Zenetudományi dolgozatok, 2012 - 35 éves jubileumi kötet

Gombos László: Narratív elemek Hubay Romantikus szonátájában

GOMBOS LÁSZLÓ helyezze. Arról nyilván szó sem lehetett, hogy a baráti körben már régóta ismert, négy éve publikált kompozíció címzettjét aktualizálja az „egyetlen” kedves, Ceb­­rian Róza személyére, akire három és fél évet kellett várnia, hogy a hölgy nagyko­rúsága első napján, 1894. július 6-án az apai tiltás ellenére is elvehesse feleségül. A közönség azonban - a nyilvánosságra hozott Hugo-hivatkozás ismeretében — min­den bizonnyal elvégezte ezt az aktualizálást, hiszen az európai sajtó tele volt a mű­vész és a grófnő romantikus történetével és a küszöbön álló esküvőről szóló híradá­sokkal.29 Különös, hogy Hubay életrajzának mérföldkövei szinte pontosan négyévente követték egymást: első fellépései 1871—72-ben Pesten, felnőtté válása 1874-75 körül Berlinben, Párizsba költözése 1878-ban, Vieuxtemps zenei végrendeletének átvétele 1881 nyarán Algírban (ez vezetett az 1882-es brüsszeli kinevezéshez). Majd 1886-ban tért haza, 1890 körül ért „igazi” zeneszerzővé az első operák kom­ponálása által, és 1894-ben kötött házasságot, melynek következményeként hama­rosan végleg felszámolta az utazó virtuóz életmód maradványait. Egy művész nem írhatja meg önmaga a róla szóló legendákat, cselekedeteivel és nyilatkozataival azonban sugalmazhatja azokat, bízva a környezet és az utókor érdeklődésében. Nyilvánvalóan Hubay is felismerte pályája fordulataiban az egybeeséseket és közlé­seivel felnagyította azok jelentőségét. Követői számára kenyérmorzsát és magokat szórt el útjelzőként, de azokat javarészt felcsipegették a madarak. A fennmaradt források szerint, amint már láttuk, legalább két eseményt kap­csolt visszaemlékezéseiben az utolsó Beethoven-kvartetthez (F-dúr, op. 135). 1874—75 körül Berlinben gyermekkori műveit égette el a „végső Beethoven” hatá­sára, majd 1881 tavaszán Párizsban ugyanez a mű szolgált zenei háttérként életre szóló döntéséhez, melynek eredményeként az amerikai hölgy házassági ajánlatával szemben Vieuxtemps hívásának tett eleget. Nem véletlen, hogy amikor 1882-ben Brüsszelben elfoglalta Vieuxtemps egykori állását és kvartettet alapított, az öt kései Beethoven előadását tűzte ki elsődleges céljaként (valamennyit kétszer játszották el, hogy a közönség jobban megismerje a ritkán hallott darabokat). A Hubay-vissza­­emlékezésekben exponált helyen szereplő op. 135 egyetlen további nyilvános elő­adásáról sem találtunk adatot az elkövetkező 55 év Hubay-koncertműsoraiban. Mintha a művész életében hasonló szerep jutott volna neki, mint amilyent a Ro­mantikus szonátáéva kapcsolatban feltételezhetünk: a sorsdöntő pillanatok zenei kísérőjéből az ifjúkori útkeresés legendái közé került, legalábbis a nagy nyilvános­ság számára. Az érett mester megnyilatkozásainak ugyanis talán már azt kellett sugallaniuk környezete számára, hogy párja oldalán végleg révbe érkezett és túlju­tott az élet viharain. 29 Az 1894. április 11-i szerzői esten, ahol a Romantikus szonáta mint „erste Aufführung” szerepelt, került sor Hubay program-ciklusa, az Atair (op. 47) nyilvános bemutatójára. Az öt hegedűdarab (alcíme: Ein musikalisches Roman in fünf Kapiteln) főszereplője egy szép arab lány, aki csillaggá változott. A mű hátteréről - a nyomtatott alcímen és tételcímeken kívül - csak véletlenül, Hubay és menyasszonya levelezéséből van információnk.

Next