jó­zsef brácsázik. A szépen meg­szólaló zenekar élménye után, meglepő volt hallanom a prí­mástól, hogy neki is csak ideiglenes működési engedé­lye van. — A­­ KISZ Központi Mű­vészegyüttesében végeztem el középiskolai tanulmányaimat négy évvel ezelőtt — mondja az egyik zeneszünetben Rá­­duly Attila —, de azóta bi­zony kiestem a lapról olvasás gyakorlatából és egyszerűen nem volt merszem jelentkez­ni a kategóriaszerző vizsgára. Megnyugtattam, hogy ke­rékpározni sem lehet elfelej­teni, jelentkezzék bátran, leg­később 1984 tavaszán. A Mezőfölde étteremben a látogatottság — valószínűleg a hiányos fűtés miatt — meg­lehetősen gyér volt azon a té­li estén, amikor a nagy, „ifi­presszós” hangulatú hodály­­ban Galányi Péter dobgépes orgonista és Farkas József gitáros duóját hallgattam. Melankolikusan „cikis” szá­mokkal próbált a két zenész életkedvet csiholni a csende­sen üldögélő fiatalokba. Ki tudja vajon, hogy miért vet­ték elő valamilyen zenei lom­tárból a „Vallomással küldöm neked, ezt a csokor orgo­nát” ... kezdetű meghatároz­hatatlan eredetű dallamot? A város központjától távo­labb, a Dunához közel talál­ható a Halászcsárda. Az üz­let szerződéses, a Hungar Ho­tels keretein belül. Gazsi Ist­ván öttagú zenekara játszik itt, már hosszú évek óta. A zenészeik szeretik városukat, jóllehet nem is e tájékon szü­lettek. Mégis sajátjuknak ér­zik itteni kialakult életmód­jukat, közönségüket, a duna­újvárosi életformát. Nyaranta vagy a nagyobbik teremben, vagy a kerthelyiségben játsza­nak. A zenekari dobogót az igé­nyeknek, forgalomnak meg­felelően más-más pontra he­lyezik. Munkájuk ellen nincs és nem is lehet kifogás. A kánikulai hetekben sok kül­honi vendég is betér ide, akik elismerően nyilatkoznak a ze­nekarról. A prímás Gazsi István B- kategóriás. Napi bére 135 fo­rint. A szintén B-kategóriás brácsás gázsija 105 forint, míg a másodhegedűs, a cimbal­mos és a bőgős napi bére nem éri el a 100 forintot. Igaz, hogy az utóbbi három muzsikus ideiglenes engedél­lyel zenél, mégis indokolt, ha már most hangot adunk an­nak a jogos igénynek, hogy ez a fegyelmezett, összeszokott együttes nagyobb figyelmet kapjon a legközelebbi prolon­gálós tárgyalásokon. A Sörkertben tánczene van: az orgona és a dob mögött Éberhardt Ferenc és Hajós Jenő ül. Mindketten B-kate­­góriások. Műsoruk, ott létem­kor, kissé avíttnak tűnt, de lehet, hogy csak nekem. Az Oh Donna Clara, a Tangolita és a Féltékenység, meg a töb­bi örökzöld tangó melódiája ellen zeneileg semmi kifo­gásom nem lehet, csak mint­ha a húszas évekbe csöppen­tem volna vissza. A két ze­nész egyébként ez év tava­szán elválik egymástól. Nincs harag, de céljaik különbözők. Úgy emlékszem, ők ketten voltak csupán, akik a többi dunaújvárosi muzsikushoz vi­szonyítva kissé szkeptikusab­­ban nyilatkoztak... és vala­hogy így is zenéltek. Mintha nem túlságosan hinnének a vendéglátóipari szórakoztató­zene szépségeiben és csak a negatív jelenségeket látnák és tartanák számon. Az Arany Csillag szálló bár­jának két muzsikusa viszont hisz a muzsika világot­ jobbító szerepében. Gergely István billentyűs és Kovács Géza dobos, im­ponáló lelkesedéssel beszélt zenei stílusokról, az emberek szórakozási igényeiről... és mindenekelőtt a méregdrága hangszerekről. Amikor egy jól összeállított tánczenei egyveleg közben el­elgondolkodom azon, hogy bár minden duó ilyen optimális egyensúlyban tudná tartani a hangerőt és a határozott elő­adásmódot, akkor vajon miért nem népszerű az Arany Csillag manapság a dunaújvárosiak körében? Az biztos, hogy nem a ze­nében van a hiba. Ez a sok­oldalú zenét játszó, munkahe­lyét szerető, ízléses formaru­hában dolgozó duó, bizonyára kialakítja majd az Arany Csillag bárjának új és stabil közönségét. Meg kell említeni a Hóvirág presszót, a maga nagyvárost idéző atmoszférájával. Ehhez a légkörhöz nagymértékben járul hozzá Báli Zoltán orgo­nával és dobgéppel dolgozó zenész. Úgy tűnt azonban, hogy Báli túlságosan is bízik a közönség többségének 2—30 számra korlátozódó repertoár­igényében. Nem felejthető ki a sorból az Arany Horda duója sem. Hosszú János hegedül itt és Berki Lajos kíséri cimbalom­mal, őszinte aggódással vár­ják vissza mindketten az ere­deti cimbalmost, Horváth Ká­rolyt, aki hosszantartó beteg­séggel kórházba került és ha visszatér, Berki újból eredeti hangszerén, brácsán játszhat majd. — Semmi pénzért nem mennék el innen — mondja meggyőződéssel Hosszú János. Valóban érződik, hogy a két muzsikus nem „dolgozni” jár az üzletbe, hanem szórakoz­tatni. A környezet kulturált és a vendégek jóleső mosol­­­lyal honorálják, amikor a he­gedűs a mikrofonhoz lépve kissé érdes hangon, kedvesen eldúdolgatja a közkedvelt operett dalokat... Dunaújvá­ros vendéglátós zenéjéről ki­alakítható összkép minden­képpen pozitív. Ha figyelem­be vesszük, hogy több ven­déglátó egységben találkozha­tunk olyan igénnyel, mely szerint szeretnének együttmű­ködni a szárnyait most bon­togató OSZK Műsorirodával, akkor a jövőben nemcsak szó­rakoztatózenészek, hanem a könnyű műfaj sok művésze ér­zi és tapasztalja majd e vá­ros sajátos vonzó hangulatát. Krizsik Ali Für György Az alsó képen: a Hangulat presszó együttese Gazsi István és zenekara a dunaújvárosi Halászcsárdában ma 3

Next