Uj Élet, 1962 (18. évfolyam, 1-24. szám)

1962-01-01 / 1. szám

r párizsi pillanatképek írta: dr. Benoschofsky Imre országos főrabbi-helyettes A rue de la Victoire-on épült Párizs legnagyobb zsi­­nagógája. Péntek este né­­hány perccel az istentisztelet előtt belép Franciaország főrabbija, M. Jacob Kaplan, és Párizs főrabbija, az észak-afrikai származású M. Hais, öltözetük festői, cimá­­da-szabású ornátus fehér csipke-zsabéval díszítve, szé-­les­ karimájú, fényes kemény­­fatlap, amilyet az abbék vi­­selnek. Magas páholyban fog­­lal helyet a két főrabbi, az egyházfiak raja napóleon-ka­­lapban, ezüstánccal nyakuk­­ban ״ működnek* — azaz dekoratív módon állnak a templom különböző pontjain. Orgona zeng, láthatatlan kó­­rus énekel. A kántor a régi németországi rítus szerint eu­­rópaivá és XIX. századivá szelídített dallamokkal, vir­­tuózitás nélkül, némi egy­­hangúsággal recitál. Az első padsor egy része párnázott, bőrrel bevont ülésekkel (l­­szeleg: a Rotschild-család he­­lye volna. Ragyogó ki­világí­­tás, valami régi elegancia emléke. De a padsorokban fele­­annyi hivő, mint például a mi Hegedűs Gyula utcai templomunkban. * Szombat délelőtt a Rate Stontevideoi ״ ortodox" temp­­lomban áhítatos, buzgón imádkozó gyülekezetét lát­­tam. Ezt a zsinagógát 70 tagú imaegyesület tartja fenn. régi bevándorlók Len­­gyelországból Magyarország­­ból származó kántoruk, Kar­­tély László ornátusban, ugyancsak a német dallamok­­kal, a mi fogalmaink szerint "neológ­ módon, szépen és ünnepélyesen énekel. Az „or­­todox” jelleget külsőleg az képviseli, hogy a rabbin nincs ornátus, reálisan a gyülekezet aktív részvétele adja meg a konzervatív jelleget A temp­­lom körülbelül akkora, mint a mi budai zsinagógánk a Frankel Leó utcában, nincs zsúfolásig tele, de aki ott van, imádkozik és buzgón követi a Tóra-olvasást. A templom­­hoz talmud-tóra osztályok tar­­toz­nak. Párizsban sok kis imaház, imaegyesület van, a „nagy” hitközségnek csak hat­­ezer taglétszáma, holott Pá­­rizs zsidósága az utóbbi idő­­ben csaknem megkétszerező­­dött, közel kétszázezerre te­­hető.* Franciaország főrabbiját dr. Rosen romániai főrabbival együtt látogattam meg. A ház kapuját deszkázat helyet­­tesíti, a kapu alatt rendőr ül. A magyarázat: plasztik-bom­­ba. Kaplan főrabbi egy fele­­kezetközi békegyűlésen vett részt. Jobboldali lap megtá­­madta: „a papok ne poli­ti­­záljana­k!” Kaplan nyilatko­­zatban utasította vissza a tá­­madást mondván, hogy a bé­­ke mindannnyiunk ügye. Az­­nap este fölrobbant házának kapuja, egy kisebb bombát ajtaja elé helyeztek, szeren­­csére az nem nagy kárt oko­­zott. Azóta rendőr vigyás a házra — igaz, hogy a rendőr éjszaka hazament, mert félt. Most már éjszaka két rendőr virraszt a kapu alatt. * Megkérdeztem a főrabbit, hogyan birkóznak meg a nagyszámú észak-afrikai im­­migráns problémá­járal A válasz: a pénz­segélyt elő tudják teremteni a külföldi zsidó szervezetek útján. Meg­­oldhatatlan probléma azon­­ban a lakás­kérdés. Mások­­tól is hallottam, hogy Párizs húsz évvel maradt el lakás­­építésben. Most már épít­­keznek, gyorsan és nem szé­­pen. De a húsz éves mulasz­­tást nem tudják pótolni. Az algériaiak bádoghordókból eszkábált kalyibákban lak­­nak koncentrációs­ lágerhez hasonló körülmények közt. Az idegen, aki az Avenue Fact előkelő villanegyedében sétál, vagy a Champs Elysée ragyogó sugárútján bámulja az autók tömkellegét, nem sejti e tündöklés fonákját, az iszonyatos nyomorúságot. * Ad vocem: észak-afrikai zsidók. Valaha, a háború előtt a lengyel zsidóság volt az európai zsidó élet kimeríthe­­tetlen reservoirja. Ott volt a talmud-tanulás középpont­­ja, a jámborság kirepítő fész­­ke, a tradíciók erős vára. Onnan töltődött fel újra meg újra az európai zsidóság. A német fasiszták megsemmisí­­tették ezt az energia-cent­ru­­mot. Azt hihettük volna״ en­­nek a tradíció-láncolatnak, ennek a szellemi erőforrás­­nak vége. De — mint már annyiszor a történelemben — a régi középpont helyére új lépett Párizsi jesivában af­­rikai ״ bócherek” tanulnak ״ gemóre”-t. Minthogy meste­­reik­ a lengyel zsidóság ma­­radékából kerültek ki, kény­­telenek ezek a fiatalok jid­­disül is megtanulni. De ezt is megteszik, és a talmud-ta­­nulás ősi melódiája a fasisz­­ta iszonyat évei után újra felcsendül. Heller Bér­net profess­zo­­rom egykor azt mondta: mi­­után látta a nagy európai gyűjteményeket, akkor tudta igazán megbecsülni a buda­­pesti Szépművészeti Múzeu­­mot. Én most azt mondom: miután láttam egyet-mást a párizsi zsidó életből, most vagyok igazán büszke a mi híveinkre, templomainkra, in­­tézményeinkre. Megálljuk a helyünket a világ zsidóságá­­ban. Dolgozzunk, haladjunk, bízzunk! A múlt iszonyatát nem felejthetjük, de a jelen békéje és szabadsága vigasz­­talással és feladataink tud­a­­tával erősíti lelkünket. ÍGY TÖRTÉNT..­­. Masszázs — ״ És bekené vala hátát szurokkal...” Hallod? Hehe!.״ Kendd! Kendd! — A ״ hátát”...? — Csak kendd! Kendd!... Mit jajgat? Az ő bibliájukban van! A fekete egyenruhások rö­­högve dülöngéltek, térdüket verdesték, egymás vállát csap­­kodták, közben sunyin, kéjjel a deszka felé pislogtak, ahol a „masszázs” folyt. — Na, finom? Ilyet a gőz­fürdőben se kapsz! A kenő bemélyítette gumi­­kesztyűs kezét a tégelybe és hajnalpirosan emelte ki.. . — Olyan leszel, mint egy indián. A legelőkelőbb tenger­­parton se sülnél így le. Valóban, ahogy a deszkán pucéran feküdt, lassanként egész teste bronzos lett. — Fordulj! A ház után most mellét, ha­­sát kente. A tégely tartalma fogyóban volt, de gyorsan frisset hoztak, hogy testének egyetlen centimétere se ma­­radjon ki. A kerítésen varjak károg­­tak. Odébb, messze, őre®, né­­met parasztok békésen szán­­tottak. — Kendd! Kendd! — vezé­­nyelt a csattogó­ csizmás parancsnok. — Az anyja sem ismerne rá, olyan szép pozs­­gás lesz. Az „anyja” szóra megrán­­dult az alak a deresen. Ha így látná az anyja! Jó, hogy nem látja. — Noé! Na! Tanultad! — A parancsnok kivált a néző­­közönségből s közelebb lépett hozzá. A nyaka még fehér volt. Mulatta, hogy ott is! A kenő kent. Felettese né­­mán mutatta tovább, hogy jobban, mélyebben dörzsölje be. Le is hajolt kissé az alak­­ra, hogy lássa .. . .. .Mi lehet ez? gondolta a szerencsétlen. Ötven év kö­­rüli férfi volt, tanár, Lübeck­­ből. Tanár! Csak volt, volt! Most már évek óta csak fo­­goly. Kikészítenek, gondolta cirkuszt csinálnak belőlem. . — „Vörös” voltál, most majd vörösen is fogsz járni. Végig vörös leszel. — Finom, illatos kenőcs — lépett oda egy másik csiz­­más. — Mint a legremekebb Közli: Benamy Sándor fürdő után. Dörzsölt valaha így masszőr? Nem, mi? Pasa vagy­ pasa vagy, öregem! Esküszöm. Jobb dolgod van, mint az őseidnek. A nap az égen lehajolt rá, de nem érezte sugarait. Már tarkóját is bekenték. Hóna alatt is. Mindenüvé benyúl­­tak, kenőcssávot vontak két árkán. — Kész — jelentette a kenő, felegyenesedett, a tégelyre rá­­csapta fedelét. — Most száradj — szólt vissza indulóban a parancs­­nok száradj. Senki sem za­­var. Itt a jó levegőn. Megfor­­dulhatsz, hátra, oldalra, ahogy jól esik. A csizmás csoport hátrább vonult, de nem ment el az udvartól. A varjak is marad­­tak a kerítésen. Csend lett. Mintha minden figyelt vol­­na... ... Nem tudta, mit akarnak־ vele, mire jó ez. Hanyatt fe­­küdt és szeretteit vonultatta el lelki szeme előtt. Mint baj­­ban mindig. Drága anyácská­­ját, feleségét, gyermekeit... Akkor egyszerre csak érez­­te, valami szorítja, fullad. Nemcsak a torkán ... egész­ testében. Minden porc­­kája fulladozott. Tanár volt, tanult embert. Ujját nagynehezen orrához emelte. S arca hirtelen eltor­­zult, a parfüm alatt meg­­érezte az­­ ólomoxidot. .. . Minium! ... Mí­ni­ummmá! ... Ölammázó! De a jóságos halál nem hagyta sokáig gondolkodni. Perceken belül homlokán, ha­­lántékán is elzáródott minden pórus. Teste ezer és ezer pa­­rányi lélegzőszája becsukó­­dott, betömődött. A csa­ttogó­ cs­izmások mesz­­sziről nézték, hogyan vonag­­lik. Amikor utolsót rándult, a parancsnok megszólalt: — Tökéletes. Csak kissé drága. Nem. Ennél valami ol­­csóbbat kell kitalálni. 1939-et írtunk. Még gyer­­mekcipőben járt a tömeggyil­­kolás tudománya.­ n. Szemben a Dómmal Valamilyen küldöttséggel tartózkodott Nyugat-Német­országban. Már megjárta Majnafrank­furtot, Münchent, Hamburgot és most éppen Kölnben, a csodálatos Dómmal szemben, egy sorcsarnokban, pihente ki társaival, több napos úti fára­­dalmát. Mint a jégszilánkok, röp­­pen­tek látókörébe a székes­­egyház hideg tócsúcsai és bár szeme le-lecsukódott , min­­dig újra felélénkült, valahány­szór erre az ólomszerű kőcsip­­kekölteményre tekintett. De végül is — későre járt s másnap korán keltek — le kellett feküdni.­­ , ״ Belépett a szállodába. — Ha kaphatnék egyágyas szobát... — mondta a por­­tásnak; egyedül szeretett alud­­ni. — Miért, hát milyet goo­­dolt? Úti társaival mosolyogva összenézett, azután megkapta kulcsát, elköszönt a többiek­­től és felment szobájába. Igazi ״ egyágyas” volt, hosz­­szúkás, keskeny, szép, nagy ablakkal, és azon keresztül ott volt előtte megint a Dóm. Ismét lenyűgözte. Hihetetlen, gondolta, micsoda „körmön­­font” művészet, mintha üveg­­fúvók lehettek volna. Kedve támadt, hogy megszámolja mind a kiszögellőjét Milli­­ókra rúghatott. Karját szétvetette, lábának­­karjának kellett mindig a legtöbb hely, nyújtogatta, utazgatott velük most is, a falon, az ágydeszkán, a fej­­támlán... ahol ter adóck... Keze ekkor egyszerre csak a matrac szélén valami lyu­­kat tapogatott ki, úgy látszák kifoszlott ott és koca is ki­­türemlett... Még mindig a Dómra gon­­dolt— Mit tudtak azok a kő­­művesek! Milyen vékony vo­­nalak, hajszálfi­ola kőé­reze­tek... .. .De itt, a matracból, az ujjai között,, ez —, nem haj­­szál...? A lószőr érdeséből. Ez puha, selymes... Úristen! Kiugrott az ágyból, a vil­­lanyt felgyújtotta, a paplant lerántotta, a matracot élére fordította... ott a lyuk... ki­­húzott belőle egy csomónyit... félve ráhajolt: gesztenyebar­­na emberhaj... női haj!! Egész testében megremegett. A képzeletében már lángoló matracot gyorsan visszadobta, rá a paplant és dermedten az ablakig hátrált. A hu­­ga!... Nem, nem akar meg­­őrülni, de a húga... a húgá­­nak is... gesztenyébe ma haja volt... Emberi hajon feküdt! Tíz­­ezerszámra töltöttek velük matracokat, ki tudja hány szállodában van... és ottho­­nokban ... nyugodtan alsza­­nak rajtuk... és hány üzlet­­ben árulnak ilyet még ma is!... *e Dóm —■ Nwartefc‘! nJEDET A kormány 1962-ben is rendkívüli államsegélyt biztosít az izraelita hitfelekezetnek Az Állami Egyházügyi Hr­mánynak, amely a rendkí­vüli államsegély további fo­­lyósításával elősegíti, hogy felekezetünk szervezete, val­­lási, valláskulturális és szo­­ciális intézményeink, hitköz­­ségeink zavartalanul foly­­tathassák eddigi munkássá­­gukat. A magyar zsidóság — úgy, mint eddig tette — a jövőben is teljes erejével tá­­mogatja szeretett hazánk to­­vábbi felemelkedésének, a szocializmus építésének és a béke védelmének ügyét. Imádkozunk és dolgozunk szeretett hazánk még szebb holnapjáért. Aatal közölte a Magyar Iz­­raeliták Országos Képvise­­lete elnökségével, hogy a forradalmi munkás-paraszt kormány az 1962-es eszten­­dőre is rendkívüli állams e­s­élyt biztosít az izraelita itfelekezetnek és ezzel le­­hetővé válik, hogy az iz­­raelita hitfelekezet a rendes és a rendkívüli államsegély összegével 1962-ben is ugyanazt a támogatást kap­­ja a Magyar Népköztársa­­ságtól, mint amelyet az 1961-es évben élvezett. Tudnunk kell, hogy a Ma­­gyar Népköztársaság és az izraelita hitfelekezet közötti egyezményben a Magyar Népköztársaság annak ide­­jén húsz évre szóló állam­­segélyt biztosított az izraeli­­ta hitfelekezetnek, azzal, hogy ez az államsegély öt évenként 25—25 százalék­­kal csökken. Az egyezmény értelmében azóta az állam­­segélynek már 50 százalék­­kal kellett volna csökken­­nie. A Magyar Népköztársa­­ság kormánya azonban év­­ről-évre rendkívüli államse­­gély folyósításával pótolta a rendes államsegély csökke­­nését. A magyar zsidóság hálás köszönetét fejezi ki a forra­­dalmi munkás-paraszt kor­ * Felavatták dr. Schwarcz Benjámin országos főrabbi síremlékét a rákoskeresztúri temetőben December 9-én avatták fel dr. Schwarcz­­ Benjámin or­­szágos főrabbinak, a Rabbi­­tanács elnökének, a Bethlen­­téri körzet főrabbijának sír­­kövét a rákoskeresztúri te­­metőben. A kegyeletes ünne­­pélyen megjelent Sós Endre a MIOK és BIH elnöke, dr. Láng Viktor elnökhelyettes, dr. Péner Tibor főtitkár, dr. Benoschofsky Imre országos főrabbihelyettes, dr. Fisch Henrik, dr. Salgó László fő­­rabbik, dr. Végházi István, Hochberger László rabbik, a Bethlen téri körzet vezetősé­­ge, elöljárósága, valamint a dr. Schwarcz Benjámin csa­­ládjának tagjai. Kesztenbaum Nándor gyász­­éneke után dr. Máté Miklós főrabbi méltatta dr. Schwarcz Benjáminnak halhatatlan ér­­dem­eit és többek között a kö­­vetkezőket mondta: — A kegyelet mai óráján mi csak méltatni, csak értékelni tudunk. És amint itt állunk Schwarcz­ Benjámin sírja, sírköve előtt, hogy magunk elé idézzük alakját, vajon hogyan látjuk, az eltűnt idő nyomában vajon miképpen szemléljük? Valamiképpen úgy, ah­hoz hasonlóan, amint járt-kelt, gondolkodott, cse­­lekedett, munkálkodott éle­­tében, mosolygó arccal, su­­gárzó lélekkel. Ez volt jel­­lemző, alapvető magatartás­­a, az a szilárd fundamen­­tum, amelyre egy derűs, gaz­­dag tartalmú, boldognak mondható életet felépített. Mert boldog természetű, meg­­elégedett lelkű, áldott életű ember volt Scwarcz Benjá­­min, akit Istennek gondvi­­selő szeretetén túl nagy si­­kerek és eredmények kísértek papi pályáján, nevelői hiva­­tásában és közéleti munkás­­ságában egyaránt. Leb­bents­ük fel t­ellát a múltnak a fátyolát, és idéz­­zük magunk elé Schwarcz Benjámin papi, tanítói és közéleti alakját. Hogyan is szólanak, ho­­gyan is hangzanak talmudi bölcseinknek szavai: én au­­szín nöfósausz lácádikkim divréhem hém hém sichram­­nem, az igaz emberek emlé­­két beszédeik hirdetik- Kire vonatkozik jobban, kire al­­kalmazható igazabban a ré­­gi mestereknek ez a tanítása, mint Schwarcz Benjáminra, a rabbira.. Fülünkbe csengje­­nek még ma is beszédei, éle­­tünkben ható erővé váltak prédikációi, amelyek mindig a zsidóság örök eszméit hír­­dették, a fejlődő, a haladó élet igazságait tanították. Mi­­lyen belső tűzzel tudott szó­­lani híveihez a Bethlen téri templomában 3 zsidó tanítás nagyszerűségéről, hívni lel­­kesedésre, ragaszkodásra, munkára, áldozathozatalra a zsidó közösségért milyen böl­­csességgel tudott lelkesíteni a békéért vívott harcban va­ló részvételre. Papi munká­­ját mindig a hivatástudat, a lelkiismeretesség jellemez­­te. Örömteli szívvel köszön­­tötte az újszülötteket, biza­­kodó lélekkel avatta a bár­­mievóifjakat, boldog érzés­­sel áldotta meg a frigykötő­­ket, síró szóval búcsúztatta az elmenőket. A fehér asz­­talnál, kulturális összejöve­­teleknél sziporkázó szelle­­mességgel, adomázgató derű­­vel mesélgetett, taníthatott. A szónoklás művésze volt Schwarcz Benjámin a szó igaza értelmében. Működésünk második terü­­lete a tanítói pálya, amelyen elindult, amelyen nevet szer­­zett magának. Különleges ne­­velői adottságokkal rendel­­kezett, jóakaratával, közvet­­lenségével meg tudta magát szerettetni, közel tudott fér­­kőzni tanítványai fűvéhez, kik érdeklődéssel figyelték tanítását, kíváncsisággal hall­­gatták óráit, amelyekről min­­dig magukkal vittek vala­­mit. Működésének harmadik te­­rülete a közélet volt Vallet­­ta és meg is cselekedte: au chávruszó au miszuszó, hogy az ember csak a jelenben élhet. Hirdette, hogy a múlt megszentelt hagyományait megőrizve dolgoznunk kell emberek, népek, nemzetek egymásra találásáért, meg­­békéléséért, küldenünk kell töretlen hittel, lankadatlan lelkesedéssel a boldogabb jö­­vendőért, hiszen: Mi dolgunk a világon, küzdenünk Erőnk szerint e legnemesebbekért. Zsidó közösségünknek igaz mestere, népi demokráciánk­­nak hű fia, paptársainak megértő kollégája, a Bethlen téri körzet híveinek szeretett rabbija, gyermekeinek, uno­­kájának szerető nevelője volt Schwarcz Benjámin. Életműve a miénk, az egész magyar zsidóságé. Emléke világít, pél­­daadása lelkesít, útmutatása vezet. Élete áldott volt, legyen emlékezete is áldott most és mindörökké. D­r. Péner Tibor főtitkár ol­­vasta fel ezután a betegsége következtében távol levő Stei­­ner Marcellnek, a Chevra Kadisa elnökének Schwarcz Benjámin emlékének szentelt beszédét. Kegyeletevő Testvéreim! A Magyar Izraeliták Orszá­­gos Képviseletének Elnöksé­­ge, a magyar zsidóság egye­­tem­ének kegyeletét tolmácso­­lom ennél a most felavatott márvány­kőnél, melyet dr. Schwarcz Benjámin országos főrabbi sírhantja fölé emel­­tünk. De szól belőlem ugyan­­akkor a hűséges barát is, aki több, mint félévszázados ben­­ső kapcsolat ezer apró moz­­zanatára szeretettel emléke­­zik ezekben a percekben. Nem adatott meg Schwac׳ er. Benjáminnak a megjelenés szoborszerűsége, a hang mesz­­sze szóló dinamikája. Mi volt benne hát mégis, ami tömege­­ket vonzott hozzá, mi volt benne, ami ezt a kis embert társai fölé emelte, mi volt benne, ami oly népszerűvé tette az ország zsidósága előtt? Azt hiszem, egyetlen szóval felelhetek rá: Egyéni­­sége! Közvetlen volt, érző volt, ember volt! Ugyanaz volt a katedrán, melyről év­­tizedeken át nevelte a férfi­­korukban is öt tisztelő és szerető tanítványok ezreit, ugyanaz volt a szószéken, ahonnan örömben és bánat­­ban szólt híveihez és ugyan­­az volt a mindennapi élet­­ben, ahol jellegzetes ujjm­oz­­dulatával néhány bölcs, okos szóval útbaigaatotta a hoz­­záfordulókat. A szívével gondolkodott, a szívéből­­ beszélt, ezért volt szavának hitele. Láttam köny­­nyékét szemében, mikor ko­­rán elhalt fiát emlegette, lát­­tam könnyezni, mikor meste­­rének, Kecskeméti Lipótnak beszédéből idézett. Láttam sírni emberi veletartozásból, láttam megindultam ha szólt arról az intézetről, melynek nevelését köszönhette. Lelkesedett a zsidó esz­­ményekért és értékekért. Eb­­ben ott rejtőzött a gyermek­­kori élmények hagyományőr­­ző kegyelete. Lelkesedett a magyar kultúráért. Ebben ott élt gyermekkorának feledhe­­tetlen városa, Nagyvárad előremutató haladó szelleme. Lelkesedett a magyar népi demokráciáért és mint orszá­­gos főrabbi, járván az orszá­­got, meggyőződéssel hirdette, hogy idős ember létére meg­­találta helyét a szocializmust építő Magyarországon. Nem maradt benne abban a kor­­szakban, amelybe évei sze­­rint tartozott, hanem lelke­­sedéssel nekiindult az útnak, és megtalálta szeretett ha­­zánkban, az új Magyarorszá­­gon felekezetünk útját, me­lyen önérzetesen, meggyőzően segítette a zsidóságot, mun­­kájában. Ebben hála is for­­rósodott a szabadságért, me­­lyet az elszenvedett és átélt borzalmak után kaptunk, így éljen a mi főrabbink, dr. Schwarcz Benjámin alak­­ja bennünk és utódainkban, egyre magasodva, amint tér­­ben és időben távozik. E sír zarándokhely lesz hí­­veinek, tanítványainak, ba­­rátainak, a magyar zsidóság­­nak, melynek elismerő, örök­­ké friss babérrombját kegye­­lettel helyezem el sírkövére-Szabolcs István körzeti kán­­tor Él mólé ráchámim imáit mondott, majd dr. Máté Mik­­lós főrabbi rabbanon kaddi­­sával fejeződött be a kegye­­letes ünnepély.

Next