Zenevilág, 1902. szeptember-december (3. évfolyam, 1-17. szám)

1902-09-01 / 1. szám

1902/3 ZENEVILÁG . Klingsort és Kundryt kivéve, senkinek sincs tudomása. Kundry ugyanis tündérszép alakját csak Klingsor varázslatának kény­szere alatt ölti fel, különben dúlt arczú, rongyos, vad koldusnő, a­ki a Grál-lovagok körül settenkedik és ami jót tehet, mindent megtesz nekik. Kundry végzete éppen az, hogy jót akar és rosszat kénytelen tenni; ez a büntetése azért, hogy kinevette Jézust, mikor a keresztet vitte a Golgothára. (Ezt később ő maga meséli el a darabban.) Meg­váltásra csak akkor számíthat, ha oly em­berre talál, kit ördögien szép alakjában sem tud elcsábítani. Ilyen még eddig nem akadt, (mint tudjuk, Amfortas sem), de jönni kell az igazinak, kinek érkezését egy angyal már megjósolta Amfortas­nak. Ez az, aki ellent fog állani az ördögi nőknek, visszaszerzi a szent lándzsát, Amfortas sebét begyógyítja és a Grál-lovagok királya leend. Ezt az embert Wagner a következő képtelen módon defi­niálja: „Durch Mitleid wissend, der reine Thor“ vagyis „Az ártatlan bolond, akit a részvét tesz okossá“. A­míg a Kundry alakja egyszerűen vegyü­­lete az átváltozó tündérleánynak és a vezeklő bűnösnek (a­milyenek a középkori mondák­ban rakás számra szerepelnek), addig az ígért megváltó hős a legbetegesebb myszticzizmus szülötte. Egy ember, aki nem azért boldogul, mert okos, hanem mert bolond, aki nem azért lesz okossá, mert tapasztal, hanem mert részvétet érez, hogy a bolond mi mó­don jut a »részvét», tudatára, ezt a képtelen lélektani »saltus«-t Wagner meg sem pró­bálja magyarázni; jól teszi, mert ez úgyis lehetetlen lenne. Aki foglalkozott a mysz­ticzizmus lélektanával, tudni fogja, hogy ennek az alapvonása az öntudat nagyrész­beni megszűnése, beolvadása egyetlen — az Istenség végtelen és mozgástalan fogalmára irányzott — gondolatban. A myszticzizmus vallásos eszmék által előidézett beteges monoideizmus. Ha meggondoljuk, hogy Wag­ner már pályája kezdetén beleszeretett a Grál-mondába (Lohengrin!), hogy a megvál­tás eszméje úgyszólván egész életén át fog­lalkoztatta (Senta, Erzsébet, Lohengrin, Sieg­fried, Brünnhilde, mind-mind megváltói sze­repet játszanak** hogy ne mondjuk, üldözte. S végre ha arra az egyetemes tapasztalatra gondolunk, hogy a legpozitívebb gondolkodók is aggságukra gyakran dobják magukat a myszticzizmus vagy a metafizika hullámai közé — talán megmagyarázhatjuk ennek a halvérű, kocsonya-izomzatú, energia nélküli hősnek a születését annak a költőnek az agyában, kinek előbbi gyermekei közé egy Tristan, vagy egy Siegfried tartozik. Nem tartozunk Nordau Miksa dr. bámu­lói közé, de kénytelenek vagyunk beismerni, hogy »Parsifal« nem csupán Wagner művészi életének végét, de egyszersmind hanyatlásá­nak climaxát is jelenti.* Tudva az előzményeket, a darab cselek­ményével, redte, meséjével hamar készen lehetünk; az első felvonásban, míg Amfortast fürdetik a Grál-vár melletti szent tóban, Par­sifal arra kóborolva, le­lő egy szent hattyút, miért a Grál-lovagok elfogják és Gurnemant elé viszik. G. kérdőre vonja az ifjút, és oly ostobának találja, hogy benne reményű fel­fedezni »den reinen Thor«; éppen ezért el­­indul a Grál-várba és magával viszi a fiút is; ez a menet a híres mozgó­ dekorá­­czióval történik. A színészek csak lépkednek, de nem mozdulnak a helyükből; a díszletek ellenben mozognak, ami — állítólag — azt a látszatot kelti, hogy a színészek mozog­nak. A díszletek gyönyörűek, de az illúzió nem egészen tökéletes. De végre a Grál teremben vagyunk. Spanyolviaszk színű ruhába öltözött lovagok lépkednek be (ami megle­hetősen komikus benyomást tesz), elhelyez­kednek a kerek asztalnál, behozzák és trónra ültetik a beteg Amfortast, aki hosszú sirán­kozás és vonakodás után leleplezi a Grált és kiosztja az úrvacsorát. Parsifal mindezt együgyűen nézi. Mikor az egésznek vége, Gurnemanz kérdőre vonja Parsifalt „Tudod-e, a­mit láttál.“Ez siralmas arczot vág és nemet int, mire a bosszús Gurnemanz, látva, hogy az ifjú egyszerűen ostoba, de nem »durch Mit­leid wissend«. Parsifalt kidobja a teremből és a függöny lassan legördül. Micsoda törpe dolog ez a »Mesterdalnokok« második felvonása végéhez képest! ? A második felvonás elején Klingsor a bo­szorkányvár tornyában ül, előhívja Kundryt és reá parancsol, hogy csábítsa el a közeledő Parsifalt (kinek jöttét a rézfúvósok jellegzetes akkordjai festik). Kundry daczol egy dara­big, de kénytelen engedni a parancsnak. Parsifal végre a várhoz ér, e pillanatban a­­ vár eltűnik és helyébe tündérkert terem. * Foster: Textbook of Physiology; Höffding-Ben­­nigsen: Patd­ologie. ** L. posthum kiadott dráma-vázlatát is: »Jesus , von Nazaretz« cz. * Max Nordau »Entartung« 1. kötet. 3

Next