Żołnierz Wolności, grudzień 1969 (XX/283-306)

1969-12-03 / nr. 285

Uroczysta sesja Centralnej Rady ORW Dalsze działanie - to realizacja wytycznych Partii w dziedzinie patriotyczno-obronnego wychowania rodzin (OBSŁUGA WŁASNA) 3 grudnia w Warszawie odbyła slą uroczysta sesja Centralnej Rady Organizacji Rodzin Wojskowych, poświęcona X-leciu działalności organizacji kobiecej w woijsku (wytyczeniu najbitżsZyćii zadań na rok przyszły. W sesji oprócz członkiń Centralnej Rady i zaproszonych z terenu czołowych działaczek ORW wzięli udział: zast§pca_szefa Głównego Zarządu Politycznego—W~P pik mgr EdwardSzpitel. zastępca _Główtiego "Kwatermistrza WP gen--bryg. Bolesław Szczerba, sekretarz,. Rady Kobiet Polskich przy Ogólnopolskim Komitecie Frontu jedności Narodu „Krystyna Gromkom oraz szefowie poszczególnych Oddziałów Kultury i Oświaty Okręgów (i równorzędnych). Sesję otworzyła przewodnicząca Centralnej Rady ppłk mgr Eugenia Kemparowa. Serdecznie witając wszystkich przybyłych podkreśliła dorobek wielu obecnych na »all działaczek, piastujących niejednokrotnie zaszczytne funkcje radnych w radach narodowych rolnych szczebli oraz odpowiedzialne funkcje w ogniwach Ligi Kobiet ora* Radach Kobiet. W imieniu Kierownictwa Ministerstwa Obrony Narodowej złożył członkiniom Organizacji Rodzin Wojskowych serdeczne żołnierskie pozdrowienia z okazji Jubileuszu X-lecia zastępca szefa Głównego Zarządu Politycznego WP płk E. Szpitel. Podkreślił1 on pełną zaangażowania postawę kobiet środowiska wojskowego w wychowani« obywatelskie, patriotyczne, internacjonał!styczne i obronne młodzieży, stwierdzając że organizacja dotychczasową działalnością społeczną i polityczną, czynnym udziałem w życiu wojska zasłużyła na szacunek i uznanie. Płk Szpitel odczytał list skierowany przez wiceministra Obrony Narodowej, szefa Głównego Zarządu Politycznego WP gen. dyw. Józefa Urbanowicza do prezydium sesji Centralnej Rady ORW, w którym generał wyraża uznanie za dotychczasową działalność ideowo-polityczną 1 pozdrawia władze organizacji — Centralną Radę, Rady O- kręgowe, Zarządy Kól oraz cały aktyw ORW, życząc jednocześnie jak największych osiągnięć w dalszej pracy dla dobra ludowego Wojska Polskiego i Socjalistycznej Ojczyzny. „Za Waszym pośrednictwem — czytamy w liście szefa GZP WP — dziękujemy tym wszystkim kobietom, które świadomie wykonując swoje obowiązki obywatelskie — współdziałają z dowództwami w tworzeniu odpowiednich warunków pracy i służby wojskowej”. Na porządku dziennym uroczystej sesji Centralnej Rady znalazły się takie sprawy jak: podsumowanie 10-letniej działalności ORW — dokonane przez wiceprzewodniczącą Centralnej Rady in ż. tVaffríe Rudink oraz dwa interesujące --wystąpienia'. Płk, Eugeniusza Gro-j belr.ego, szefa Oddziału Kultury~~i O- światy 7P WL.~omawiäTäge działalność ORW jako pomocnika aparatu politycznego w pomocy ideowo-wychowawczej wśród rodzin wojskowych oraz jęgr Ireny Ciećkowsklej z Marynarki Wojennej, która szeroko, cytując przykłiTOy' umówiła pracę ORW wśród dzieci i młodzieży w okresie 10-lecia. Przedstawicielka Rady Kobiet Polskich tow. K. Gromkowa przekazała członkiniom ORW wyrazy uznania i życzenia dalszych osiągnięć od wszystkich działaczek ruchu kobiecego w kraju. członkiń Kół LK, Kół Gospodyń Wiejskich, Spółdzielczych i kobiet zrzeszonych w związkach zawodowych. Wskazała też na wielkie zadania, jakie czekają ruch kobiecy w roku 1970, roku rocznic, jak określiła, bowiem m. in. będzie obchodzone SO-lecie Międzynarodowego Dnia Kobiet, 20-lecie Światowej Demokratycznej Federacji Kobiet, 25-lecie Ligi Kobiet, a przede wszystkim 25-lecie zwycięstwa nad faszyzmem, w którym ogromny wkład mają kobiety polskie. W związku z tym ostatnim jubileuszem tow. Gromkowa zaproponowała zorganizowanie przez Wojskowy Instytut Historyczny ZBoWiD i Centralną Radę ORW sesji popularnonaukowej na temat udziału kobiet polskich w walce z hitlerowskim najeźdźcą. Uczestniczki sesji uchwaliły tekst listu do Ministra Obrony Narodowej, generała broni Wojciecha Jaruzelskiego. w którym dziękują Kierownictwu Ministerstwa Obrony Narodowej 1 kadrze zawodowej za codzienną pomoc w realizowaniu programu organizacji, zapewniając jednocześnie, że w dalszej pracy realizować będzie z pełnym zaangażowaniem wytyczne Partii w dziedzinie patriotyczno-obronnego wychowania rodzin wojskowych i kształtowania socjalistycznych stosunków międzyludzkich. K. 2. Posiedzenie Komitetu Partyjnego MON DOKOŃCZENIE ZE STR. 1 Przyczynę tych schorzeń referent dostrzega m. in. w złej niekiedy organizacji pracy. Niebagatelna role w występowaniu chorób stwarza palenie w nadmiernych ilościach tvtoniu oraz nerwowy tryb życia. Nie bez znaczenia jest również fakt, że kadra Instytucji Centralnych MON rekrutuje sie w znacznej części z oficerów w wieku 45 i więcej lat. W tym wieku tego rodzaju choroby występują najczęściej. Dlatego też bardzo ważna jest odpowiednia profilaktyka i higiena. Pik Obara wskazał dalej na trudności w lecznictwie ambulatoryjnym oraz na trudności kadrowe i organizacyjne, zapowiadając jednocześnie. służba zdrowia zamierza w najbliższej przyszłości objąć badaniami okresowymi całą kadrę garnizonu, usprawnić prace profilaktyczną i lecznictwo sanatoryjne. W dyskusji, w której m.in. zabrali głos: szef Służby Zdrowia MON, gen. bryg.; prop dr meBLIlVIadysíaw Bąrcikowski oraz gen. _ bryg, prof, dr med. Dymitr AlekSandrow7wskózvwano na konieczność podjęcia szerokiej akcji profilaktycznej i uświadamiającej oraz na potrzebę innego, lepszego zorganizowania aktywnego wypoczynku kadry oraz zajęć z wychowania fizycznego. Ze względu na znaczenie omawianego na posiedzeniu problemu członkowie KP MON zaproponowali przedstawienie go kierownictwu Ministerstwa Obrony Narodowej. Na zakończenie posiedzenia Komitetu Partyjnego MON przyjęto uchwałę w sprawie kontynuacji obchodów stulecia urodzin W. I. Lenina. W uchwale podkreśla się, że zapoczątkowane w kwietniu br. przez organizacje partyjne obchody tej rocznicy wyzwoliły wiele godnych naśladowania inicjatyw, w których wyniku wzbogaciła sie wiedza członków partii i aktywu społeczno-politycznego o życiu i działalności Lenina. Spopularyzowano również nauki leninowskie, wskazano nieprzemijające wartości teorii marksistowsko _ - leninowskiej i jej aktualne znaczenie. Realizując przyjęta na IV Plenum KC PZPR uchwale, Komitet Partyjny MON zaleca wszystkim organizacjom partyjnym IC MON dalsze rozbudzanie inicjatyw. eksponowanie problematyki leninowskiej we wszystkich formach pracy ideowo-wycbowawczej i kulturalno-oświatowej z kadrą i rodzinami. Ponadto uchwała KP MON wskazuje konkretne przedsięwzięcia, które powinny być zrealizowane w praev organizacji partyjnych w okresie obchodów setnej rocznicy urodzin Lenina. (sm) Zakończenie obrad Prezydium CRŹZIZG NOT (A) (PAP). We wtorek zakończyły się 2-d.niowe obrady Wspólnego plenum CRZZ i ZG NOT. Plenum podjęło uchwałę w sprawie aktualnych zadań związków zawodowych i stowarzyszeń naukowo-technicznych w podnoszeniu efektywności gospodarowania. Przyjęto uchwałę w sprawie udziału obu organizacji w obchodach setnej rocznicy urodzin W. I. Lenina. Ustalono zadania związków zawodowych w przygotowaniach i przeprowadzeniu Kongresu Techników Polskich. Do niektórych problemów poruszonych w dyskusji ustosunkował się przewodniczący CRZZ Ignacy Łoga-Sowiński, omawiając je na tle najważniejszych obecnie zadań związanych z intensyfikacją gospodarki. J. Bafia - szefem Kancelarii Sejmu (C) Na podstawie uchwały Prezydium Sejmu, marszałek Sejmu mianował Jerzego Bafię szefem Kancelarii Sejmu. Główny cel: osiągnięcie wysokiego poziomu gotowości bejowej Odprawa szkoleniowa Wojsk Wewnętrznych (A) (Inf. wl.). Dobiegi końca rok szkoleniowy w Wojskach Wewnętrznych. W minionym okresie zrobiono wiele w celu pełnej realizacji zadań szkoleniowych w programach szkolenia Wojsk Ochrony Pogranicza i Wojsk Obrony Wewnętrznej. Wojska te uczestniczyły w wielu ćwiczeniach, podczas których doskonalono pracę dowództw i sztabów oraz przygotowywano jednostki do działań na współczesnym polu walki. Główny wysiłek szkolenia operacyjnego skierowany był na utrzymanie i pogłębienie wysokiego stopnia gotowości bojowej. W ćwiczeniach dowódczo-sztabowych stosowano szeroki wachlarz różnych metod i form działań bojowych. Wprowadzono i zrealizowano nowe programy szkolenia, wszechstrońhie Uwzględniając wymagania współczesnego pola walki. Te i inne zagadnienia były treścią referatów wygłoszonych na dorocznej odprawie szkoleniowej kierowniczej kadry Wojsk Wewnętrznych przez wiceministra Obrony Narodowej, Głównego Inspektora Obrony Terytorialnej gen. broniGrzegorza /Korczyńskiego, szefa ŻarząSuPolTtycznego Wojsk Wewnętrznych płk., mgr. Izydora Kopera nraz~"śzefa Inspektoratu OT gen, bryg. Stanlsława/j Wytyezaka. Po’"wszechstronnei analizie minionego okresu szkoleniowego Główny inspektor OT omówił podstawowe zadania na 1970 rok. Zmierzają one do stałego podnoszenia gotowości bojowej, doskanalenia ochrony i obrony granicy państwowej, do jeszcze bardziet wszechstronnego przygotowania jednostek WOP i WOWewn. do działań w coraz bardziel skomplikowanych warunkach. Wreszcie. nrzv pełnym zaangażowaniu kadry, organizacji partyjnych i młodzieżowych, wpłyną na wysoką wymagalność i dyscyplinę we wszystkich ogniwach dowódczo-sztabowych. oddziałach i pododdziałach. Sprzyjać tem-u bedzie również dalsze podejmowanie eksperymentów wychowawczych, rozwój ruchu nrzodowmctwa i współzawodnictwa. Konsekwentnie będzie się stosować zasadę równania do najlepszych. Tymi .przodującymi jednostkami sa: Kaszubska Brveada WOP i Podlaska Jednostka Wojsk Obrony Wewnętrznej. Na zakończenie odprawy wiceminister Obrony Narodowej gen. broni Grzegorz Korczyński wręczył puchar i dyplomy za najlepsze wyniki we współzawodnictwie sportowym, w którym I miejsce w Wojskach Wewnętrznych zajęła Oficerska Szkoła WOP. (Plow.) Trałowiec „604“ ratuje rybaków (B) (Inf. wł.). Było to w nocy z 28 na 29 listopada br. Trałowiec bazowy „604” znajdował się na dalekim morskim poligonie. Nocne strzelanie wypadło bardzo dobrze. Okręt rozpoczął rejs w inny rejon morza, gdy nagle sygnaliści zauważyli czerowone rakiety. Ktoś wzywał pomocy. Natychmiast zmieniono kurs, kierując się w stronę, gdzie zauważono rakiety. Po chwili dowódca okrętu oświetlił reflektorem morze i wtedy dostrzeżono dryfujący na fali kuter rybacki ze Świnoujścia — „Swi-52”. Wiał silny wiatr, który spychał kuter na mieliznę. Zresztą płycizny zaczynały się już w miejscu, gdzie zauważono kuter. Mimo niebezpieczeństwa grożącego załodze okrętu, dowódca zdecydował się na akcję ratowniczą. Trałowiec zbliżył się na odległość kilkunastu metrów i w pewnym momencie marynarze za pomocą rzutki podali na kuter hol. Załoga trałowca przyholowała kuter do burty swego okrętu i pomogła rybakom przejść na pokład. Okręt z kutrem na holu skierował się do najbliższego portu. Po pewnym czasie zawiązana niezbyt dokładnie przez rybaków lina puściła i porwany falą kuter odpłynął. Jeszcze godzinę prowadzono poszukiwania kutra, ale bezskutecznie. Okręt wziął więc kurs do najbliższego portu, gdzie wysadzono na ląd uratowanych rybaków. Poszukiwania kutra prowadzone przez jednostkę PRO „Rosomak” również nie dały rezultatów, kuter najprawdopodobniej zatonął, (des) R. Strzelecki gościem załogi „Kasprzaka" DOKOŃCZENIE ZE STR. X niająca swoją wiedzą fachową, gwarantują właściwy kierunek rozwoju fabryki i wykonywania stawianych przed nią zadań. Sekretarz KC zwrócił uwagę na ważną rolę organizacji partyjnej w całokształcie pracy zakładu, na potrzebę podnoszenia świadomości społeczno-politycznej oraz zaangażowania wszystkich partyjnych i bezpartyjnych pracowników a zwłaszcza młodej generacji. Podkreślił również potrzebę dalszego szukania rezerw produkcyjnych, bieżącej analizy stopnia obciążenia maszyn i urządzeń, przestrzegania dyscypliny zatrudnienia, lepszego wykorzystania czasu pracy i stanowiska roboczego. Przy realizacji inwestycji szczególną uwagę należy zwrócić na sprawny i terminowy ich przebieg oraz na dalsze podnoszenie produktywności majątku trwałego. Niemniej ważna powinna być troska o doskonalenie planowania i zarządzania w zakładzie. Trzeba również szybciej rozwiązać problem poprawy warunków socjalno-bytowych załogi.' Kończąc R. Strzelecki, powiedział że właściwe rozwiązanie wyłaniających się przed zakładem problemów będzie decydować o dalszym intensywnym jego rozwoju, c wzroście przydatności dla gospodarki narodowej. P. Jaroszewicz przyjął sekretarza generalnego RWPG (C) (PAP). Stały przedstawiciel rządu PRL w Radzie Wzajemnej Pomocy Gospodarczej, aktualny przewodniczący Komitetu Wykonawczego Rady. wicepremier Piotr Jaroszewicz przyjął 2 bm. — przebywającego w Polsce — sekretarza generalnego RWPG Nikołaja Faddiejewa. W czasie spotkania omówiono szereg spraw związanych z przebiegiem realizacji uchwal XXIII (specjalnej) sesji Rady dotyczących dalszego pogłębienia współpracy gospodarczel krajów członkowskich RWPG. Sprawom tym poświęcone bedzie najbliższe 44 posiedzenie Komitetu Wykonawczego. które rozpocznie się w Moskwie 11 grudnia br. Zmarł gen. Jaków Kreiser (B) MOSKWA (PAP). „Krasnaja Zwiezda” opublikowała we wtorek nekrolog, w którym informuje, że 29 listopada br., po ciężkiej chorobie zmarł znany radziecki dowódca wojskowy, aktywny uczestnik drugiej wojny światowej. Bohater Związku Radzieckiego generał armii Jaków Kreiser. Po wojnie gen. Kreiser dowodził wojskami okręgów wojskowych, a w ostat.ninpu.-czage był dowódcą .\yy^sąy-.ch kursów oficerskich. Prezydent Pompidou otwiera W. Brytanii drzwi do „Wspólnego Rynku''? (C) HAGA (PAP). We wtorek przed południem wznowione zostały w Hadze obrady konferencji na szczycie państw Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej w sprawie dalszego rozwoju i rozszerzenia EWG. Występując po raz drugi we wtorek rano, prezydent Georges Pompidou miał oświadczyć według AFP, że Francja nie jest przeciwna powiększeniu Wspólnego Rynku. Jego zdaniem, w najbliższym czasie powinny rozpocząć się prace przygotowawcze dla wyjaśnienia sprawy przyjęcia W. Brytanii i innych państw ubiegających sie o członkostwo w EWG. AFP Dodaje takie, oowołujac sie na źródła związane z delegada francuska, że PomDidou SDOtkał sie w noniedziałek wieczorem z kanclerzem NRF Willy Brandtem. Podczas tego sootkania Pomoidnu miał wyjaśnić Brandtowi stanowisko francuskie i stwierdził, że propozycje Francji „nie są tylko manewrem”. Szef państwa francuskiego dodał też, że jego kraj nie bedzie stawiał przeszkód negocjacjom z W. Brytanią. We wtorek rano rzecznik delegacji zachodnioniemieckiel oświadczył w związku ze spotkaniem Pompidou — Brandt, że „horyzont nieco się rozjaśnił”. (A) HAGA (PAP). Zabierając ponownie głos pod koniec posiedzenia porannego, prezydent Pompidou oświadczył, że Francja odnosi się przychylnie do sprawy rozszerzenia Wspólnego Rynku. Pragniemy Dowiedział Pompidou — aby przeprowadzono rozmowy przygotowawcze do rozpoczęcia negocjacji z kandydatami — z lepszym skutkiem, aktywniej i szybciej. Na posiedzeniu porannym przemawiali wszyscy szefowie delegacji oraz przewodniczący konvsji Wspólnego Rynku, Rey. W zasadzie ocenili pozytywnie propozycję francuskiego prezydenta. Pewną rezerwę co do propozycji o charakterze politycznym wykazał przedstawiciel Belgii, zaś delegacja włoska — co do utworzenia sekretariatu w związku z okresowymi spotkaniami ministrów1 finansów i gospodarki. Bezpośrednio przed zakończeniem sesji kanclerz NRF Brandt oświadczył w wywiadzie dla radia zachodnioniemieckiego, że na spotkaniu haskim uzgodniono, iż należy umożliwić rozpoczęcie pertraktacji w sprawie przystąpienia W. Brytanii do Wspólnego Rynku nie później niż pod koniec pierwszej połowy 1970 r. (A) HAGA (PAP). Wspólnorynkowa konferencja na szczycie zakończyła się we wtorek o godzinie 19.00 czasu miejscowego. Ogłoszono komunikat, który wyraża m. in. zgodę na otwarcie rokowań między EWG a krajami kandydującymi do członkostwa w tej organizacji (chodzi o W. Brytanię, Danię, Norwegię i Irlandię). Prace przygotowawcze nad stworzeniom podstawy do rozmów ,,mogą się rozpocząć w najdogodniejszym i najrychlejszym terminie” — głosi komunikat. Premier holenderski Piet de Jong oświadczył dziennikarzom, że przedstawiciele ,,szóstki” postanowili uzgodnić platformę do rokowań z kandydatami nie później niż do końca czerwca przyszłego roku Komunikat zapowiada, że przed 1 stycznia 1970 zostaną ustalone zasady finansowania rolnictwa EWG. W Helsinkach kolejne spotkanie delegacji ZSRR i USA Prasa fińska o rzeczowej i konstruktywnej atmosferze rozmów (C) HELSINKI (PAP). We wtorek 2 bm. ponownie spotkały się delegacje radziecka i amerykańska prowadzące wstępne rozmowy na temat zahamowania wyścigu zbrojeń strategicznych. Delegacja USA, na której czele stoi dyrektor agencji d/s rozbrojenia i kontroli nad zbrojeniami Gerald K. Smith przybyła tym razem do ambasady radzieckiej na spotkanie z delegacja ZSRR z zastępcą ministra Spraw Zagranicznych Władimirem Siemionowem na czele. Prasa fińska nadal poświęca dużo uwagi toczącym sie w Helsinkach rozmowom przedstawicieli dwóch wielkich mocarstw. -Pisze, że rozmowy odbywają się w rzeczowej f konstruktywnej atmosferze. Dziennik ,,Helsingin Sanom?” wyraził przed kilku dniami przekonanie, że obie delegacje porozumieją sie co do prowadzenia dalszvch rozmów w sprawie zahamowania wyścigu zbrojeń strategicznych. Miejscowa prasa pisze że obie strony z wielkim uznaniem mówiły o pracy fińskiego komitetu organizacyjnego, zajmującego sie przygotowaniem rozmów. Stworzone zostały również korzystne warunki dla praev wielkiego sztabu korespondentów z licznych kralów świata. przybyłych do Helsinek w celu informowania o przebiegu spotkań radziecko-amerykańskich. Co prawda rozmowy dotyczące zbrojeń strategicznych prowadzone sa zgodnie z porozumieniem obu stron w charakterze poufnym i korespondenci musza pisać o tym co dzieje się ,.wokół rozmów”, a nie o samych rozmowach,. W Helsinkach z zadowoleniem stwierdza się. że na całym święcie żywi się nadzieje na pomyślny wynik tych rozmów. Rozumie sie tu że służyłoby to ogólnemu osłabieniu napięcia i rozwiązaniu innych ważnych problemów międzynarodowych. Jednakże zwraca uwagę i ten fakt, że W poszczególnych organach prasy zachodniej pojawiają się artykuły wyraźnie tendencyjne, zmierzające do tego, aby wywołać nieufność wobec celów Związku Radzieckiego. abv zatruć korzystna atmosferę wstępnych rozmów w Helsinkach. Bundesmsrine zbroi się (C) BONN (PAP). W kończącym się roku w skład zachodnioniemieckiej Marynarki Wojennej weszło 11 nowych jednostek — stwierdza się w sprawozdaniu Bundesmarine, opublikowanym w Bonn. W roku 1969 Marynarka Wojenna otrzymała zbudowane w stoczniach amerykańskich 2 niszczyciele rakietowe. ,Luetens” i „Molder”. nazwane Imieniem hitlerowskiego admirała i tednego z asów lotnictwa Wehrmachtu. Według danych sztabu zachodnioniemieckiel Marynarki Wojennej, w skład Bundesmarine wchodzi obecnie ponad 180 różnego rodzą tu okrętów, około 190 samolotów i śmigłowców oraz 91 statków zaopatruiacych. W najbliższych latach, zgodnie z plau nami już zatwierdzonymi przez komisje Bundestagu, w skład Bundesmarine wejść mają 4 fregaty rakietowe, 12 okrętów podwodnych i io ścigaczy uzbrojonych w rakiety. Lotnictwo morskie otrzyma no. we samoloty różnych tvpów. w tvm odrzutowe myśliwce bombardujące typu „Starfighter” oraz śmigłowce. IZRAEL WERBUJE W USA OCHOT NIKÓW DO SWOJEJ ARMII. fcMJRO YVECe*JN»iOWE i 000 $ , miesięcznie. P\r- 1 2YCIE 25 ns ...ale z uwag! na aktywność komandosów arabskich prosiłbym o wypłacenie premii ubezpieczeniowej z góry... Rys Z Damski Wi a ein naości einig* POSIEDZENIE KOMISJI RADY MINISTRÓW D/S PREZYDIÓW RAD NARODOWYCH (C) Ważnym krokiem w zakresie usprawniania pracy prezydiów rad narodowych jest prawidłowe przeszkolenie ich przewodniczących. Na swym ostatnim posiedzeniu Komisja Rady Ministrów do spraw Prezydiów Rad Narodowych rozpatrzyła problemy związane z treścią i organizacją takiego szkolenia. Komisja przedyskutowała i, po zgłoszeniu szeregu uwag zaakceptowała konspekt programu kursów dla przewodniczących prezydiów PRN. opracowań^ przez Biuro URM d/s Prezydiów RN. DR USMANI U J. WINIEWICZA Wiceminister Spraw Zagranicznych Józef Winiewicz przyjął w dniu 2 bm. przebywającego z wizytą oficjalną w Polsce przewodniczącego Pakistańskiej Komisji Energii Jądrowej dr. ishrat Husain Usmani. POSIEDZENIE PREZYDIUM PAN We wtorek obradowało w Warszawie Prezydium Polskiej Akademii Nauk pod przewodnictwem prezesa Akademii — prof. dr. Janusza Groszkowskiego. Zebrani zapoznali się z referatem zastęp cy sekretarza naukowego PAN — prof, dr. Kazimierza Secomskiego o badaniach prognostycznych w PAN. Prezydium podjęło uchwałę w sprawie zorganizowania w kwietniu przyszłego roku centralnej sesji naukowej w 10Ó-lecie urodzin Włodzimierza Lenina. Zatwierdzono również listę członków - korespondentów PAN. MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA W SPRAWIE ŁĄCZNOŚCI SATELITARNEJ W siedzibie UNESCO w Paryżu rozpoczęła się we wtorek międzynarodowa konferencja w sprawie łączności satelitarnej. W konferencji biorą udział wszyscy członkowie UNESCO oraz przedstawiciele wielu organizacji międzynarodowych, m. in. Międzynarodowej Organizacji Pracy. Międzynarodowej Organizacji Łączności, OIRP, Międzynarodowego Funduszu Rozwoju itd. W 1973 R. BRYTYJSKO-FRANCUSKI SAMOLOT NADDZWIĘKOWY TYPU „CONCORDE” WEJDZIE DO EKSPLOATACJI Rzecznik „British Aircraft Corporation” oświadczył, że w 1973 roku wejdą do eksploatacji pierwsze naddźwiękowe samoloty typu „Concorde” produkcji bryty jsko-francuskiej. NIŻSZA IZBA PARLAMENTU JAPONII ROZWIĄZANA Dekretem cesarza Japonii rozwiązana została we wtorek izba niższa parlamentu japońskiego. Dekret ten odczytał przewodniczący izby niższej Matsuda na końcowym posiedzeniu 62 sesji izby. Sesja trwała tylko trzy dni. Pod koniec grudnia br. mają się odbyć w Japonii nowe wybory powszechne. DYMISJA RZĄDU REPUBLIKI MALGASKIEJ (C) AFP donosi ze stolicy Republiki Malgaskiej. Tananarivy. że według komunikatu podanego na zakończenie posiedzenia rządu tego kraju, prezydent Madagaskaru, Tsiranana rozwiązał we wtorek rano rząd malgaski. NOWY RZĄD W AFGANISTANIE Niższa Izba Parlamentu Afganistanu zatwierdziła nowy skład rządu. Premierem i ministrem Spraw Zagranicznych tego kraju został Nur Atmed Ettemadi. Pierwszym zastępcą premiera został Abdullah Yaftali, a drugim zastępcą i ministrem Oświaty Abdul Kay um. Funkcję ministra Obrony Narodowej objął generał Han Muhammed. FRAKCJE BUNDESTAGU PRZYGOTOWUJĄ SIĘ DO POSIEDZENIA PLENARNEGO Frakcje CDU/CSU, SPD i FDP w parlamencie zachodnioniemieckim odbyły we wtorek oddzielne posiedzenia. Obrady służyły przygotowaniu debaty plenarnej w Bundestagu w tym tygodniu. Debata ma być poświęcona problemom polityki zagranicznej. Będzie się ona koncentrować głównie wokół sprawozdania kanclerza federalnego, Willy Brandta, o wynikach haskiej konferencji na szczycie. MASSIMO C APR ARA USUNIĘTY Z WŁPK Deputowany komunistyczny Massimo Caprara został usunięty z szeregów Włoskiej Partii Komunistycznej za działalność sprzeczną z polityką partii. Massimo Caprara przesłał ostatnio do kierownictwa partii list, w którym solidaryzuje się z wydawanym wbrew decyzji partii pismem „II Manifesto” i grupą współpracowników tego pisma, którzy ostatnio również zostali usunięci z szeregów partyjnych, Polska propozycja w Djlhi: 1972 - rokiem ochrony przyrody (A) DELHI (PAP). Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody i jej Zasobów (IUCN) wezwała w poniedziałek w Delhi państwa członkowskie i organizacje międzynarodowe, aby wprowadziły zakaz używania DDT i pewnych innych pestycydów, które grożą nieodwracalnym zatruciem gleby, wody i atmosfery. Zaapelowała ona zarazem o wynalezienie takich środków owado- i chwastobójczych, które nie zagrażałyby całej florze i faunie. Rezolucje w tej sprawie uchwaliło 220 delegatów z 44 krajów świata. Polski delegat na, obrady Unii, docent doktor Tadeusz Szczęsny, naczelny konserwator przyrody PRL, wygłosił na konferencji referat poświęcony pracy oświatowej na polu ochrony przyrody w środowisku wiejskim w naszym kraju, przedstawił on także sprawozdanie z działa iności wschodnioeuropej sk iego komitetu komisji wychowania Unii. którego jest przewodniczącym. Komitet wykonawczy Unii rozpatrzy na najbliższym posiedzeniu polski wniosek przedstawiony w Delhi, aby zaproponować Organizacji Narodów Zjednoczonych ogłoszenie roku 1972, światowym rokiem ochrony przyrody. Impreza ta zbiegłaby śie z setna rocznica założeni a w Yellowstone (USA) pierwszego na świecie parku narodowego. Wniosek polski poparły Związek Radziecki, Francja, Kanada i Stany Zjednoczone. MANEWRY SZTABOWE NATO (C) BONN (PAP). W Kolonii rozpo. częły się wielkie manewry sztabowe NATO pod kryptonimem „Łew-69". Bierze w nich udział ponad 1400 generałów i oficerów sit zbrojnych USA, NRF, W Brytanii, Kanady, Belgii i Holandii. Manewrami, które trwać mają 5 dni dowodzi szef sił zbrojnych NATO w Europie Środkowej, zachodnioniemiecki generał Bennecke. Wyżsi wojskowi NATO obraduję w Brukseli (A) BRUKSELA (PAP). Najwyżsi dowódcy wojskowi krajów NATO zebrali się we wtorek w Brúkseli. Ich narada służy przygotowaniu rozpoczynającej się w środę konferencji ministrów Obrony i ministrów Spraw Zagranicznych krajów Paktu Atlantyckiego. Katastrofa samolotu Bundeswehry (A) BONN (PAP). W okolicy miejscowości Oberostendorf (Bawaria) uległ katastrofie myśliwiec odrzutowy typu „Fiat G-91”. Jak podaje agencja DPA, pilot zginął. (A) BONN (PAP). Jak donosi monachijski korespondent agencji ADN, ujawniono obecnie, że zbrodniarz wojenny, który ma na sumieniu tysiące ofiar, ppłk Wilhelm Radke, był do niedawna dowódcą zachodnioniemieckiej jednostki ochrony pogranicza w Nabburgu (Palatynat Reński). W czasie ók'ip'acji hitlerowskiej na Ukrainie Radke dowodził jednostką hitlerowskiej żandarmerii pmlowej, webo. dzącej w skład pierwszej dywizji piechoty SS i Współuczestniczył w wymordowaniu tysięcy Żydów na Ukrainie. Został aresztowany jeszcze 10 łipca br,, ale ten fakt dotychczas utrzymywano w tajemnicy. Bliski Wschód Wznowienie rozmów WIELKIEJ CZWÓRKI Pirackie rajdy Izraela w dolinie Jordanu (B) NOWY JORK (PAP). We wtorek o godz. 21 czasu warszawskiego wznowione zostały w Nowym Jorku konsultacje — ZSRR, USA. W. Brytanii i Francji w sprawie rozwiązania konfliktu na Bliskim Wschodzie. W konsultacjach które zostały przerwane w lipcu br. uczestniczą stali przedstawiciele wielkiej czwórki w ONZ: ZSRR — Jakub Maiik, USA — Charles Yost, W Brytanii - Lord Caradon I Francji — Armand Berard. (C) KAIR, LONDYN (PAP). Jordański rzecznik wojskowy oświadczył we wtorek w Ammanie, że tego dnia nad ranem dwa izraelskie samoloty wojskowe dokonały nalotu na rejon Al Adassija w północnej części Doliny Jordanu. Pirackie maszyny otworzyły ogień z karabinów maszynowych i zrzuciły bomby napalmowe. Okupacyjne władze izraelskie znów wprowadziły godzinę policyjną w Hebronie na okupowanych ziemiach jordańskich. Poprzedniego dnia bojownicy arabscy rzucili w tym mieście granat na izraelski samochód wojskowy. Jeden z żołnierzy agresora zosta! ranny. Równocześnie w nocy z poniedziałku na wtorek siły agresora sprowokowały wymianę ognia w środkowej części Kanału Sueskiego. (A) LONDYN (PAP), jak donosi z Kairu agencja REUTERA, egipski rzecznik wojskowy oświadczył we wtorek, że artyleria egipska bombardowała pozycje izraelskie po drugiej stronie Kanału Sueskiego, na odcinku południowym. Obiektem bombardowania były w szczególności składy amunicji. Bombardowanie wywołało szereg eksplozji i pożarów. Samoloty izraelskie, które usiłowały zaatakować stanowiska artylerii ZRA, zostały odpędzone przez egipską obronę przeciwlotniczą. Podziękowanie parlamentu ZRA (A) KAIR (PAP). Zgromadzenie Narodowe ZRA podjęło w poniedziałek uchwałę, w której wyraża podziękowanie narodom i rządom 6 krajów socjalistycznych za niedawne oświadczenie popierające walkę krajów arabskich — informuje agencja MEN. Zgromadzenie Narodowe postanowiło także podziękować prezydentowi Jugosławii TITO za oświadczenie, w którym wyraża poparcie dla sprawy arabskiej w kryzysie bliskowschodnim. Wojna wietnamska prowadzi do upadku moralności w USA Oświadczenie senatora Fulbrighta (C) WASZYNGTON (PAP). Senacka Komisja Spraw Zagranicznych USA zamierza wszcząć dochodzenie w sprawie krwawej zbrodni żołnierzy amerykańskich w Wietnamie. Barbarzyńska rozprawa z cywilnymi mieszkańcami w wiosce południowowietnamskiel — Mv Lai wstrząsające swoim tragizmem zdiecia, które opublikował tygodnik .Life” w tak nalbardziej dobitny sposób demaskują charakter samej wojny, która USA prowadza w Wietnamie — oświadczył w poniedziałek korespondentom przewodniczący senackiej Komisji Spraw Zagranicznych senator Fulbrierbt. Fakty barbarzyńskiego rozstrzelania cywilnych mieszkańców, wśród których większość stanowiły kobiety i dzieci, świadczą iż wojna wietnamska prowadzi do upadku moralnego w samel Ameryce. Umacnia to jeszcze raz mole przekonanie, iż powinniśmy wycofać sie z Wietnamu — powiedział senator. Kierowana przez Fulbrighta Komisja Spraw Zagranicznych zamierza przeprowadzić przesłuchanie na temat polityki administracji Nixona wobec wojny w Wietnamie. Komisja zamierza także rozpatrzyć szereg rezolucji w kwestii wietnamskiej, w tym rezolucje senatora Goodella. żądającego wycofania wszystkich wojsk amerykańskich do 1 grudnia przyszłego roku. (A) NOWY JORK (PAP). W ciągu ostatniej doby partyzanci ostrzelali rakietami z moździerzy 30 amerykańskich i sajgońskich obiektów wojskowych. Jak poinformował rzecznik wojskowy USA, podczas tych ataków zginęło 7 żołnierzy amerykańskich a 19 zostało rannych. (A) WIEDEN (PAP). Delegaci na zjazd wiedeńskiej organizacji Komunistycznej Partii Australii, uchwalili rezolucję potępiająca zbrodnie soldateśki amerykańskiej w Wietnamie i domagającą się niezwłocznego i bezwarunkowego wycofania wszystkich wojsk amerykańskich z Wietnamu. - ..Xoinűcrs tE'oSnoári nr