Zori Noi, septembrie 1970 (Anul 23, nr. 7060-7085)

1970-09-26 / nr. 7082

r~ V Proletari din toate țările, iniți-vul organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXV Nr. 7082 sîmbatd 26 septembrie 1970 4 pagini 30 bani încheierea vizitei în Austria a președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România NICOLAE CEAUȘESCU VIZITA LA AGENȚIA INTERNAȚIONALĂ PENTRU ENERGIA ATOMICĂ Cea de-a cincea zi a vizitei în Austria a președintelui Nicolae Ceaușescu, a soției sale, Elena Ceaușescu, și a persoanelor oficiale care-l însoțesc pe șeful statului român a început cu vizitarea Agenției Internaționale pentru Energia Atomică din capitala Austriei. Viena este sediul a două organizații specializate ale O.N.U.: Agenția Internațională pentru Energia Atomică (A.I.E.A.) și Organizația Națiunilor Unite pentru Dezvoltare Industrială (O.N.U.D.I.). Congresszentrum, o monumentală aripă a palatului Hofburg, găzduiește în aceste zile sesiunea anuală a Conferinței generale a A.I.E.A. Frontispiciul palatului este împodobit cu steagurile țărilor participante. Astăzi, în mod deosebit, intrarea la Congresszentrum este flancată de drapelul României, care flutură alături de drapelul Națiunilor Unite și de cel al Austriei în cinstea președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, oaspete de onoare al conferinței. A.I.E.A. are ca obiectiv esențial stimularea cooperării între state în diferite domenii ale folosirii energiei nucleare în scopuri pașnice, inițiind, pe baza unui program diversificat, acțiuni de colaborare între țările membre ale organizației, cu respectarea principiilor egalității și avantajului reciproc. A.I.E.A. încurajează formarea de cadre specializate, acordarea de asistență tehnică, prilejuiește schimburi utile de experiență și, prin centrul interna(Continuare în pagina a IV-a) SOSIREA IN CAPITALĂ Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu soția, Elena Ceaușescu, s-a înapoiat vineri seara în Capitală, după vizita oficială făcută în Austria, la invitația președintelui federal, Franz Jonas. Șeful statului român a fost însoțit de tovarășii Iosif Banc, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe, Cornel Burtică, ministrul comerțului exterior, de consilieri și experți. La aeroportul Băneasa, au venit în întîmpinare tovarășii Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Mie Verdeț, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Vasile Vîlcu, Ștefan Voitec, Miron Constantinescu, Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Ion Stănescu, precum și soțiile conducătorilor de partid și de stat, vicepreședinți ai Marii Adunări Naționale, ai Consiliului de Miniștri, membri ai C. C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducătorii de instituții centrale și organizații obștești. Au fost prezenți Rudolf Bogner, însărcinatul cu afaceri adinterim al Austriei la București, membri ai Ambasadei Austriei, șefi ai misiunilor diplomatice acreditați în România și alți membri ai corpului diplomatic. La ora 19,20 avionul prezidențial a aterizat. Miile de bucureșteni aflați la aeroport aclamă entuziast, fac o caldă manifestare de dragoste și înaltă prețuire șefului statului nostru. Conducătorii de partid și de stat veniți în întîmpinare se apropie de scara avionului, salută cu multă căldură pe tovarășul Nicolae Ceaușescu. Pionieri oferă flori președintelui Consiliului de Stat și soției sale. Răsună puternice urale, ovații, se scandează îndelung „Ceaușescu — P.C.R.". Locuitorii Capitalei exprimă în acest fel satisfacția lor, a întregului nostru popor pentru rezultatele fructuoase ale vizitei făcute în Austria de șeful statului, vizită care a contribuit la întărirea și dezvoltarea multilaterală a relațiilor românoaustriece, la consolidarea păcii și colaborării în Europa. Ei exprimă mulțumiri președintelui Consiliului de Stat pentru contribuția pe care personal o aduce la dezvoltarea prieteniei și colaborării dintre poporul român și toate popoarele lumii, la instaurarea unui climat de pace și înțelegere internațională. In această atmosferă de viu și puternic entuziasm, tovarășul Nicolae Ceaușescu se îndreaptă spre mulțime, strînge prietenește mîinile întinse, răspunde aclamațiilor care nu contenesc. După - amiază, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, împreună cu soția sa, Elena Ceaușescu, și celelalte persoane oficiale din suita sa au plecat din Viena spre București. . . . Marea poartă a Vienei, aeroportul Schwechat, de unde a decolat avionul prezidențial, este sărbătorește împodobită cu drapelele naționale ale României și ale țării gazdă. Președintele Consiliului de (Continuare în pagina a IV-a) Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Domnule președinte, Doamnelor și domnilor, Imi este deosebit de plăcut să folosesc prilejul oferit de vizita oficială care o fac in Austria, pentru a saluta pe participanții la Conferința Generală a Agenției Internaționale pentru Energia Atomică. Conferința dumneavoastră, care reunește iluștri reprezentanți ai științei din peste 85 de țări membre ale Agenției, se înscrie ca un eveniment de seamă în viața internațională, polarizînd larg interesul și atenția opiniei publice mondiale. Importanța ei este determinată de faptul că dezbate problemele unui compartiment esențial al științei contemporane, cu profunde implicații pentru progresul societății omenești, pentru pacea și securitatea popoarelor. Fizica nucleară, descifrarea tainelor atomului a deschis omenirii calea unor mari realizări în dezvoltarea forțelor de producție, in amplificarea și perfecționarea creației materiale și spirituale, în ridicarea nivelului de civilizație și bunăstare. In același timp, este cunoscut că fizica nucleară este aceea care a contribuit la realizarea celor mai teribile mijloace de distrugere — bomba atomică și cu hidrogen. Misiunea fundamentală pe care statele membre au încredințat-o Agenției Internaționale pentru Energia Atomică este tocmai aceea — stipulată expres în însuși statutul Agenției — de a încuraja și facilita în lumea întreagă utilizarea în scopuri pașnice a energiei atomice. Știința nu se poate dezvolta, nu poate înflori decât în condiții de pace, într-un climat de încredere și colaborare între popoare. Oamenii de știință sunt, prin însăși natura activității lor, profund interesați ca atomul să servească păcii, vieții, să vegheze ca roadele creației lor să fie folosite pentru progresul și bunăstarea popoarelor. Este evident că dacă mijloacele materiale și uriașele fonduri absorbite în prezent de producerea armelor atomice și de cercetările pentru perfecționarea lor ar fi îndreptate spre realizarea, cu ajutorul energiei nucleare, a unor obiective pașnice, s-ar putea asigura un considerabil pas înainte în ameliorarea condițiilor de viață ale umanității. A împiedica transformarea acestei uriașe cuceriri a geniului uman în instrumentul unui dezastru al planetei noastre, a-I conferi în mod exclusiv ,menirea de generator al progresului prosperității — acesta este un și măreț ideal al epocii noastre, căruia toți oamenii de bine îi închină eforturile și energia lor. Acționînd în acest spirit, savanții și cercetătorii atomiști pot găsi limbajul comun care să le permită ca — indiferent de convingerile lor filozofice și politice, de apartenența la un sistem social - politic sau altul — să-și aducă, împreună, contribuția la promovarea țelurilor nobile pe care Agenția și le-a propus și care răspund dezideratelor întregii omeniri iubitoare de pace. România s-a pronunțat și se pronunță în mod consecvent in favoarea unor măsuri ferme de dezarmare generală, și îndeosebi (Continuare in pagina a IV-a) ÎNCHEIEREA CONVORBIRILOR OFICIALE Vineri dimineața a avut loc a doua rundă a convorbirilor oficiale dintre președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, și președintele federal al Austriei, Franz Jonas. A continuat schimbul de păreri asupra unor probleme ale situației internaționale, subliniindu-se dorința celor două țări de a conlucra și în viitor pentru statornicirea pe continentul european a unui climat de securitate, înțelegere și colaborare pașnică. Cei doi președinți și-au exprimat satisfacția pentru evoluția favorabilă a relațiilor româno - austriece, apreciind că vizitele reciproce dintre conducerile de stat ale României și Austriei au contribuit la dezvoltarea legăturilor care unesc cele două țări. in cadrul convorbirilor au fost relevate perspectivele extinderii colaborării și cooperării multilaterale, fructuoase, dintre România și Austria, în acest sens fiind date indicații organelor de resort. Convorbirile s-au desfășurat într-o atmosferă cordială, de deplină înțelegere. In încheiere, a fost adoptat un comunicat comun cu privire la vizita președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România în Austria. (Agerpres). COMUNICAT COMUN cu privire la vizita în Republica Austria a președintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, NICOLAE CEAUȘESCU (21-25 septembrie 1970) La invitația președintelui federal al Republicii Austria, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Nicolae Ceaușescu, împreună cu soția, Elena Ceaușescu", a făcut o vizită oficială în Austria, între 21— 25 septembrie 1970, ca răspuns la vizita in România a președintelui federal Franz Jonas. Președintele Consiliului de Stat și persoanele oficiale care l-au însoțit au vizitat Viena, capitala Austriei, Kaprun, Salzburg și Linz, întreprinderi industriale și instituții culturale din aceste localități. Înalților oaspeți români li s-a făcut pretutindeni o primire cordială. Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România și președintele Republicii Austria au purtat convorbiri la care au participat : Din partea română : Iosif Banc, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri ; Corneliu Mănescu, ministrul afacerilor externe ; Cornel Burtică, ministrul comerțului exterior ; Dumitru Aninoiu, ambasador extraordinar și plenipotențiar al Republicii Socialiste România în Austria. Din partea austriacă : Bruno Kreisky, cancelar federal ; Rudolf Hauser, vicecancelar ; Rudolf Kirchschläger, ministrul afacerilor externe ; Josef Stamnbacher, ministrul comerțului, industriei și meșteșugurilor ; Herta Fümberg, ministrul științei și cercetării ; Ernst Eugen Veselsky, secretar de stat în Cancelaria Federală ; Eduard Tschop, ambasador extraordinar și plenipotențiar al Republicii Austria in Republica Socialistă România. Convorbirile s-au desfășurat într-o atmosferă de prietenie și înțelegere reciprocă ce caracterizează relațiile între cele două țări și au oferit prilejul efectuării unui larg schimb de păreri asupra raporturilor bilaterale și cu privire la principalele probleme internaționale de interes comun. S-a costatat cu satisfacție că de la vizita președintelui federal (Continuare în pagina a IV-a) hm Depunînd eforturi pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan, a angajamentelor mobilizatoare asumate în întrecerea socialistă, colectivele de muncă ale fabricilor care alcătuiesc Platforma industrială a C.E.I.S. Suceava raportează obținerea unor rezultate de seamă. De la începutul anului pînă în prezent au fost livrate, peste prevederi, 551 metri cubi placaje, 2.348 m.p. parchete, importante cantități de mobilă și binale. Planul la producția marfă vîndută și încasată a fost depășit cu aproape 9 milioane lei. • SFATUL SPECIALISTULUI : O cerință imperioasă : fertilizarea rațională a griului 0 PROFIL : Cu pasiune și pricepere 0 ATITUDINI : Au apucat pe un drum greșit 0 MICROFOILETON : Ce-a văzut Ochilă la Moldova Sulița... 0 NOU — NOU DIN LUMEA ȘTIINȚEI ȘI TEHNICII: în pag. 2 I.R.U.M. Vatra Dornei. în foto: Tînărul muncitor Alexandru Scharf lucrînd la mașina plană de rectificat F ° 10 : D. VINTILÂ VEREȘTI - PRIMELE 35 TONE DE CARTOFI PESTE OBLIGAȚIILE CONTRACTUALE Ieri, inginerul Mihai Brădescu, de la C.A.P. Verești, ne-a informat că unitatea în care lucrează, ca urmare a faptului că a recoltat cartofii de pe 60 la sută din suprafața cultivată (204 ha.) și a organizat, paralel, livrarea ritmică a cantităților datorate statului, a reușit ca, pînă la data de 24 septembrie, să achite în întregime muncile I.M.A. și contractul - 700 de tone. Totodată, cooperatorii vereșteni au livrat și primele 35 tone de cartofi peste obligațiile contractuale. „Bineînțeles, nu ne oprim aici“ — ne-a precizat în încheiere specialistul. TOVĂRĂȘUL VĂSILE VILCU A ÎMPLINIT 60 DE ANI Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român a adresat tovarășului Vasile Vîlcu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al Dragă tovarășe Vilcu. Cu prilejul împlinirii a 60 de ani de viață, Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român îți adresează calde felicitări, urări de sănătate și fericire ! Intrat din anii tinereții în rîndurile mișcării muncitorești, te-ai călit ca militant revoluționar al Partidului Comunist Român, ai participat cu neinfricare la luptele purtate de oamenii muncii împotriva exploatării și asupririi burghezo - moșierești, a fascismului și războiului hitlerist, pentru eliberarea patriei, îndeplinind cu spirit de abnegație și devotament sarcinile încredințate de partid. Se bucură de o binemeritată considerație activitatea desfășurată după 23 August 1944, în funcțiile de răspundere ce ți s-au încredințat, ca prim-secetar al organizației regionale de partid Dobrogea, președinte al Uniunii Naționale a Cooperativelor Agricole de Producție, iar în prezent ca membru al Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român și vicepreședinte al Consiliului de Stat al Republicii S. P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, cu prilejul împlinirii vîrstei de 60 de ani, următoarea scrisoarecialiste România. Partidul nostru comunist promovează neabătut politica sa marxist-leninistă de edificare a orînduirii socialiste, de înălțare economică și socială a patriei, de înflorire multilaterală a națiunii noastre socialiste, de întărire a prieteniei și alianței cu țările socialiste, a colaborării cu celelalte state, a unității mișcării comuniste și muncitorești, a forțelor antiimperialiste. In înfăptuirea acestei politici aduci o valoroasă și apreciată contribuție. Activitatea îndelungată pe care ai desfășurat-o în mișcarea revoluționară, slujirea cu credință a intereselor clasei noastre muncitoare, ale poporului român, a cauzei socialismului și comunismului ți-au adus stima și prețuirea întregului partid, ale tuturor oamenilor muncii. La aniversarea zilei de naștere, îți dorim din toată inima, dragă tovarășe Vîlcu, ani malți, putere de muncă și noi succese în activitatea rodnică pe care o desfășori ! Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român m Volumul de îndeplinire a sarcinilor economice — și, totodată, modalitățile caracterizează calitative care î — constituie, în orice moment, cea mai cuprinzătoare carte de vizită, cea mai exactă și elocventă cartotecă recapitulativă și comparativă a dinamicii și ritmurilor activității productive. Din acest punct de vedere, realizările Unității de mecanizare și transport forestier din Gura Humorului reprezintă o succintă biografie colectivă, o concludentă ilustrare a creșterilor de la un an la altul, de la un cincinal la altul, cu care unitatea, cei ce au contribuit la dezvoltarea potențialului și prestigiului ei, se mîndresc și pe drept cuvînt. In decursul celor cinci ani a actualului cincinal, harnicii cărăuși ai lemnului din munții Bucovinei și-au dovedit, încă o data, forța și hotâririle : la 18 septembrie a.c., ei au realizat sarcinile cincinalului în curs, în condiții de eficiență remarcabile și intr-un , climat de muncă dîrză, ale cărui trăsături dominante au fost și sunt corectitudinea, tragerea de inimă, înțelegerea profundă a responsabilităților ce revin fiecăruia și tuturora. In acea zi, înscrisă cu litere de aur în memoria colectivului, indicatorii actualului cincinal cunoșteau importante depășiri : 2.000 tone, respectiv 3.200.000 tone/ kilometru, la total transport, din care 2.886.000 tone/km. transport carieră. La nivelul celor opt luni de plan anual, sarcinile fizice la tone marfă transportată sunt realizate cu o depășire de 300.000 tone și 4.430.000 tone km., oglindind astfel o substanțială creștere în progresie accelerată, o înaltă cotă a eforturilor ; ecoul acestor depășiri în expresia valorică a activității unității se regăsește în realizarea a mai mult de șase milioane lei peste sarcina de producție planificată. Lucrurile sunt, la urma urmei, firești : îmbunătățirea zi de zi a muncii, necontenita ei perfecționare reprezintă, pentru fiecare om al muncii, pentru fiecare conducător de întreprindere, îndatoriri elementare, în condițiile cerințelor mereu sporite ale construcției socialiste. Ceea ce trebuie scos în evidență sînt nu atît cifrele în sine, cu coeficientul de dăruire, de abnegație care le fundamentează. Targ, de pildă, indicatorul de productivitate auto, exprimat în tone/kilometru raportate la tone capacitate "în 1966, el era de 14.230, — în cele opt luni trecute din acest an a atins de pe acum 14.000, — la sfîrșitul anului va ajunge la 21.000 tone km./tone cap. Mai plastic vorbind, ceea ce unitatea realiza, în 1966, într-un an, s-a realizat, astăzi, în opt luni. Adăugind că "volumul global al transporturilor se ridică la impresionanta cifră de 11.825.000 tone, avem imaginea — deși încă insuficientă—a ceea ce înseamnă asemenea cote. Imaginea trebuie întregită cu cîteva dintre elementele ei specifice. Diversificarea transporturilor, mobilitatea mărfii de la furnizor la cumpărător sunt asigurate, pe economia națională, de parcul auto republican. Transporturile de lemn, însă — in condițiile drumurilor de munte unde, adeseori, trecerea unei mașini presupune o veritabilă artă, iar întoarcerea unui autovehicul, lung de 10—12 metri și în greutate de 10 tone, impune o tehnică deosebită — devin Ing. DUMITRU ULIAN, directorul U.M.T.F. Gura Humorului (Continuare în pagina a lll-a) SUCCESELE ACTUALE - BAZĂ ȘI REPERE PENTRU VIITOR Biografii contemporane