Mult és Jövő, 1927 (17. évfolyam, 1-12. szám)

1927-10-01 / 10. szám

Hogyan is keletkezett ez a nagyszerű intéz­­mény, az Omike Műbarátok Művészeti Isko­­lája? 1920-ban, bár még nem született meg a ,,numerus clausus", a zsidó egyetemi ifjúság már nem jutott be az egyetem falai közé. Napról napra ismétlődtek az inzultusok és ezért Frisch Ármin dr. megszervezte a zsidó orvosokat, hogy a zsidókórházban, a zsidó mérnököket, hogy a zsidó iskolák termeiben ingyen tanítsák az ifjakat, akik a tudományegyetemre be nem jut­­hattak, így a zsidó ifjúság legféltettebb kincse, a tanulás lehetősége nem szenvedett kárt a fel­­zaklatott szenvedélyek közepette. Minthogy a művészeti főiskola zsidó növendékei sem voltak jobb helyzetben társaiknál, Frisch dr. lelkese­­dése megalapította az Omike Képzőművészeti Szabadiskoláját. Az iskolában, mely Barta Ernő igazgatása alatt kezdte meg működését, Beron Gyula, Fényes Adolf, Hermann Lipót, Magyar- Mannheimer Gusztáv, Gárdos Aladár, Zádor István, Glatter Ármin tanították igazi zsidó lel­­kesedéssel s nagyon szép eredményeket értek el. A növendékek közül sokan önálló kiállításokra adták bizonyságát tehetségüknek, így többek között: Jándi Dávid, Zsivkovics István, Weisz Ferenc, a fiatalon elhunyt Sándor István, Heller Andor, Hanák István, Fehér József, aki most Moszkvában tanít, a szobrászat terén Székely Mózes, Geiger Gyula, a grafikában Weil Erzsé­­bet és Szemere Lenke. Az iskola az akkori súlyos időkben nagy­­szerű művészi eredményei ellenére sok nehéz­­séggel küzdött és ezért megalakult az Omike Műbarátok Köre Fónagy Béla elnök és Schwartz Gyuláné elnökasszony vezetése alatt és ez az intézmény egyéb művészi céljai mellett főkép a Szabadiskola támogatását tűzte ki feladatául, mert vezetői érezték, hogy ezzel nagy szolgá­­latot tesznek úgy a zsidó művészeti fejlődésnek, mint a zsidó ifjúság nevelésének. Dr. Frisch Ármin működése ebben az ala­­kulásban főkép oda irányult, hogy mint az Omike kulturtanácsosa az általános elveket megadja és zsidó szellemet, zsidó érdeklődést vigyen bele. Felhívta a növendékek figyelmét az eddig még művészetileg ki nem aknázott zsidó tárgyakra, a templomok, temetők zsidó motív­u­maira és egyik legértékesebb magángyűjtem­é­­nyünknek, a Múlt és Jövőben nemrég bemuta­­tott dr. Friedmann Ignácénak tanulmányozására. 1925-ben a művészeti szabadiskola növen­­dékeit fölvették az Országos Művészeti Főisko­­lára és az új viszonyoknak megfelelően a Mű­­barátok Köre új szempontokat tűzött ki a Szabadiskola irányításában. Röviddel ezután teljesen átformálták az iskolát, úgyhogy ma fő­­kép iparművészeti irányban halad. Az iskolának művészeti igazgatója, Nádai Pál dr. a nagynevű esztétikai író, aki nagy tudá­sát és pedagógiai tapasztalatait állítja az intéz­­mény szolgálatába. Ezen, a gyakorlati és művészi irányokat egybekapcsoló úton szintén igen szé­­pen halad, fejlődik az iskola. Az üzleti grafika, a plakáttervezés mellett a zsidó vallási kegysze­­rek tervezésében és fejlesztésében is jelentős eredményeket értek el. A kiállításon a papír­­kivágástól kezdve egészen a rézkarcig a grafika több ága volt méltóan képviselve, az iskola tanárainak, Kreisel Béla és Gara Arnold nagy­­szerű munkájának bizonyságául. Néhány igazán művészi ízlésű ,,Hagada‘‘-t is láttunk, amelyek hivatva vannak, hogy a művelt zsidó családok széder estéinek művészi hangulatát emeljék. Az intézet növendékei közül ezidén díjat kaptak: Donáth Klára, Preis Kató, Jenei Rózsi. Elismerő oklevelet: Barcza Elemér, Virág Klára, Vajda Lajos. Dicsérő oklevelet: Virág Klára, Barcza Elemér, Wiesinger. Szóbeli dicséretet: Mészáros Sára, Grünfeld Gyula, Hoffenreich Rózsi, Klein Ilona. Utazási ösztöndíjat Vajda Lajos és jutalmat Goldstein Ella. A Műbarátok Köre évenként értékes kiad­­ványokat ad tagjainak díjtalanul. Eddigi ki­­adványai: Dohány­ utcai templomrészlet, réz­­karc (Beron), a Rombach-utcai templom belseje (Beron), Menekülő lengyel zsidók (Zádor), Hevesi Simon plakett (Csillag István), Jeremiás siralmai (Barta), Művészmappa. Legközelebb megjelenik: dr. Winklerné Munkácsi Noémi ké­­pes mesekönyve, Gara Arnold illusztrációival. Az Omike Műbarátok Körének iskolája elé­­gedett büszkeséggel tekinthet munkájának ed­­digi eredményeire és joggal remélheti, hogy gyakorlati céljai mellett eléri legfőbb művészi célját: megveti alapját egy új magyar-zsidó iparművészeti iránynak, amely hivatva van, hogy friss, igazán művészi stílust visz a zsidó vallási kegyszerekbe. Patai Edith, Fehér Zsuzsi: Címlap, (OMIKE Mabardtok iskolájából ) 338

Next