Új Élet, 1987 (42. évfolyam, 1-24. szám)

1987-01-01 / 1. szám

2 Újévi üdvözletek a Az 5747. újév alkalmából a MIOK elnökségéhez szá­­mos jókívánság érkezett, amelyeket a beérkezés sor­­rendjében közlünk , és amelyekben a magyar zsidó- Ságnak békés, boldog új esztendőt kívánnak. Philip M. Klutznick, Chicago. Jehuda Horam, Jeruzsálem. Beni Bloch igazgató, NSZK Zsidó Szociális Szolgálat, Frank­­furt. Paula Borenstein, Joint iroda,­­Párizs. Bohumil Heller elnök, Cseh­­szlovák Zsidó Hitközségek Szö­­vetsége, Prága. Zdenek Taussig titkár, Zsidó Hitközség, Prága. Fried Ernő elnök, Zsidó Hit­­község, Nagyvárad. J. Levi elnök, Bolgár Zsidók Központi Tanácsa, Szófia. Dr. Ernst Neumann főrabbi, Temesvár. Bán Andor elöljáró, Ortodox Zsidó Hitközség, Stockholm. Julius Kohn, Bratislava. Dr. Med Andor Illés, Oslo. Board of Rabbis, New York. Marcel Lorand, Srtasburg. Dr. David M. Gordis ügyveze­­tő alelnök, American Jewish Co­­mit tee, New York. Sára Reuvéni, Jád Vásém In­­tézet, Jeruzsálem. Dr. Emanuel Bulz főrabbi, Luxemburg. Joel Berger főrabbi, Stuttgart. N. Katzburg professzor, Izrael, Bar-Ilan egyetem. Ernst Roth főrabbi, Luxem­­burg. O. Pfeffermann üzletember, Antwerpen. Zew Benczúr üzletember,­­Bécs. Dr. Stefan Schreiner egyetemi tanár, Berlin׳. Dr. Kertész Miklós, a kolozs­­vári hitközség elnöke. Zvi Kestenbaum főrabbi, USA. Dr. Leo Abisch üzletember, Ba­­sei. Eliezer Even tanár, Jeruzsá­­lem. Dr. Mortón B. Prince, Was­­׳hington. Manuel Dupkin, a JOINT Ke­­let-európai Tagozatának elnöke. Dr. N. Peter Levinson tarto­­mányi főrabbi, NSZK. Imre Rubovivits, Düsseldorf. Cecile Seziel, Zsidó Nők Nem­­zetközi Tanácsa, Genf. Ph. dr. Desider Galsky, Prága. Az Új Élet részére az aláb­­bi üdvözletek érkeztek Chug Joc és Hungária, Jeruzsá­­lem. A fenti testület elnöke Ábra­hám Fisch. Rabbi Dániel Mayer, Prága. Fischer Sara-Lea, és Fischer Albert, Askalon. Slomo Grosszberg és családja, Bné­ Brák. Jósé András Lackó és felesége, Jeruzsálem. Judith Quitt, Haifa. Szilágyi György: ״ Wexi” a csúnya lány... EpizódokVidtor (Wechselmann) Ferike életéből ״ Volt a kabarénak egy kistermetű, igénytelen arcú, nagyon fiatal színésznője, Vidtor Ferike. Direkt tüntetésből szerződ­­tettem. Mint mindeneslány állott esténként a pódiumra. A cselédnótákkal a kabaré egyik legbiztosabb hatású vonzere­­jévé vált, talán a legjobban közelítette meg Medgyaszay Vilma művészetét.” (Nagy Endre: A kabaré regénye) A hírhedt második zsidótör­­vény megszavazását követő esz­­tendőben, 1940 nyarán hagyta el a Révai nyomdát Vidtor Ferike „Kezitcsókolom!” című, saját ki­­adásban megjelent — ma már beszerezhetetlen — önéletrajzi kisregénye, amikor a diszkrimi­­nációs törvény sokadmagával őt is leparancsolta a színpadról. A vékony kis kötet bevezetőjéből idézem az alábbi sorokat: ,,Kezitcsókolom! A régi kis cseléd kopogtat szíved kapuján, kedves kö­­zönség, aki nevettél mókái­­mon és együtt könnyeztél ve­­lem, ha úgy hozta a nóta, hosszú évtizedeken keresztül. Most nem játszhatom tovább színpadon. Megpróbálom te­­hát így papíron folytatni a játékot, tollal és kalamáris­­sal.” Családi neve nem ismeretlen azok előtt, akik még emlékeznek a Mexikói úti Vakok Tanintéze­­tére, melyet két nemes szívű fi­­lantróp, lovag Wechselmann Ig­­nác és neje. Neuschloss Zsófia 1.400.000 koronás alapítványából létesített 1908-ban a Pesti Izrae­­lita Hitközség Elöljárósága. A kis Wechselmann Fanny fel­­serdülése idején lovag Wechsel­­mann és neje már halott. Az előkelő rokon gazdagságából ne­­ki már semmi sem jutott. ״ Nagy, lapos földszintes há­­zunk volt, óriási udvarral, sok hosszú istállóval és kocsiszínnel hátul a grund végében. Korán reggel és este hangos kocsisok vezették a lovakat az udvaron keresztül.” — idézi fel regényé­­ben az angyalföldi szülői ház emlékét, amikor apjának bérko­­csi vállalata még biztos megélhe­­tést nyújtott az ötgyermekes Wechselmann család számára. Apján később elhatalmasodik fiatalkori betegsége, ami nem­­csak őt, hanem fokozatosan ke­­véske vagyonát is felemészti. Koldusbotra jut a család. Köny­­vében így emlékezik meg erről: „Apám a városi szegényházba került, anyám öt gyerekkel el­­hagyatva, fiatalon a legnagyobb ínségbe jutott.” Anyja nem tudja tovább isko­­lába járatni, inasnak akarja ad­­ni, Fáni azonban határozottan kijelenti: „tanulni akarok és szí­­nésznő leszek !" — Kislányom, hiszen csúnya vagy, kicsi vagy, jelentéktelen vagy. Éppen a legcsúnyább gye­­rekem akar színésznő lenni? — fakad ki szomorúan édesanyja. Wechselmann Fannyt hihetet­­len akaratereje viszi, előre célja felé. ״ Az iskolában könyv nélkül ültem be a padba. A többi gye­­rek annyira megsajnált, hogy ők szerezték nekem a könyveket, sőt egy stanicliban tízórait is tettek oda számomra." Délelőtt tanul, délutánonként egy Teréz körúti cukrászdában dolgozik. A nyári idényben a városligeti „mulatóterület”, is­­mertebb nevén: Ősbudavára egyik céllövöldéjében adogatja a puskát és a töltényeket a lövöl­­dözni vágyó polgárok kezébe. Édesapját naponta felkeresi a szegényházban, ápolja az elesett embert, gondoskodásába veszi a szegényház többi lakóját is. Meg­­eteti a nyomorékokat, felolvas nekik, olyan is akad, akit írni tanít. Az orvosok felfigyelnek rá, megkérdezik, vállalna-e vasárna­­ponként kisegítő munkát. Boldo­­gan igent mond. Színinövendék már, amikor ál­­lást vállal egy Nagydiófa utcai üvegkereskedésben; napközben kiszolgál, takarít, este a boltos gyerekeit füröszti, pelenkát mos. Alvóhelyén, egy ablaktalan kam­­rában, éjszaka patkányok futká­­roznak a takaróján ... Páratlan talentum, az emberi képzeletet meghaladó kitartás és művészi elhivatottság kellett hozzá, hogy ״ Wexiből" — az is­­kolatársai becézték így — Vidtor Ferike, a Nagy Endre kabaré ünnepelt csillaga legyen. S egy társadalmi rend összeomlása, hogy a fénykorában cselédnótá­­kat éneklő komikát, aki érettebb éveiben Bartók Béla és Kodály Zoltán dalait, Szép Ernő megze­­nésített költeményeit, Molnár Fe­­renc, Móricz Zsigmond, Zilahy Lajos és Tersánszky J. Jenő írá­­sait, színműveit vitte sikerre, élete delén a Nemzeti Színház szerződtesse.. A magyar irodalom ma már klasszikusnak számító nagyjai tisztelték meg barátságukkal; a Nyugat matinéján Nagy Endre vitte oda az írók asztalához. Olyan nagyságok ültek ott, mint Móricz Zsigmond, Babits Mihály, Karinthy Frigyes és Gellért Osz­­kár. Nem mondhatom el helyette élete regényét. Csupán néhány ismeretlen epizódját kívánom felvillantani az olvasó előtt. Egy alkalommal felkeresi Ke­­len Hugó énektanárt: ״ Nagyon régen ismertem Bar­­tók Béla és Kodály Zoltán gyűj­­tötte dalokat. Most szinte köve­­telően lépett föl bennem az a vágy, hogy ezekkel a dalokkal keressek magamnak nyilvános­­ságot. Valaki Kelen Hugó ének­­tanárt ajánlotta nekem, mint akit bizalommal kereshetek fel.” Kelen Hugó először hidegen és idegenkedve fogadja. Művészi kapcsolatuk később barátsággá mélyül. Ezt bizonyítja Kelen Hugónak birtokomban levő — zenetörténeti dokumentummal felérő — levele, melyet 1933 márciusában intézett a hitközség akkori elnökéhez: ״ Méltóságos Uram, Victor Ferike művésznő volt szíves Elnök úr előtt tolmá­­csolni ama kérelmemet, hogy a kiadandó „Zsidó népdalok” nyomtatási költségeihez a Pesti szr. hitközség 200—300 pengővel hozzájáruljon. Eme kérelmem alátámasz­­tására kell, hogy a követke­­zőket megemlítsem: Zsidó népdalfeldolgozásaim már évek óta őszinte érdeklő­­dést váltanak ki. Kulturális és művészi értéküket mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy még nem zsidó előadó­­művészek is felveszik azokat programjaikba. Szélesebb ré­­tegekben való elterjesztésüket ezideig gátolta ama körül­­mény, hogy nincsenek még ki­­adva. A magam erejéből erre ma képtelen vagyok, kell, hogy engem eme vállalkozá­somban támogassanak. Tudom nagyon jól, hogy a Hitközség minden fillérje el­­sősorban kenyérre kell­, de az többé-kevésbé mindig így volt. Azonban érzem azt is, hogy soha annyira szükség nem volt a lélek és szellem erősí­­tésére, mint épp most. — És ezen a téren nagyon sokat te­­het minden igazi zsidó­ művé­­szet. Én tehát nem kérni, hanem adni akarok. Hozzájárulni a magam módja szerint ahhoz a nagy zsidó kultúrmunkához, amely már missziót jelent. Ha tehát Elnök úr útján a hitközség a kért hozzájárulást megadja, ez munkám számára nemcsak anyagi, hanem er­­kölcsi támogatást és bizonyos fokig elismerést is jelentene, ami — bár nem vagyok hiú és könyöklő ember — min­­denesetre jólesne és további munkámban serkentene. Elnök úrnak mély tisztelettel Kelen Hugó zenetanár Budapest, 1933. III. 23. II. Margit körút 41. Egy évvel később, Vidor Feri­­ke operáción esik át a Zsidókór­­házban. A kutató fejével gon­­dolkozva, örülök, hogy anyagi differenciái támadtak a kórház­­zal; ennek köszönhetem, hogy rábukkantam sajátkezüleg írt le­­velére. A Carlton szálló levél­­papírja némi magyarázatra szo­­rul: Vidor Ferike évekig a Carl­­ton Hotelban lakott. Íme a le­­vél: 1934. július­ 1. A pesti izr. hitközség­nek. Igazgatóságának Vidtor Ferike, Wechsel­­mann Fanny vagyok. 90 , azaz kilencven pengő­­ről kaptam Önöktől egy fize­­tési felszólítást, azaz megha­­gyást, ápolási díj fejében, ope­­rációm előtt kifizettem 100 azaz száz pengőt és ezzel az összeggel úgy gondoltam, hogy ki is fizettem. Miután csak tévedés lehet, kérném az ösz­­szeg törlését. Kiváló tisztelettel: Victor Feri szül: Wechselmann Fanny Epilógus. Művészi pályafutását élete al­­konyán magas kitüntetéssel ho­­norálja a kormányzat. Érdemes művész lett. Az ötvenes évek el­­ső felében visszatért a kabaré­­hoz, a Vidám Színpadon játszott. Nekem még megadatott, hogy személyesen találkozhattam ve­­le. ״ Echte" jiddise mame — így maradt meg emlékezetemben az ifjúkoromban róla rögzített kép. 1889-ben született, nyolcvanegy évet élt. A Kozma utcai zsidó temetőben nyugszik. Érdemtelenül elfelejtett érde­­mes művész ... Egy mártír rabbi emlékére Birnfeld Sámuel kiállítása A szegedi Somogyi könyvtár­­ban kegyes kezek kiállítást ren­­deztek dr. Birnfeld Sámuel rab­­bi emlékére, aki nyolcvan éve született Szegeden, kispolgári család hatodik gyermekeként. Rajzkészsége korán megnyilat­­kozott, első mestere Heller Ödön festőművész volt. ■Birnfeld az Országos Rabbi­­képző Intézetben tett rabbivizs­­gát, majd a budapesti Tudomány­­egyetemen szerzett bölcsészdip­­lomát és doktori címet. Rene­­szánsz alkat volt׳ érdekelte az irodalom, zenét komponált, meg­­tanult németül, angolul, olaszul, arabul, perzsául, szanszkritül, verseket írt, fennm­aradt beszé­­dei kitűnő szónoki képességről tanúskodtak. Oly korban élt, hogy nem volt ideje tehetsége kifejtésére. Többször is munkaszolgálatra parancsolták, végül 1944. decem­­ber 28-án, Felixdorfban az éh­­ség és a betegség végzett le­­gyengült szervezetével. 38 éves volt, neki sem adatott­­meg — Radnótival szólva —, „egy böl­­csebb, szebb halál”. A túlélők sohasem felejtik kedves és sze­­rény alakját, az egyéniségéből áradó szeretetet, bátorító szavait, melyek a legsötétebb és legem­­bertelenebb időkben is vigaszt nyújtottak. A téboly valóságá­­val Petőfi János vitézének csil­­logó mesevilágát állította szem­­be, melyben a Jó győzedelmes­­kedik, a Gonosz felett. A hiva­­talos haza eltaszíthatta dr. Birnfeld Sámuel rabbit, de ő sohasem tagadta meg szülő­­földjét. A munkaszolgálatban, a halál kapujában hidat épített a két kultúra közé. Lefordította, több Petőfi-vers mellett — a Já­­nos vitézt. Véglegesnek tekintett, letisztázott 17 énekét dr. Schö­­ner Alfréd főrabbi a Képes Új­­ság 1984. december 8-i számá­­ban mesteri fordításnak nevezte. A kiállítás tárlóiban válogatás látható Birnfeld Sámuel szelle­­mi hagyatékából. Fordításainak, jegyzeteinek, kottáinak, versei­­nek és rajzainak a megmene­­kítését a hitvesi hűségnek kö­­szönhetjük: a feleségnek, aki meleg ruha és élelem helyett férjének szellemi termékeit rakta a hátizsákba, amikor ő is a deportáltak listájára került. Milyen lélek, a léleknek mi­­lyen ereje lakozhatott Birnfeld rabbiban, aki járván az ember­­telenség poklainak éjsötét bugy­­rait, színes rajzokat készített a János vitézhez! Az egyiken a gonosz mostoha dúl-fal, a má­­sikon Kukorica Jancsi áll a fújtató sárkánykígyó előtt, a harmadikat pedig a mesebeli óriás tölti ki, nyakában a pöt­­tömnyi Jancsival. Rajzai között sok a bibliai tárgyú. Ezekből ugyancsak Schő­­ner Alfréd főrabbi avatott tolla mutatott be néhányat az Új Élet 1985. június 13-i számában. A Kiűzetés után, a Hírnökök, Az aranyborjú és a többi mun­­kája jól példázza műveinek gon­­dolatgazdagságát, jelképteremtő erejét, finom vonalvezetésű raj­­zainak érzékenységét. Birnfeld Sámuel nem térthe­­tett vissza a hazájába, de mind­­az, ami tudós egyéniségéből to­­vább él írásaiban, fordításaiban, rajzaiban és kottafejeiben, az visszatért, és most szülővárosá­­ban hirdeti a szellem erejét és legyőzhetetlenségét. Apró Ferenc ÍJJ ÉLET A Gál György Sándor Kultúrközpont januári műsora Január 12. Dr. Kempler Kurt orvos elő­­adása. Fellépnek: Kocsy Zsolt táncoskomikus, Andor Edit szubrett, Illyés László bűvész. Január 19. A gettó felszabadulásának emlékünnepére. Megemléke­­ző beszédet mond: Haas Ká­­roly. Fellép Lukács Sándor, a Vígszínház művésze, Ardó Mária operaénekes, Fülöp At­­tila operaénekes. Zongorán kísér: Mandovszky Judit. Január 26. Káli Marianne szubrett, Sipeki Tibor operetténekes műsora. Zongorán kísér: Hegedűs Valér. A KÖNYVÉRT AJÁNLATA: A Könyvesház (XIII. Váci út 19.) felújított kivitelben nagyszabású félárú könyvvásárral és különböző meglepetésekkel várja az érdeklődőket. Az újdonságok az országban elsőként, már a nyomdai szállítást követő napon kaphatók. A nyugdíjas vásárlók ajándékkönyvet választhatnak. A gyerekek szórakoztató programokon vehetnek részt. Itt mindenki ,megtalálja a kedvére valót. 1987. január 1 Barabás Tamás: Lehet-e az árjásítást jubilálni ? Érdekes per zajlott le 1986. őszén a stuttgarti bíróság előtt. Stuttgartban, a Calver Strasse-n működik a Spiecker & Co. ne­­vű, Herbert Remiger tulajdoná­­ban levő női divatház, amely őszi és téli modelljeiből „nagy jubileumi kiárusítást” hirdetett meg, 20 százalékig terjedő ár­­leszállítással. A jelszó: 50״ Jah­­re Spiecker, azaz: Spiecker 50 éves. Röpcédulák tömegén is hirdették a kiárusítást, a szö­­veg közölte, hogy a vásár 12 napig tart a divatházban, ״ amelyet 1936-ban alapítottak Stuttgartban, a Markplatz-on”. A Spiecker & Co.-tól nem messze, a Barenstrasse-ban mű­­ködik a Spiecker & Hardouin nevű divatárüzlet, amelyet a Spiecker & Co. nevű „jubiláló” bolt tulajdonosának, Herbert Remigernek az elvált felesége, Christa Remiger—Spiecker ve­­zet. A pert ő indította meg. Ke­­resetében előadta: az 5 édesap­­ja, Walther Spiecker, 1936-ban valóban megvásárolt a stuttgarti Marktplatzon egy női divatáru­­üzletet bizonyos Albert Lan­­dauertól­­, de ez a bolt akkor már sok-sok éve ott állt. Félév­­százados jubileumra tehát semmi indok: az üzlet sokkal régebbi, csak éppen korábban Landauer­­nek hívták. Albert Landauer ugyanis zsi­­dó volt. Feleségével és három gyermekével még időben, 1936- ban kivándorolt Angliába. 1933 és 36 között is éppen eleget veg­­zálták már a nácik a zsidókat, ezidő alatt hozták­­meg a nürn­­bergi „fajvédelmi” törvényeket, meghirdették a zsidó üzletek bojkottálását, stb., mígnem 1938. november 10-e, az úgynevezett Kristályéjszaka után összetör­­ték és elkobozták a zsidó bolto­­kat és egyéb tulajdonokat —, legkésőbb akkor tehát Lan­­dauertől is elrabolták volna üz­­letét, így még aránylag jól járt, hogy azt már 36-ban sikerült el­­adnia. Landauer boltját így „áriásí­­tották”, ahogy ezt akkoriban nevezték — és természetesen az áriásító minden esetben jóval áron alul jutott hozzá. (1938-tól verte a falba a fejét, miért adott érte annyit is, olyan keve­­set is, hiszen most — vagyis 38 novemberétől — már ingyen, egyszerű elkobzás útján is hoz­­zá­juthatott volna!) Dehát 35 és 38 között folytak a szükség­eladások, a német zsidók megkíséreltek legalább annyi pénzt megkapni tulajdo­­nukért, hogy útlevél kiváltás­­ra és vonat- meg hajójegy vá­­sárlására, azaz a Hitler Német­­országából való kivándorlásra elég legyen. A Spiecker-leány tehát — jóllehet a saját édesapja volt a Landauer üzlet „arizálója”, a zsidóüldözés haszonélvezője — ízléstelennek tartja, hogy egy ilyen fasiszta kényszer által lét­­rejött dátumot jubileumnak kiálltsanak ki és ünnepeljenek. A Spiegel című hamburgi po­­litikai képes hetilap felhozza el­­lenpéldának: a Her­tie nevű nagy áruházi konszern is jubilált, 1982-ben ünnepelte századik születésnapját, az igazit tehát és nem áriásításának időpontját. (Két német zsidó: Oscar és Her­­mann Tietz alapította az áruhá­­zat 1882-ben, Hermann Tietz elő- és utónevének kezdőbetűit vonták össze, így született az áruház neve: Hertie). „Ízléstelen és gátlástalan” do­­log az üzleti folyamatosságot fenntartani, Landauer üzletét annak idején szétverték volna, mesterséges kontinuitást nem lehet kimutatni, hiszen keserves jogtalanság történt akkoriban, nem ártatlan átadása az üzlet­­nek, itt tehát törés volt, ezért jogos innen számítani a Spiecker cég jubileumát — ezzel a rendkívül különös indoklással védelmezte magát a vádlott. A bíróságot azonban ez nem tudta sem megtéveszteni, sem befolyásolni. A stuttgarti bíróság elrendelte a jubileumi reklámo­­zás és kiárusítás leállítását. Ép­­pen azt tartotta gátlástalan íz­­léstelenségnek, hogy valaki(k) az árjásítást ünnepelje(ek), hiszen ezzel kimondhatatlanul is a ná­­cik erőszakos tevékenységét ün­­nepük, aminek Landauer és a többi zsidó ki volt téve. A bí­­róság véleménye szerint tehát a jogtalanul kisemmizett zsidó üzleteknél igenis a kontinuitás számít Nemcsak minden hajdan ül­­dözött német vagy más nemze­­tiségű zsidó, de minden más jó­­érzésű, igazságszerető, antifasisz­­ta polgár is egyetérthet a stutt­­garti, bíróság ítéletével. A jóslat beteljesül A Vígszínház és Jób Dániel 1896-ban, tehát nemrég volt 90 éve, hogy a Vígszínház meg­­nyitotta kapuit. Azóta ez a színház a magyar színháztörténelem egyik megha­­tározó műhelye. Alapjait Ditrói Mór rakta le, ez elévülhetetlen érdeme. Megteremtője volt a színpadjainkon addig uralkodó deklamáló stílus helyett a ter­­mészetes beszédre és mozgásra épített színháznak, a teljes mű­­vészi egységben dolgozó színész együttesnek, őt is elérte azon­­ban a színigazgatók szinte tör­­vényszerű sorsa: meg kellett válnia a Vígszínháztól, miután művészi törekvéseit nem kísérte mindig az elengedhetetlen anya­­gi siker. Még igazgatása alatt, általános meglepetésre 1907-ben a volt színházi kritikus, Jób Dániel lett az egyik rendező. Előzőleg egy ideig Ditrói álázatkészsége révén Reinhardtnál tanult, hazajövete­­le után megkapta az első megbí­­zatását: Lengyel Menyhért Táj­­fun című darabjának rendezését. Nagy a feladat a kezdő számá­­ra, tehát segítségül kapta Bárdi Ödön, „Tanár urat”. Faludi Gábor és három fia, a színház új tulajdonosai szívesen foglalkoztatták a fiatal rendezőt, aki akkorra már pontosan tudta mit, hol és kiknek akar játsza­­ni. Amikor Faludiék eladták a színházat Ben Blumenthal ame­­rikai színházi- és üzletembernek, Roboz Imre vezérigazgató, Jób­­ Dániel művészeti igazgató lett. Jób nem volt népszerű, mint igazgatót és rendezőt nagyra tar­­tották, de a tagok nem szeret­­ték, fölényes, gúnyoros, köteke­­dő természete miatt. Ennek elle­­nére jól megértették és teljesí­­tették instrukcióit. Általában a 12-ik próbára ment le a nézőtér­­re. Azért kell a nézőteret ki­­hangsúlyozni, mert mint rende­­ző, soha nem ment fel a szín­­padra, soha nem játszott elő a színészeinek, bízott a tehetségük­­ben. Joggal, mert olyan művé­­szi gárdát hozott össze, amely párját rikította. Néhány oldalnyi szöveget néha egész délelőtt pró­­báltatott, a jeleneteket számta­­lanszor ismételtetve, míg végül kimondta: ״ Nna, erről van szó.” Gyakran időzött a tagok tár­­saságában. Egy ilyen alkalommal megjelent a társalgóban az öreg, nagy nyomorban élő Ditrói Mór, hogy verseskötetére előfizetése­­ket gyűjtsön. Jób elsőként írta alá az ívet, közben a mellette ülő ifjú művésznőnek súgta: ״ Lá­tod, ez lesz az én sorsom is; a magunk fajtájának ez jut min­­denkor”. Ezt a jelenetet szem- és fültanúként Somló Pista írta meg. Jób nemcsak művészi kér­­désekben, de ebben sem téve­­dett. A felszabadulást, noha üldö­­zött volt, sikerült megérnie, de akkorra már semmi sem maradt az igazi Jobból. A Nagymező ut­­cában (a mai Thália helyén) még megnyitotta a Vígszínházat, bemutatta „Az éjjeli menedék­­hely”-et, Gorkij remekét, min­­denképpen a régi Vígszínház szellemét akarta feltámasztani. Sajnos meg nem értve az „új idők új dalait”, művészi és anya­­gi csődbe került. Végül a szín­­ház vezetését is át kellett adnia a Benkő—Somló—Tolnay hár­­masnak, akik az államosításig vezették a színházat. Ekkor, 1949 nyarán, mint az Ifjúsági színház titkára, átvettem a Nagy­­mező utcai színházat. Rózsi néni, öreg takarítónőnk Totó kutyájá­­nak félreérthetetlen névjegyét találtam a félig sötét színpad közepén. (Szimbólumnak is be­­illett.) És az a Jób Dániel, aki szép­­ségkirálynő feleségével, Simon Böskével korábban nyolcszobás lakásban élt, 1945-ben a Nagy­­mező utca 22—24. számú ház­­ban húzódott meg ugyanott, ahol a Vígszínház is volt, társbérlet­­ben az I. emeleten Goór Lajos­­né volt lokáltulajdonosnővel, an­­nak négyszobás lakásában. Ké­­sőbb maradék pénzén még rend­­be tudta hozatni a II. 1. szám alatti négyszobás lakást, és oda költöztek be. Ez a kivételesen jó helyzet azonban nem tartott so­­ká, mert egy színész házaspár — amiért egyiküket sem szerződ­­tette — feljelentette őket és a lakásba társbérlőket költöztettek be. Jób és felesége súlyos betegek voltak, Simon Böskének idegösz­­szeroppanása volt, hiszen szüleit Keszthelyről elhurcolták a nyila­­sok, soha nem tértek vissza. Jób mogyorószínű, felhajtott galléros kabátjában el-eljárogatott segé­­lyért. Abból éldegélt, de egyko­­ri hálás, színészei (Egri, Ajtay, Somló, Somlay) ugyancsak tá­­mogatták. 1955-ben pár lépésre a lakásuktól Jób az utcán ösz­­szeesett és kórházba került. Sok zálogcédulával és egy darab szá­­raz sajttal a zsebében indult a halálba. Temetésén tizenegyen vettek tőle búcsút. Sivó Emil

Next