Zenelap, 1899 (13. évfolyam, 1-31. szám)

1899-01-05 / 1. szám

ZEN­E­L­A­P3 Végre igaz szeretettel, őszinte elismeréssel kell meg­emlékeznünk dalosköreinkről, kiknek áldásos jótékony mű­ködéséről a Zenelap mindig részletesen számolt be. Az utóbbi hónapokban három elsőrangú dalegylet jubilált és csak azt kívánjuk,­­ hogy folytassák munkálkodásukat a jó ügyhöz méltóan oly kitartással, oly kedvvel,, mint eddig és öröm­­­mel élvezzék aztán fáradságuknak igazán szép és édes gyümölcseit. A­midőn most belépünk az új esztendőbe sok szép­­reménynyel, csak azt kívánhatjuk, ne legyenek e remények hiúk, hanem mindazok, a­kik zenével foglalkoznak és a zene iránt­ érdeklődnek hassanak oda, hogy mennél tágabb teresítjették hazánkban, a zenei értelemnek és a zenei mű­veltségnek, ápolják első­sorban a klassikus zenét, mert annak művelő tehetsége mérhetlen és mert csak annak hatása­­alatt születhetik meg valódi jó új zene. Eredeti klassikus zeneirodalom nagggyá tehet bármely nemzetet; ennek megteremtése legyen főczélunk, ne tekintsük azt utópiának, hanem oly távol álló czélpontnak, mely felé minden derék hazáját szerető embernek kötelessége töre­kedni kitartást és buzgalmat az új esztendőre ! Énekeljetek az Úrgall, igazi egyházi zene szépségeibe, s csak ha már • Ízlésük és érzékük eléggé fejlett, akkor legyünk kizárólagos ceciliánu­­sok. Fokozatosan, lépésről-lépésre, mindig több és több tért hódítva a hivek szivében, haladjunk előre■! ■ Ennek a teóriának híve az előttünk fekvő ima­­és énekkönyv zenei részének összeállítója, összhangosítója és részben szerzője is. Érdekes dolog, mily szakavato­ttsággal, következetes­séggel és ügyességgel, és mondhatjuk sikerrel viszi keresz­­tül elméletét. Mindenekelőtt kiküszöböli az ízléstelenség nonplusultráját a közönségesen szokásos responsoriumokat és a gregorián ének szellemének megfelelő összhangosítás­­ban adja azokat. Kiküszöbölt minden olyasfajta émelyítően szentimentális éneket, ami határozottan ellenkezik az egy­­házias szellemmel, amilyenek azonban sajnos, manapság rendkívül használatosak (mint : Jézus szivének szóljon örömdal stb.) ; amelyiknek nem volt megfelelő a harmoni­­zácziója, azt lehetőleg az egyházi ízlés szerint újra össz­­hangositotta s igy elfogadhatóvá tette ; közbeszúrt egyes saját szerzeményt is, melyek bár egészen modern egyházi zene termékei, de a jó ízlést egyik se sérti, csak­ azt az operázó kórust „Zengjen az ének“ azt nem szeretjük itt látni. Nem is tudjuk, hogyan csusszant be, mert nem­csak nem templomi ének, de még csak világi hymnu­sz sem. Az ifjúság ünnepén, hangversenyein azonban ez is kitűnően megállja helyét. Végül a nagymesterektől is vett föl egy csinos kis gyűjteményt, mintegy ujjmutatásul arra, mi az igazán szép, hová kell az ízlésnek fejlődnie. Itt találjuk: Giovanni Battista Martinit és Palestrinát, három Giacomo A. Pertit két Megregalit, Mozartot, Rainit, Claudio Casciolittit, Ludovico Viadacrat, Arcadestet, Fr. Sorianot, Giuseppe Antonio Bernabeit, Antonio Lottit, Matteo Palottat egy-egy szerzeménynyel, melyek mindenike az igazi egyházi zene ideálja lehet. Nagy súlyt fektetett Kersch a hangterjedelemre, amire az eddigi magyar énekes könyvek nem voltak tekintettek és mindenhol a szoros harmonizálási fűzést, használta, mely­nek előnye, hogy akadályozza az esést. -A legőszintébb köszönetet kell szavaznunk végre a mű bőkezű kiadójának, dr. Kiss János egyetemi tanárnak, ki az énekeskönyv elé praktikus imakönyvecskét illesztett, véve, eljön a czirkuszba s Parbleyné úgy intézi a­­dolgot, hogy Roland lássa őket, anélkül, hogy tudná, Yvette mily állhatatosan utasitá vissza Damoiseant. Sikerült is Rolandot­­ eltántorítania Parblennének, aki erre diadalmasan határozza el, hogy újra föllép a kötélre. Levesol pedig boszut eskü­szik, hogy levágja a kötelet. A harmadik felvonás két változásból áll. Az elsőben a czirkusz mögötti jelenetben megtudja Roland, hogy Yvette nem volt hozzá hűtelen, mert Damoiseau­­ maga is­meri be a­mire Roland bocsánatát kéri, Parbieunét meg­fenyegetve, hogy lelövi, ha Yvettet bántani meri. De Yvette figyelmezteti Parbieunét, hogy a kötél el van vágva. (Nem viselheti el lelkén, hogy halálát okozza neki atyja.) Nagy zavar támad erre. Az igazgató megnyugtatja a közönséget, hogy Parbieuné rossz tréfa áldozata, de amíg meggyőződik a valóságról, Roland mester fogja megtenni híres rózsa­lövését. Parbieuné azonban nem olyan nemes természet, mint Yvette, mert páholyába vonul udvarlóival s onnan csúfolja Yvettet. Roland inti, hogy maradjon nyugodtan. De mikor Roland számlálja a czélzásnál, egy-kettő, Par­­leyné lekiált: Bravo Roland ! Yvette a féltékenység dühétől ökölbe szorítja kezét s elől­e lép , de ez a veszte, mert h­a a lövés éppen akkor dördül el s találja­ őt. Roland messier iszonyodva fordul meg. — Ott a gyilkos ! — szól­­ Par­­blennére mutatva, azután gyorsan c­élba teszi S lelövi ’öt. Ezzel a függöny legördül­. Lassan lassan, de végre mégis a tett mezejére jutunk a szószaporítás helyett, az egyházi zene reformácziója ügyében. A­ki részt­­vett az Országos Cecilia egylet utolsó ülésén, örömmel láthatta a lelkesedést, de viszont sajnálat­tal az elhamarkodást, melylyel egyes tagok az ügyet ren­dezni akarták, mintha ajtóstul kellene berohanni a házba. Ha ezen urak akarata teljesednék, ép úgy kiénekelnék a hívek­et a­ templomból, mint ahogy ez mindenütt megtör­tént, ahol átmenet nélkül azonnal a cecilián s gregorián éneket hozták be s minden mást kidobtak. Ez ugyan a czélunk és kell is, hogy minden az egyházi zene ügyét szivén viselő, ízléssel biró embernek ez legyen a czélja. Csak a módban van eltérés. Mert azok, akik a jó ügyet féltik az erőszakos, átmenet nélküli rázkódtatástól és azt mondják, hogy apránként vezessük be a híveket az Levesol figyelmezteti Yvettet, hogy Roland meg fogja csalni, mondjon le róla, de Yvette megtagadja ezt. Ha belehal is, azért szereti Rolandot, mert: Ai. szerelem nem számit,­­ • A szerelem szeret, !•■ ο: - d : Azért is mindhalálig Övé a kis Yvette.’ ■ - Övé vagyok, ő mindenem, •­­ Mennyország, föld és kárhozat. Ő vele szemben nittes jogom, Előtte nincs akaratom, Szerelmem töviskorona S én büszke fővel hordozom. • Ő érte mind csak boldogság, Erényeim rongyai alatt Szivem oly tiszta maradott,­­ Hagyjátok meg hát énnekem Szerelmemet, szerelmemet, E szent gyalázatot. Levesel azonban nem akar többé kiállani, hogy ő legyen Roland czéltáblája, erre Yvette maga ugrik be s nem reszket szerelmesének fegyvere előtt, ki a közönség nagy tetszése mellett lövi ki szájából a rózsát. Erre Roland kijelenti az apa előtt, hogy feleségül veszi lányát. A második felvonásban azonban Parbiennének sikerül cselvetése. Elküldi, a szivet Damoiseaunak, aki azt jelnek

Next