Új Élet, 1970 (25. évfolyam, 1-24. szám)

1970-07-01 / 13. szám

Bp. bérmentesítve, Bp. Ti. Látogatás a hatvanéves Keszi Imrénél Leá­nya­va­tások Bródy László, Székely Magda versei, Boross Elemér, Lengyel István írásai EGYES SZÁM­ÁRA: 3 FORINT A MAGYAR IZRAELITÁK LAPJA Az európai békéért és biztonságért Széles körű, és általában pozitív a vissz­­hang Európa-szerte az európai biztonsági ér­­tekezlet összehívására — 1969 októberében, Prágában — tett javaslatra!... A Varsói Szer­­ződés tagállamai külügyminisztereinek a na­­pokban Budapesten megrendezett tanácskozá­­sa a reális tények elemzése alapján állapította meg, hogy alig több mint fél esztendő alatt közelebb került Európa a mind európai, mind világviszonylatban fontos küldetést beteljesí­­tő értekezlet lehetőségéhez. ״ A tanácskozá­­son képviselt országok kormányai — olvassuk többek között a tanácskozásról kiadott közle­­ményben — kellő figyelemmel vizsgálták meg azokat az elgondolásokat, amelyeket e tárgy­­ban a különböző felek kifejtettek, s arra a kö­­vetkeztetésre jutottak, hogy jelenleg kedvező feltételek alakultak ki ahhoz, hogy az európai értekezlet előkészítésének gyakorlati útjára lépjenek.” Abból a hamis illúzióktól mentes, reális szemléletből — amelyre utaltunk — követke­­zik, hogy a Varsói Szerződés tagországainak kormányai tisztában vannak azzal, hogy az előkészítés stádiuma nem keddtől szerdáig fog tartani, és azzal is, hogy nem kevés problé­­mát kell még megoldani az értekezlet (és az európai biztonság hosszútávú megóvásának feltételei) érdekében. Európában béke van, de nincsen béke a világban, és Európa kérdé­­seit, témáit nem lehet a világhelyzettől elszi­­getelve nézni. De a békés Európában is van­­nak veszélypontok, problémafókuszok, s min­­denképpen kár, mindenképpen önbecsapás volna ezeket a problémákat nem figyelembe venni. A tavaly októberben felvetett javaslat visszhangja azonban a legszigorúbb mértékkel nézve is figyelemre méltó, hiszen — hogy csak egyetlen példát mondjunk itt — Franz Jo­­nas osztrák köztársasági elnök legutóbbi ma­­gyarországi látogatásán nagyon pozitívan nyi­­latkozott a Prágában javasolt értekezletről, és arról, hogy mindenkinek, aki szereti Európát és a békét, segítenie kell az előkészítés mun­­káját. József Attila, amikor — a fasizmus diada­­lainak napjaiban — úgy aposztrofálta Thomas Mannt, mint ״ fehérek között egy európai”-t, az ״ európai” kifejezést nem úgy értette, hogy nem becsüli a többi földrészt és annak lakóit. Éppen, hogy nem! A ״ fehérek között” szavak­­kal ״ ellenpontozott” európaiság fogalmán a nagy költő azt fejezte ki, hogy az igazi euró­­paiság a legméltóbb európai tradíciók (és nem a más színű népek leigázása) folytatása. A legnemesebb európai tradíciók is — amelyek között ott szerepel, persze, a világ békéjéért érzett felelősség — ihletik azokat, akik a nem kis nehézségek ellenére is az európai bizton­­sági értekezlet előkészítésén fáradoznak. Ne­­mes, szép, megóvandó tradíciók ... Auschwitz emléke kötelez Szóltunk már e hasábokon a tragikus árvízi eseményeknek arról a tragédián túlmutató ta­­nulságáról, hogy ha az el nem kerülhető ter­­mészeti csapást ennyire enyhítheti ■összefogás és akarat, akkor milyen nagy tartalékokkal rendelkeznek az emberek és népek a nem elemi jellegű katasztrófák elhárítása érdeké­­ben!.. . Most két okból is vissza kell térnünk ehhez a gondolathoz. Az egyik ok örvendetes: a jelek szerint túl vagyunk az árvizek elleni védekezés nehezén. Illetve, magán a védeke­­zés periódusán vagyunk túl, és most a köz­­vetlen és közvetett károk pótlásán a sor. Nyu­­godtan elmondhatjuk azonban, hogy — mint azt Kádár János nyilatkozata is kiemelte — ha a legsúlyosabb időszakból megőrizzük a szo­­lidaritást, a lendületet, a még előttünk álló gondokon meglepően hamar túl leszünk. A másik ok nem örvendetes, hanem drámai. Mostanában van ugyanis a legtöbb mártír­­ünnepség, amely mindenkinek — annak is, aki hozzátartozóját gyászolja, de annak is, akit nem érint közvetlenül a fasizmus pusz­­títása — óhatatlanul eszébe juttatja: milyen rendet vághat az emberek között, ha egy tár­­sadalomban nincs meg a kellő szolidaritás, az építő emberség. A felszabadulás előtti tár­­sadalomból ez a szolidaritás — szükségkép­­pen — hiányzott, a mi szocialista társadal­­munk viszont éppen a szolidaritásra épül. És mert — ha mint fentebb utaltunk is rá, hogy Európában béke van — a világban ma is van öldöklés, Auschwitz״ emlékének (és jelképének) is arra kellene ösztönöznie a né­­pek felelős vezetőit, hogy ne engedjenek új Auschwitzokat — esetleg új szuper-Ausch­­witzokat! — létesíteni, hogy — azokra hall­­gatva, akik Európa békéje és biztonsága mel­­lett az egész világ békéjére és biztonságára tettek és tesznek reális javaslatokat — áll­­ják útját minden pusztításnak. Amíg élünk, híven, kegyelettel, ünnepélyes külsőségek kö­­zött fogunk emlékezni az ártatlanul meggyil­­koltakra. Mártírjaink szelleméhez méltóan azonban azt szeretnénk, ha nem lennének többé olyan gyászos események, amelyek miatt mártírünnepséget kellene tartanunk. Lévai Jenő: Koncentrációs táborok gyilkosai szabadlábon Már hosszabb ideje — a múlt év vége óta — nem számoltam be a Nyugat- Németországban folyamat­­ban levő és bennünket is ér­­deklő náci­ bűnperekről. Közben felszaporodtak a hozzám közvetlenül "beérke­­zett információk, amelyek a nácigyilkosok ügyeiben mutatkozó újabb nyugat­­német bírósági gyakorlat­­ról feltűnő képet nyújta­­nak. Elöljárójában most közzétett néhány hiteles adat. Arolsen­­ből érkezett, e kis hesseni vá­­roskából, ahol immár 20 éve dolgozik az ״ International Tracing Service”, amely a ״ Nemzetközi Vöröskereszt” megbízásából működik. Szá­­mon tartja a több millió üldö­­zöttre vonatkozó adatokat. Kartotékjai a különböző kon­­centrációs táborok egykori „häftlingjei” nevét és sorsát rögzítik. Két évtized szorgalmas kutatómunkája során jegy­­zékbe foglalták a náci­ táboro­­kat és azok melléktáborait is. Ez a katalógus immáron óriási méreteket­ öltött. Ez idő szerint már 4000 a különböző „haft­­statten” száma, vagyis mind­­azon helyeké, ahol a náci­­rendszer koncentrációs tábor­­ba, megsemmisítő táborba, vagy SS- és gestapo-börtönök­­be zárta a számukra nemkí­­vánatos németeket, de főkép­­pen a „silányfajúaknak” mi­­nősített szlávokat és a depor­­tálásra került mintegy 6 mil­­liónyi zsidót. Ugyane kimutatással egyide­­jűleg kaptam kézhez azt a leg­­hitelesebb statisztikát, amely e táborok tömeggyilkos parancs­­nokai és más tisztségviselői el­­len indított nyugatnémet eljá­­rásokról szól. Németország ket­­téosztása utáni időkről szólva, a Szövetségi Köztársaság terü­­letén 2 periódust különböztet­­hetünk meg. Az 1958—63 kö­­zötti időben 110 eljárás folyt 231 vádlott ellen. 1964—69 kö­­zött pedig 84 eljárást folytattak le 240 vádlott ellen. Gyilkosság miatt 1958—63 között a vádlot­­taknak 27,9 százalékát, a má­­sodik periódusban már csak 18,2 százalékát ítélték el. Gyil­­kosságban való segítségnyújtás címén az első időszakban a vádlottak 50,7 százaléka, a második periódusban pedig már csak 47,5 százaléka került elítélésre. Figyelembe veendő még, hogy a gyilkosságokban való segélynyújtás esetében az ítéletek rövidesen oly alacso­­nyak voltak, hogy a szokásos harmad elengedés és a vizsgá­­lati fogság beszámítása révén igen sokan azonnal szabadláb­­ra is kerültek. A már többször általam is­­mertetett, a nyugatnémet tör­­vénykönyvbe becsempészett 1969. évi 50. § 2. pontja alapján a múlt év végén és az idén eddig lefolytatott perekben túlnyomó részt már sor sem került ítéletre, a bíróság elévü­­lés címén e tömeggyilkosok el­­leni eljárást beszüntette. Így történt azután most NYUGAT-BERLINBEN is. Az ottani államügyészség 22 ügyészének sok hónapos és nagyarányú vizsgálata után a berlini Reichssicherheitshaupt­­amt (RSHA) Adolf Eichmann vezette osztályának hurokra került 9 tagja ellen megindí­­tották ugyan a főtárgyalást, de 8 vádlott ellen a fent említett, hírhedt­­ alapján rövidesen megszüntették az eljárást. Landesgerichtsdirektor Fried­­rich Geuss, a főtárgyalás el­­nöke indokolásában elmon­­dotta: " Az esküdtbíróság kényte­­len alkalmazni az 1969. május 20-án életbe léptetett törvény­­módosítást, tekintet nélkül ar­­ra, hogy annak létrejöttét a közvélemény erősen kifogá­­solja. Jellemző módon Nagel ál­­lamügyész sem tudta ellenezni a vádlottak ellen az eljárás megszüntetését, de hozzátette: " Megbüntetésük kizárólag azért volt mellőzhető, mert a nyugatnémet Reichstag egyes törvényhozói a benyújtott tör­­vénymódosítás következmé­­nyeit nyilván gondosan nem tanulmányozták. Az állam­­ügyészség nagyon sajnálja ezt a fejleményt, amely a legtöbb ún. „íróasztal-gyilkos” üldözé­­sét lehetetlenné teszi. Bele kell nyugodnunk tehát abba, hogy közöttünk olyan gyilkosok él­­nek, akiknek bűneikért való üldözése ezután már nem vá­­lik lehetségessé. Mindössze a fővádlott, SS­­Hauptsturmführer Fritz Wöhrn, EICHMANN LEGKÖZELEBBI MUNKATÁRSA, maradt a vádlottak padján. Wöhrn védekezésének lényege: — Én csupán azt tudtam, hogy a zsidók munkaszolgálat­­ra kerülnek. Mást nem! — Előzetes perekből vett bi­­zonyítékok tömege azonban vi­­lágosan megmutatta, Eichmann referátumának minden vezető tagját —, így tehát Wöhrn sem lehetett kivétel — felvi­­lágosította, hogy mi lesz a de­­portált zsidók sorsa. Ez a védekezése megdőlvén, Wöhrn felsőbbségére hárított mindent. Védője kérdésére el­­mondotta: — A Judenreferat munkájá­­nak alapja a nürnbergi vértör­­vények voltak. Az Adenauer­­kormány későbbi államtitkára, Hans GLOBKE, aki akkor a náci igazságügyminisztérium illetékes tanácsosa volt, az 1935-ben megjelentetett köny­­vében adta meg azok alkalma­­zásához szükséges irányelve­­ket. Globke tudvalévően Ade­­nauer halála után igen magas összeggel nyugdíjazásra került, de ma is még a CDU parla­­menti szekciójának egyik fon­­tos irányítója. Náci bűnei mi­­att annak idején való üldözé­­sét Adenauer megakadályozta, s ma már az 50. § védelme alatt állván, erre már sor nem kerülhet. Tipikus íróasztal­­gyilkos, aki tehát ugyancsak elkerülte a törvény sújtó ke­­zét. AZ ÜGYÉSZ VÁDBESZÉDÉBEN, amely 3 órán át tartott, ki­­emelte: a Wöhrn vádlott négy és fél éven át az RSHA ״ Judenrefe­­rat”-ján vezető szerepet töltött be. A zsidóirtás volt a fő fel־ adata, ő adta ki az idő alatt azokat a köriratokat, amelyek­­ben a zsidóknak ״ Schutzhaft”­­ba vételét elrendelte, s azután a különböző koncentrációs tá­­borokba való beutalását elő­­írta. Annak ellenére, hogy tu­­domása volt arról, ez egyben számukra a halált jelenti. Wöhrn tehát — mint a nem­­zetiszocialista uralmi rend­­szerbeliek tettestársra — bű­­nös sok ezer áldozat meggyil­­kolásában. Az ügyész végül igen nyoma­­tékosan kijelentette: " Téves az a nézet, hogy az RSHA íróasztalainál ülők csak kis jelentőségű segédek voltak a tömeggyilkosságokban. For­­dítva, éppen a táborokban gyilkosok voltak Wöhrn tö­­meggyilkos akaratának végre­­hajtó bűntársai. Ezért a vád­­lottnak életfogytiglani fegy­­házra való elítélését indítvá­­nyozom. Az esküdtbíróság ennek el­­lenére mindössze 12 évi fegy­­házbüntetést szabott ki rá. A harmadolás és a vizsgálati fogság betudása révén,­­ amennyiben a felsőbb bíróság az ítéletet meg nem semmisí­­tené, máris szabadulna. Az ítélet most elkészült írás­­beli indokolásában Geuss el­­nök rámutatott azokra a ne­­hézségekre, amelyekkel a bíró­­ság szemben találta magát: „ Ilyen volt Globke ״ kom­­mentárja” a nürnbergi törvé­­nyekhez, amely egyike a leg­­bűnösebb (״ überste”) könyvek­­nek. A nyugatberlini lapok kom­­mentárja is egyértelmű volt: — A Wöhr-eseten ismét megmutatkozik a németek nagy mulasztása. A ״ globké­­ket” futni hagyták, sőt állam­­titkársággal jutalmazták és ez­­által szinte jogos alibit terem­­tettek az ilyen „wöhm­ek” szá­­mára. A benyújtott vádhatósági és védői fellebbezések folytán ez az ügy tehát a legfelsőbb bíró­­ság elé kerül. Az összes vád­­lottak — Wöhrnt kivéve — szabadlábon maradtak. Ugyan­­csak szabadlábra került a múlt hetekben Franz Königshaus düsseldorfi kereskedő is, akit csak 1969. szeptember 26-án tartóztattak le. Akkor derült ki, hogy ő is az RSHA Eich­­mann-osztályán dolgozott. Az ő megbízatása volt a német fogságba került szovjet kato­­nák közül kiválogatott párt­­funkcionáriusok (komisszá­­rok) és a szovjet-zsidó kato­­nák meggyilkoltatása. Sok ezer áldozat szárad így a lelkén. Königshaust azután most vá­­ratlanul 200 000 DM kaució el­­lenében szabadlábra helyez­­ték. A kezességet érte egy düs­­seldorfi nagybank tette le. Kö­­nigshaus és védője remélik, hogy amennyiben a felső bíró­­ság helybenhagyja a perbeli felmentéseket, úgy már a fő­­tárgyalásra nem is kerül sor, hanem az 50. § alapján hiva­­talból elejtik majd a vádat. Ez azonban aligha fog bekö­­vetkezni, mert Königshaus ese­­tében — az előző precedense­­ken okulva — a vádhatóság bizonyítani kívánja, hogy az általa elrendelt gyilkosságok aljas indokból történtek: ideo­­lógiai és fajgyűlölet sugalmaz­­ta azokat, s amellett végrehaj­­tásuk is alattomosan és kegyet­­lenül történt. Ilyen esetre pe­­dig még a hírhedt 50. § sem ad felmentési lehetőséget. Közben ugyanezen nyugat­­berlini törvényszék előtt BOVENSIEPEN ÉS TÁRSAI ellen, akik a berlini Gestapo, a ,,Polizeileitstelle Berlin” ve­­zetőiként a berlini zsidóság ki­­irtását hajtották végre, a kö­­zelmúltban egy szokatlan nagyarányú főtárgyalás kez­­dődött meg. E perre a vádha­­tóság a nyugtanémet náci­­bűnperek legszélesebb körű bi­­zonyítását szervezte meg, s azon 542 (!) tanút kívánnak kihallgatni. Nagy szerepet ját­­szik majd e főtárgyaláson, a főmagánvád képviselőjeként jelenlévő dr. Robert M. W. Kempner, a nürnbergi perek egyik neves főügyésze, aki ne­­kem tett közlése szerint ezt az alkalmat kívánja megragadni, hogy a nácik zsidó­üldözésé­­nek eddig még sok ismeretlen részletére is fényt igyekezzék deríteni. E per részleteiről majd a későbbiek során be fo­­gunk számolni. AZ ÚJ MAGYAR BIBLIÁÉRT írta: Weisz Dávid gyöngyösi rabbi Az elkövetkező hetek tórái olvasmányainak egyike a Chukkász-szidra. Ebben is egy na­­gyon értékes részletre szeretnénk a figyelmet irányítani. Mózes IV. könyvének 21. fejezeté­­ben idézet olvasható egy olyan munkából, amely ma már nincs meg, de amelyből — mint régi forrásból — idéz a Biblia. Címe ezt Széf­er Mik­hámausz Hasém. Úgy látszik, epikai dalokat tartalmazhatott, amelyek a zsidóság régi történelmi útján a nép ajkáról származhattak. A Holttenger partján, a kum­­ráni barlangokban sok régi szöveg került elő, de alig van remény arra, hogy ez valaha is felbukkanjon. Pedig milyen értékes gazdago­­dása lenne ez az ókeleti irodalomnak! Ez a kis részlet felhívhatja a figyelmet ar­­ra, mi minden található a Bibliában irodal­­mi szempontból is. A Zsoltárok könyvében himnusz és óda, az Énekek énekében szerelmi líra, a Siralmak könyvében elégia, Jób köny­­vében dráma. Nem hiába nyilatkoztak írók és gondolkodók oly lelkesült szavakkal erről a könyvről. Nietzsche, aki nem mindig volt ba­­ráti érzelmű a zsidóság iránt, azt írja: ״ A zsidó ()testamentumban, az isteni igazságos­­ságról szóló könyvben az emberek, a dolgok és a beszédek oly nagystílűek, hogy a görög és indiai irodalom semmi hozzáfoghatót sem tud melléje állítani. Félelemmel és tisztelettel állunk ezen roppant nagy emlék előtt, amely arra emlékeztet, hogy mi volt az ember va­­laha, és egyben szomorú gondolatok töltenek el bennünket az ősi Ázsiáról és előretolt fél­­szigetecskéjéről, Európáról, amely Ázsiá­­val szemben kifejezetten az ,emberiség hala­­dását’ szeretné jelenteni... Az ()testamentum ízlése próbakő a tekintetben, hogy mi a ,nagy’ és mi a ,kicsi’...." Még egy idézetet szeretnénk ide iktatni. Ez a francia Renantól való: ״ Görögországnak ki­­vételes múltja van. .Tudományunk, művésze­­teink, irodalmunk, bölcsészetünk, politikai kó­­dexünk, tengerészeti törvényeink görög ere­­detűek. Az emberi kultúrának váza, amint Görögország megalkotta, határtalan kibővü­­lésre képes. Görögországnál csak egy dolog hiányos, az ő erkölcsi és intellektuális tevé­­kenységének körében, de ez nagyon fontos hiány, ő lenézte az alacsonyrangút és nem érezte egy igazságos Istennek szükségét. Az ő bölcsészei, miközben a lélek halhatatlansá­­gáról álmodoztak, türelmesek voltak e világ­­nak gonoszságai iránt. Az ő vallásai merőben elegáns játékszerek voltak. ... A Biblia bölcseinek haragja fellángolt a világ visszaélései miatt. A próféták fanatiku­­sai voltak a társadalmi igazságnak és han­­gosan hirdették, hogyha a világ nem igazsá­­gos, vagy nem képes azzá válni, jobb volna, ha elpusztulna. Egy szempont, amely — ha teljesen helytelen is — de hősies cselekede­­tekhez vezetett és az emberiség erőinek nagy felébresztését eredményezte.” Ezek az idézetek még szaporíthatók volná­­nak. De talán elegendőek annak bizonyítására, hogy a Bibliát, mint irodalmi és történelmi művet is értékelnünk kell. Az utolsó években a nagyvilágban és má­­sutt sok szó esett a Biblia új magyar és mű­­vészi fordításáról és kiadásáról. A magyar könyvkiadás, amely olyan igényes és körül­­tekintő, bizonyára megtalálja a módját an­­nak, hogy korszerű bibliafordítást adjon az olvasó kezébe. Ez hozzásegítené az ifjúságot ahhoz, hogy világhírű festményeket és zene­­műveket, költői alkotásokat megértsen, ame­­lyek tárgyukat innen merítették, vagy leg­­alábbis számos utalás található bennük a Bib­­liára. Petőfi Sándor és Arany János, Jókai és Mikszáth, Ady és Radnóti számos fordulata csak innen érthető. A Szidra kapcsán hadd vessük fel újból ezt a tervet és ezt a gondolatot: ■Az új magyar Bibliáét.

Next