Zycie Warszawy, sierpień 1968 (XXV/184-210)

1968-08-02 / nr. 185

ZYCIE WARSZAWY ROK XXV Nr 185 (7718) PIĄTEK, 2 SIERPNIA 1968 R. CENA 50 GR Plany miesięczne z nadwyżką (B) Górnicy kopalń węgla kamiennego wykonali z nadwyżką zadania produkcyjne lipca br., wydobywają^ dodatkowo 38 tys ton węgla. Plan wydajności wykonano w 101,7 proc. Na podkreślenie zasługuje ofiarność górniczych załóg, pracujących w zmniejszonym składzie z powodu urlopów. Przemysł chemiczny wykonał zadania lipcowe w 101,1 proc. Produkcja była o 16 proc. wyższa niż przed rokiem. Nie wykonano zadań w wytwarzaniu nawozów azotowych i elany. Podobnie Jak w poprzednich miesiącach br.. przemysł materiałów budowlanych pomyślnie wykonał lipcowe zadania, realizując miesięczny plan w 100.4 proc. W ciągu minionych 7 miesięcy przemysł ten wyprodukował dodatkowe ilości materiałów budowlanych wartości ponad 344 min. zł. Załogi hut wchodzących w skład Zjednoczenia hutnictwa żelaza t stali wykonały z nadwyżką lipcowe plany produkcyjne. Ponad miesięczne zadania wyprodukowano; 7.700 ton stali. 2.750 ton wyrobów walcowanych, 165 km rur oraz 660 ton koksu. Nie wykonano planu produkcji surówki żelaza, na skutek perturbacji w pracy niektórych jednostek wielkopiecowych. (PAP) Dostawy zboża radzieckiego dobiegają końca (B) Sprawnie przebiegają tegoroczne dostawy — ponad 700 tys. ton dla Polski zboża radzieckiego Otrzymujemy je na podstawie diugoletnieh umów zawartych między Polską i ZSRR o wzajemnych dostawach towarów. Przeładunek radzieckiego zboża odbywa sie w zespole nadgranicznych stacji przeładunkowych Żurawica - Medyka na Rzeszówezczyżnie | w Dorohusku w woj. lubelskim. Obecnie pozostały do Odbioru i ZSRR ostatnie transporty z bo Za ok. JO tys. ton. (PAP) Jadwiga Smosarska przybyła do Polski (W) Do Warszawy przyjechała w czwartek Jadwiga Smosarska, słynna gwiazda filmowa okresu międzywojennego. Artystka przybyła do kraju wraz z mężem inż. Z. Protassewiczem. W drodze ze St. Zjednoczonych do Polski nasi goście odwiedzili Włochy i Szwajcarię. W kraju przebywać będą ok. 2 miesięcy. (PAP) Odkrycie groty w Kominiarskim Wierchu (Telefonem z Zakopanego) (W) Ciekawego, a dla speleologów sensacyjnego odkrycia dokonali J. Nitkowski i C. Majchrowicz z poznańskiego Akademickiego Klubu Turystycznego. Penetrując masyw Kominiarskiego Wierchu natrafili oni na jaskinię, która być może okaże się najgłębsza w Polsce. Obaj grotołazi osiągnęli głębokość 320 m, na której natrafili na podziemne jeziorko zagradzają ce przejście do niżej położonej „studni”. Ze względu na padający : na powierzchni deszcz, co stwarzało groźbę zatopienia groty. Nitkowski i Majchrowicz postanowili przerwać wyprawę, odkładając jej dalszy ciąg na jesień. W każdym razie osiągnięta głębokość 320 m stawia nowo odkry tą grotę na drugim miejscu, po Jaskini Śnieżnej. Nie mniej udaną może się wydać sama nazwa, jaką taternicy podziemni nadali grocie: „Bandzioch”, czyli, tłumacząc z gwary góralskiej, brzuch. Dlatego ,,bandzioch”, ponieważ wspomnia na grota znajduje się — określając obrazowo — w samym brzuchu Kominiarskiego Wierchu. (marr) Dorobek - perspektywy - problemy do rozwiązania... Ogólnokrajowa dyskusja nad tezami aktywizuje społeczeństwo-wyzwala energię twórczą (W) W całym kraju trwa dyskusja nad tezami KC PZPR na V Zjazd. W dyskusji biorą udziat członkowie partii i bezpartyjni. Z aprobatą dyskutantów spotyka się wszechstronne potraktowanie w tezach zagadnień politycznych, ideologicznych i gospodarczych. Wśród 107 tysięcy członków i kandydatów partii w Warszawie tezy wzbudziłj duże zainteresowanie. Świadczy o tym m. in. fakt ich rozkolportowania w liczbie ponac 100 tys. egzemplarzy w ciągi, paru pierwszych dni po opublikowaniu. Do dyskusji nac tezami włączają się członkowie stronnictw politycznych organizacji społecznych i młodzieżowych. Tuż po Plenum KC egzekutyw« Komitetu Warszawskiego PZPR zatwierdziła wytyczne w sprawie kampanii przedzjazdotvej w stolicy, zawierające program wszechstronnej pracy, obejmującej członków' i kandydatów partii, Jak te) ogół mieszkańców miasta. W planie tym ujęte zostały główne kierunki działania stojące przed instancjami i organizacjami partyjnymi w okresie od xn Plenum KC do V Zjazdu partii. Wytyczne egzekutywy KW PZPR zostały przekazane wszystkim podstawowym organizacjom partyjnym, Stanowią one podstawę do opracowania przez nie własnych programów działania W ramach realizacji ustalonego planu —• w Komitecie Warszawskim, poza omawianiem zadań pracy przedzjazdowej na naradach sekretarzy KD, odbyły się spotkania aktywu partyjnego z różnych środowisk, na których przedyskutowano środki i formy pracy przedzjazdowej. Odbyły się także: posiedzenie Stołecznej Komisji Porozumiewawczej Stronnictw Politycznych na temat kierunków pracy partii 1 stronnictw politycznych w kampanii przedzjazdowej oraz narady przedstawicieli warszawskich instancji związków zawodowych, organizai cji młodzieżowych 1 innych organizacji społecznych, na których przedyskutowano zadania stojące przed tymi organizacjami oraz formy ich realizacji. Odbyło sił; również spotkanie z kierownictwami działów stołecznych redakcji gazet, radia i telewizji, W komitetach dzielnicowych odbyły się narady z sekretarzami komitetów zakładowych i POP. Organizowane są obecnie seminaria nad tezami ora? odczyty dla szerokiego aktywu KD i organizacji partyjnych Główną uwagę skupia się na dobrym przygotowaniu organizacji partyjnych do dyskusji przedzjazdowej. Konsultuje się zamierzenia pracy przedzjazdowej wielu KZ i egzekutyw POP. Z pomocą przychodzą powoływane w tym celu zespoły aktywistów, które są w kontakcie z POP, pomagają w przygotowywaniu zebrań, w udzielaniu wyjaśnień odpowiedzi na pytania członków partii i bezpartyjnych. KD i DRN troszczą się także o to, aby w kampanii przedzjazdowej pokazać ogółowi mieszkańców dorobek i perspektywy rozwojowe poszczególnych dzielnic, osiągnięcia i problemy do rozwiązania. (DOKOŃCZENIE NA STR. 5] Nowa kopalnia w Bochni (C) 1 bm. - na miesiąc przed zaplanowanym terminem — przekazana została do eksploatacji tzw. otworowa kopalnia soli w Lęzkowicach koło Bochni. Inwestacja ta przekształca żupy bocheńskie w nowoczesny ośrodek produkcji soli. W nowej kopalni nie ma górników w podziemiach. Przebieg eksploatacji kontrolowany jest z powierzchni. Do pokładów soli wywiercone zostały otwory, zaopatrzone w rury. Tłoczona jes1 nimi do wnętrza kopalni woda wypłukująca sól. Powstaje w ten sposób solanka o dużym nasyceniu, która wędruje na powierzchnię i wpływa do olbrzymich zbiorników. Jest to najnowocześniejsza metoda eksploatacji śoii. Po rozruchu maszyn i urządzeń solanka z Bochni popłynie specjalnie zbudowaną magistralą do krakowskich zakładów przemysłu sodowego ..Solvay*’. Służyć tu będzie do produkcji sody. Solankę z Bochni otrzymać mają w dalszej perspektywie również inne zakłady chemiczne woj. krakowskiego. (PAP) Pod pomnikiem Nike, na Cmentarzu Wojskowym... Warszawa złożyła hołd pamięci poległych powstańców (Obsługa własna) (W) Stolica 1 sierpnia, w 24 rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego oddała hołd tym, którzy padli w walce z najeźdźcą hitlerowskim. Uroczystości odbyły się pod pomnikiem Bohaterów Warszawy, na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach w kwaterach: Armii Krajowej i Armii Ludowej. W uroczystości pod pomnikiem Nike na Pi. Teatralnym, gdzie złożyły wieńce delegacje organizacji społeczno-politycznych, wzięli udział sekretarz KW PZPR Alojzy Karkoszka, sekretarz Prezydium St. Rady Narodowej Kazimierz Olejniczak W całej Warszawie, niemal na każdej ulicy, w miejscach walki i męczeństwa zaciągnięto warty honorowe. Żołnie-rze Jednostki Nadwiślańskiej MSW pełnili je przy Pomniku Partyzanta, przy płycie Sztabu AL, przy pomniku Żołnierza I Armii WP, przy tablicy pod kinem Moskwa, przy Płytach Desantowych na Czerniakowie i Żoliborzu oraz przy tablicy pamiątkowej w Al. Jerozolimskich róg ul. Marszałkowskiej. Wszystkie miejsca pamięci przystrojono kwiatami W ten sposób mieszkańcy Warszawy przypominali przechodniom, że w tych miejscach w czasie Powstania padli ich rodacy Do późnych godzin płonęły znicze. (ś) (Sprawozdanie z uroczystości na str. 8) Informacja w „Prawdzie" MOSKWA (PAP). Dziennik „Prawda” zamieścił w czwartek obszerną informację o obchodach 24 rocznicy Powstania Warszawskiego. (W) Zakończenie budowy magistrali gazowej Przemyśl — Jarosław (B) Zakończona została budowa nowego gazociągu przesyłowego na trasie Przemyśl - Jarosław. Obecnie trwają próby szczelności i wytrzymałości gazociągu, który ma być przekazany do eksploatacji w końcu roku. Nowa magistrala gazowa dostarczać będzie gaz ziemny z rejonu Przemyśla, który Jest naszym wielkim ośrodkiem gazonośnym do Jarosławia. Stąd popłynie w kierunku północnym - do War- S7.awy, Puław \ Włocławka oraz na zachód - do Tamowa, Krakowa i na Górny Śląsk. Pozdrowienia KC PZPR dla zjazdu KP Ekwadoru (W) Komitet Centralny PZPR przesłał depeszę z serdecznymi pozdrowieniami do VIII zjazdu Komunistycznej Partii Ekwadoru, który sierpnia br. rozpoczął swoje 1 obrady. (PAP) Czy dalsza eskalacja wojny w Wietnamie? USA używają broni bakteriologicznej Naloty dywanowe na rejon Sajgonu (A) Wojska amerykańskie w Wietnamie prowadzą walkę z partyzantami w sposób coraz bardziej barbarzyński. Ostatnio użyły one broni bakteriologicznej wywołującej groźną chorobę wirusową. Prezydent Johnson oświadczył, że naloty na DRW będą kontynuowane. Samoloty USA przeprowadzają naloty dywanowe na rejony Sajgonu i stref przygranicznych w pobliżu Kambodży i Laosu. Wzmagają się też naloty na Demokratyczną Republikę Wietnamu. Oddziały wyzwoleńcze kontynuują ataki na amerykańskie bazy i placówki. (zl) PARY2 (PAP). Z Wietnamu południowego napływają komunikaty o wielkim bohaterstwie sił narodowowyzwoleńczych. Pomimo eskalacji działań wojennych w Wietnamie południowym, pomimo nieustannego bombardowania wiosek, pól ryżowych i lasów, partyzanci raz po raz zaskakują agresora licznymi akcjami bojowymi. Jak podaje AFP, Amerykanie uciekają się do wszelkich środków w celu stłumienia ruchu narodowowyzwoleńczego. Ostatnie komunikaty mówią o użyciu przez Amerykanów nieznanego rodzaju broni bakteriologicznej. AFP podała, że wokół Sajgonu stwierdzono objawy tajemniczej choroby wywołanej przez nieznany wirus. Szczególne nasilenie choroby zanotowano w miejscowościach Binh Chanh ora? Binh Jfung. Agencja VNA podała, że chorobą dotknięte również zostały prowincje północne. Administracia reżimowa nie przywiązuje wagi do groźnel epidemii. Piraci amerykańscy przeprowadzają bez przerwy naloty dywanoyre na wiele rejonów Wietnamu południowego. Szczególnie zaciekle atakowane są rejony Sajgonu, strefy przygranicznej z Laosem oraz Kambodżą, płaskowyżu centralnego i północnych prowincji tego kraju. Pomimo łych barbarzyńskich akcji, agencje amerykańskie przyznają, źe partyzanci atakują coraz skuteczniej. W środę oraz w czwartek rano siły patriotyczne przeprowadziły wiele akcji na pozycje wojsk amerykańskich. Zaobserwowano ponownie wzmożenie działań wojennych w rejonie Sajgonu. Rzecznik amerykański podaje, źe partyzanci zaatakowali pod osloną nocy głńwna kwaterę 25 dywizji piechoty w miejscowości Due Boa 20 km na północny zachód od Sajgonu. Schron kwatery został ostrzelany ogniem dział 82 mm. Straty agresora są duże. Jednocześnie ostrzelany został sektor Ban Nghia. gdzie znajdowa to si* duże zgrupowanie wojsk reżimowych oraz policji. Wielu z żołnierzy I policjantów zostało zabitych Partyzanci zaatakowali w odległości to kro na północny zachód od stolicy batalion piechoty amerykańskiej Silnym ogniem artyleryjskim ostrzelali oni również główną kwaterę wojsk reżimowych na przedmieściach Sa.igonu. Ciężkie walki toczyły się również 48 km na północny zachód od Sajgonu w prowincjach Hau Nghia i Long An. Innym rejonem zaciętych walk jest strefa graniczna z Kambodża. W dalszym ciągu trwają walki w rejonie dawnej stolicy cesarskiej Hue, na płaskowyżu centralnym, wokół bazy Da Nang oraz w pobliżu strefy zdemilitaryzowanej. Z dnia na dzień zwiększa się liczba pirackich nalotów na terytorium DRW. Bombowce zrzucają swoje śmiercionośne ładunki w rejonach Vinh Linh, Lang Mo oraz Donh Hoi. Amerykanie przeprowadzają również loty zwis dowcze nad Hanoi i Hajfoneiem Artyleria przeciwlotnicza DRW zestrzeliła kolejny samolot amerykański. Ogólna liczba zestrzelonych nad DRW maszyn pirackich wynosi 3068 Oświadczenie Johnsona WASZYNGTON (PAP). Prezydent Johnson oświadczył na nieoczekiwanie zwołanej konferencji prasowej w Waszyngtonie, że bombardowania DRW będą kontynuowane Wskazał on ponadto, że Stany Zjednoczone mogą podjąć „dodatkowe kroki wojskowe" Johnson utrzymywał przy tym jakoby „przeciwnik rozbudowywał swoje siły” i „przygotowywał się do zmasowanej ofensywy". Prezydent nie sprecyzował co rozumie pod słowami „dodatkowe kroki wojskowe“. (A) Fot. Lucjan Fogiei 3 sierpnia w Bratysławie odbędzie się wielostronne partyjne spotkanie 6 partii Wspólny komunikat o rozmowach Biura Politycznego KC KPZR i Prezydium KC KPCz MOSKWA (PAP). Agencja TASS opublikowała następujący tekst wspólnego komuni katu o spotkaniu Biura Politycznego KC KPZR i Prezyd ium KC KPCz. „W dniach od 29 lipca do 1 sierpnia 1968 r. w Czernej nad Cisą odbywało się spotkanie Biura Politycznego KC KPZR i Prezydium KC KPCz. W spotkaniu wzięli udziat: Ze strony KC KPZR — sekretarz generalny KC KPZR L. Breżniew, członkowie Biura Politycznego KC KPZR — A. Kosygin. K. Mazurów, A. Pelsze, N. Podgórny, M. Susłow, A. Szclepin, P. Szeiest, G. Woronow; zastępcy członków Biura Politycznego KC KPZR — P. Dcmiczew, P. Maszerow; sekretarze KC KPZR — K. Katuszew, B. Ponomariew. Ze strony KPCz — pierwszy sekretarz KC KPCz, A, Oubczek. członkowie Prezydium KC KPCz — F. Barbirek. V. Bilak, O. Czernik. U Kołder, F. Kricgel, J. Piller. E. Rigo, J. Smrkovsky, J. Szpaczek, O. Szvestka: zastępcy członków Prezydium KC KPCz — A. Kapek, J. Lenart, B. Simon; przewodniczący Centralnej Kontrolno-Rewizyjnej Komisji — N. Jakesz. Ze strony czechosłowackiej w spotkaniu brał udział prezydent Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej, L. Svoboda. W toku spotkania dokonano szerokiej' partyjnej' wymiany poglądów w sprawach interesujących obie strony. Uczestnicy spotkania wymienili szczegółowe informacje o sytuacji w swoich krajach. Spotkanie Biura Politycznego KC KPZR i Prezydium KC KPCz przebiegało w atmosferze całkowitej otwartości, szczerości i wzajemnego zrozumienia i miało na celu szukanie dróg dalszego rozwijania i umacniania tradycyjnych stosunków przyjaźni między naszymi partiami narodami, opartych na zasai dach marksizmu-leninizmu i proletariackiego internacjonalizmu. W toku rozmów obydwie delegacje za wspólną zgodą postanowiły zwrócić się do komitetów centralnych komunistycznych i robotniczych partii Bułgarii, NRD, Polski I Węgier z propozycją przeprowadzenia wielostronnego partyjnego spotkania. Wymienione bratnie partie zgodziły się z tą propozycją. Spotkanie przedstawicieli BPK, KPCz, KPZR, PZPR, SED i WSPR, odbędzie się 3 sierpnia br. w Bratysławie. Przemówienie prezydenta Svobody PRAGA (PAP). Jak donosi agencja CTK, prezydent CSRS, L. Svoboda, wygłosił w czwartek wieczorem przemówienie transmitowane przez telewizję, poświęcone wynikom zakończonych w Czernej rozmów między członkami Biura Politycznego KC KPZR i Prezydium KC KPCz. Wyniki rozmów — stwierdził prezydent Svoboda — przynoszą uspokojenie, które jest nieodzowne dla zrealizowania naszego socjalistycznego programu. Prezydent oświadczył. że delegacja czechosłowacka nie odeszła w toku rozmów od swych zasad polityki wewnętrznej i zagranicznej. które kierownictwo partyjne i państwowe pragnie konsekwentnie wprowadzać w życie i dla których — jak stwierdził mówca — strona radziecka wykazała zrozumienie. Strona radziecka — powiedział prezydent — popiera program działania KPCz i deklarację programową rządu. Nawiązując do stosunków w tonie wspólnoty socjalistycznej, prezydent Svoboda podkreślił konieczność umacniania zdolności obronnej krajów Układu Warszawskiego przeciwko ewentualnej napaści wrogów. Wypowiedział się on również za polepszeniem współpracy miedzy krajamiczłonkamj RWPG. Mówiąc o stosunkach czechosłowacko-radzieckich prezydent ostrzegł wszystkich, którzy chcieliby linię polityczną, wytyczoną na styczniowym plenum KC KPCz wykorzystać przeciwko socjalizmowi i przeciwko sojuszowi ze Zw. Radzieckim. Ludzie tacy —powiedział prezydent — będą osamotnieni i nie znajdą poparcia narodu. Stwierdził on, że katdv. kto naruszyłby soiusz z ZSRR i innymi krajami socjalistycznymi, nie działałby w interesie suwerenności Czechosłowacji, ani w interesie realizacji socjalistycznego programu CSRS. W podzielonym świecie my Czechosłowacy sami nie zdołalibyśmy niczego zdziałać — oświadczył w zakończeniu swego przemówienia prezydent Svoboda. (W) Posiedzenie Czeskie] Rady Narodowej PRAGA (PAP). Agencja CTK informuje, że Prezydium Czeskiej Rady Narodowej na pierwszym posiedzeniu zapoznało się z projektem nowej państwowo-prawnej struktury Czechosłowacji. (W) (C) (W) L. Breżniew (z lewej) i A. Dubczek witają się na stacji kolejowej w Czernej w ostatnim dniu spotkania. CAF — Interiotc Upał i burze (W) Nareszcie wróciło prawdziwe lato. Temperatura w czwartek w wielu rejonach kraju wzrosła do 25 st. Dziś nastąpi dalsze ocieplenie, maksymalne nawet do 28 st. Tylko nad morzem będzie ok. 22—24 st. W Warszawie w pierwszej połowie dnia zachmurzenie niewielkie, a później umiarkowane. W godzinach wieczornych możliwość burzy,*- Temperatura do 27 st. Wiatry słabe południowowschodnie i południowe. Dość słoneczna i ciepła pogoda ze skłonnością do burz, soodziewana jest również w sobotę i niedzielę. Słońce wzeszło o godz. 3.57, zajdzie o godz. 19.25. Imieniny obchodzą Alfons i Maria. (WICHEREK) Wyjazdy na półmetku Druga fala łagodniejsza (Informacja własna) (A) Półmetek sezonu letniego — to zarazem kolejne nasilenie wyjazdów urlopowych. Tym razem, wbrew początkowym obawom, drugi szczyt naporu na komunikację okazał się łagodniejszy. Co prawda warszawskie dworce kolejowe i autobusowe są oblężone jednakże mniej ludzi wyjeżdża obecnie aniżeli na początku lipca. Tym razem na złagodzenie fali wyjazdów wpłynęła pogoda oraz częściowo ograniczenia związane z epidemią choroby Heine Medina. Z informacji, jakie napłynęły z całego kraju wynika, że największy szturm na pociągi obserwowano na Śląsku. Z Warszawy, jak się ocenia na podstawie sprzedaży biletów i szacunków ruchu tranzytowego obecnie wyjeżdża codziennie pociągami dalekobieżnymi 50—60 tys. pasażerów Kolej po odwiezieniu dzieci na turnusy kolonijne przeznaczyła cały dostępny tabor dla dorosłych pasażerów. W pociągach odchodzących z Warszawy w kierunku Pomorza Zachodniego jest obecnie codziennie 5 800 miejsc siedzących i 300 sypialnych W kierunku Gdyni, Ustki i Łeby jest 4 700 miejsc siedzących. w kierunku Giżycka Rucianego i Mikołajek 2 200 mieisc, na Suwalszczyzne 1 800. w kierunku Bieszczadów 1 400 i w kierunku Zakopanego i Krynicy 2 300. Pociągi sa oczywiście zapeiniome do ostatniego miejsca, jednakże o wiele mniej osób musiało tym razem jechać na korytarzach aniżeli w czasie lipcowego szczytu. Najbardziej energicznie szturmowano pociągi odjeżdżające w kierunku Wybrzeża. Obserwacje na dworcach w dniu 31 bm. wykazały, że nie we wszystkich pociągach nawet na najbardziej atrakcyjnych szlakach trzeba było staczać boje o miejsca. Tak np. wieczorny pociąg odjeżdżający w stronę Szczecina i Świnoujścia zabrał tylko niewielką liczbę pasażerów na korytarzach Tymczasem w pociągu do Zakopanego zaludnienie szacowano na 150 proc. biorąc za 400 proc. miejsca siedzące. W pociągach w kierunku Gdańska i Szczecina na stojąco odjechało 20 proc. pasażerów. Pogoda ratowała pasażerów przed niedowładem gastronomii. Po skasowaniu znacznej liczby starych wagonów restauracyjnych „Wars” próbował je zastępować bufetami a także bardziej rozwiniętą sprzedażą obwoźną. Jednakże w pociągach przemierzających póinocne szlaki kraju ludzie narzekali na brak napojów. W odróżnieniu bowiem od południowej części Polski, gdzie sprawniej potrafiono zorganizować sprzedaż na peronach, na północy dworce z reguły świecą pustkami. Sprzedawca z koszykiem jest tam wciąż rzadko spotykany. (ch)