Uj Élet, 1963 (19. évfolyam, 1-24. szám)

1963-02-15 / 4. szám

A hatvanesztendős dr. Benoschofsky Imre országos főrabbihelyettes ünneplése a BIH elöljárósági ülésén Február 12-ért, kedden a Budapesti Izraelita Hitközség elöljárósága ülést tartott, amelyre meghívta a fővárosi és vidéki rabbikar képviselőit, a MIOK vezetőségét, a külön-­böző fővárosi körzetek veze­­tőit, a felekezeti intézmények irányítóit, a nőcsoportok ve­­zetőit és a felekezeti élet több képviselőjét. Ennek az ülésnek az első felében dr. Benoschofsky­­Imre, országos főrabbi-helyettest, budapesti vezető-főrabbit ünnepelték, aki most töltötte be hatvana­­dik életévét. Az ülés második felében a magyar zsidóság de­­legációja beszámolt londoni útjáról. Sós Endre elnök nyitotta meg a BIH elöljáróságának ülését. Rámutatott arra, hogy dr. Benoschofsky Imre elhárí­­totta magától a tervbe vett na­­gyobb ünnepséget, és ezért a felekezet vezetősége úgy ha­­tározott, hogy ennek az elöl­­járósági ülésnek a keretében emlékezik meg az ország első zsidó papjának hatvanadik születésnapjáról. Az elnök hangoztatta, hogy dr. Be­­noschofsky Imre lelkületében a magyarság és zsidóság szent egységbe forradt. Dr. Betan­­schofsky Imre hűséggel szol­­gálja az új életet építő hazá­­ját és az ősi vallásához ra­­gaszkodó magyar zsidóságot. Ezután felolvasta Prantner Józsefnek, az Állami Egyház­­ügyi Hivatal elnökének az ün­­nepelthez intézett meleg han­­gú levelét. Az ülésen a Budapesti Iz­­raelita Hitközség jókívánsá­­gait dr. Seifert Géza elnökhe­­lyettes tolmácsolta, szép sza­­vakkal méltatva az ünnepelt érdemeit. A Budapesti Rabbi­­ság nevében dr. Salgó László főrabbi, a Budapesti Rabbiság igazgatója szólalt fel. A vidé­­ki rabbikar üdvözletét dr. Singer Ödön kaposvári főrab­­bi adta át. Dr. Flesch Jenő központi elöljáró, a Hegedűs Gyula utcai körzet elnöke, dr. Benoschofsky Imre körzetének és a Hegedűs Gyula utcai templom híveinek nevében beszélt. Schück Jenő ortodox fő­­rabbi, az Ortodox Rabbita­­nács elnöke, az ortodox zsidó­ság köszöntését tolmácsolta. Fischer Jenő, a Déldunántúli Izraelita Községkerület elnö­­ke, a vidéki községkerületek nevében beszélt. Dr. Benoschofsky Imre or­­szágos főrabbi-helyettes, buda­­pesti vezető-főrabbi meghatot­­tan köszönte meg a magyar zsidóság vezetőségének és a híveknek feléje áradó szerete­­tét. Utána a BIH elnöke és dr. Seifert Géza elnökhelyettes beszámoltak arról a fogadta­­tásról, amelyben az angol zsi­­dóság különböző szervei a magyar zsidóság delegációját részesítették. Hangoztatták, hogy az angol zsidóság és a magyar zsidóság vezetőinek találkozása nemcsak a két or­­szág zsidó közösségeinek prob­­lémáit érintette, hanem a bé­­kéért folytatott harc ügyét is. Az Országos Rabbiképző In­tézet tanári karának ülésén Scheiber Sándor igazgató me­­leg szavakkal köszöntötte a tanári kar büszkeségét, a hatvanesztendős dr. Bene­­schofsky Imrét. A Budapesti Rabbiság ülé­­sén dr. Schwarz Mór főrabbi méltatta a Budapesti Rabbi­­ság elnökének, dr. Bene­­schofsky Imre budapesti ve­­zető-főrabbinak érdemeit. Begy Lajos az antiszemitizmus ellen Most ünnepük a realista prózaírás nagy művészének, Nagy Lajos­nak nyolcvanesz­­tendős születésnapját. Nagy Lajos, akit életében harcos, bátor és leleplező írásaiért ül­­dözött és félreállított a hiva­­talos úri Magyarország, most halála után, születése nyolcva­­nadik évfordulóján eljutott a magyar irodalom klasszikusai sorába — ahová a Grün csa- lád, a Kiskunhalom, a Buda­­pest Nagykávéház, a Lázadó ember, a Menekülő ember és a Képtelen természetrajz író­­ja — az írástudók szemében már rég odatartozott. Erre az évfordulóra jelentek meg a Magyar Klasszikusok sorozatá­­nak utolsó köteteként az író válogatott elbeszélései — Kar­­dos Pál bevezető írásával. Nagy Lajosban mi nemcsak a kiváló prózaírót, a toll ava­­tott mesterét, hanem az igaz embert, a harcos antifasisztát is tiszteljük. Az író már 1922- ben, amikor még szabadon ga­­rázdálkodtak Horthy darutol­­las különítményei, bátran és meg nem alkuvóan állt az ül­­dözött zsidóság mellé és meg­­jelentette a Találkozásaim az antiszemitizmussal című cikk­­sorozatát. Ezt az állásfoglalá­­sát később sem adta fel és első volt, aki a negyvenes években tollal, szóval, szem­­befordult a zsidótörvények szellemével. Az elnyomatás éveiben — szinte tüntetően — állandó írója volt a zsidó fele­­kezeti lapoknak, így az Egerek című elbeszélése a Múlt és Jövő című lapban jelent meg először. Nagy Lajos következetes maradt ahhoz az állásfoglalá­­sához, amelyet a legvéresebb Korthy-terror idején is az ül­­dözöttek mellett kinyilvání­­tott. Ebben az időben jelent meg többek között az író egyik gyilkos szatírája ״ A zsidó” című írása, amelyben kifigurázza és nevetségessé te­­szi az ébredők hazug ideoló­­giáját. Később, amikor a zsidótör­­vények és a zsidóságot sújtó rendeletek egymást követték, több cikkben szállt azokkal szembe.­­ Most, amikor tisztelgünk Nagy Lajos írói és emberi nagysága előtt, hadd idézzük Barabás Tibor, — akit hosszú évek meghitt barátsága fűzött hozzá — visszaemlékezései­­nek alábbi sorait: ,,Egyszer egy hírhedt nyilas képviselő próbálta „megnyer­­ni” őt. — Bajos bátyám, hadd f­el ezeket a büdös zsidókat, mit eszel rajtuk, gyere át hozzánk! Olyan nagy ember leszel te, amilyen csak akarsz. — Idehallgasson! — felelte szigorral Nagy Lajos, és szür­­ke szemének átható pillantása a nyilas képviselő szemébe mélyedt. „ Én most olyan kis ember akarok lenni, amilyen csak tudok...” Születésének 80. évforduló­­­­ján e sorokkal kívánjuk kö­­szönteni Nagy Lajost, aki mindvégig a humánum igaz ügyét szolgálta. (Zs. O.) Az emlékezés lapjairól FÉRJEM írta: dr. Endrei S. Henrikné Talán korai az emlékezés lap­­jain írni Róla — Róla, aki még tegnap és tegnapelőtt köztünk járt. Hol is kezdhetem, hogy a leglényegesebbet mondjam Róla, akinek minden vonása lényeges volt. Zsidósága, ame­­lyet a szülői házból, nagy tu­­dású édesapjától hozott,—­Hil­­leli türelme, — amelyet édes­­anyjától örökölt, — világi kép­­zettsége, mely minden valódi érték iránt lekötötte érdeklő­­dését, de miként a hét test­­vér közül legidősebb testvér­­bátyja, dr. Endrei Gerzson, különösen vonzódott a klasz­­szika philologia iránt. Szónoki képessége és szónoklatainak tartalma, magával ragadta a hallgatóságot. Talán a gyer­­mekkor szólistája szólt belőle a makói templom visszhang­­jában. Nemsokára ezután ke­­rült Nagykőrösre az Arany János gimnáziumba, amely református intézet lelkésze nem egyszer kérte fel, hogy helyette ő tartson a növendé­­kek­nek bibliai előadást, ismer­­ve már akkor, e téren való jártasságát. Ugyanezen iskolá­­ból került ki — annyi más je­­les férfiú mellett — Marton Géza, a kitűnő jogász, Mé­­szöly Gedeon, a finom tollú esztéta és kiváló műfordító. Ezek voltak osztálytársai és barátai maradtak az ötvenéves érettségi találkozón túl is. Eh­­hez az intézethez való ragasz­­kodása kísérte egy életen át. Jogi érzéke, mely vérében volt, vitte a budapesti egye­­temre, így kerülhetett jogi ta­­nulmányainak befejezése után egyenesen a felekezet jogügyi vonalára és ezért hívták meg az Országos Irodába, Schwei­­ger Márton és dr. Simon Jó­­zsef mellé, rábízva az akkori diákságra nézve oly nagy je­­lentőségű ösztöndíjegyesület és sok-sok fontos területnek ügyes-bajos dolgát és vezeté­­sét. Ez a két férfi a maga tudásával és szakavatottságá­­val mély nyomot hagyott lel­­kében. Schweiger Márton, sokoldalúsága mellett nem ve­­tette meg az élet prózai örö­­meit sem és epikureusi mivol­­tában másoknak is juttatott, meghívásai kapcsán gyakran hasonló örömöket. Az oly nemes jellemű és éles judiciummal bíró dr. Si­­mon József teljes bizalmával és szeretetével ajándékozta meg, hagyatékából osztályré­­széül hagyva a tiszaeszlári per nagy aktacsomóját, amely­­nek nem egy helyén szerepel­­nek más nagyok mellett, Eöt­­vös Károly levelei és sürgö­­nyei. Ezt a még mindig oly érdekfeszítő anyagot, szenve­­délyesen szerette volna még, különösen életének utolsó év­tizedében feldolgozni. De erre nem került sor, közötte a min­­dennapi munka, az el nem halasztható humanitás gyakor­­lásának a kényszere és így rám m­aradt ennek az elma­­radt műnek, ha csak a meg­­említése is. Veszteség ez, újabb dokumentumoknak a feltárása szempontjából, vesz­­teség, az írásmű szempontjá­­ból, melyhez, ha hozzáfogott volna, olyan finoman rajzo­­lódott volna le, mint amilyen finoman kezelte a szó haszná­­latát.. De mint mondottam, kö­­tötte a munkája, mely nála elhivatottságot jelentett, a zsi­­dóság, a Chevra-Kadisa — a Szent Egylet — öt évtizeden túl gyakorolt munkája, mely felölelt annyi karitatív tenni és teljesíteni valót és mindez együtt szentség volt számára. És ha akadtak pihenő órái, pihenő percei, akkor olvasott a Bölcsek mondásaiból, a Pró­­féták tanításaiból. Emellett volt, ugyancsak éle­­tének utolsó évtizedében egy szűkebb munkaköre, amelyet azonban ugyanolyan nagy oda­­adással és szeretettel töltött be. A hitközség VI. belső kör­­zetének, az ősi közületnek, a patinás Sasz Chevra munká­­ja, melyet beragyogott nevé­­nek és lényének a fénye. És mindezt követően, vagy megelőzően szólni kell község­kerületi munkásságáról, me­­lyet majdnem pályája elején kezdett és gyakorolt, mint e terület alapos kutatója, ennek problémáit keresztül-kasul is­­merve, amiről a hátramaradt bizonylatok oly híven valla­­nak. Kibővítve a­­ már említett kapcsolatait, meg kell emlí­­teni a barátságoknak szövődé­­seit, találkozásait más nagyok­­kal is. Goldziher Ignác, a vi­­lághírű orientalista elővará­­zsolta a tárgyi és konkrét tu­­dományon kívül a keletnek varázslatos légkörét. Lőw Immánuel kimagasló szelle­­mével, megcsillogtatta előtte az egész zsidó folklórénak a je­­lenetigeit. Blau Lajos, a nagy tudos még közelebb hozta a Talmud forrásához. Heller Ber­­nát, a ragyogóan színes skálá­­jú professzor, nyári találkozá­­sai alkalmával, éppoly ragyo­­gással élvezte a tavaknak szí­­nét és vizét, mint a napnak a tüzet. És ha már nyári talál­­kozásokról írok, meg kell em­­lítenem dr. Ziegler Ignác karlsbadi főrabbi nevét, akivel oly bensőséges eszmecserét folytatott, megtárgyalva vele egyrészről a csehországi zsidó­­ság helyzetét és problémáit, másrészt a legélénkebb érdek­­lődést tanúsítva a magyar zsi­­dóság állapota iránt. Ugyanez a kölcsönös vonzerő alakult ki a jugoszláv dr. Alkalay Izsák — Szarajevó főrabbijával is. Általában megtermékenyítő frisseséggel hatottak rá a nagy szellemekkel folytatott baráti beszélgetések. És köl­­tőknek, akikhez külön szálak fűzték — Kiss József, Szép Ernő, Mohácsi Jenő, Patai Jó­­zsef, Peterdi Andor és Somlyó Zoltán poézise mély érzelmek­­kel töltötte el. Nem is szólva az annyira szeretett és oly fia­­talon elhunyt Makai Emilről, akivel a makói templom há­­zában együtt laktak gyermek­­korukban és akiről tervezett előadását már szintén nem tarthatta meg. Kár, hisz any­­nyit tudott volna róla mon­­dani. Ha az itt említett nagyok — és hány meg nem említett nagyról kellene még szólni — nem is voltak kortársai, de korának voltak társai, meste­­rei, akik a maguk tudását is rányomták e jelentős század jellegére, gazdagabbá téve azt a saját lelküknek gazdagságá­­val is. Végül, szabad talán most családi életére is rátérni. Idő­­sebb fiát, Emilt, aki éles jogi ösztönét apjától örökölte és akinek szellemi képességeit a már említett kitűnő jogász, Marton Géza, az egyetem ak­­kori jogi kar rektorának elis­­merése és értékelése mellett, a hitközség jogügyi osztályán, ahol praktizált, úgy jellemez­­ték, hogy elég azoknak tüzé­­ben. — Nem is égett el abban, hanem ennek a tűznek meg kellett fagyni a legiszonyato­­sabb munkaszolgálat közben — Balfon. Ifjabbik fia megriaszt­­va a Bor előtti és Bor alatti tapasztalatoktól, külföldre ment és ott orvosi diplomát szerzett. Hogy apai szívének mit jelentettek e nehéz meg­­próbáltatások, azt könnyű el­­képzelni. Ezektől sebzetten mondotta, hogy ha majdan le­­jár az, ideje, vágya, az otthon földjében megpihenni, amely­,­hez kötötte a múltja és a munkája. " AJELET A ״ Fél-sekel tanításai Az Adar havát megelőző­­ szombat a zsidó liturgiában a Sekelek Szombatja (Sabbat Sekelim) nevet viseli. A Szen­­tély fennállása idején ugyan­­is évenként Adar havában gyűjtötték egybe a fél-sekeles hozzájárulásokat a közösségi áldozatbemutatások céljaira. Adar elsején hirdették ki a felhívást a befizetésre, amely­­re minden felnőtt férfi köte­­les volt. A Szentély idejére való megemlékezésül elrendel­­ték, hogy évenként Adar hó beköszöntésekor szombaton felolvassák templomainkban martirnak a második tórate­­kerésből, a fél-sebel adására vonatkozó tórai előírást. Bölcseink ezt a parancsola­­tot összefüggésbe hozzák azzal a fenyegető veszéllyel, amely Mordecháj és Eszter idejében fejünk felett lebegett. A Me­­gilla traktátus 13. lapjának végén ol­vaassuk: Nyilvánvaló volt a Világ teremtője előtt, hogy Háman sekeleket (magas összegeket) fog felajánlani Ah­asvérosnak Izraelért, ezért Isten e gonosz tervnek a sekel törvényével vette elejét. Hogy e két tényező között logikus összefüggést találjunk, szükséges a fél-sekel ideális jelentőségét és etikai alapesz­­méjét megvilágítani. összes bibliamagyarázóink megegyeznek abban, hogy a fél-sekel eszméje a szolidari­­tás és benső együvétartozás érzését kell, hogy bennünk ébren tartsa. Mindenkinek egyformán fél-sekellel kellett a Szentélyhez hozzájárulnia. ״ A gazdag ne többet, a sze­­gény ne kevesebbet fél-sekel­­nél!” Ez a jelképes utalás arra, hogy az egyes hitsorsos teljesítménye csak töredék, s hogy felebarátaink hozzásegí­­tése nélkül csak fél munka végezhető. Az egy telj­esí­tmé­nye csak egyesült erővel ala­­kíthatja ki magát nagy, ma­­gasztos isteni munkává. A Mindenható szolgálatában az összes erők egyetlen nagy Egészbe folynak össze. Min­­denki hozzájárul az Egész fenntartásához. Az egyén csu­­pán szem a zsidó közösség nagy láncában és csak a kö­­zösségi öntudat viszfényében ■tündököl az egyén méltósága és jelentősége. Hillel mondá: ״ Ha magam nem vagyok ér­­tem, ki értem. És ha én csak magamért vagyok, mi vagyok én”. A zsidó erő a békés, har­­monikus egyetértésben gyöke­­redzik. Izráel közössége ha­­sonlítható egy nagy család­­hoz, melyet csakis testvéries szeretet és kölcsönös támoga­­tás tart fenn. A szeretet ezen szent köte­léke a babilóniai szétszóratás­­ban a purimi történet ide­­jén széttépett volt. Ezért ve­­zette be Hámán rágalomhad­­járatát ezekkel a szavakkal: ״ jesnaj am echod — van egy nép”, azaz melynek léte az egy nép eszme, az egység — azonban ״ mefüzör­ümfajrod... — szétszóratva és szétforgá­­csolódva ...” (telve széthúzá­­sokkal, egyenetlenkedésekkel). Ezen vádnak gyengítésére fel­­szólítá Eszter királynő Mór­­dechájt (״ léch könajsz esz kol hajhadim”) az egész zsidóság egybehívására, hogy erősítsék meg a hittestvéri szeretet meglazult kötelékét, mert az égi segítség előfeltétele­­a bé­­ke és egyetértés. Minthogy a Mindenható mindentudásában előre látta, hogy Hámán vádaskodása azon fog alapulni, hogy egye­­netlenkedés uralja a zsidó lel­­keket, hogy ennek ürügye alatt a királytól a zsidók megsemmisítésére engedélyt nyerjen, ezért a Teremtő en­­nek a vádnak elejét vette a fél-sekel törvényével, amely Izráel közösségét mindenko­­ron szolidaritásra, egyenlőség­­re és testvéri szeretetre inti. Kölcsönös szeretet és békés egyetértés a zsidó közössé­­günk fennállásának örök idők­­re való biztosítása. Egy midras-bölcs mondá: Midőn Isten azt parancsolta Mózesnek, hogy „adja ki-ki az ő lelkének váltságdíját az Örökkévalónak”, Mózes kép­­telen volt felfogni, mi is le­­het oly becses az Alkotó előtt, hogy váltságdíj gyanánt fogadja el az embertől. Mire a Mindenható tűzből Való ér­­met vett fel Dicsőségének trónja alól és megmutatta Mó­­zesnek: ezt adják, ehhez ha­­sonló pénzdarabot, azaz fél­­sekelt adjon gazdag és sze­­gény egyaránt. Mély az értelme Midras eme képletének. Mi sem ter­­mészetesebb, mint az, hogy a gazdag büszke, hiú az ő va­­gyonára. Úgy véli, hogy a Mindenhatót is jobban szol­­gálja, mint a szegény. Hiszen van lehetősége a rászorulta­­kon segíteni, éhségüket csil­­lapítani, könnyeket szárítani. És mégis, a gazdag összes ténykedése csak fél-sekelnek számít. A másik felét a sze­­gény adja. Az örökkévaló előtt a szegénynek fél-sekele épp oly kedves, mint a gazda­­gé. Bármennyit ad az utóbbi, nem ad többet fél-sekelnél, akármilyen keveset ad a sze­­gény, fél-sekelt mégis adott. Graszberg Jenő ortodox rabbi 1963. február 15. Szenvedélyes józansággal Több, mint három és félmil­­lió ember — tehát az ország választóinak több mint a fele — vett részt a választási je­­lölőgyűléseken. Még nem mér­­ték fel azok számát, akik a választói gyűléseken, s azok­­kal kapcsolatos kisebb-na­­gyobb összejöveteleken vet­­tek és vesznek részt. Az idő­­járási nehézségek, s a meg­­szokottnál is nagyobb napi munkafeladatok ellenére a közelgő, február 24-i választá­­sok előkészületei áthatották az egész magyar népet. Nem a régi — úgynevezett — „kortes­­láz”, hanem az alkotó eszme­­csere, a pillanatnyi és távo­­labbi feladatok alapos felmé­­rése, az építőkedv fokozódása jellemzi választások előtt a légkört az országban. ״ Szen­­vedélyes józanság” — fogal-­ mazta meg e politikai és er-­ kölcsi atmoszféra talán leg­­fontosabb jellemzőjét az egyik budapesti képviselőjelölt. Jó-­­zanul mérni fel — a „lakko­­zás” legkisebb árnyalatát is el­­kerülve — a tegnap és a mű eredményeit, a problémákat, amelyeket még meg kell ol­dani. Józanság, türelem, belá­­tás!... De lehet-e nem meg­­látni azt a szenvedélyességet is, amely a nép mind széle­­sebb köreit tölti el, amikor az egész nép érdekeiről, a va­­lóság helyes értékeléséről, a békéről, a békés jövő véd­el­­méről van szó? A szenvedély­­ről, amellyel a még megtalál­­ható negatív tények és tulaj­­donságok ellen küzdenek? Ez a szenvedély nem emberek el­­len, hanem az emberekért vív­­ja harcát, s ez a valóságtisz­­telő, „türelmes türelmetlen­­ség” új lendületet visz éle­­tünkbe. A Hazafias Népfront zászlaja, a szocializmus zász­­laja, az egész magyar nép bol­­dogulásának és jövőjének zászlaja alatt készülünk nem­­csak szavazatunkkal, de mun­­kánkkal és terveinkkel is a választásokra. Úgy dolgozunk, mint eddig is — csak egy ki­­csit jobban! P­arimra SÜTEMÉNYEK ÉS BAUCHES megrendeléseket felvesz­ert. kóser cukrászat VII., Dob u. 22. BÉLYEG vétel—eladás—csere CORNIDES SÁNDOR VI. Lenin körút 79. Megjelent Karsai Elek és ״ FEGYVERTELEN ÁLLTOK az auUllEZÜKON Dokumentumok a munkaszol­­gálat történetéhez Magyar­­országon 2 kötet, 1470 oldal, 50 oldalas illusztrációval. A kétkötetes mű ára félvászonkötésben 114,—־ Ft fűzve 98,— Ft Kapható és megrendelhető az Új Élet kiadóhivatalában. (Be­­fizethető a 211.848 VII—1. sz. csehszámlára.) KILOMÉTERÓRA, fordulatmérő, vetésszám­, látó, festmérő JaVÍTÉSsáT vállalja. Óra-és műszerkészítő K­TSZ VI., Jókai utca 9. Margittánál hagy választékban. X., Kozma u. 7. (Zsidó temetővel szemben)

Next