Állami gimnázium, Zenta, 1880

t sem kedvelő Ferenc­, király hazánkat mintegy ch­inai fallal óhajtja az eszmék áramlatától elzárni, s hogy annak titokban mégis élő néhány aposto­lát a vértanúéng koronájának elnyerésére érdemesíti­k Martinovics és hat társa személyében. De ki ne győződött volna meg azon eszme életrevalóságáról, mely­nek egyszer vértanúi vannak ? Megtestesülését tán lehet egy időre kés­leltetni, de csak azért, hogy annál nagyobb diadallal tűzze ki később zászlaját. Nálunk épen így történt. A megfélemlített kedélyek felett már-már az absolutizmus ülte diadalát, minek eredménye az országgyűlések beszüntetése volt. Ezalatt azonban Kazinczy és követőinek nyelv- és irodalmi ízlés­­nyitása a nemzetet a reformokra előkészíti vala,­miknek szüksége napról­­napra égetőbbé, halogatása pedig teljesen lehetetlenné vált a terrorizálni szándékolt lelkeknek kijózanodása után a meglepetésből, így ült össze az 1825-iki orsz.­gyűlés, mely nem kevesebb, mint 300 év mulasztását volt hivatva reformok által helyrepótolni. Műveltségünk európai színvonala Mátyás királyunk óta ha vissza nem esett, legalább nagyon hátra maradt utódai tétlensége, később a török százados uralma miatt. A II. Lipót alatt megkezdett reform­­munkálatok is elakadtak a király halála s utódának, Ferencznek, félel­me miatt a szabad eszmékkel járó reformoktól, így tehát 1792—1825-ig egy negyed századnál tovább vártak azok a megkezdett munka foly­tatására. Azonban ezen idő alatt a szabadság után vágyó kedélyek lassan kint forrongásba jöttek, úgy, hogy a lázadás országos kitörésétől lehet­ tartani, ha Ferencz az országgyűlés egybehívása iránt tovább is meghiúsítja a nemzet jogos kívonatát. Más­felől az is bizonyos, hogy a Lipóttal megindult reformok, kedvező fejlődés medrébe vezetve elhárították volna az 1849-iki kata­strópfat. Tudvalevő dolog, hogy Eötvös 1813-ban, tehát szabadság és refor­mok után vágyó emberek korszakában született. Maga a korszak, tehetségünk és későbbi törekvésünk e légköre olyan volt már, hogy Eötvösnek a természettől nyert nemes szivében az egyenlőség, szabadság és nemzetiség eszméit kellett meggyökerez­tetnie, melyeknek később nem volt Európában hivatottabb és bölcsebb értelmezője, mint „A XIX. század uralkodó eszméinek befolyása a társadalomra“ czimű munka szerzője. Hogy feledkezhetnénk meg e helyen a fiatal csemete kertészéről, Pruzsinszky Józsefről, ki a franczia eszmék lelkes hive s Martinovics elvrokonainak a többivel majdnem vértanuságot szenvedett tagja volt? Nevelői befolyásának tulajdonítható nagy részben, hogy a családi hagyo­mányokkal ellenkező irányban fejlődő ifjú, helyes irányát megtartva, az egyenlőség, szabadság és nemzetiség, más szóval az igazi democratia apostolává lett. Annak bajnoka gyanánt tűnik ő fel mint ember, mint államférfi s mint író egyaránt. Sokoldalú munkássága mind ez irány határozottsá­gát és szilárdítását czélozá, mi­nt korszakunk törekvéseinek közép­pontjává s az embert boldogitó eszméknek harczosává teszi.

Next