Zycie Warszawy, wrzesień 1970 (XXVII/208-233)

1970-09-18 / nr. 223

ZYCIE WARSZAWY ROK XXVII 223 (8376) PIĄTEK, 18 WRZEŚNIA 1970 R. CENA 50 GR Tysiące zabitych i rannych na ulicach Ammanu Cala Jordania w ogniu wojny Komandosi wzywajq na pomoc Syrię i Irak Przegrupowanie VI floty amerykańskiej (P) W czwartek o godzinie 4 rano czasu warszawskiego jordanskie oddziały rządowe podjęły generalną ofensywę przeciwko komandosom palestyńskim. Krwawe walki ogarnęły Amman i jego okolice, a także miasta Irbid, Zarka i Kurak. Według pierwszych doniesień liczba rannych sięga kilku tysięcy. Sytuacja w samym Ammanie jest niejasna. Rzecznik amerykańskiego Departamentu Stanu nie wykluczył w czwartek wieczorem możliwości interwencji zbrojnej St. Zjednoczonych w Jordanii. PARYŻ (PAP). Od godziny 4 rano czasu warszawskiego na ulicach Ammanu toczą się krwawe walki między królewską armią jordańską, a oddziałami komandosów palestyńskich. Po kilkugodzinnych przygotowaniach, które trwały całą noc, nowy dowódca wojsk królewskich, gen. Madżali rzucił do akcji jednostki pancerne i spadochronowe oraz oddziały fanatycznie wiernych Husajnowi beudinów. Równocześnie artyleria jórdańska rozpoczęła ostrzeliwanie pozycji partyzantów oraz obozów palestyńskich uchodźców na przedmieściach stoli-W czwartek późnym popołudniem Stowarzyszenie Palestyńskiego Czerwonego Półksiężyca rzuciło apel do wszystkich organizacji międzynarodowych, wzywając je do natychmiastowej interwencji w Jordanii dla położenia kresu „masakrze tysięcy osób cywilnych”. Korespondent egipskiej agencji MENA pisze,' Że Amman sta! się olbrzymim polem bitwy i że liczba śmiertelnych ofiar rośnie w gwałtownym tempie z godziny na godzinę. Rannych jest tysiące osób, przy czym . służba zdrowia nie jest w stanie przyjść im z pomocą. Agencja Reutera podaje, że w Ammanie brak jest lekarzy i pielęgniarek, którzy mogliby zaopiekować się rannymi. Większości z nich nie można nawet przetransportować do szpitali. Wielu ieży na ulicach, bądź w ruinach zniszczonych domów. Komandosi zajęli stanowiska na dachach i wewnątrz domów mieszkalnych we wszystkich niemal dzielnicach Ammanu. Od kilku dni budowali oni dziesiątki barykad, które teraz ostrzeliwane są ogniem dział czołgowych. Pancerne wojska Husajna otrzymały rozkaz zajęcia w pierwszej fazie walki betonowej willi, gdzie znajduje się siedziba dowództwa wojskowego Palestyńczyków, żołnierze królewscy mieli aresztować 27 czlon-ków kierownictwa Palestyńskiego Ruchu Oporu, ale najprawdopodobniej przywódcy ci znajdują sic w innym punkcie Ammanu. Nie wiadomo jeszcze czy brygadzie pancernej udało sie wykonać to y.a rt a n i p Już po kilku godzinach walk, na granicy syryjsko-jordańskiej pojawiła się długa kolumna samochodów osobowych i autobusów z kilkoma tysiącami mieszkańców Ammanu. Byli tam także cudzoziemcy» a zwłaszcza pracownicy ob* cych ambasad. Od nich właśnie dowiedziano się, że już w czwartek rano wybuchły w jordańskiej stolicy pożary, gdyż armia bezlitośnie ostrzeliwiije pociskami zapalającymi dzielnice mieszkaniowe, a równocześnie komandosi starają się wysadzić w powietrze rządowe magazyny i składy amunicji. Nad miastem wisi olbrzymia chmura dymu, a ze wszystkich stron słychać odgłosy gwałtownej strzelaniny. Komandosi są dobrze uzbrojeni w broń automatyczną i moździerze. Jeszcze w czwartek wieczorem doniesienia z Ammanu były fragmentaryczne i nie można było zdać sobie sprawy z aktualnej sytuacji w jordańskiej stolicy. Międzynarodowe lotnisko jest zamknięte. Wszystkie połączenia telefoniczne i teleksowe zostały przerwane. Jedynym źródłem informacji są sprzeczne ze sobą komunikaty radia Amman kontrolowanego przez armię Husajna oraz rozgłośni „Głos al Assifa”, która emituje swój program z Damaszku na częstotliwości radia ammańskiego. Obie radiostacje aż do późnych godzin popołudniowych nadawały muzykę wojskową, pieśni patriotyczne oraz krótkie komunikaty „O całkowitym zwycięstwie”. W czwartek wieczorem radio Amman ogłosiło komunikat rządu wojskowego, który głosi, że „w większej części stolicy przywrócony został spokój i porządek”. Generał Madżali, który podpisał komunikat, oświadczył, że „bronią się jeszcze niewielkie punkty partyzanckiego oporu” i wezwał komandosów do zaprzestania walki, gdyż „jest to jedyną szansą uratowania i ety życia”. Madżali twierdził też, że „wielu partyzantów przyłączyło się do wojsk królewskich”. Ze swej strony szef rządu wojskowego gen. Pand ogłosił przez radio, że wojska królewskie wstrzymają natychmiast walkę, jeśli to samo uczynią partyzanci, wezwał on komandosów do wycofania się ze wszystkich miast l osad wiejskich na linię wstrzymania ognia z Izraelem. Armia królewska gotowa jest zapewnić wolny przejazd Palestyńczykom, a nawet udzielić im pomocy w środkach transportowych. Zdaniem obserwatorów, Palestyńczycy nie zastosują się do tego apelu. Potwierdzeniem tych przypuszczeń jest fakt, że walki w Airtmanie i innych miastach toczą się w dalszym ciągu. Rozgłośnia Komitetu Centralnego Palestyńskiego Ruchu Oporu nadaje nieustanne wezwania, by oddziały syryjskie i irackie pospieszyły komandosom z pomocą. Syria i Irak nie podjęły jednak dotąd żadnej akcji poza nawoływaniem za pośrednictwem rozgłośni w Damaszku i Bagdadzie, by partyzanci stawiali opór wojskom jordańskim ,aż do ostatniej kropli krwi” AFP przypomina, że na północy .Jordanii stacjonuje 12.000 żołnierzy irackich, którzy maja swe bazy w rejonie miasta Irbid. W osia tnieb dniach zaobserwowano marsz tych jednostek w kierunku lotniska wojskowego Mafrak, co obserwatorów politycznych skłania do przypuszczeń, iż Irakczyey mogą ewakuować swe oddziały z Jordanii. W Jordanii stacjonuje także 2.000 Syryjczyków w pobliżu granicy jordańsko-syryjskiej. Vf ostatnich godzinach, według niepotwierdzonych informacji. Syria miała przerzucić na południe sprzęt i zaopatrzenie dla komandosów. Rosiłki te zostały jednak zablokowane przez armię jordańską. AFP pisze, że palestyński Ruch Oporu liczy ok. 50 tys. uzbrojonych ludzi. Jednakże tylko armia wyzwolenia Palestyny posiada ciężki sprzęt. Jej jednostki Są podporządkowane dowództwu poszczególnych krajów arabskich, jal ZR A, Irak i Syria. Dotychcazas tylko władze w Bagdadzie zezwoliły 1.200 żołnierzom palestyńskim współdziałającym z kontyngentem irackim do wzięcia udziału v walkacł-Nadal nie jest znany los 54 zakładników z trzech uprowadzonych samolotów, którzy zostali przewiezieni do Ammanu. Ponieważ pociski moździerzowe zniszczyły częściowo hotel „International", w którym przez pewien czas przebywała inna grupa pasażerów z porwanych maszyn, zaczęto żywić obawy co do losu zakładników. Rozeszły się też p<v głoski, żć ekstremiści z Łudow" go Frontu Wyzwolenia Palestyny mogą targnąć sie na ich życie. W czwartek późnym wieczorem sekretarz prasowy Białego Domu Ziegler oświadczył w Chicago, że .„ci, którzy przetrzymują amerykańskich obywateli jako zakładników. będą odpowiedzialni za ich bezpieczeństwo”. Nie wykluczył on możliwości in(DOKONCZENIE NA STR. 2) (P) Amman — przed wybuchem walk ulicznych. CAF — Unifax (P) Naczelny dowódca sil jordańskich i gubernator Jordanii gen. Hafez Madżali CAF — Unifax Europejska podróż prezydenta Nixona WASZYNGTON (PAP). Jak donosi w korespondencji z Waszyngtonu agencja TASS, zapowiedziana podróż prezydenta USA do Europy, w czasie której odwiedzi on Włochy. Hiszpanię, Anglię i Jugosławie, ma służyć, zdaniem amerykańskich obserwatorów, celom polityki zarówno zagraniczne.!. iak i wewnętrznej. Wizyta Nixona w reicnie Morza Śródziemnego, bezpośrednio sąsiadującym z ogniskiem bliskowschodniego konfliktu, wskazuje —- jak uważają komen|alorzy — na zamiar podkreślenia przez Waszyngton ,,obecności wojskowej” USA w tej strefie. Świadczy o tym również program podróży prezydenta, który przewiduje odwiedzenie głównej kwatery NATO w Europie południowej, spotkanie Nixona z ambasadorami USA w krajach śródziemnomorskich i jego obecność na manewrach wojskowych VI floty USA. Dziennik ..New York Daily News” za główny cel wizyty Nixona w Europie uważa chęć ..zademonstrowania Arabom, że St. Zjednoczone rozporządzała tym rejonie siłą wojskową”. (P)** Próba zamachu na Spiro Apewa? NOWY JORK (PAP) W Grand Rapids, (stan Michigan) policia aresztowała 20-letniego mężczyznę, któremu zarzuca sie przygotowywanie zamachu na życie wiceprezydenta USA, Spiro Agnewa. (A) Premedytacja i naiwność Świadkowie zeznają przed sądem we Wrocławiu (Od naszego specjalnego wysłannika) Wrocław, 17 września (P) W drugim dniu rozprawy toczącej się przed Sądem Wojewódzkim we Wrocławiu przeciwko Waldemarowi Jakubowi Freyowi i jego współtowarzyszom, którzy rozważali możliwość uprowadzenia polskiego samolotu za granicę, zeznania składało 23 świadków. Przedstawili oni sądowi okoliczności w jakich powstawały projekty porwania. Frey, jego przyrodni brat Stanisław Kręcioch oraz kolega Witold Ścierko zastanawiali się m. in., jak potraktowano by ich za granicą po wylądowaniu. Frey rozważając ewentualność ucieczki z Polski — a wyjechać pragnął za wszelką cenę niezależnie od tego jaką drbgą: legalnie z paszportem czy też przez „zieloną granicę” — dowiadywał się od znajomych czy i jak można skorzystać z transportu wodnego. Rozważał ewentualność ucieczki barką płynącą Odrą do Szczecina, wypytywał się też jak dostać się można na statek płynący węglem ze Świnoujścia dó Szwez cji lub Danii. Wiele czasu zajęło sądowi wyz jaśnienie okoliczności związanych próbą wymuszenia okupu od proboszcza z Imbramowic. Oskarżony Frey wypiera się udziału w sporządzeniu anonimu podpisanego „Czarne Pantery” zawierającego żądanie złożenia okupu, m. In. w dolarach i biżuterii. Z zeznań świadków wynikało jednak, fB) DOKOŃCZENIE NA STR. 1 Do 30. VI. 1971 r. wycofanie wojsk OSA z Wietnamu rozmowy ewakuacyjne-wymiana jeńców - rzgd koalicyjny Nowe propozycje liii Binh w Paryżu PARYŻ (PAP). Korespondent PAP, red. P. Wasielewski podaje: 17 września odbyło się w stolicy Francji 34 posiedzenie paryskiej konferencji w sprawie Wietnamu. Na posiedzeniu tym min. spraw zagr. Tymczasowego Rewolucyjnego Rządu Republiki Wietnamu Południowego i przewodnicząca delegacji tego rządu na paryską konferencję w sprawie Wietnamu pani Thi Binh wystąpiła z nową doniosłą inicjatywą, zmierzającą do przełamania obecnego impasu w obradach konferencji. Po raz pierwszy od kilku miesięcy w 34 posiedzeniu konferencji uczestniczyli przewodniczący wszystkich 4 delegacji. Min. Thi Binh przedłożyła 8-punktową propozycję, zawierającą nowe sprecyzowania w sprawie pewnych punktów kompleksowego 10-punktowego planu rozwiązania problemu południowowietnamskiego. Tymczasowy Rząd Rewolucyjny Republiki Wietnamu południowego domaga się ponownie położenia kresu przez USA wojnie Wietnamie i całkowitego wycofaw nia wojsk amerykańskich i umyci' wojsk obozu amerykańskiego s Wietnamu południowego oraz likwidacji w tym kraju baz wojskowyct Jeśli rząd USA wyrazi gotowość wycofania tych wojsk przed 30 czerwca 1971 r„ siły wyzwoleńcze zaprzestaną ataków przeciwko nim, a strony natychmiast przyśtąpią do rozmów na temat zagwarantowania bezpieczeństwa wycofującym się poza Wietnam wojsk i na temat zwolnienia jeńców wojennych. TRRRWP stwierdza, że kwestia wietnamskich sil zbrojnych znajdujących się na terenie Wietnamu południowego zostanie uregulowana przez same strony wietnamskie. Przywrócenie prawdziwego pokoju w Wietnamie południowym stwarza konieczność utworzenia w Sajgonie nowego rządu bez Thieu, Ky i Khiema (prezydenta, wiceprezydenta i premiera reżimu sajgońskiego), rządu, który opowiedziałby się za pokojem, niezależnością i neutralnością oraz przywróceniem swobód demokratycznych. TRRRWP wyraża gotowość przystąpienia do rozmów- w sprawie powołania takiego rządu. Ludność południowowietnamska sama zadecyduje o, ustroju Wietnamu pld. w drodze powszechnych, prawdziwie wolnych i demokratycznych wyborów. Organizacja takich wyborów wymaga powołania Tymczasowego Rządu na bazie szerokiej koalicji. Dla osiągnięcia pokojowego rozwiązania problemu południowowietnamskiego TRRRWP gotów jest natychmiast nawiązać kontakty ze wszystkimi silami i osobis-tościami, łącznie z tymi, które wchodzą w skład obecnej administracji sajgońskiej, z wyjątkiem Thieu, Ky i Khiema. Przewodniczący delegacji DRW min. Xuan Tliuy udzieli! pełnego poparcia inicjatywie Tymczasowego Rewolucyjnego Rządu Republiki Wietnamu Południowego. (P) Naloty na DRW HANOI (PAP). Artyleria przeciwlotnicza DRW zestrzeliła nad prowincją Vinh Phu amerykański samolot bez pilota. który wtargnął w przestrzeń powietrzną DRW. Jak podaje agencja VNA, jest tc już 3361 samolot USA zestrzelony nad Wietnamem północli V UJ Prasa DRW informuje, że 14 bm, samoloty amerykańskie bombardowały i ostrzeliwały okręg Lei Huy w prowincji Quang Binh. V* związku z tym rzecznik Ministerstwa Spraw Zagranicznych DRW złożył oświadczenie, w którym domagał się, aby USA zaprzestały niezwłocznie wszelkich poczynań stanowiących zamach na suwerenność i bezpieczeństwo DR vv. Wrzenie w Sajgonie Z Wietnamu południowego znów napłynęły informacje o napiętej sytuacji politycznej w Sajgonie i innych miastach. Agencja „Wyzwo lenie” informuje, że różne organizacje związkowe w Sajgonie przeprowadziły w ostatnich dniach wiece, na których ludzie pracy kategorycznie potępiali politykę reżimu sajgońskiego. Wyrażali oni niezadowolenie z coraz bardziej pogarszającej się sytuacji gospodarczej w miastach oraz ciągłej zwyżki kosztów utrzymania i domagali się podwyższenia płacy roboczej. Związki zawodowe protestują również zdecydowanie przeciwko dławieniu ruchu robotniczego. Nie ustają także rozruchy studenckie. 24-godzinną głodówkę przeprowadzili studenci sajgońskiego instytutu medycznego na znak protestu przeciwko reprei-;v-vi cłi-nnti Irlńilr (HI Bilans amerykańskich strat LONDYN (PAP). Amerykański rzecznik wojskowy ogłosił w czwartek w Sajgonie kolejny komunikat o stratach wojsk USA poniesionych w ub. tygodniu w wojnie indochińskiej. Rzecznik powiedział, iż w ciąg.i ubiegłych siedmiu dni zginęło w Indochinach 54 wojskowych USA, 337 odniosło rany. Straty wojsk sajgońskich wyniosły w tym czasie 335 zabitych. Liczby rannych nie podano. (B) Boiiski minister w drodze do Moskwy BONN (PAP). W czwartek przed południem odleciał do Moskwy na czole kilkuosobowej delegacji min. oświaty i nauk! NRF. H. Leussing. Delegacja przebywać bedzle IŻ dni w Zw. Radzieckim. Przeprowadzi ona z rządem radzieckim rozmowy na lemat intensyfikacji stosunków w dziedzinie naukowotechnicznej. (B) Polityka plac a rola państwa i organizacji zawodowych Konfrontacja poglądów specjalistów z 30 państw Międzynarodowy Kongres Prawa Pracy zakończył obrady (Obsługa własna) (P) VII Międzynarodowy Kongres Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego z udziałem 400 specjalistów z 30 państw, zakończył 17 bm. obrady w Warszawie. Ostatni dzień poświęcony był problematyce polityki płac. Podstawą do dyskusji stał się referat wygłoszony przez prof, F. Meyersa z USA na temat: „Polityka płac — rola państwa i organizacji zawodowych". B. Jaszczuk na Targach Poznańskich (B) Na targi krajowe „Jesień 70”, przybył 17 bm do Poznania — członek Biura Politycznego, sekretarz KC PZPR B. Jaszczuk. W towarzystwie I sekretarza KW PZPR w’ Poznaniu — K. Barcikowskiego zapoznał się on z ekspozycją targową. Do Poznania przybyli także kierownicy wydziałów KC PZPR — przemysłu ciężkiego i komunikacji — S. Kowalczyk, przemysłu lekkiego, handlu i budownictwa S. Kuziński oraz min. przemysłu maszynowego J. Hrynkiewicz. Zwiedzili oni ekspozycję przemysłów: maszynowego i ciężkiego, meblari skiego, obuwniczego, odzieżowego dziewiarskiego przedstawiających wyroby przeznaczone na zaopatrzenie rynku wewnętrznego. (Korespondencja z Targów na str. 4) Zasadnicza teza referenta spro wadzała się do tego, iż w kra jach zachodnich formy central nej polityki płac kontrolowane przez państwo były stosowane czasie II wojny światowej, a o becnie mają one tendencje zani kające. W krajach socjalistycz nych natomiast instytucje zbu dowane zostały w sposób przy stosowany do całkowitego proce su planowania socjalistycznego w tym także planowania płac dlatego też wiele konfliktów które w krajach niesocjalistycz nych powstają między instytu cjami i polityką, w krajach so cjalistycznych nie istnieje. W krajach kapitalistycznych główn3'mi czynnikami przeciwdziałania inflacji i zachwianiu równowagi rynkowej pozostają najczęściej środki klasyczne, a więc doraźne posunięcia monetarne czy fiskalne. W krajach socjalistycznych zaś polityka płac jest częścią składową systemu planowania gospodarczego i stąd też pozostaje w kręgu zainteresowania związków zawodowych W dyskusji na ten temat zabrało głos 12 mówców. Nie wszyscy z nich zgadzali się z tezą referenta. Np. prof. Savatier z Francji wyrażał pogląd, że pewne formy państwowej polityki płac są niezbędne także w kraju kapitalistycznym i że trzeba je opracowywać i udoskonalać. Pewne myśli w tym samym duchu wypowiedział również prof. Wedberburn z W. Brytanii. Z ramienia Polski w dyskusji głos zabrała prof. Zofia Morecka, która przedstawiła zasady polskiego systemu płac i roli związków zawodowych w jej ustalaniu. Uczestnicy z kongresu zapoznali się także informacją przygotowaną przez organizatorów na temat wprowadzanego w Polsce nowego systemu bodźców ekonomicznych. Do ciekawszych wystąpień w dyskusji ostatniego dnia obrad zaliczyć należy również wypowiedź prof. prof. Liwszyca z ZSRR, Philipsa Australii, Sumidy z Japonii, z Witza z CSRS i Petrolda z NRD. Na zakończenie obrad przewodniczący Międzynarodowe(A) DOKOŃCZENIE NA STR. 4 Czwarty dzień starć w Reggio Calabria RZYM (PAP). We włoskim mieście Reggio Calabria już czwarty dzień trwają starcia między demonstrującą ludnością, która domaga się uznania swego miasta za stolicę nowo utworzonej prowincji Calabria, a policją. Handel zagraniczny • Produkcja przemysłowa Plan inwestycyjny • Transport Wykonanie zadań gospodarczych Posiedzenie Rady Ministrów (P) Na posiedzeniu 17 bm. Rada Ministrów oceniła przebieg wykonania ważniejszych zadań gospodarczych w sierpniu i za 8 miesięcy br. oraz Drzebieg realizacji prąc zmierzających do systematycznego wdrażania w życie postanowień uchwały V Plenum KC PZPR. Rozpatrzono informacje o sytuacji w dziedzinie handlu zagranicznego —• na tle wyników obrotów za 8 miesięcy 1970 r. oraz o przebiegu wykonania zadań w zakresie produkcji przemysłowej, dostosowania wielkości i asortymentu tej produkcji do potrzeb eksportu i rynku. Poddano także analizie wyniki realizacji planu inwestycyjnego, zwracając szczególną uwagę na sprawy: — dotrzymywania ustalonych terminów oddawania obiektów do użytku, *— zaopatrzenia materiałowego i dostaw maszyn i urządzeń oraz — na terminowe osiąganie projektowanych zdolności produkcyjnych w nowo uruchamianych obiektaeh. Na tle sytuacji w transporcie kolejowym i samochodowym Rada Ministrów przyjęła wnioski zmierzające do zapewnienia wykonania zadań przewozowych w okresie jesiennego szczytu. Rada Ministrów dokonała również oceny przebiegu wykonania dotychczas podjętych decyzji' i lichwa ł w sprawach rytmicznej terminowej realizacji planowych i i biezaeveh zadań gosoodarczyeh. W oparciu o złożone informacje i wnioski wynikające z oceny dotychczasowego przebiegu wykonania zadań ustalonych w NPG na 1970 r. — Rada Ministrów powzięła uchwałę określającą dalsze środki zmierzające do realizacji zadań gospodarczych w następnych miesiącach. W celu usprawnienia istniejącego systemu planowania wieloletniego oraz stworzenia przesłanek dla ustalania w planach gospodarczych najbardziej prawidłowych kierunków rozwoju społeczno-gospodarczego kraju — Rada Ministrów powzięła uchwałę ustalającą ogólne zasady i tryb prowadzenia prac prognostycznych obejmujących najważniejsze dziedziny rozwoju gospodarki i techniki. (PAP) Gen. A. Radzijewski gościem Lubelszczyzny (P) Na zaproszenie ministra ON przebywa w naszym kraju gen. płk. A. Radzijewski, komendant Akademii Wojennej ZSRR \im* Frunzego. W okresie wojny gen. Radzijewski był szefem sztabu, a następnie dowódcą 2 Armii Pancernej Gwardii. Od połowy lipca 1944 r. do końca wojny historia tej armii związana jest z dziejami walk o wyzwolenie naszego kraju spod okupacji hitlerowskiej. To właśnie żołnierze tej armii wyzwalali m. in. Chełm, Lublin, Dęblin, Puławy i Kamień Pomorski, współuczestniczyli w oswobodzeniu Warszawy. Bydgoszczy, Szczecina. Za wybitny udział w walkach na ziemiach polskich wiele jednostek 2 Armii Pancernej otrzymało miano warszawskich, lubelskich i pomorskich. 17 bm. gen. płk. A. Radzijewski przybył na Ziemię Lubelską. Tego dnia spotkał się z członkami kierownictwa KW PZPR w Lublinie oraz zwiedził Chełm Lubelski i jego największy zakład produkcyjny — cementownię. W Chełmie gość radziecki spotkał się ze społeczeństwem tego miasta . * Podczas pobytu na Lubelszczyźnie gościowi radzieckiemu towarzyszy komendant Sztabu Generalnego im. Akademii Karola Świerczewskiego — gen. dyw. A. Czapiewski. (PAP) Zakulisowe intrygi w Columbus Dalszć dyskwalifikacje medalistów świata Komisja lekarska ż$da cofnięcia decyzji (A) VI czwartek agencja UPI podała informację o dyskwalifikacji dalszych medalistów mistrzostw świata w podnoszeniu ciężarów, rozgrywanych w Columbus w USA — za rzekome używanie środków dopingujących. Zdyskwalifikowani zostali trzej zawodnicy wagi piórkowej — M. Nowak' i J. Wojnowski (obaj Polska) oraz Japończyk Yoshiyuki Miyake, a także brązowy medalista wagi lekkiej J. Begoos (Węgry). W środę miało się odbyć w Columbus posiedzenie biura Międzynarodowej Federacii Podnoszenia Ciężarów (FHI), podczas którego rozpatrywane miały być protesty trzech ekip — Węgier. ZSRR i Polski w sprawie tych bezpodstawnych dyskwalifikacji. Zostało ono jednak przełożone na czwartek, bowiem prezydent FHI, Johnson oświadczył, że nie zapoznał sie ieszczć z treścią protestów oraz wszystkimi okolicznościami sprawy. Po ogłoszeniu dyskwalifikacji zawodników wagi piórkowej lekkiej, do protestów trzech wyi mienionych krajów dołączyło się również kierownictwo ekipy japońskiej. Warto dodać, że decyzję o dyskwalifikacji czterech kolejnych zawodników ogłosił przed zawodami sekretarz generalny FHI, Oscar State be? zatwierdzenia iei Przez biuro FHI, na co nie pozwalają regulaminy federacji. W czwartek odbyło się w Columbus posiedzenie komisji lekarskiej FHI pod przewodnictwem dr Markosa (Hiszpania). Rozpatrywała ona sprawę kontroli antydopingowej, przeprowadzonej przez organizatorów mistrzostw świata. Po zapoznaniu się ze wszystkimi szczegółami oraz metodami przeprowadzenia kontroli komisja wydała komunikat, w którym domaga się cofnięcia dyskwalifikacji 9 zawodników. Komunikat podkreśla, że metody przeprowadzania kontroli nie gwarantowały prawdziwości wyników. „Łuna-16" na orbicie okołoksiężycowej MOSKWA (PAP). Radziecka stacja automatyczna „Łuna-16”, która wystartowała 12 września do lotu na Księżyc, przeszła na orbitę kołową sztucznego satelity Srebrnego Globu. 17 bm. zbliżająca się do Księżyca „Łuna-16” została zorientowana w przestrzeni według Słońca i Ziemi. Następnie w ustalonym punkcie trajektorii włączono silnik hamujący, w wyniku czego stacja automatyczna przeszła na kołową orbitę sztucznego satelity księżyca o nastęnuiących parametrach: # Odległość od powierzchni Księżyca — llo km. # Kąt nachylenia orbity od płaszczyzny równika księżycowego — 70 stopni. # Czas obiegu Księżyca — 1 godzina 59 minut. Ośrodek dalekiej łączności kosmicznej utrzymuje stałą łączność radiową ze stacją automatyczna ..Luna-16”. (R1 Kosmos-363" MOSKWA (PAP). Zw. Radziecki wystrzelił w czwartek nowego sztucznego satelitę Ziemi — „Ko* smos-363” — z aparaturą na pokładzie do kontynuowania badań przestrzeni kosmicznej, zgodnie z ogłoszonym programem. (B) Zamieszki w Los Angeles NOWY JORK (PAP). W środę wieczorem doszło do starć w meksykańskiej dzielnicy Los Angeles, gdy władze odmówiły zezwolenia miejscowym Amerykanom pochodzenia meksykańskiego na przeprowadzenie wiecu na szkolnym stadionie. W trakcie starcia z policja spalono 3 samochody 1 zniszczono księgarnię. 20 osób rannych, a 41 aresztowano. zostało (B) Dziś - więcej słońca rai (P) Zatoka niżowa, która wczoobejmowała swym zasięgiem eaiy kraj. ustąpiła. Dziś Polska znajdzie sie pod wpływem klina wyżowego nadchodzącego z zachodu. Przyniesie on ze sobą niewielką zwyżkę temperatury i więcej słońca. Ostatnie kaprysy pogody znów spowodowały zakłócenia w pracach polowych. Rolnicy nie zakończyli jeszcze siewów żyta. a obszar zasiewów do chwili obecnej wynosi zaledwie połowę zaplanowanego. Największe opóźnienia, do i tygodni, sa w województwach północnych. 1ą Rolnicy z utęsknieniem oczekuwiec na nastanie prawdziwej „złotej polskiej jesieni”, która zgodnie z kalendarzem powinna rozpocząć się 23 bm. Długoterminowe prognozy nie wróżą iednak iak dotąd większej poprawy. Wykorzystanie więc każdej słonecznej godziny w rolnictwde jest nakazem chwili. Na dziś, dyżurny synoptyk PIHM przewiduje zachmurzenie na ogół umiarkowane, temperatury maksymalne od 16 st. na pin zachodzie do 19 st. w głębi kraju. Wiatry będą słabe, a na płn, zachodzie chwilami dość silne z kierunków zachodnich: W Warszawie zachmurzenie będzie niewielkie — temperatura maksymalna 18 st. Wiatry będą słabe i umiarkowane z kierunków zachodnich. Dziś słońce wzeszło o godz. 5.15 zajdzie o godz. 17.44. Imieniny obchodzą: Irena, Jóief i Ryszard, (wyr.)