Új Élet, 1986 (41. évfolyam, 1-24. szám)

1986-10-15 / 20. szám

4 Könyv az Országos Rabbiképző Intézetről Ebben az évben jelent meg dr. Moshe Carmilly-Weinberger, az Országos Rabbiképző Intézet egykori növendéke, a híres Ye­­shiva University nyugdíjas pro­­fesszora által szerkesztett tekin­­télyes kötet a budapesti Rabbi­­képző Intézet száz évéről. A tu­­dományos igényű mű szerkesz­­tője nagy súlyt helyezett arra, hogy angol nyelven mutassa be ennek a rendkívüli jelentőségű intézménynek, Közép- és Kelet- Európa egyetlen rabbiképzőjének sokoldalú tevékenységét. A száz év történetét — amely a valóságban közel két évszáza­­dot ölel fel, hisz a modern rab­­biképző létrejöttének előtörténe­­tét is ismerteti, ami jóval meg­­előzte az 1877-es megnyitást — körültekintő alapossággal maga a szerkesztő írta meg. Tanulmá­­nyában bemutatja David Frie­­senhausen lelkes úttörő munká­­ját egy korszerű, felsőfokú rabbi­­képző létrehozására és ismerteti tantervét is. Mint tudjuk, Frie­­senhausen törekvései kudarcba fulladtak és a tudós férfi még egy rabbi állást nem tudott sze­­rezni 1828-ban bekövetkezett ha­­láláig, haladó nézetei miatt, mert a magyarországi zsidó hit­­községek teljesen ortodox irá­­nyítás alatt álltak. De fennma­­radt és történelmi dokumentum értékkel bír a bécsi császári ud­­varhoz 1806-ban benyújtott me­­moranduma, amelyben — töb­­bek között — arra hivatkozik, hogy amikor még a siketnémák­­ról is gondoskodnak, akkor a birodalom százezer zsidójának nevelését sem szabad figyelmen kívül hagyni. A meg nem valósult elképze­­lés néhány év múlva mint szük­­ség felmerült a kormánykörök részéről, mert az anyakönyvek megfelelő vezetéséhez világi ok­­tatásban is részesült rabbikra volt már szükség. A szeminárium megvalósításá­­nak újabb harcosa Leopold Löw (1811—75) szegedi főrabbi volt, akinek érveit az akkori magyar kormányszervek fel is karolták és elhatározták az intézmény en­­gedélyezését 1844-ben, de semmi sem lett belőle, mert a zsidóság helyzetének végleges rendezésé­­vel kapcsolták össze, amelyet ak­­kor még elhalasztottak. Az előzmények ismertetése után tér csak rá a szerző az 1849 utáni fejleményekre, ami­­kor a Szabadságharcban való részvétel miatt a zsidó lakosság­­­­ra kivetett hadisarcból „műve­­lődési alapot” hoztak létre, ame­­lyet a Rabbiképző Intézet felál­­lítására fordítottak. Részletesen ismerteti a cikk a szemináriumot ellenző ortodox rabbik mozgalmát, amely sehol a világon nem volt olyan erős, mint akkor itt Magyarországon. Ugyancsak részletesen taglalja az 1877-es megnyitó eseményeit. Az intézet immár több, mint 100 évének történetét öt pe­­riódusra osztja a szerző. 1. Ko­­rai évek (1877—1907), ami tu­­lajdonképpen összeesik Moses Bloch rektorságával. Felsorolja a rektor tudományos munkáit, a professzorokat ,­a felső tagozat­­ban és a tanári kar tagjait az alsóban, a gimnáziumban. Az el­­ső rabbivizsgák anyagát részle­­tesen írja le. 2. A második pe­­riódus: konszolidáció, 1907-től 1913-ig tartott. Bacher Vilmos rektor munkássága jellemzi, aki annyira szívén viselte az Alma Mater diákjainak a sorsát, hogy kartotékrendszert állított fel ró­­luk és 1912-ig pontosan jegyez­­te azokat az eseményeket, ame­­lyek velük történtek. Bacher mellett Kaufmann Dávid és Blau Lajos voltak még a professzo­­rok. Goldziher Ignác életútját és munkásságát is ebben a szakasz­­ban tárgyalja, aki ugyan rövid ideig volt a Rabbiképző tanára, de jelentősége miatt szólnia illik róla. A 3. periódus: az új ho­­rizont (1914—1932). Ez főleg Blau Lajos rektorságának szaka­­sza. A trianoni határok között, a számban jelentősen lecsökkent magyar zsidóság fenntartotta im­­már világhírű intézetét, Blau La­­jos pedig nemcsak mint tudós, hanem mint tudomány­szervező is jelentőset alkotott. Sikerült új tanárokat megnyernie az intézet részére és a diákok helyzetén internátus létrehozásával segí­­tett. A szerző szerinti 4. perió­­dus: alkony (1933—42). A náciz­­mus előretörése jellemző erre a korra. Az intézet új rektora Guttmann Mihály, akinek a bo­­roszlói (ma Wroclaw) rabbiképző igazgatói székét kell otthagynia a hitlerizmus uralomra jutása miatt. Az 5. periódus: sötétség és hajnal (1943—) nevet viseli. Ez alatt a cím alatt foglalkozik a holocaust hatásával és az újjá­­építés ebből adódó nehézségei­­vel. Itt ismerteti Scheiber Sán­­dor igazgatói tevékenységét és tudományos munkásságát. Az Alma Mater — zárja cik­­két —, amely túlélte a szörnyű időket, — elődje maradt a zsidó tudományoknak és jelzőtüze a zsidó reneszánsznak. Megtalálhatók a kiadványban a Rabbiképző Intézet 1877 októ­­ber 4-i megnyitó ünnepségének összes szónoklatai angol nyelven. (Eredetileg németül hangzottak el.) Történelmi érdekességű Kohl­­bach Bertalannak, a Rabbiképző első évtizedéről szóló írása. A le­­gendás időkben, az első években került az intézet növendékei kö­­zé. Még hallgatta Blochot, Deutsch Henriket, Bachert és a többi nagy elődöt, vizsgázott ná­­luk. Benoschofsky Imre visszaem­­lékezését „A második korszak” címmel találjuk meg a kötetben. Felidézi a saját diákéveit, a szo­­kásokat, neves tanárait, profesz­­szorait. Eredetileg ez a vissza­­emlékezés a MIOK Évkönyv 1970-es számában jelent meg ma­­gyar nyelven. Benoschofsky írásával zárul a könyv első nagy része: A törté­­nelem. A második rész a környezet címet viseli. Főleg a Rabbiképző működésével kapcsolatban fel­­merült kérdésekről, esetekről, irányzatokról van szó a cikkben. Schweitzer József, az Intézet jelenlegi igazgatója, az ortodox rabbiknak a Responzum iroda­lomban fellelhető azon írásait ismerteti, amelyek a Rabbikép­­zőt érintik. Igen heves tiltako­­zásokról kaphattunk képet. Szél­­sőséges formáiban és kifejezé­­sekkel utasítják el mindenfajta olyan intézménynek a létrejöttét, ahol világi tárgyakat is taníta­­nak. Lehetetlen egy kertben el­­ültetni a világi és a zsidó tudo­­mányok magjait — volt az orto­­doxia általános véleménye. Ami­­kor hírül vették, hogy a Rabbi­­képző mégis létre jön, volt olyan ortodox rabbi, aki megszaggatta a ruháit, volt aki böjtöt rendelt el vagy bűnbánatra intett (mint­­ha nagy vétket követtek volna el), de ugyanakkor világhíres zsidó tudósok és írók, költők — jegyzi meg Schweitzer József — lelkesedéssel üdvözölték az in­­tézmény létrejöttét. A munka 3. része: Mesterek és tanítványok. A kiemelkedő professzorok közül Wilhelm Bacherról, Raphael Patai, az In­­tézet végzettje, több neves ame­­rikai egyetem tanára írt tanul­­mányt. Blau Lajosról pedig az Intézet egykori igazgatójának, Löwinger Sámuelnek, még a Blau emlékkönyvben 1938-ban megje­­lent cikkét fordították le angol­­­­ra. Érdekes megemlíteni, hogy ezt a fordítást ugyancsak Ra­­phael Jatai végezte el. Scheiber Sándor tanárának, Heller Ber­­nátnak a munkásságát, kutatá­­sait ismerteti. A kötet 4. része A kiadványok címet viseli. Ezek között talál­­juk Scheiber Sándor írását a zsidó folklór kutatóiról. Az 5. rész: Jegyzékek. Itt köz­­li a felavatott rabbik névsorát, amit Landeszman György állított össze. A 6. rész a héber nyelvű anyagot közli. Itt találhatjuk Moshe Carmilly-Weinbergernek a Szeminárium és elért eredmé­­nyei, valamint Meir Gilon, rabbi David Friesenhausen a felvilágo­­sodás és a haszidizmus között című cikkeit. Hangsúlyoznom kell, hogy a re­­mekül szerkesztett kötet még számos olyan írást közöl, ame­­lyet nem is említettem. Lapunk­­ban sajnos kevés a hely a tel­­jes anyag ismertetésére, lega­­lábbis egy cikk keretében. Sze­­retnék visszatérni még rá. Az, hogy miről írtam részletesebben és melyiket nem említettem egyáltalán, nem az írások mi­­nőségétől függött, hanem, hogy a számunkra melyik volt most ér­­dekesebb. Nagyon hasznos — és ez is­­mét a szerkesztést dicséri —, hogy bár a Rabbiképző száz évéről beszél, amely 1977-ben zárul, mégis egész 1986-ig (még az idei év egy részének esemé­­nyei is megtalálhatók) kíséri fi­­gyelemmel az Intézet sorsát, ta­­nári karát, diákjait. Előnyös, hogy a magyar zsidó­­ságnak erről a jelentős létesít­­ményéről az angol nyelv útján a világ zsidósága is tudomást szerezhet és értékelheti nagy je­­lentőségét vallásunk erősítése és a héber tudományok fejlesztése terén. Domán István ­ A Goldmark-kórus Olaszországban A „Vadvilág Alapítvány” fennállásának 25. évfordulóját az öt világvallás képviselőinek (buddhista, hindu, zsidó, ke­­resztény, mohamedán) az olasz­­országi Assisibe való meghívá­­sával ünnepelte és ott nemzet­­közi konferenciát, természetvé­­delmi, művészeti, képzőművé­­szet­i előadásokat, koncerteket rendezett. A Rabbiszeminárium énekka­­ra, az „Ádám-kórus” a Zsidó Világszövetség javaslatára kép­­viselte a világ zsidóságát a fesz­­tiválon. Részt vett az esemény­­sorozaton dr. Arthur Hertzberg rabbi, aki 1975 óta a Zsidó Vi­­lágszövetség alelnöke. Szeptember 26-án tizennégyes létszámú kamaraegyüttes uta­­zott, Ádám Emil karnaggyal és dr. Schweitzer Józseffel, a Rab­­biképző Intézet igazgatójával Rómába. Szeptember 28-án, Assisi vá­­roskapujában állva, énekkel kö­­szöntöttük a városba érkező nemzetközi „gyalogtúrát”. A norvégek pl. a Sarkkörtől indul­­tak el. A Halleluja és a Salom Alechem énekeit nagy taps ju­­talmazta. A meredek utcájú vá­­ros legidősebb vándora a 82 éves Ádám Emil volt. Philip Edinburgh-i királyi herceg, a Vadvilág Alapítvány elnöke, fo­­gadáson látta vendégül a dele­­gációkat, így énekkarunkat is. Később külön fogadta a vallási vezetőket. Dr. Schweitzer József az ese­­ményekről szólva, a következő­­ket mondotta: — Meghívott voltam egy nagy ökumenikus ünnepségre, ame­­lyen az öt világvallás képvise­­lői nyilatkoztak, ki-ki saját val­­lásának a természettel való kap­­csolatáról. Rabbi Hertzberg ezen a találkozón megfújta a sáfárt, mintegy híradásul a világ felé, hogy Isten teremtése folytán — zsidó felfogás szerint — a vi­­lág mindennap megújul. Én a magyar zsidóság jelenét ismer­­tettem. Philip herceg zártkörű fogadáson látott bennünket vendégül. Az assisi-fesztivál egyébként az állatok védelmének jegyében folyt. A világmindenség Isten alkotása. Az Édenkert-i leírás szavai szerint az ember azt munkálja és őrizze meg. Isten a világot azért adta, hogy éljünk benne, nem azért, hogy az ben­­nünket elpusztítson, illetve, hogy azt mi elpusztítsuk. Az állatok kímélése alapvető követelmény a zsidó vallásban, amelyre kü­­lön kifejezésünk is van vallási irodalmunkban: cáár báálé chá­­jim — a nem emberi élőlények­­nek okozott fájdalom, vagyis óvakodni kell mindennemű in­­dokolatlan bántástól. Az együttes hangversenyt adott Assisiben, amelyen Schweitzer főrabbi látta el­­a konferansz sze­­repét. Műsoruk volt: Ani máá­­min, Echod jocshid, 130. zsoltár, Haskivénu, Cadik katomor, a 93. zsoltár (Tóth Emil énekelte), majd a Zsidó lélek-zsidó ének dalcsokor, Ál­tiro, Hámárdil és befejezésül a Hává nagila alkot­­ta műsorunkat. A siker nem maradt el. A koncert utáni esti sétán az utcán gratuláltak az emberek. Ádám Emil karnagy a követ­­kezőket mondta a szerepléssel kapcsolatban: — Az Ani mármin­t talán még soha ilyen hitelesen, szinte ájtatáson nem énekelte a kórus. A közönség velünk izzott, főleg Goldenberg Haskivonása alatt. A Hámávdil pedig szinte moz­gósított. A záró Hává nagilát ütemesen tapsolták, és ezt elő­­ször fellépésünk során a kórus is átvette. Az előkészülettel kapcsolatban ki kell emelnem dr. Seifert Gé­­záné főtitkár asszony körülte­­kintő szervezését. Mód nyílt kirándulni Perugiá­­ba, sőt egy napra Rómába is. A szokásos látnivalók mellett utunk a Ponte Garibaldihoz vitt, a római zsinagógához. Előtte carabinierek, a kapun belépve újabb őrség. A templom megte­­kintése gyönyörű, maradandó élményt nyújtott. Mindent összevetve, október elsején sikeres útról térhettünk vissza. Szécsi József TÖLTOTT KÁPOSZTA Hozzávalók: 1 kg savanyúkáposzta, 10—12 káposztalevél, V0 kiló darált hús, 1 pohárnyi rizs, 4 kanál zsír, 1 fej hagyma, 2 gerezd fokhagyma, 1 tojás, só, bors, pirospaprika, 1 evő­­kanál paradicsompüré. A darált húst, a főtt rizst, a tojást 2 kanál zsírral, sóval borssal, péppé tört fokhagymával és egy kevés re­­szelt hagymával eldolgozzuk. A ká­­posztalevelek vastag erét kivágjuk, s a tölteléket belecsavarjuk. Nagyobb lábaiban 2 kanál zsíron a­ szálasra vágott hagymát sárgára pirítjuk, megszórjuk egy kevés pirospapriká­­val, majd beletesszük a savanyúká­­poszta nagyobbik felét Sorba rakjuk a töltelékeket, erre tesszük a többi savanyúkáposztát, vizet adunk hoz­­zá, lefedjük és puhára főzzük. A pa­­radicsompürét később főzzük bele. GYÜMÖLCSÖS PULYKAMELL Hozzávalók: 80 deka pulykamell, 5—6 szem szilva, 1 fürt szőlő, 2 al­­ma, 1 keményebb körte, 5 deka dió, 2 evőkanál citromlé, 1 deci bor, 2 de­­ka margarin, kevés cukor. A pulykamellet megsózzuk, és fó­­liában megsütjük. A szilvát kima­­gozzuk, a szőlőt leszemezzük, a kör­­tét-almát darabokra vágjuk. A mar­­garint megolvasztjuk, és belerakjuk a gyümölcsöket és a dióbelet. Fel­­öntjük a borral és a citromlével, megcukrozzuk, és néhány percig pá­­roljuk. Amikor a hús megsült, a gyümölcsöt megszűrjük s rizzsel kö­­rítve tálaljuk. R. Pataki Mária ZSIDÓ KONYHA Szimb­ász Tajró-i ételek ÍRI ÉLET 1986. október 15. Végső búcsú Kellér Dezsőtől ״ Nem élt belőle több és most sem él S mint fán se nő egyformán két levél, a nagy időn se lesz hozzá­­ hasonló. Nézzétek e főt, ez összeomló kedves szemet. Nézzétek itt e kéz, mely a kimondhatatlan ködbe vész kővé meredve, mint egy ereklye s rá ékírással van karcolva ritka, egyetlen életének ősi titka.’’ — Mintha a két világháború közötti magyar irodalom kima­­gasló személyisége róla fogal­­mazta volna meg a fenti szava­­kat. Lehullott a kéz, amely év­­tizedeken keresztül tartotta a­­függönyt. A kéz, amely gesztiku- lált, magyarázott, nevettetett, a kéz, amely szimbólummá vált. A gyász és a fájdalom, s együttérző kegyelet gyűjtött ösz­­sze valamennyiünket, hogy kö­­zösen kísérjük el a földi élet utolsó útjára drága Testvérün­­ket, aki emberi értékeivel és szellemiségével, elkötelezett hi­­tével méltóvá vált valameny­­inyiünk ragaszkodására, szerete­­tére és elismerésére. Oc­én ruách hi veenaus vönis­­mász sádát töviném. ״ Az Isten lelke nem más, mint a szellem, amely értelmet ad.” — A szellem, a szellemiség embere volt. Nagy elődök méltó örököse, és késői utódok okos örökhagyója. Erős láncszem, amely a múltat a jelenben a jö­­vővel kapcsolta össze. Tudta, vallotta és vállalta, hogy igen nagy a szellem emberének fele­­lőssége környezete formálásá­ban. Alkalmassá tette őt erre vámospércsi származása, a szü­­lői ház meghitt, biztonságot te­­remtő és mindig humánumra nevelő világa. S az a környezet, amely útjára indította, és amely­­hez egész életében őszintén és igaz szívvel ragaszkodott. For­­malitásában és tartalmában kö­­tődött zsidóságunkhoz. Aj lochem laberijausz serajajsz vöénom jajdin má rajajsz. ״ Jaj nektek emberek, ha lát­­tok, de nem értitek a látotta­­kat.” — Évtizedeken keresztül úgy szólt a ״ tisztelt közönséghez", hogy szinte áhítattal csüngtek szavain. Képes volt úgy mutat­­ni rá hibáinkra, fogyatékossá­­gainkra, hogy önmagunkon de­­rültünk, s közben megszületett bennünk a jobbítás iránti vágy. Tekintetének — egész életében — kisfiús szelídsége, halk mo­­dorn kifinomult stílusérzéke, okos érvrendszere, a humor iránti különleges alázata, a szó­­rakoztatás legmagasabb szinten való mívelése — mind mind al­­kalmassá tették arra, hogy szí­­vünkbe zárjuk. — Megjárta a holocaust évei­­ben a poklok poklát. Előtte,­­mint a színpadról leparancsolt művész az QMIKE társulatában tevékenykedett. A felszabadulás után 42 esz­­tendőt töltött együtt hitvesével. Ragaszkodás, meghittség és egy­­más személyiségének tiszteletben tartása jellemezte együttlétüket. Mélyen élt szívében a gyerme­­ki kegyelet és író­ testvére iránti, szavakkal nehezen megfogalmaz­­ható rajongás. — Filmszalagok, magnetofon tekercsek személyének varázsát !bölcsességét átörökítik a követ­­kező nemzedékeknek is. De ne­­künk szívünkben ׳ él tovább, ér­­zelmeinkben és gondolataink­­ban, s az emlékezetben, amely­­nek ereje felbecsülhetetlen. Megtért a porba, amelynek anyagából vétetett. A földi por­­­hüvely elmúlik, de életének munkássága, ,eredményei ittma­­radnak közöttünk. Jöhi zichröcho boruch. Fakadjon áldás emlékéből, amelyet kegyelettel és hűséggel megőrzünk. Schöner Alfréd Az életének 81. évében el­­hunyt Kellér Dezső írót, konfe­­ransziét, a Magyar Népköztár­­saság kiváló művészét, a Vidám Színpad örökös tagját — a Bu­­dapesti Izraelita Hitközség dísz­­tagját — szeptember 30-án ez­­rek kísérték utolsó útjára a Rá­­koskeresztúri temetőben. Család­­tagjain kívül ott voltak barátai, pályatársai és tisztelői. A MIOK és a BIH­ képviseletében Bakos Lajos alelnök és dr. Seifert Gé­­záné főtitkár vett részt a teme­­tési szertartáson, ahol a kántori teendőket Kovács Sándor fő­­kántor végezte, s az első búcsú­­beszédet —, amelyből fentebb idéztünk — dr. Schöner Alfréd főrabbi mondotta. A Vidám Színpad, a Magyar Televízió szórakoztató főosztálya, a Fészek Művészklub nevében Szatmár Tibor rendező, a Ma­­gyar Színházművészeti Szövetség képviseletében Verebes István búcsúzott az elhunyttól. A szertartás Kádissal ért vé­­get. A Nemzetközi Mauthausen Bizottság ülése Két napon át, szeptember 30-án és október 1-én — tizenhat or­­szág képviselőinek részvételével — hazánkban ülésezett a Nem­­zetközi Mauthausen Bizottság. A tanácskozást Szőnyi János, a Magyar Ellenállók­ Antifasisz­­ták Szövetsége (MEASZ) Náciz­­mus Üldözöttei Bizottságának titkára, a NÜB mauthauseni tá­­­­borcsoportjának vezetője nyitot­­ta meg, majd Ispánovits Márton, a MEASZ főtitkára m­ondott üd­­vözlő beszédet. Emlékeztetett ar­­ra, hogy az ENSZ 1986-ot a béke évének nyilvánította. Az eredmé­­nyesen zárult stockholmi értekez­­let, az ott elért megállapodás szép hozzájárulás volt ehhez — mon­­dotta. — Önök mindig felemelték sza­­vukat az agresszív háborúk el­­len, a népek elnyomásával szem­­ben, síkraszálltak az atomháború, a fegyverkezés, a terrorizmus el­­len. Mostani jelmondatuk, a ״ Bé­­két, biztonságot, félelem nélküli életet!” tükrözi gondolkodásmód­­jukat, s egyben feladataikat is. Az üdvözlő beszéd után Joseph Hammelmann, a bizottság főtit­­kára tartotta meg beszámolóját Az eltelt két év munkáját taglaló referátumból egyebek közt ki■ tűnt: — A legutóbbi ülés óta a a szervezet egyik fő törekvése volt az együttműködés elmélyítése a tagok között, amikor különféle kérdésekben szükséges az állás­­foglalás, a döntés. — Az elmúlt években sem tévesztettük szem elől — folytatta —, hogy a fa­­siszta és a neonáci veszély nem szűnt meg, sőt, inkább növeke­­dett, és fokozódott a fegyverkezé­­si verseny. — Másik rendkívül fontos ten­­nivalónk a fiatalok közötti felvi­­lágosító tevékenység. Emlékeztet­­ni kell őket arra, hogy a múlt tapasztalatait — a fasizmus rém­­tetteit — soha nem szabad elfe­­lejteni, azért hogy tanulságul szolgáljanak a jelen és a jövő számára ■egyaránt. A referátumot követően meg­­kezdődtek a hozzászólások. A fel­­szólalók a nemzeti táborbizo­tt­­ságok képviselői­­ tájékoztatást adtak arról a sokoldalú munká­­ról, amelyet hazájukban a volt mauthauseni foglyokat tömörítő szervezetek végeznek. Többen is hangsúlyozták, hogy a túlélők egyik fontos feladata tájékoztat­­ni a fiatalokat arról, mit jelen­­tett, hová vezet a fasizmus, mi­­lyen szörnyű sorsuk volt a depor­­táltaknak, a nácizmus időszaká­­ban politikai okból üldözöttek­­nek. Abban, hogy mindez ne menjen feledésbe, sokat tehetnek az iskolák pedagógusai csakúgy, mint az egyetemeken oktató ta­­nárok. Szükséges lenne, hogy ez a téma az újkori történelem ok­­tatásában a jelenleginél intenzí­­vebben szerepeljen. Szóba került az is, hogy a túl­­élők — zömmel ma már idős em­­berek — köztük a rászorulók gyógykezelése, gondozása, — te­­hát egészségügyi ellátása — meg­különböztetett figyelmet igényel Beszéltek a felszólalók arról is, hogy — a tapasztalatok szerint — még mindig vannak, akik nem hiszik el, hogy léteztek koncent­­rációs táborok, gázkamrák, s mi­­lyen bestiális módon bántak a fa­­siszta gonosztevők a foglyokkal. Egyesek a történelem, a tények meghamisításától sem riadnak vissza, cáfolják, tagadják a való­­ságot. E jelenségek ellen erélye­­sen fel kell lépni. E tekintetben hasznosak, s hozzájárulnak az igazság — a borzalmas bűntettek — feltárásához az antifasiszta szervezetek gondozásában megje­­lenő brosúrák, könyvek, s nem utolsó sorban a kegyetlen múltat bemutató dokumentum­filmek, összegezve a vitában elhang­­zottakat: — Egyöntetű álláspont alakult ki az ülésen abban, hogy a túlélőknek soha nem szabad el­­felejteniük a koncentrációs tábo­­rok rémségeit, a példa nélkül ál­­ló népirtást, amit a fasizmus megszállottai elkövettek, s ami­­nek hat millió mártír esett áldo­­zatul. El kell ítélni az újfasisz­­tákat, mindazokat, akik a náci időszak rémtetteit kétségbe von­­ják, tagadják, vagy igyekeznek elködösíteni, de azokat­­is, akik nem tesznek semmit a fasizmus újjáéledése ellen. Az ülésen bejelentették, hogy az eddigi elnök, Robert Sheppard lemondott tisztségéről. A­ végre­­hajtó bizottság javaslata alapján a Nemzetközi Mauthausen Bizott­­ság új elnökévé egyhangúlag Jo­­seph Hammelmannt (Luxemburg) választották meg. Az új főtitkár Vilem Stasek, (Csehszlovákia). Alelnöki Borisz Abramov (Szov­­jetunió) és Mieczyslaw Karczew­­ski (Lengyelorszzg)־. Főtitkárhe­­lyetteseki Emile Walley (Francia­­ország), Italo Tibaldi (Olaszor­­szág és­ Szőnyi János (Magyar­­ország). A kétnapos tanácskozás záró­­akkordjaként a Nemzetközi Maut­­hausen Bizottság közös nyilat­­kozatot fogadott el. A dokumen­­tum egyebek közt hangoztatja: ״ Mi, volt politikai foglyok, inter­­náltak és deportáltak —, akik túléltük Mauthausen poklát erősen aggódunk a feszült és ve­­szélyekkel terhes világhelyzet miatt. Tudjuk, hogy már most elegendő a nukleáris arzenál ahhoz, hogy az életet az egész földön megsemmisítsék, s még a világűrt is fegyverekkel akarják megtölteni. Legfőbb ideje, hogy ennek az óriási veszélyekkel fe­­nyegető tevékenységnek megálljt kiáltsunk. Úgy véljük, az első és legfontosabb lépés minden atom­­fegyver kísérlet azonnali leállítá­­sa. A Szovjetunió ezzel kapcso­­latos egyoldalú moratóriuma a helyes irányba mutató bátor kez­­deményezés. Negyvenegy évvel ezelőtt a Hit­­ler ellenes koalíció óriási erőfe­­szítésekre volt képes, hogy a né­­pek halálos ellenségére, a fasiz­­musra, megsemmisítő vereséget mérjen. Ma, az atomkorban ar­­ra van szükség, hogy minden em­­ber értelmének és valóságérzeté­­nek világméretű koalíciója jöjjön létre, a földi élet megsemmisíté­­sének megakadályozására. Mi volt mauthauseniak utolsó lehel­­létünkig mindent elkövetünk e nemes cél eléréséért.” V. T. ­ Antikvár könyvaukciót rendez a Könyvértékesítő Vállalat 1986. október 31.—november 1-ig a Kongresszusi Központ Bartók termében (B. XII., Alkotás u. 63—67.). A katalógus október 15-től megvásárolható. — Antikvárium V. , Kálmán I. u. 16. Tel.: 319-571 — Illyés Gyula Könyvesbolt VI. , Népköztársaság útja 16. Tel: 113-043 valamint a könyvbemutató és az aukció helyszínén. A könyvismertetőt a Könyvértékesítő Vállalatnál Bp. XIII., Váci út 19. szám alatt 1986. október 27.— október 29. között naponta 10—16 óráig tekinthetik meg az érdeklődők. A vételi megbízásokat október 28-ig postai úton igazolják vissza.

Next