Szaniszló Ferencz szerk.: Religio és Nevelés, 1843. 2. félév

9. szám

69 volt az egyházaknak és papságnak katonáskodni; in­nen az egyházaknak castrumai és servientes-ei, innen a'püspökök' bandériumai és katonái; innen I. Mátyás Deer. III. art. 24. 4. és más számtalan hasonló tör­vényeink ! Posth. I­. II. art. 3. Ferdir. I. D. "VII. art. 43. D. VIII. art. 47. stb. Márpedig kinek ötlött ed­dig távolról is eszébe, arról kételkedni, ha valljon a­ mágnások és nemesek tulajdoni joggal birják-e kirá­lyi adomány által nyert, vagy I. Lajos király idejéig saját pénzökön vett jószágaikat ? Épen illy absurdum, és állomány-nem-ismerés azt állítani, hogy az első status, mellyről, és a' másodikról, azt állítja I. R. czim. 2. II. 3. hogy : ,praetextu dignitatis et officii — caeteris nobilibus — merito praeferuntur,' és a' királyhoz közelebb állnak, vagy ülnek , a' tanácsko­zásban elsők szólalnak, nem birja tulajdoni jog­gal királyi adomány által igen sokszor személyes, és pedig polgári érdemeikért nyert, vagy saját szorgalma­­s verítéke által szerzett pénzen , szabad vevés által vásárlott jószágait ! Hisz' az I. R. 9. czime ezeknek is olly tulajdonuk, mint a' többi három rendnek. (Vége köv.) Szabó Al. János, kir. egyetemi tanitó. A' protestantismus Hollandban. (Folyt, 's vége.) A' papi hivatalra készülőknek akadémiai kiképezte­tésöket 's neveltetésöket illetőleg, különösen a'gröningeni iskolát emelik ki az aláirottak a' sok közül, mint ollyant, melly egyenesen az antichristianismus' apostolaivá neveli a' benne oktatást nyert ifjakat, 's melly ,,mindig jobban és jobban botránkoztatja és aggasztja azokat, kik még némi becset tulajdonítanak a' prot. confessionak." Idéz­tetik azután a' már emlitett folyóirat, ,La charité dans la vérité,' mint melly az emlitett akadémiának három ta­nítója által szerkesztetik, 's már öt év óta azon mun­kálkodik, hogy a' Fiu' és Szentlélek' istenségét tagadja; határozottan ki­mondva, mikép: ,,a' Krisztus Jézus által szerzett elégtétel' hite elavult hiedelem (1841. 671. 1.), ellenkező az evangeliummal, és képtelen" (absurde, 1842. 187.1.). Hogy: „Krisztus Jézus­ érdemei nekünk korán sem számittatnak be, 's nem általuk nyerünk bocsánatot... Hogy az Urnak nem volt semmi különös czélja, magát ha­lálra adván." (1839. 575. 1. 1841. 321.1.) Sőt Pa­reau gröningeni prof.­ elnöksége alatt 1841. máj. 5-kén következő állítás nyilvánosan védelmeztetett az akadé­miában: „Adventus J. C. has in terras consilium non fuisse ut moreretur, quam luculentissime patet e para­bola, quam proponit Jesus Luc, XX. 13—15." Az alá­ irottak, e' nem-ker. tanok' megczáfolására több szentírási helyeket idézve, végre megismerik, hogy ez ma már nem is czélirányos többé, (!) miután a' rationalismus ennek min­den hitelét elvette: „Hofstede de Groot prof. szerint nem Isten' szava a' biblia; hiba volt a' bibliának tulajdonítani — tekintélyt, inspiratiot, csalhatlanságot; szerinte e határozatlan magasztalások sok rosszat szültek , s az attóli menekülés kiszámíthatatlan hasznot hajtana a'fana­tikusok, és Roma' frigyeseinek ellenében." (így tanítanak a' hollandi tudós protestánsok!) Az aláirottak elő­terjesztésekben különös fontossá­got tulajdonítanak, és méltán, az elemi oktatás és egy­ház közti viszonynak;'s igen helyesen, igen szépen mon­datik, hogy arról van a'kérdés: „ha elegendő-e a' gyer­meket csupán megtanítani az egyház' tanaira, vagy pedig őt e' tanok szerint kell talán nevelni is." „Az alul­írottak,' mon­dják, „megvannak az utóbbiról győződve.­­ Vagy szükség-e a zsinat előtt erősíteni, mikép ők nem tart­ják elegendőnek, hogy a' gyermek felületesen megtanuljon­­ néhány érthetlen czikket a' dogmatica' köteteiből ? Ők azt óhajtják, hogy a'kisded jókor vezéreltessék az Üd­vözítőhöz; hogy az ifjú tanulja meg Isten' igéje szerint­­ intézni lépteit; hogy az Úr' félelme, kezdete minden ta­nultásnak, 's az Isten' akaratja, nem valamelly ismeret­­len Istené, hanem azé, ki Jézus által mint atya nyilat­koztatta ki magát, legyen minden feddés­ és serkentés alapja. Ez pedig lehetetlen ott, hol minden hitvallásnak összesereglenek, zsidók, kik az Isten­ fiát káromlónak tekintik , katholicusok" (mert tudnunk kell, hogy az alá­irottak, mint buzgó protestánsok, nem vélték eléggé biztosithatni ügyöket, hacsak a' katholicusokat, 's hitü­ket, a' ,superstitio'-nak nevezettet, pár szóval is nem sértik, méltatlanul nem vádolják,) „kik — a'bibliát ak­kér nézik, (!?) mint egy veszedelmes könyvet."—Tovább áttérve az egyházkormány' módosítására, e' kormányt a'­­ status ellenében nagyobb függetlenséggel óhajtják fölru­házni, 's azt minden föntartás nélkül, (sans réserve) e­gyedül az Isten' igéje iránti alávettetésben akarják szem­lélni. A' jelen állapotot határozottan rosszalva, kimond­jják, hogy az igy nem maradhat. — Végre azzal fejezik­­ be elő­terjesztésöket, hogy ők az egyháztanok' tiszteletben­­ tartását követelik, 's az elkövetett igazságtalanságok'meg­szüntetését kívánják a' separatisták' részére, (türelmet prot. országban protestánsok' 's ollyanok' részére, kik az­­ ősi, eredeti protestantismushoz hivek maradtak!) nehogy ezután is, mint eddig, mig a' szószéken és iskolában meg­szenvedtetnek olly tanítók, kiket sz. Pál sirva nevezett volna Krisztus' keresztje ellenségeinek, azalatt a'hitvallá­sukhoz lelkismeretes hűséggel ragaszkodók törvényszék eletbe idéztetve, tömlöczüztessenek! E' türelmet annál inkább ajánlják az aláirottak,minél szükségesebbnek hiszik azt a' fenyegető katholicismus' visszatartására, sőt többre, annak legyőzésére ! „Az alulírottak," igy szólnak ők, „még többet akarnak; nem csupán védelmezni kell ma­gukat (a'protestansoknak), hanem a' háborút ellenséges tér­re szükség átvinniek. Ők legkevesebbet sem adnak ama',ne­­­mes' türelemre, melly bennök idegenkedést támasztana az

Next