Új Élet, 1979 (34. évfolyam, 1-24. szám)

1979-01-01 / 1. szám

VJ- tí :"Kf r .Ai UJ UTAKON AZ IBUSZ "״ SZÁL Ajánlatunk egyénileg utazóknak EURÓPA NAGYVÁROSAI Részvételi di­­ személyenként három félpanzióval: Város Részvételi díj útiköltség nélkül Ebből valutában fizetendő kb. : Párizs 1850,— 65,— London 1850,— 65,— Róma l.l­t.,— 45,— München 2450,— 85,— Athén 1300,— 45,— Isztambul 1300,— 45,­Barcelona 1450,— 50,— Madrid 1950,— 68,— Bécs 1700,— 45,— Salzburg 1450,— 50,— Innsbruck 1300,— 60,— A programok májustól szeptemberig tetszés szerinti időpontokra megrendelhetők, kívánságra összkapcsolhatók és az egyes városok­­ban a tartózkodási napok száma változtatható. Részletes felvilágosítás és jelentkezés az IBUSZ irodákban ( ) Adorján József esperes beiktatása Ünnepélyes istentisztelet kere­­tében december 24-én iktatta be tisztébe a Gorkij fasori refor­­mátus templomban dr. Tóth Ká­­roly a dunamelléki ״ református egyházkerület püspöke Adorján József esperest a gyülekezet új lelkipásztorát. Az istentisztelet után presbitériumi ülésen köszön­­tötték az új lelkipásztort paptár­­sai, a megjelent felekezetek és in­­tézmények képviselői. A MIOK és BIH elnöksége nevében dr. Sin­per Ödön főrabbi üdvözölte, a fa­­sori gyülekezet új lelkipásztorát. Köszöntőjében a 20. zsoltár igéit héberül majd magyar fordításban olvasta fel és annak igéi megva­­lósulását kérte a Mindenható Is­­ten kegyelmében.״,,Adjon neked mindent szíved óhaja szerint, tel­­jesítse szép és­­nemes tervedet a magad és családod örömére, gyü­­lekezeted és társadalmunk üdvé­­re, szép haz­ánk boldog békés fej­­lődésére.” Szekszárdi Molnár István: • Önvallomás Úgy játszom az életemmel, mint kék ég a fellegekkel, mint a lány a s­­zerelemmel, mint a nap a fénykévékkel. Néha ugyan csupa sebbel, küszködöm a gyűlölettel. De lobogó lázas szívvel győzni fogok szeretettel. S míg közben a lelkem ég el, lépkedek az emberséggel.. Egyedül csak értelemmel Mit érek az életemmel!? . Ember az embertelenségben Wesenmayer népbírósági kihall­­gatása alkalmából a budapesti Zeneakadémia nagytermében azt vallotta, hogy a német fasiszták­­nak Magyarországon nagyon könnyű dolga volt, mert hazai szálláscsinálóik, kollaboránsaik kész listákkal várták őket. Eze­­ken a politikailag nem kívána­­tos személyek pontos címei, vala­­mint prominens zsidó értelmisé­­giek és más baloldali funkcioná­­riusok felsorolása voltak megje­­lölve. Sajnos, ez történelmi tény, több idevágó kutatás és irodalom ezt megállapította. Emellett még­­sem szabad a negatív általánosí­­­tás álláspontjára helyezkedni. Éppen a zsidóság európai tragé­­diája bizonyította az általánosí­­tás jóvátehetetlen követ­kezmé­­nyét. Visszaemlékezve a nehéz idők­­re, felidézem egy ember emlékét, akit Korányi Zoltánnak hívtak, és a XI. KMSZ zászlóalj parancs­­nokhelyettese volt. ismerik és tisztelik nevét mindazok az élő bajtársak, akik 1939 októberében Rimaszombatba kaptak behívót, és ennek engedelmeskedni kény­­szerültek. Tettei, emberi maga­­tartása sok ember életét men­­tette meg. Azonkívül még több­­nek adta vissza életkedvét, hitét. Korányi Zoltán rimaszombati fényképész volt. Mint ő mondot­­ta, nevelésében érvényesült a pol­­gári, demokrácia társadalmi szel­­leme és felfogása. Ezenkívül Ri­­maszombatban és környékén sok zsidó és zsidó származású barátja is volt. Legnagyobb érdemének azt tar­­tom, hogy az 1943—44-es évek­­ben, amikor már Magyarországon sokan meg sem ismerték megbé­­lyegzett volt barátaikat, ismerő­­seiket, Korányi Zoltán egyenran­­gú embereknek, partnereinek tar­totta a munkaszolgálatosokat! Tu­­dom­ gyakorlatból, hogy gyerme­­keink ezt nem tudják — szeren­­csére — értékelni és kellőképpen felfogni. Alkotmányunk szelleme és paragrafusai, a szocialista ne­­velésük és társadalmunk szelle­­me, világnézete teszi ezt számuk­­ra érthetetlenné! Ismeretes a tragikus történe­­lemből, Kassáról és környékéről indult meg Magyarországról a zsidó vallású és származású ál­­lampolgárok deportálása. Korányi főhadnagy­, amint hírül vette a tragédia első felvonását titokban rendelkezést adott ki. Naponta az Ózdiól Miskolc és Budapest, valamint a Felvidék felé induló vonatokra kettesével­­hármasával szánjanak fel munka­­szolgálatosok az ő aláírásával el­­látott menetlevelekkel. Így adott lehetőséget, hogy bajtársaink el­­köszönhessenek — ma már tud­­juk — a halálba induló szeret­­teiktől. Egyéni vállalkozásnak mi­­nősítette a hazautazásokat, mert kiderült, hogy több emberünket a menetlevél ellenére elfogtak, és soha többé nem kerültek elő. Ek­­kor, mint a XI. munkaszolgálatos zászlóalj törzse Hangonyban, egy Ózd melletti, a szlovák határ kö­­zelében levő faluban, egy elha­­gyott csendőrlaktanyában helyez­­tek el bennünket. Sokat beszél­­gettünk a kulturált fényképész­­főhadnaggyal, akinek idegen volt a katonai egyenruha, még inkább a szellem, amelyet az egyenruha képviselt. Többször szó esett kö­­zöttünk a Bibliáról, a Tóráról, mint az emberi műveltség alap­­jairól és a zsidó vallás funda­­mentumáról. Abban is egyetértet­­tünk, hogy tisztelni kell minden olyan hívőt, aki megtartja vallá­­sát, és az a társadalmi haladást nem sérti.* Ebbéli felfogásból és tisztelet­­ből, kezdeményezésére az elszál­­lításra kész ózdi gettóból az ő ol­­dalkocsis motorkerékpárján el­­hoztunk — katonai pokrócba csa­­varva — két Tóra-tekercset. Asz­­talos műhelyünkben a századiro­­dán levő iratszekrény hasonmá­­sát elkészítettük, és abban rejtet­­tük el a Szent Tekercseket. Ami­­kor 1944 októberében Hangonyból Csöglére (Veszprém megye) ve­­zényeltek, az iroda berendezése­­ként elszállítottuk az elrejtett frigyszekrényt is. Csöglére menet 1944. október 15-én Celldömölkre érkeztünk. E szerencsétlen emlékű, történelmi napon megérkeztünkkor megdöb­­bentett bennünket a szálláselőké­­szítésre odaküldött keret­legénység magatartása. Mekkorát változtak néhány nap alatt. Kikerültek Ko­­rányi Zoltán emberi hatása alól. A pályaudvaron szitkozódtak, zsi­­dóztak, sőt néhány bajtársunkat ütlegelték is. A szálláscsinálók a tiszti étkez­­dét egy elhagyott, polgári módon berendezett volt zsidó lakos há­­zában jelölték ki. Korányi Zoltán lakhelyéül a fehér bútoros leány­­szobát jelölték meg. Ő kijelentet­­te: csak akkor foglalja el a szo­­bát, ha a bútorokat és mindent, ami az elhurcolt családra emlé­­keztetné, a padlásra szállítják. A szobában katonai vaságyat, szek­­rényt és mosdóberendezést kér. A szőnyeget felszedni rendelte el. Miután volt rejtett rádiónk, amin Moszkvát és Londont rendszere­­sen vele együtt hallgattuk, érde­­künkben is állott, hogy a köze­­lünkben fedezze a rádió tartását. Rohantak közben az­ esemé­­nyek, a Szálasi-uralom alatt már több emberünk , akik különbö­­ző ״ szolgálati ügyben” Korányi Zoltán aláírásával és pecsétjével Budapestre utaztak lebukott és soha nem tért vissza. Időközben tudomására jutott, hogy szállás, csináló emberei jogtalanul elha­­gyott zsidó javak birtokába ju­­tottak. A s­­zerzés mohóságától és az italtól meg­részeg­ül­tek. Azon­­nal „kezelésbe” vette őket. Ösz­­szehívta a tiszti étkezdének ki­­jelölt lakás legnagyobb szobájá­­ba, az ,,ét­terem”-be. Letört, szo­­morú hangon közölte értes­ü­lé­­seit. Megjegyezte, hogy most ta- lán szünetelhetnek az írott tör­­vények, de az erkölcsi magatar­­tásra és a felelősségérzetre nincs halasztás. Határidőre követelte, mindenki adja vissza a lopott holmit, mert — mint mondta lágy emberi hangján — „azokhoz könny és vér tapad”. A holmik jó része visszakerült eredeti he­­lyére. Néhány nap múlva Jaum Kippur következett. A főhadnagy engedélyével a hívők a műszaki műhelyt alkalmi imaházzá alakí­­tották át. Sok gyertya égett. Zsú­­folásig megtelt a helyiség. Az előimádkozó felvidéki baj­társunk remegő hangját elnyomta a tö­­megsírás, a családokra való só­­hajukkal történő vissszaemléke­­zés. Az istentiszteleten szolida­­ritásból és az együvétartozás ki­­hangsúlyozásáért részt vettek a nem hívők és a fehér karszala­­gos bajtársaink is. Egyszer fel­­csapódott az ajtó és ordítva be­­állított a pályaudvaron is het­­venkedő őrmester. A látványtól elhallgatott, majd zavarában tisztelgett , és hangosan bocsána­­tot kért a zavarásért. Szabályos hátraarcot csinált és elvonult. Ez a változás is Korányi hatása volt. Csöglén már azt hittük, hogy itt­ fogjuk átvészelni a legválsá­­gosabb heteket és visszatérhe­­tünk az ország már fe­lszabadí­­tott részeibe. — De nem ez­ tör­­tént. Parancs érkezett az­ Auszt­­riában történő elvonulásunkra. Erre az eseményre külön csend­­őrkülönítmény érkezett, ami egyet jelentett Korányi Zoltán leváltásával. Január 4-én gya­­logmenetben indultunk Torony- Búcsú határátkelőhely felé, hogy azon keresztül­­ Mauthausenbe hajtsanak. A falu lakossága szomorúan, az asszonyok sírva, de tehetetle­­nül nézték végig a megalázott csoport szomorú elvonulását. Ma is él előttem a felejt­­et el­­len kép. A falu főutcáján ,,vo­­nultunk” végig. Az iskola előtti kis dombon állt Korányi főhad­­nagy, mellette két tisztesünk. Nyilván a főhadnagy hatására tisztelegve búcsúztak a halálba tartóktól. És emlékezetemben a „Zoli bácsi” (így hívtuk egymás között) borostás, borotválatlan, megtört arca, és tehetetlenségé­­ben folytak szemeiből a köny­­nyek. Azt írom: tehetetlenségé­­ben! Ha minden tizedik tiszt, akik m­untha századoknál szolgál­­tak, akkoriban ilyen és emberien tettrekész lett volna, sok ezer­­munkaszolgálatos ma boldogan élne és nem gyászolnák őket megmaradt — ha megmaradt­­— családjaik. Csögle elhagyásának van még zsidó és emberi szempontból egy felejthetetlen és felemelő mo­­me­­tuma. Amikor megjött az elvonulási parancs a Veszprém megyei kis falucskába, az utolsó éjszakán elástuk a magunk ácsolta a „frigy ládában” elrej­­tett Tóra-tekercseket. Korányi Zoltán világított e munkához a sötét éjszakában zseblámpájá­­val, feszülten vigyázta hűségből fakadó tevékenységünket. Amikor a poklok pokla után 1945-ben a századtörzs kisebbik része megmenekült és hazaérke­­zett, elmentünk kiásni a frigy­­szekrényt. Elvittük Ózdra és át­­adtuk a megmaradt helyi­­zsidó-­­ ság képviselőinek. Ha ma még olvassák a Tórát az ózdi imaház­­ban, akkor az mindenekelőtt Ko­­rányi Zoltán emberségének, bá­­torságának, mások hite iránti tiszteletének köszönhető. Az igazolások idejében termé­­szetesen kiálltunk érte és a de­­mokratikus rendőrség századosa lett. Az ötvenes évek elején a személyi kultusz idő előtt nyug­­díjba kényszerítette. Betegeske­­dett, de csalódottsága is siettet­­te elmúlását. Minden ilyen visszaemlékezés nagy megrázkódtatással jár. Új­­ra végig kell élni a történelmi eseményeket, mert az utókor számára át kell adni a teljes igazságot. Kevesen voltak Korá­­nyi Zoltánok, de létestek, segí­­tettek, mentettek — miközben életüket, szabadságukat kockáz­­tatták meggyőződésükért, ember­­ségükért, bátorságukért! Ezért jár nekik tisztelet — akár élénk még, akár csak gyermekeik, utó­­daik hallják apáik hőstetteit. A társadalmi haladás, a közszellem fejlődése is megköveteli, hogy az ilyen történelmi események nyil­­vánosságra kerüljenek. ז­Élünk még néhányan, akik Korányi Zoltán sírja előtt mély tisztelettel — az elpusztultak ne­­vében is — fejet hajtunk. Fidelius

Next