Zenész Híradó, 1956 (3. évfolyam, 1-9. szám)

1956-08 - 1956-09 / 8-9. szám

f . Az életszínvonal és a zenészek jóleső érzéssel mond a szórakoztató zenészek társadal­ma köszönetet a Népszava szept.19.-i számában (1-j) és október 2.-i szá­mában Monostori Gyula aláírásával megjelent cikkekért. Hosszú évek óta az első eset, hogy a sajtó pártoló hangon foglalkozik a szórakoztató ze­nészek problémáival, hiszen a Kongresszus előtti idők dogmatikus felfogá­sa következtében ez a réteg csak kemény bírálatot és támadásokat kapott a sajtó részéről, sőt egyes cikkek már-már olyan hangon foglalkoztak a szakma egyes tagjaival, mintha azok a rendszer ellenségei lennének. Ez a helyzet nem utolsó sorban a hivatalos körök, főleg a Zeneművész Szövetség álláspontjából ered. A Zeneművész Szövetség az el­múlt évek folyamán a szórakoztató zenésztársadalmat, mint szükséges rosz­­szat kezelte. Hivatalos képviselői nem egy esetben "zenei alvilág", "ze-' nei prostituáltak"­, "jazzjampecok" kifejezést használtak a szórakoztató-, főleg a tánczenészekkel kapcsolatban, bár ezek mögött évtizedes becsüle­tes munkával eltöltött szakmai múlt áll, közülük sokan bírnak főiskolai végzettséggel és - főleg a háború előtti időkben - külföldi útjaik alkal­mával csak dicsőséget hoztak a magyar zenészség hírének. Ennek az álláspontnak következtében a szórakoztató ze­nészség teljesen ki lett szolgáltatva a Belkereskedelmi Minisztérium és a vendéglátóipar soviniszta érdekeinek. Van ugyan központi munkáltató in­tézményünk, a Budapesti­ Népi- és Tánczenei Központ, melynek vezetői szak­szerűen ismerik mind a piacot, mind a zenészek egyéni képességeit, de pénzügyi önállóság hiányában kénytelenek a vendéglátóipari igazgatóságok sok esetben szakszerűtlen kívánságait kielégíteni s igy az intézmény sze­repe kizárólag a munkaközvetítés funkciójára korlátozódik. A vendéglátóipar vezetői saját szakmájukban kitűnő szak­emberek, zenéhez azonban nem értenek s a zenész munkáját elfoglaltságuk miatt figyelemmel sem tudják kísérni. így fordulhat elő az, hogy egy-egy felszolgáló esetleges rosszindulatú véleményezése sorsdöntő lehet egy ze­nész további szerződtetése terén. A "szocialista összeköttetés" elve is erősen érvényesül. Egyik - idegenforgalmilag is"- fontos nyári üzemünkbe pl. az idei nyár folyamán olyan dobost szerződtettek, akinek fő érdeme, hogy az apja az illető vendéglátóipari vállalat tisztviselője, a fiú szak­mai rutinjánál azonban még kívánnivalók vannak. Ennek az áldatlan helyzetnek köszönhető továbbá a ze-­­nészség jelenlegi sérelmes munkaidő- és­ munkabérrendszere is. Tudvalevő, hogy a zenésznek,­­ ha munkája minőségét megfelelő fokon akarja tartatni, napi munkáján kívül otthon gyakorolnia, az együtteseknek pedig ezenkívül próbálnia is kell. Ennek értelmében állapította meg a felszabadulás utáni első kollektív szerződés a zenészek munkaidejét napi öt órában. Ez 194­9- ben napi hat órára lett felemelve, sőt voltak üzemek, ahol a zenész hét órát is dolgozott. Minthogy a zenész munkakörülményei az egészségre ki­mondottan ártalmasak,­­ munkahelye füstös, levegőtlen, a zenész gyakran kívánsága ellenére is italozni kényszerül - továbbá az ezirányban végzett orvosi vizsgálatok szerint a zenélés, mint fizikai munka energiafogyasz­tás tekintetében a legnehezebb fizikai munkákkal azonos mértékben veszi igénybe a zenész szervezetét - a zenei munka ideg- és szellemi tevékeny­ségéről nem is beszélve - nem lehet csodálkozni a legutolsó időkben olyan nagyra szökött zenészhalandóságon. Ha párhuzamba állítják továbbá zenész-

Next