Zenetudományi Dolgozatok, 2006-2007

Pintér Csilla Mária: A ritmikai polifónia típusai Bartók zenéjében

110 Pintér Csilla Mária példa). A frazeálásból adódó átmeneti metrikai bizonytalanság játékos formája jelenik meg a Tizennégy bagatell VV. darabjában (24. kottapélda). Polimetria A Bartók-zene polimetrikus szerkezeteinek jelentős része a notációban rejtve marad, más tí­pusaikra a kottakép is felhívja a figyelmet új metrumjelzéssel vagy szaggatott ütemvonalak­kal. A kottaképben nem jelölt polimetrikus szakaszokhoz tartoznak azok a metrikailag kép­lékeny struktúrák, amelyek megjelenését követően az eredeti metrumjelzés érvényessége egy-egy szólamban huzamos ideig megkérdőjeleződik, továbbá, ha a kiírt metrum szerinti ütemezés csak a kottaképben való tájékozódást szolgálja. A kottaképben nem jelzett poli­metria első példája az életműben a Tizennégy bagatell 2. darabjának kezdete. A repetíciós osztinátó metrumát megbontja az aszimmetrikus tagolású balkéz-téma megjelenése. Két ütemen keresztül kettős metrum érvényesül. A két ritmusszólam egyenrangú, mert az oszti­nátó egyenletes metrumát a bevezető két ütem olyan mértékben stabilizálja, hogy metrikai Tempo I 23. kottapélda: 2. szvit zenekarra, II, 136-149 24. kottapélda: Tizennégy zongoradarab, II, 1-6 Zenetudományi dolgozatok 2006-2007

Next