Uj Élet, 1962 (18. évfolyam, 1-24. szám)

1962-01-01 / 1. szám

2 ÚJ ESET A mártír gyermekektől — a boldog gyermekekig (Folytatás az 1. oldalról) s a Vöröskereszt akkori urai és úrhölgyei — akik nagyon hiszékenyek voltak és min­­dent bevettek, amit Hitlerék eléjük tártak — elutaztak, a gyerekeket nyomban vago­­nokba rakták és Auschwitz­­ba vitették. A jeruzsálemi bíróság be­­bizonyítottnak fogadta el, hogy Eichmann nemcsak tu­­dott a pusztító gázok alkal­­mazásáról, hanem sok eset­­ben utasítást is adott azok használatára. Szerepe volt az ausch­­witzi tábor helyének kijelö­­lésében és az ottani gáz­­kamrák felállításának elren­­delésében. Adolf Eichmann és Rudolf Höss, az ausch­­witzi tábor volt parancsno­­ka, együtt szervezték meg az emberirtásnak azt a sátáni ״ műhelyét”, amely az ״ Auschwitz” nevet viselte. M­ost, amikor elhangzott Eichmann ügyében a felelősségrevonás szava, em­­lékezzünk meg Auschwitz­­ban, Trebiinkán, Mauthau­­sen­ban, Bergen-Belsenben, Dachauban, Terezinben, Ba­­bijárban és másutt a német fasiszták által elpusztított zsidó gyerekekről. Ugyanakkor töltsön el mindnyájunkat boldogság­­gal, hogy egészen más kö­­rülmények között tudjuk felnevelni a felszabadulás óta született gyerekeket. A mai gyerekeknek nem kel többé rettegniük Eichmann és az új Eichmannok besti­­alitásától. Ezek a gyerekek nem kerülhetnek sohasem deportáló­ vagonokba. Ezek a gyerekek a népi demokrá­­cia Magyarországában teljes biztonságban nőhetnek fel, folytathatják tanulmányai­­kat, élvezhetik a szülői ház melegét és az iskola kelle­­mes légkörét. A zsidó,­gye­­rek ugyanolyan feltételek mellett nevelkedhet, a zsidó fiatalság ugyanolyan felté­­telek mellett érvényesülhet, mint bármely más gyerek, fiatalember vagy fiatal lány. A numerus clausus és a nu­­merus nullus az átkos múlt pokoli emlékei közé tarto­­zik. A történelem süllyesz­­tőjébe került, mint Hitler, Szm­édy, Szálasi és a többiek. Hausner főügyész rámuta­­­tott arra, hogy Eichmannt, ha meg akarjuk rajzolni ka­rakterét, a dzsungel vadál­­latjához kell hasonlítani. Hiányzik lelkiismeretéből és magatartásából minden, ami emberi. Eichmann csak­­ugyan teljesen lerombolta azt a határt, amely a kul­­túrember és a ragadozóállat között fennáll. Eichmann, aki a fasizmus megtestesítő­­je volt, saját személyében is példázta a fasizmus ember-­ ellenes és vadállati rendsze­­rét. A szabadságszerető és bé­­keszerető emberek ma elég erősek ahhoz, hogy megaka­­dályozzák a fasizmus bes­­fiáinak garázdálkodását! A mi gyerekeink, az or­­szág minden gyermekével együtt boldogan tanulhat­­nak és készülhetnek a jö­­vőre. Gyű­lnek ez adatok Eichmann négy fő­bűntársa ellen Osztrák, nyugatnémet és iz­­raeli lapokból értesülünk, hogy az egész vonalon gyűl­­nek a terhelő bizonyítékok Eichmann négy főmunkatár­­sa, Krumey, Novak, Hunsche és Lemmke ellen, akiket fe­­­elősség terhel a magyar zsi­­dóság túlnyomó részének el­­pusztításáért. Krumey és No­­vak már letartóztatásban van és a világ közvéleménye jog­gal kérdezi, hogy miért lehet még szabadlábon a két má­­sik? Mikor állítják részben Nyu­­gat-Németországban, részben Ausztriában a bírák elé az előbb említett négy náci­ fő­­embert? Mikor vonják őket felelősségre a tömeggyilkos­­ságok­­ előkészítésében való részvételért? Aki fecsegésnek k­ nevezte hatmillió zsidó meggyilkolását Bonnból jelentik, hogy Gustav Melcher, a Deutsche Reichspartei vezetőinek egyi­­ke, a következőket mondta Düsseldorfban tartott beszé­­dében: — Fecsegés az, amit hatmil­­lió zsidó meggyilkolásáról ter­­jesztenek. A Vorwäts című nyugat­­német lap azzal a megjegy­­zéssel kíséri ezt a gyalázatos kijelentést, hogy Melcher dur­­va hazugságot állított és meg­­gyalázta a meggyilkolt zsidók emlékét. Melcher és neofa­­siszta bandita-társai egyéb­­ként minden téren folytatják antiszemita és soviniszta te­­vékenységü­ket. Egyik röpira­­tokban majdnem ártatlannak nevezték a hitleri Németor­­szág háborús rémtetteit. A lidicei fasiszta gyermekgyil­­kosságokról Melcheréknek csak annyi megjegyzésük van, hogy amikor egy hábo­­rúban életről és halálról van szó, nem kell meglepődni, ha olyasmi történik, mint Lidi­­cén. A lengyelországi német fasiszta rémségek sem tekint­­hetők szerintük egyébnek, mint válasznak arra, amit a lengyelek Németország felé kiáltottak. Sem Melcher, sem bűntársai nem ismerik be a német fasiszták tömeggyilkos­­ságait és ugyanúgy hazudnak, mint Hitlerék tették. Élelmiszer szakmában jártas, adminisztrációhoz értő raktáradtól keresünk .*Perfekt munkaerő 100” jeligére kiadóba VILLANY­BOROTVA Allegro, javítás-vétel: V. Váci u. 4. helyett V. (Berlóczy u. 3. Mozaik-lap hidegpadló burkolását — kívánt színekben — saját anyagunk­­b­ól azonnal vállaljuk, csak magánosok részére cement­áru és műköipari KTSZ Budapest, IV., Istvántelki u. SI. Tel.: 292—248 Az emlékezés lapjairól V. Dr. Kenéz-Kurlander Ede írta: Hegedűs Nándor Édesapja, a vallásos, tiszte­­letre méltó Kurländer Rafael, büszkén hallgatta egyetlen fia talmódi fejtegetéseit, a dicsé­­reteket, hogy milyen kitűnő feje van, ebből a fiúból vala­­mikor a zsidó tudományok ékessége lesz, és a fiatalember ezalatt titokban a nagyváradi jogakadémiára járt, majd le­­tette az egyetemi szigorlato­­kat és csak akkor állott a szü­­lei elé, amikor már megsze­­rezte a jogi doktori címet és ügyvédjelölti gyakorlat után az ügyvédi oklevelet. Így hal­­lottam én ezt valamikor, le­­het, hogy így is történt. A századforduló felé haladt a világ és az ortodoxia gyerme­­kei kezdtek a világi tudomá­­nyok felé orientálódni, ami­­ből rendszerint az következett, hogy otthagyták a „terített aszt­alt”, a Sulch­an Aruch nevű vallási törvénykönyvet és más asztalhoz telepedtek le, a kávéházak és éttermek asztalaihoz, ahol már nem vet­­ték szigorúan, hogyan is ké­­szülnek a felszolgált ételek. Emlékszem, drága jó édes­­anyámnak milyen megrökö­­nyödéssel meséltem egyszer, kisdiák koromban, hogy Kurländer Edét kávéházban láttam. Ha a fantázia éppen olyan zsidó tulajdonság, mint az el­­mélkedés, akkor Kurländer Edét kitűnő zsidó típusnak lehet nevezni. Korán beleve­­tette magát a közéletbe és sziporkázó ötleteivel és külön­­féle javaslataival elkápráz­­tatta a nagyváradi közvéle­­ményt. Mindig akadt olyan mondanivalója, amiről mások azt szokták mondani, kár, hogy ez nem nekem jutott eszembe. Természetesen ba­­rátságba elegyedett a sajtóval, az újságírók kollégái is voltak. A Fekete Sas étteremben talál­­kozott hetenként a Kecskeméti­­asztaltársaság, amit dr. Kecs­­keméti Lipót főrabbiról nevez­­tek el. A nagy hitszónok sze­­retett sörözni és ennek a tár­­saságnak három keresztény újságíró volt a leghívebb tag­­ja: Ady Endre, Halász Lajos és Szüts Dezső. Idejárt szor­­galmasan a fiatal Kurländer Ede is és ötleteivel nemegy­­szer siettek el lelkesen az új­­ságírók a szerkesztőségekbe, hogy a sajtóban szárnyakat adjanak nekik. Ez az új zsidó értelmiség volt az, amely a vidéki városok életébe pezs­­gést és aktivitást hozott és dr. Kurländer Ede valóságos sis­­tergő forrásként öntötte a nagyváradi közéletbe a friss és teremtő gondolatokat. Vakmerő, lobogó fantáziá­­ra valló ajánlatot tett (gondo­­lom 1905-ben) Ady másik ba­­rátjával, dr. Adorján Emillel együtt Nagyvárad városának. Megvásárolják a város tulaj­­donában levő ósdi Fekete Sas és Zöldfa épületet és világ­­városi palotát erhelnek a he­­lyére, kávéházzal, színházzal, étteremmel, nagyszerű áruhá­­zakkal, irodákkal, amilyen még vidéki városban egyálta­­lában nem volt, Budapesten is kevés. És öt év múlva ott állott Várad egyik főterén a milánói passzázs mintájára épült csodapalota. Dr. Korián­­der Edének több volt a fantá­­ziája, mint idegeinek kitar­­tása; mikor az építkezés köz­­ben pénzválság állott be, vá­­ratlan gondok szakadtak a két vállalkozóra, kiegyezett jobb idegzetű társával. otthagyta a hatalmas vagyont, ami iránt nem volt érzéke, aminek a varázsa nem vonzotta, búcsút mondott a nagyváradi közélet­­nek és Budapestre költözött. Nagyváradon úgy nevezték: eredeti ember. Nem járt sab-­lonos utakon. Sokszor volt az az impresszióm, amikor be­­széltem vele, hogy eltékozolt alkotó elmével van dolgom. Szikár, hosszúkás arcú, min­dig jól öltözködő ember volt és szerette, ha beszélnek róla. Sokszor szolgált meglepetés­­sel. Ilyen volt az is, mikor nevét Kenéz-Kurlanderre változtatta, egyszerű névma­­gyarosítás helyett. Megkér­­deztem tőle, miért csinálta így. — Barátom — magyarázta széles gesztusokkal —, ez a kettős név előkelő és imponál. Gondolj csak a Habsburg­­lotaringiai házra, a Kóburg- Koháryakra, a Burghardt- Bélaváry grófokra. Vagy ta- lán holmi sablonos névmagya­­rosítást vártatok tőlem? Az­­után mért dobjam én el a Kurländer nevet, ami azt m­u­­tatja, hogy őseim Kurlandban éltek, civilizált német-zsidók voltak, se nem Blumok, se nem Schwarzok, hanem Kur­­länderek. Régi szerelme volt az újság­­írás és mikor 1913-ban Buda­­pestre költözött, napilapot alapított Pesti Tükör címmel, amelynek homlokán főszer­­kesztői minőségben az ő neve állott. Lapvezér akart lenni. Átlapoztam most ezt az új­­ságot, és mondhatom, igen színes, sokoldalú, jó bulvár­­lapnak tartom. Felelős szer­­kesztőnek Bíró Lajost, később Róna Lajost vette maga mellé, cikkírónak Ady Endrét és Krúdy Gyulát. Csupa egy­­kori nagyváradi újságírót. De hát nem számolt a megi­ndu­­láskor azzal, hogy 1913-ban már komolyabb tőke és több szívósság kellett egy napilap alakításához, mint azelőtt. Olyan versenytárssal szemben, mint Az Est, el kellett buk­­nia. Rövidesen kénytelen volt feladni a harcot És akkor tért vissza másik szerelméhez, az igazihoz, az ősihez, a judaikához. Újból nekifeküdt a héber tudomá­­nyoknak, belevetette magát a rabbiszeminárium könyvtárá­­ba és 1928-ban most már egy­­sítette mindkét szerelmét, az újságírást és a zsidó szellemi életet. 1928-ban megindította a Szombat című zsidó hetila­­pot. Ez volt a „zsidó Pesti Futár”, a bátor, szellemes, ele­­ven zsidó riportlap. Mit is írt a lap megindításakor: ״ Ma­­gyarország nagy fellendülési korszakának mintegy záróköve volt a Pesti Tükör című­­po­­litikai napilap, melyet egye­­dül, a magam erejével alapí­­tottam, s amely sokkal több­­nek készült egyszerű üzleti vállalkozásnál. Nagyváradról, a magyar irodalmi és politikai reneszánsz városából egyene­­sen azért költöztem fel a neki­­lendülő Budapestre, hogy itt lapomban a nemes liberaliz­­mus, bensőséges kultúra és a modern etika elveit a magam erejével is győzelemre segítsem. A feladat nagyobb volt, mintsem egyedül megold­­hattam volna és mikor azért lapomat beszüntettem, Rdy Endre, legkedvesebb munka­­társam és barátom biztatott, hogy ne adjam fel a küzdel­­met és más formában kezd­­jem újra.” Az első számban írott ve­­zércikkét ezzel a héber idé­­zettel zárta: ״ Aki békét te­­remt magasságaikban, hozzon békét nekünk.” Az évezredes zsidó béke, a „sülöm”, jó volt mottónak, de maga­­a lap ugyancsak har­­ciasan hadakozott, bírált, a hitközség vezetőségével szem­­ben ellenzéki ángardon állt és mondhatom, kevés lebilin­­cselőbb olvasmányt találhat­­nék a múltból, mint ezt a Szombatot. Fedelén nagy be­­tűkkel hirdette a 16 oldalas hetilap szenzációit. Amolyan zsidó színezetű Max Harden­­nak a szerepét akarta betöl­­teni és tehetsége és művelt­­sége nem hiányzott hozzá, csak éppen a körülmények nem kedveztek a magasabb publicisztikai színvonalnak. Mert közben meg is kellett élni és ez a közönség érdek­­lődésének állandó felkorbácso­­lása nélkül nem lehetett. Tá­­mogatókat talált a vállalko­­záshoz, lebilincselő társalgó volt, roppant rokonszenves vitatkozó, érveit nem másolta, hanem maga termelte és sok­­szor sajnáltam, hogy apró­­pénzre kell váltani ily­en sok­­oldalú istenadta szellemi kin­­cset, mint amivel ő rendelke­­zett. De sok bohém vonás volt benne, nem ismerte a pénz­­szerzés, vagy a pénzgyűjtés szenvedélyét, egy szép könyv, egy pohár jó bor, egy ízletes vacsora, illatos cigeretta, egy sikerült adoma többet ért neki az,,élet durva és rögös realitá­­sainál. Talán jobb lett volna, ha valami jelentős szellemi érté­­ket alkot, de hát nem minden zsidó tehetség lehet egy Spi­­nóza, vagy Mendelssohn. Szü­k­ség van a zsidó életben ilyen színes, csillogó egyéni­­ségre is, aki a zsidó szelle­­mességet két kézzel pazarolta el és mikor 82 éves korában meghalt, egy remek zsidó tí­­pus emlékét hagyta hátra. * Legközelebb: Stella Adorján, Molnár Fe­­rencről 1962. január . Jegyzetek a jeruzsálemi tárgyalóteremből Legsúlyosabb vádpont: Eichmann magyarországi tevékenysége Az ítélet tehát kimonda­­tott a jeruzsálemi perben. Nem egészen világos, hogy miért volt szükséges a négy hónapi tárgyalás után újabb négy hónap az ítélet megszö­­vegezésére. Többé-kevésbé ismeretes az a vita és az a­­tárgyalás-sorozat, ami egy­­részben az Izraeli Állam és a Német Szövetségi Köztársa­­ság között, másrészt dr. Ser­­vatius, Eichmann védője és a nyugatnémet külügymi­­nisztérium között ez alatt az idő alatt lebonyolódott. A két állam között a kártérí­­tési tárgyalásokat kétségkí­­vül befolyásolta a per me­­nete, hiszen volt olyan idő­­szak is, amikor a bonni kor­­mány­­— éppen mert olyan nevek merültek fel, ame­­lyeknek viselői magas tiszt­­ségeket töltenek be a nyu­­gatnémet államapparátus­­ban — felfüggesztette ezeket a tárgyalásokat. Másrészt dr. Servatius a bonni külügy­­minisztériumtól költségtöbb­­letének megtérítését kérte és felterjesztésében a többi között hangsúlyozta: ״ Meg­­győződésem, hogy a szövet­­ségi kormánynak kötelessége ellátni Eichmann védel­­mét..­­ Azt hiszem eddig olyan irányban vezettem a védelmet, amely a külügy­­minisztérium számára hasz­­nos volt.” Servatius itt a rá jellemző jogászi logikával tömörítette a tényeket. Sem többet, sem kevesebbet nem mondott, minthogy a szövetségi kor-­hiánynak vállalnia kell az Eichmann-ügyben ráháruló felelősséget. Amikor az utolsó szó jo­­gán Adolf Eichmann har­­mincöt percen keresztül fel­­olvasta előre szerkesztett mentegetőzését, a náci gépe­­zet vasabroncsai között ver­­gődő tehetetlen kishivatal­­noknak igyekezett beállítatni magát. ״ Mások bűneiért bűnhődöm, s viselnem kell a sors által rámrakott ter­­het”, próbálta meghatni a bíróságot. A védelem kezdettől fog­­va azt állította, hogy Eich­­mann csupán mint egy óri­­ási államgépezet „kis csa­­varja” vonható felelősségre. A bíróság elsősorban a vád­­lott magyarországi tevé­­kenysége alapján verte visz­­sza a védelem ilyen érvelé­­sét és bizonyította be, hogy Eichmann nem egyszerűen parancsot végrehajtó bürok­­rata volt. Mint az ítélet megállapította: ״ A vádlott mindent elkövetett, hogy végrehajtsa a magyar zsidó­­ság deportálását Auschwitz­­ba. E téren széles hatáskör­­rel bírt és a végrehajtásnál makacsságot és ravaszságot tanúsított, ami különben is jellemezte tevékenységét... Ő volt fő ösztönzője Ma­­gyarországon a zsidók elleni akcióknak. Fokozott ener­­giával, leleményességgel és konok elszántsággal végezte munkáját és ezért felelőssé­­gét a magyarországi kataszt­­rófáért különös nyomatékkal kell megállap­ítani.” Landau bíró utalt a buda­­pesti német követségnek egy, a berlini külügyminisz­­tériumhoz intézett táviratá­­ra. Ebben a követ jelentette, hogy Eichmann ellenvetése­­ket tett Hitler ama döntésé­­vel szemben, amely lehető­­vé tette volna néhány ezer zsidó állampolgár emigrálá­­sát Budapestről külföldre. 1.A vádlott tehát nem tu­­dott belenyugodni olyan uta­­sításba — vonta le a követ­­keztetést Landau —, amely­­nek végrehajtásával néhány­­ezer ember megmenekült volna a gázhaláltól. Nos, itt nem tehetetlen bürokrata áll velünk szemben, hanem olyan ember, akinek saját akarata és elképzelése van és aki annyira tudatában van hatalmának, hogy még a Führer utasítását sem te­­kintheti megváltoztathatat­­lan döntésnek Ennél a pontnál Eich­­mann kishíján elvesztette uralmát idegei felett. So­­vány karvaly arcán az erek kidagadtak, vértelen szája­­szélét harapdálta, mindkét kezével megmarkolta a ka­­rosszéket, homlokán kiütött a verejték. Mintha alig tud­­ta volna visszatartani ma­­gát a közbekiáltástól. Eichmann védekezésében szerepelt egy fél mondat, amelyen el lehet gondolkod­­ni: ״ Nagyobb nácik, mint én, életben vannak és tevé­­kenykednek .. Nagyjából ugyanezt mondta Gideon Hausner ügyész is, amikor példamutató ítéletet kért: ״ A nácizmus nem tűnt el a világból. Sőt tartani lehet tőle, hogy az utóbbi időben erősödött.” Majd így foly­­tatta: ״ Az ilyen teremtmény — mutatott Eichmannra —■ tetteivel megfosztotta magát attól a jogtól, hogy ember­­nek nevezzék és az emberek között járjon. Az emberi társadalomnak ki kell vet­­ni­e magából az ilyeneket.” Adolf Eichmannra tehát kiszabták az ítéletet, amely voltaképpen csak jelképes­­nek tekinthető, hiszen nincs olyan ítélet, amely arányban állhatna hatmillió ember meggyilkolásával. A kérdés, ami a nemzetközi közvéle­­ményt ezen túlmenően fog­­lalkoztatja, mi lesz azokkal, akik vele együtt felelősek a haláltáborok borzalmaiért, a fasiszta rablóháborúért és az egész embertelen rend­­szer szörnyűségeiért. A vi­­lágközvélemény joggal kér­­dezheti, mi lesz tehát ezek után azokkal a nácikkal, akik­­ma is az emberek kö­­zött járnak?” Pethő Tibor

Next