Új Élet, 1991 (46. évfolyam, 1-24. szám)

1991-06-01 / 11. szám

1991. június 1. ÚJ ÉLET * Hagyomány, hagyomány... Szíel­t Szidf­ya, ״ És visszatért a két férfi és lejöttek a hegyről és átkeltek a folyón és elmentek Jósuához, Nun fiához, és elbeszélték neki mindazt, ami érte őket. És mondták neki: bizony az Örökkévaló a kezünkbe adta ■az egész országot és már reszket tőlünk az ország minden lakója”. (Jósua, 2, 23, 24) A heti szakaszban arról a 12 kémről ol­­vasunk, akiket Mózes küldött Kánaánba és akiknek jelentése nyomán keletkezett defetista hangulat okozta a 40 esztendős pusztabeli vándorlást. Akkor csupán ket­­ten a 12 közül, Kálév és Jósua, határol­­ták el magukat a többség negatív hang­­vételű jelentésétől. Most — azóta eltelt negyven év és kihalt a pusztabeli nem­­zedék, — egy tettrekész, harcias nép állt készen a Jordán innenső részén, hogy el­­foglalja az ígéret Földjét. Jósua, a had­­vezér, Mózes tanítványa és örököse szin­­tén kémeket küld, már csak azért is, hogy megállapítsa, miként lehet „feltörni” Je­­richót, a kemény diót, amely az ország kapuja, kulcsa volt. A két kém, akiket az Írás nem nevez meg, de a Midrás tudja, hogy Kálév és Pinchász voltak. Kálév, akit az előző kémhistóriából jól ismerünk, Jósua bajtársa, az izraeli kémszolgálat ré­­gi embere, valamint Pinchász, a vakbuzgó kohanita, akinek megbízhatóságában és a célratörő kezdeményező készségében Jó­­­sua egy percig sem kételkedhetett. Több klasszikus kommentátor kérdezi, miért küldött Jósua kémeket, és miért nem okult az első kémjelentés tragikus következményeiből? Hiszen határozott is­­teni ígérete volt arra nézve, hogy az or­­szágot elfoglalják. Rási azt mondta, hogy rögtön mestere halála után, még az első gyásznapokban küldte Jósua kémeit Me­­xichóba, akik pár napon belül visszatér­­tek és optimista hangvételű jelentést hoz­­tak az országban uralkodó gyászos han­­gulatról. Ezeket a benyomásokat Ráchár bordélyházában szerezték, ahol megszáll­­tak és ahol az előrelátó tulajdonosnő, — akit egyes kommentátorok találóan és kis­­sé szemérmesen csárdatulajdonosnak titu­­lálnak — elrejtette az izraeli kémeket, amikor a jerichói kémelhárító felfedte ki­­létüket és a „király emberei” jöttek le­­tartóztatni őket. * Abrabanel, Málbim, Lévi ben Gerson és mások, — akik szintén felvetik a kér­­dést, minek kellett Jósuának kémeket kül­­deni — úgy magyarázzák a dolgot, hogy ellentétben Mózessel, aki a nép kívánsá­­gára, sőt egyenes követelésére, tulajdon­­képpen vizsgálóbizottságot küldött Kána­­ánba és ezért a törzsfőnökökre bízta a ké­­nyes küldetést, ami nem bizonyult jó vá­­lasztásnak, — nos Jósua, a hadvezér, most a legnagyobb titokban küldte ki a két ké­­met, régi harcostársait, Kálévet és a fa­­natikus papot, Pinchászt, és így nem kel­­lett attól tartania, hogy azok a nép szája szerint fognak beszélni. A Midrás elbeszéli, hogy a két kém agyag és cserépkereskedőnek álcázta ma­­gát és hangos ״ Fazekat tessék! Fazekat tessék!” kiáltással vonultak be Jerichóba, ahol nappal a városkapu nyitva volt, és csak estefelé zárták azt be. Málbim, ki okát találja annak, hogy pont Rácháv műinté­­zetében szállt meg a két izraeli: egyrészt így akarták elterelni a figyelmet kilétük­­ről („mivel a népek tudták, hogy a zsi­­dók Istene gyűlöli az erkölcstelenséget és a zsidók erkölcsös emberek és így felté­­telezhetetlen, hogy egy bordélyban száll­­janak meg”), másrészt meg egy ilyen he­­lyen ahol rengeteg ember megfordul, köny­­nyű olyan értesüléseket szerezni, amikből a nép hangulatára, harckészségére, stb. lehet következtetni. * Valóban így is történt. Mihelyt elterelte a kopók figyelmét, akik az „elmenekült” kémek nyomába eredtek, Ráchár útmuta­­tása nyomán — a derék vendéglősné fel­­ment a padlásra, ahová a kémeket előbb elrejtette és ott egy rövid, de velős be­­szédben értésükre adta, hogy pontosan tudja, kik ők; az is világos neki, — akár­­csak Jerichó többi lakosának, — hogy ״ az örökkévaló a kezetekbe adta az országot; a tőletek való félelem megszállott ben­­nünket és reszketnek miattatok az ország összes lakói” (uo. 9—10.). Ráchár meg­­mondja pontosan mi váltotta ki ezt a pá­­ni félelmet: Kánaán lakói előtt nem ma­­radt titok ,hogy az Örökkévaló kiszárí­­totta a Sás-tengert előttetek, amikor ki­­vonultatok Egyiptomból és hallottuk, mit tettetek a két emorita királlyal... Szi­­d­onnal és Óggal... és hallottuk mindezt és elolvadt a szívünk és nem maradt lé­­lek senkiben miattatok...” (uo. 11.). A Midrás megsúgja nekünk, hogy Rádhár költő szavai alatt („nem maradt lélek sen­­kiben”) az ״ intézet” forgalmának megcsap­­panását kell értenünk, vagyis a lelkes üz­­letes azon kesereg, hogy a zsidó invázió veszélye a jerichói lakosok férfiasságára milyen tragikus hatással volt. Így aztán, mivel az üzletnek amúgyis befellegzett, Ráchár összeköti a kellemeset a hasznos­­sal, megkéri a két kémet, ígérjék meg, ha elfoglalják a várost, megmentik őt és csa­­ládját (apját, anyját és testvéreit, mivel férje és gyerekei, — érthető okokból nin­­csenek) mivel ő jót tett velük. A két kém megesküszik erre és egy bíborszínű fonalat adnak neki, amelyet majdan jel­­ként az ablakba kitesz, miután a házhoz gyűjtötte rokonait. Csak egy feltételt állí­­tanak: el ne árulja titkukat, amíg béké­­ben vissza nem térnek támpontjukra. Hazaáruló volt-e Rácháv, vagy csak egy ösztönös „reálpolitikus”, aki felismerte és kihasználta az adandó helyzetet, ennek nincs jelentősége a történész szempont­­jából. Málkim szerint a kémeknek joguk volt kihasználni Rácháv segítségét és me­­nedéket ígérni, hiszen Jósua maga felhí­­vással fordult az ország népeihez, mielőtt a nagy honfoglaló háborúba belefogott, mondván: aki meg akarja adni magát, ám tegye, aki el akar békében vonulni, — tessék, végül, aki harcolni akar — állunk elébe. (Jeruzsálemi Talmud, 6, 31.). A Midrás és a Talmud azt is tudni véli, hogy Rácháv betért a zsidóságba, Jósua felesége lett. Ugyancsak lányai születtek, de ez is elég volt ahhoz, hogy „nyolc próféta”, akik kohaniták is voltak — let­­tek Rácháv leszármazottai, köztük Jere­­miás, a neves próféta (Megila 14.). A Tal­­mud egy sorba állítja Ráchávot Sára ős­­anyánkkal, valamint Avigájillal (Dávid király egyik feleségével) és Eszter király­­nővel, akiket mint a világ négy legszebb asszonyát aposztrofál (uo. 15.). Ezt is megértük... ״ A Gyermek Nevelési Alap” nyári izraeli programja: 1. ) Bár micvó tábor 4 hetes program 13—14 éves fiúknak és lányoknak, kirándulás — ivrit ta­­nulás — vallástan — bár micvó ün­­nepség a Kötélnál (Siratófal) 2. ) 4 hetes kibuc program 15—18 éve­seknek. Fél nap munka, fél nap ta­­nulás — kirándulások 3. ) Ulpán-kibuc program 18 éven fe­lülieknek júliusban és augusztusban. Ivrit tanulás — kirándulás. Csak a repülőjegyet kell fizetni, az el­­látás és a kirándulás ingyenes. Jelentke­­zés: Alex Lavon, telefon: 1215-093. A Szochnut programj'a: 1. ) Kibuc program 16—18 éves korig, 1 hónapi időtartamra, valószínűleg július második felében. Kirándulá­­sok, — ivrit nyelvtanulás és fizikai munka a kibuc gazdaságában. 2. ) Bár micvó tábor 13—14 évesek szá­mára, fiúknak és lányoknak egyaránt. Kirándulás, ivrit nyelvtanulás, val­­lástan, bár micvó a Kotélnál. Időtar­­tam 4 hét. 3. ) Kádima csoportok. A. 16—22 éveseknek júl. 4-től 16-ig. B. 22—30 éveseknek, aug. 1-től 13-ig. C. 30—45 éveseknek, júl. 18-tól 30-ig. (Családoknak gyerekek nélkül). D. 30—45 éveseknek aug. 15-től 27-ig. (Családoknak, 6 éven felüli gyerekek­­kel). 4. ) Szeminárium egyetemisták számára, amelynek célja egy vezetőréteg ki­­képzése, június 15-től 30-ig. Kizáró­­lag egyetemisták számára! 5. ) 4 éves középiskola Izraelben. Magas­színvonalú középiskolák magyarorszá­­gi zsidó fiatalokat befogadnak. Biz­­tosítják és fedezik ottlétük költsége­­it és előkészítik őket az izraeli érett­­ségire. Csak olyanok jelentkezhet­­nek, akik már elvégezték a nyolca­­dik osztályt. Jelentkezés: A Szochnut budapesti irodá­­jában, Bp. Damjanich u. 28/b. II. em. Tel.: 122-4665. Hétfőtől szombatig 10—14 óráig. 3 tíz utánpótlás vizsgázott Gyermekzsivajtól voltak hangosak a hit­­község termei. Az évente megtartott Tal­­mud-Tóra beszámolóra jöttek el, igen szép számban, Budapestről és a vidéki váro­­sokból fiúk és lányok, hogy számot adja­­nak szerzett ismereteikről. A zsúfolásig megtelt díszteremben Lan­­deszman György, a Budapesti Rabbikar vezetője tartott megnyitó beszédet. Ezt kö­­vetően Hochberger László főrabbi intézett beszédet a csillogó szemekkel rajta csüg­­gő gyermekekhez és az őket kísérő szülők­­höz. Szaga Semel, az Izraeli Oktatási és Nevelési Gyermekalap magyarországi szek­­ciójának igazgatója szólt a megjelentek­­hez. Oktatással és nyaralással egybekötött izraeli utat helyezett kilátásba az ezévi Bar-micra jelöltek részére. Az ünnepélyes megnyitás után a növen­­dékek a részükre kijelölt termekbe vo­­nultak és megkezdődtek a beszámolók, amelyek igen eredményesen zajlottak le, bizonyítva, hogy évről-évre egyre többen érdeklődnek a zsidóságot évezredek óta fenntartó tanítások iránt, amelynek alapja az alef­bész elsajátítása. A MAZSIHISZ könyvjutalomban része­­sítette a sikeresen beszámoló Talmud-Tóra növendékeket, majd a Páva utcai kultúr­­teremben rendezett ebéden látta vendégül a résztvevőket. A sikeres esemény megszervezéséért és lebonyolításáért köszönet illeti Deutsch Róbert főrabbit, a Rabbikar igazgatóját. Lazarovits

Next