Szórakoztató Zenészek, 1984 (25. évfolyam, 1-6. szám)

1984 / 1. szám

Január közepén helyezték örök nyugalomra a Rákoskeresztúri te­metőben a magyar tánc- és dzsessz­­zene doyenjét, a 72 éves Beamter Jenőt. Soha, senki nem szólította Jenőnek. Mindnyájunknak Bubi volt. Halálának napja majdnem egy­beesik egy húszéves jubileummal; rímelve arra a napra, 1963. decem­ber 31-re, amikor is az utolsó ak­kord csendült fel a Szabó József— Beamter duó játéka nyomán a Bris­tol-, azaz a Duna-bárban. Az itt töltött csaknem egy évtized jelen­tette Bubi pályáján a csúcsot, a be­teljesülést, egyéniségének kivirág­zását. Ahogy ők játszottak egy-egy ihletett pillanatban, az több volt, mint zene, varázslat volt. Beamter Bubi önálló televíziós showjában Vámos László, a Nem­zeti Színház Kossuth-díjas főrende­zője így emlékezett vissza: „Nehéz időkben, tele emberi dilemmákkal, szorongásokkal és politikai problé­mákkal körülvéve jártunk fel elő­adás után a Duna-bárba, ahogy a hívő zarándokol el egy szertartásra, megújhodni, megtisztulni attól a muzsikától, melyet csak ott lehetett hallani. Az egész művészvilág oda­járt, többek között Ferencsik Já­nos, operaházunk későbbi főzene­igazgatója is. Hozzátehetjük még: New­ York­­tól Szingapúrig mindenki odajárt a felső tízezer tagjai közül: Krupp Németországból, Nixon elnök, a Kennedy család hölgy tagjai, Carl Böhm, a világhírű karnagy, Sukar­no és még ki tudná felsorolni. Egyik éjjel, a Zeneakadémián adott koncertje után Jeanne-Marie Darrée, a nagyszerű zongoramű­vésznő első útja is a Duna-bárba vezetett. Egy ideig ámulva hallgatta a Szabó—Beamter duó játékát, él­vezettel szívta magába ennek az egyedülálló, örömökkel teli zené­nek minden illatát. Egyszer csak az egyik szünetben felpattant, leült a zongorához és az ott ülő vendégek nagy örömére eljátszotta Chopin Perc etűdjét. Még zúgott a taps, mikor a Szabó—Beamter duó az ihlet magával ragadó sodrásában visszaült a hangszerekhez egy mint­egy tízperces parafrázist rögtönöz­ve a Perc etűd motívumaira.Chopin futamai bukfencet vetettek, harmó­niái vidáman kergetőztek, a keringő háromnegyedei kis ördögként ugrál­tak a dob bőrén. A befejezőcsín után Bubi széttárta karjait és csak en­­­nyit szólt: „Voilá!” A művésznő fel­ugrott asztala mellől és az ismét fel­zúgó taps közepette elragadtatva mondta társaságának: „Én erre nem lennék képes.” Hogyan játszott ez a legendás duó? Ha Trenet Tengerét játszot­ták, vitorlás hajók felett sirályok repültek be a Duna-bárba; ha dél­amerikai ritmusban játszottak, az Amazonas völgyének forró melege csapta meg a hallgatót. Ez a mu­zsika andalított, megmosolyogta­tott, megborzongtatott, óriási er­dők fuvallatát csalta a szívekbe. Bubi sohasem sztároskodott, alá­zattal szolgálta a zenét, csodálatos empátiával kísérte zseniális partne­rét. Nem tolakodott előre. Egyszer, társának egy különösen ihletett lí­rai improvizációja közben letette a verőt, megvárta a befejezést és ennyit mondott magyarázatképpen: „Úgy éreztem, a dobkíséret csak zavarna. Olyan mennyei muzsika volt, amit játszottál...” Fél évvel ezelőtt a Fészek-klub­ban nagy társaságban idézte fel a Duna-báz estéit, partnerére emlé­kezve. Szabó Józsi több volt, mint zongoraművész, költő volt. Való igaz, hogy mikor Szabó Jó­zsef 1965-ben eltávozott e földi életből, sohasem talált olyan part­nerre, akivel a muzsikának azokat a mennyei szféráit bejárhatta volna. A mai fiatalok nagylemezükről és a rádió felvételeiből alkothatnak fo­galmat arról, milyen is volt az a zene, mely fel nem támasztható, meg nem ismételhető. A londoni BBC is őrzi játékuk emlékét. Mikor a duó elhallgatott, sok­sok évig úgy tűnt, Beamter Bubi pályafutása is véget ért. Nem így történt. Élete végén újra felfedezték. A televízió lemezlovas­nak alkalmazta, önálló műsort ké­szített vele, a fiatal dzsessz-zenészek sorra hívták meg vibrafonozni, egy­szerre tele lett munkával. Minden­hova elment, ha hívták. Mindegyik fellépésére külön készült, lelkiisme­retes volt, pontos, precíz, alázattal szolgálta örök szerelmét, a zenét. Örömmel elment minden fellé­pésre, ahová csak hívták. Talán nem kellett volna... Lelkes Péter (Magyar Nemzet) SZÓRAKOZTATÓ ZENÉSZEK Zongoristáknak ajánlom (VI.) Folytatva az észak-amerikai stí­lusok tárgyalását, feltétlenül fog­lalkoznunk kell a boogie-woogie­­val. A boogie nem csak egy tánc­fajta, mint azt sokan tévesen gon­dolják, hanem egy jellegzetes dzsesszzongora lejátszási stílus is. Az 1930-as években volt a fénykora ennek a kitűnő technikát igénylő, rendkívül mutatós virtuóz formá­nak, mellyel a kor legnagyobb dzsesszzongoristái próbálkoztak. Tulajdonképpen a műfaj a blues­­ból származik, hiszen ugyanarra a harmónia-sémára épül, azonban tempója gyors. (A blues szerkezeti felépítésével a későbbiek során kí­vánok foglalkozni.) A legkiválóbb boogie-zongorista Pete Johnson és Meade Lux Lewis volt. A magyarok közül Szabó Jó­zsef fejlesztette a legmagasabbra ezt a műfajt. A boogie jellegzetes figuráit basszusmeneteket igényel. A leg­több, ezt a stílust játszó zongorista, egyéni kísérőformulával rendelke­zik. Most ezek közül mutatok be néhányat: Lásd az 1—2—3—4— 5—6-os példákat. Ezután nézzük meg a Mr. Anto­ny’s boogie néhány taktusát, mely a kategóriaszerző vizsga kötelező anyagában is szerepel: Lásd a 7-es példát. Esze Jenő — Valamit önmagunkról — Az utóbbi hónapokban, különösen a „Szórakoztatózenészek” kül­alakjának részbeni megváltozása óta, egyre többször érdeklődnek olva­sóink, hogy miként és hogyan készül ez a mi újságunk? Munkaértekezleteken, bizalmi testületi üléseken merült fel többször ilyen jellegű kérdés, de zenészolvasóink levelekben és élőszóval is jelzik, hogy szeretnének tudni néhány „műhelytitkot” a zenészújság készítéséről. Műhelytitkok természetesen nincsenek. Kissé nehéz ugyan önmagunk­ról írni, de a kérdésre válaszolni illik. Különösen most, amikor lapunk századik számát tartja kezében a kedves olvasó és elérkeztünk tevékeny­ségünk negyedszázados évfordulójához. Mint lapunk utolsó oldalán, az ún. „impresszumban” is olvasható, felelős szerkesztőnk — immár 1969 óta — Szita Flórián, Kossuth díjas, aki 1979-ben nyugállományba vonult ugyan, mint az OSZK igazgató­­helyettese, de lapunknál változatlanul és folyamatosan ellátja a felelős szerkesztői feladatot. A felelős szerkesztő helyettese Krizsik Alfonz, az OSZK munkatársa, akit személyesen és írásain keresztül is jól ismernek olvasóink. Első írása 1966-ban jelent meg a Szórakoztatózenészekben. A Szerkesztő Bizottság jelenlegi összetétele a következő: Gyimesi Ernő, a Zeneművészek Szakszervezetének alelnöke, Gyimesi László, a Zene­művész Szakszervezet politikai munkatársa, Bornemissza Géza és Simon Antal megyei kirendeltségvezetők, Andráss­­ Zoltán, Höfter Pál, Németh Zsigmond és Oláh Miklós zenészek, Pál Sándor nyugdíjas — a szerkesztő bizottság doyenje —, Gyimesiné Farkas Márta, az OSZK Központi Stú­diójának tanulmányi vezetője, Németh László instruktor. Ez a csapat a lap megjelenése utáni napokban rendszeresen megtartja szerkesztő bizottsági üléseit, melyen minden esetben részt vesz Péter Miklós, az OSZK igazgatója, és gyakori vendégünk Balázs Ferencné, a Zeneművészek Szakszervezetének titkára. A szerkesztő bizottság tagjai itt értékelik az akkor megjelent számot tartalmi, tördelési és egyéb szempontból. Ilyenkor kerülnek terítékre az olvasóktól érkezett vélemények. Megbeszéljük a következő szám tervét, anyagainak témáját, és főként azt, hogy milyen jellegű, mondanivalójú írások adják majd a lap fő vázát, kik írják meg azokat. Ügyelni kell arra — a viszonylag ritka megjelenés miatt is —, hogy kellő egyensúlyban legyenek szakszervezeti jellegű, a szakmai arculatú és az úgynevezett színes írások. Ennyi talán elég a lapkészítés elvi munká­járól. Ami konkrétan a megjelenést illeti, arról mindenekelőtt el kell mondani, olvasóink túlnyomó többsége ünnepélyesebbnek, „komo­lyabbnak”, szebbnek találja újságunkat, amióta azt a Minisztertanács és a SZOT elnökségének vándorzászlajával kitüntetett kiváló vállalat, a Kossuth Nyomda készíti. A szerkesztőség és a nyomda jó kapcsolatában nagy szerepe van Kovács Lajosnak, aki lapunknak is „gyártmánygazdá­ja” és váratlan helyzetekben mindig segítőkész, hogy lapunk időben ke­rüljön olvasóinkhoz. A lapot közvetlenül a Petőfi Sándor szocialista brigád tagjai igen magas szakmai felkészültséggel és odaadással készítik. Vezetőjük Imre Sándor szedőtermi csoportvezető. Reméljük, hogy ezzel a közös munkával készült az immár kéthavon­­ként megjelenő lappal elégedettek mindazok az olvasók, akik közelebbről érdeklődtek lapunkról. Őszintén hisszük, hogy munkánkról a legjobban ezután is megjelenő írásaink adnak majd hű képet. Legfőbb törekvésünk, hogy minden írásunk a zenészekről, a zenésze­kért és a zenészeknek szóljon. Ebben segít minket mind szélesebb olvasó­táborunk, és növekvő számú levelezőink lelkes gárdája. A szerkesztőség 1984. évi zenész és énekes kategória vizsgák Vizsgára jelentkezhet: a) akinek még nincs kategóriá­val ellátott működési enge­délye (kategória szerző) b) aki magasabb minősítést kí­ván elérni (kategória javító) c) aki további fő- vagy mellék­hangszerből kíván vizsgázni. Vizsgára az állandó lakhely sze­rint kell jelentkezni: Budapestiek és Pest megyeiek: az OSZK Engedélyügyi és Köz­­művelődési csoportjánál, vidékiek: az illetékes megyei kirendeltségen. A jelentkezés határideje: 1984. február 15.—március 15. A vizsgák időpontja: 1984. II. ne­gyedév. Új jelentkezők korhatára: zené­szeknél és nótaénekeseknél 18—35 év, táncdalénekeseknél 18—30 év. Hegedű (népi) kategória szerző vizsgára budapesti és Pest megyei lakos csak abban az esetben jelent­kezhet, ha a Stúdiónak hallgatója. Hegedűből, nóta- és táncdal­­énekből csak A és B kategóriára lehet jelentkezni, illetve vizsgázni. Az OSZK Igazgatósága az 1984. évi rendes kategória szerző és javító vizsgákra való jelentkezésnél — kivételesen — középiskolai végzett­séggel nem rendelkezők jelentkezé­sére is lehetőséget nyújt az alábbi feltételek mellett — 30 évnél idősebbek, vagy 1984-ben ezt az életkort betöltik; — ideiglenes működési engedé­lyük a vendéglátóiparban való al­kalmazásra is jogosít (1. csoport); — a vendéglátóiparban öt éve folyamatosan dolgoznak állandó jellegű szerződéssel, vagy 1976 óta összesen legalább 60 hónapot dol­goztak és jelenleg is szerződésben vannak; A szakmai munkájuk és maga­tartásuk ellen kifogás nem merült fel. Akik a felsorolt „engedményes” vizsgafeltételeknek megfelelnek és az előzetes értesítésre visszajelent­keztek, a vizsgadíjat március 15-ig fizessék be. H. T. 3

Next