Zenelap, 1899 (13. évfolyam, 1-31. szám)

1899-11-05 / 26. szám

ZENELAF dekel bocsánatért s bizalommal reméli a békességet. Elő­adták még Jepkensnek „Ave Maria Stella“-ját, férfi négyes s délután Ett. Pange­lingva és Tantum­ergo, Meiszner Litániáját és szép choralis stilü Salve Regina-t. Igazi buz­­góság és áhitat zengett ez énekekben s nagyon jól esett mindenkinek, hogy hiányzott belőlük minden szenvedélyes­ség és hatáshajhászás, sőt mindenki érezte, hogy az nem is templomba való. Az előadás, bár ez volt a karnak első nagyobb nyilvános fellépése, dicsőségére vált volna bár­mely gyakorlott és előkelő énekkarnak. Hirdessék minél többször igy a templomban az Isten dicsőségét és az egy­házi zene magasztosságát s rövid idő alatt belátja mindenki az egyházi zene reformjának jogosultságát és szükségét­ iiiiiiiiii mint iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii min 1111111111111111 mii iiiiiin mini mii iiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiii mii Kritikai szemle. Breitkopf és Härtel kiadásában Lipcsében megje­len : „Geschichte der Klaviermusik“ von Max Seifert. Her­ausgeben als dritte, vollständig umgearbeitete und erwei­terte Ausgabe von C. F. Woltzmann’s Geschichte des Klavierspiels und der Klavierliteratur. Nebst einem Anhänge : A »Geschichte des Klaviers« von Oskar Fleischer. I. Band. Die ältere Geschichte bis um 1750. Ara, fűzve 8 márka , kötve 9 márka. Az előttünk fekvő vaskos kötet, bizonyára, mindenki által, a ki behatóbban szeret foglalkozni a zene­tudomány­nyal, szívesen lesz fogadtatva. Ezen mű eredetileg Weitz­­mann zenetudóstól származik (szül. 1808. Berlinben, megh. 1880 ban ugyanott) és Stuttgartban jelent meg Cotta kia­dásában. Most Breitkopf és Härter czég vette át a művet és a harmadik kiadással megbízta Fleischer és Seifer­rel, a­kik nagy tudásukkal teljesen kiegészítették, a megalapított zongora- és irodalmának történetét, a mai korig. Függelé­kül pedig a zongora fejlődésének történetét dolgozták föl. A jelen első kötet 1750-ig tárgyalja a történelmi részt és Bach és Händel működésével fejeztetik be. Az egész zon­gora irodalom bámulatos szorgalommal és alapos szaktudo­mánynyal van részletesen és behatóan tárgyalva. A felette érdekes és tanulságos művet melegen ajánljuk igen tisztelt olvasóink figyelmébe. A mű minden zenemű árus útján, sőt lapunk szerkesztősége közvetítésével is megrendelhető. Fantasia és fuga (Lágy-c) orgonára szerző és Strauss Richard úrnak tiszteletteljesen ajánlja Réger Miksa 29-ik mű. Ára 2 márka. Kiadta Forberg Róbert Lipcsében. Kiváló mű mely szerzőjének minden tekintetben be­csületére válik. Előadásához három manualosorgona szük­ségeltetik. A registrálisok mindenütt jelezve vannak. És orgonistáknak bizonyára örömére fog szolgálni e szerzemény mivel technikailag megmutathatják­ előadásával, hogy mit tudnak. Ajánljuk tehát e hatásos hangverseny darabot az orgonajátékosok figyelmébe. Metzger Béla kiadásában Kecskeméten megjelent „Zeneelmélet“. Iskola és magánhasználatra írta Szent-Gály Gyula, a kecskeméti városi zeneiskola igazgatója. Második bővített és javított kiadás. Ára 2 korona. Egy praktikus és hasznos könyvet írt Szent-Gály a zeneelméletről, melyet mindenkinek, a­ki a zenét komolyan és alaposan akarja megtanulni, melegen ajánlunk. A könyv­ben a legelemiesebb dolgokon kezdi magyarázni azt, a­mi a zenetanuláshoz szükséges és fokozatosan halad, kérdések és feleletekben fokról-fokra tovább, hogy a tanuló jól meg­értésen mindent a mi a zenében tudnivaló. Az, hogy az egész- és félhangokat egész- és féltávolságnak van elne­vezve jó és czélszerű bár az előbbi kifejezések rövidebbek és szokotabbak. A nyelvezetre is tekintettel volt a szerző, mert egyszerű, simulékony, minden nehezebb mondatszer­­ ­­ kezeti construktiók nélkül magyarázza meg a kérdésekre a feleleteket. Meg kell jegyeznünk, hogy az ötös kört, jó lesz jövőre ábrával is megvilágítani , aztán technikai szem­pontból czélszerű lesz, a kérdések és feleletek között betü­­különbséget tenni és ez főleg a nyomdásznak szól. lllllllllllltUlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllliiiiiiiiiiifiigiiiiiiiiiiiiiigiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Uj zeneművek, uj könyvek. Breitkopf és Härtel kiadásában, Lipcsében, a „Volksausgabe“ czimü gyűjteményben megjelent No 1755. Hermanntól „Zur Übung im zusammenspiel für Blas­instrumente“ Heft I., aztán No. 1794 Köhler „Sonaten- Studien“ für den Klavier-Unterricht. Heft I. Forberg Rob. kiadásában, Lipcsében megjelent Wilm, Nicoleitól Arabesben. Sechs Clavierstücke op. 171. No 1. C-dur, 2. As-dur, 3 A-moll, 4. D-moll, 5. G-dur, 6- G-moll. Egy-egy márka. Ugyanott megjelent cellára és zongorára Bernát Ferencz átírásában a Richard Wagner „Ankunft bei den schwarzen Schwänen“. Ára két márka. Azután megjelent Roger M.-től „Phantasie für Orgel“. Ára két márka és végül Richard Strausstól „Fünf Lieder« für eine Singstimme mit Klavierbegleitung, mély hangra. Ára egy-egy füzetnek egy márka. Haubner Károly szerzőnél Kun-Félegyházán kap­ható Vadrózsák, 6 eredeti magyar nóta énekhangra, zon­gora kísérettel. Ára két korona. Klökner Ede kiadásában, Budapesten VI. Csengery­­utcza 62a. megjelent Lányi Ernőtől Romance Hongroise czímű zenemű magánhegedűre, zenekarkisérettel. A mű há­rom füzetben jelent meg. A hegedűszólam zongorakisérettel ára három korona , azután a partitúra, ára három korona és végül az összes zenekari szólamok, ára négy korona. Ugyancsak Klökner kiadásában megjelent a Zenélő Magyar­­ország zongora- és hegedűzeneműfolyóirat október 15-iki XX-ik füzete a következő tartalommal: 1. Lengyel Miská­tól „Ha felmegyek a budai hegyekbe“. Magyar dal. 2. Hartl Henriktől „Valse de Salon“ és Braunh­offner Feder­cztől „Elite induló“­ A Zenélő Magyarország egész évre 4 frt. I l ii I ill t II i 11111111111111111111111111111111111111111111111111 in iinm mi Hangversenyek. A „Magyar zeneiskola“ tanári kara, Káldy Gyula kezdeményezése folytán, elhatározta, hogy időnkint hazai zeneszerzők műveiből álló műsorral fog hangversenyezni. A dicsérendő eszme f. hó 3-án valósittattat meg először és a nevezett intézet derék tanári kara a VI.—VII. kerületi körben, meghívott műértő közönség előtt előadta Ru­zilska György vonós ötösét, Lehár „Istriai dalok“-at, Bih­ary Sándor — Káldy Gyula „Bihary nótája, mikor a pénze el­fogyott“, Volkmann Róbert »Egykoron« és „Esti ima“, Káldy Gyula „Virágénekek“ czimü szerzeményét tárogatóra és zongora-kísérettel és záradékul Lavotta János „Szigetvár ostroma“ czimü eredeti magyar ábrándját. Közben pedig Kuliffay Izabella Endrödi Sándor »Visszavárlak« czímű költeményére írt hangulatteljes és igazi benső zenei költé­szettel megírt melodrámáját mutatták be. Ugyancsak Kulif­fay Izabella nagy technikai készültséggel, művészi ihletség­­gel adta elő zongorán Mihalovich­nak nagy technikai ne­hézségekkel megírt „Phantasiá“-ját, aztán szépen, hangulat­­teljesen énekelte Várady Sándor dalművészünk a Lehár »Istriai dalok« czimü szerzeményét; de nagy tetszést ara­tott Káldy »Virágénekek« czimü compositiója, melyet a szerző tárogatóra írt, zongorakísérettel. A tárogató­ részt Hickisch Henrik tanár emelte teljesen érvényre. A hang­verseny végén pedig Káldy átírásában mutatták be Lavotta János „Szigetvár ostroma“ czímű ábrándját, mely az által

Next