Somogyi Károly szerk.: Religio és Nevelés, 1845. 1. félév

31. szám

újra megjelenni köteleztetnek. 4-er : senki az első öt évi visgálat előtt plébániai javadalomra nem szá­molhat, még gyámurasági javadalomra sem; és e­ tekintetben a­ t. cz. gyámurak megkeresendők lesz­nek, hogy senkit a bevégzett első öt évi visgálat előtt gyámuraságuk alatti javadalmakra ne jelöljenek ki; valamint minden segédpapok is oda utasítvák, hogy az emlí­tett idő előtt valame­ly javadalom­ megnyerése végett a' gyámuraságokhoz ne folyamodjanak; ha pe­dig 5-öt , valame­ly egyénnek öt évek előtti kineve­zését bármi­ly javadalomra, bizonyos körülmények kü­lönösen megkívánnák, az visgálatot akkor kiállani kö­teleztetik. Nehogy pedig 6-or: a' szükséges könyvek' hiánya miatt az illő készületben fogyatkozás történjék, patriarcha-érsek ő kegyelmessége nagylelkűleg meg­ígérni méltóztatott, hogy minden segédpapok szük­séges kézi-könyveket nyerendnek , mellyek az érde­meseknek jutalmul oda is fognak ajándékoztatni; és hogy önmagoknak is egy-két jó­­s hasznos könyveket szerezhessenek, évdijuk, melly eddig megyeszerte 100 birtokban vala megalapítva, ő kegyelmességé­nek bölcs gondolkodása által a' nagyobb vagy kisebb terhek'viselésének arányában, többnyire főnökeik'meg­kimélésével, 200 vagy 150 oírtokra emeltetett föl. Végre 7-er: az érintett visgálatok mindenkor magá­nak ő kegyelmességének, vagy, akadályoztatva lévén, helyettesének díszes elnöklete alatt fognak végbevi­tetni , az általuk eleve kijelölendő tudós visgálók' ko­szorújában. Koronázza óhajtott siker a' szép tervet, és állan­dóság őrködjék fölötte! Vezerle Gáspár, harsányi esperes és plébános. Egyházi énekről. [ (Korszerű szózat.) I. A' nyilvános istentisztelet- és házi ájtatosságnak egyik legjelesb részét az egyházi énekek teszik, mellyek hitágazati 's erkölcsi tartalmuknál fogva a' ke­vésbbé tanult köznépet is oktatják ; szivreható , ter­mészetes erejökkel pedig áhítatos érzelmekre, iste­nesfogadásokra, töredelmességre serkentenek minden keresztényeket ; a' bájhangokkal, mintegy Istenhez föl­szárnyalván az olvadozó sziv ; 's még a' tétovázó, szunnyadozó elme, a' hideg kebel is fölébresztetvén, 's ég felé ragadtatván az egyházi énekek' szivrázó hang­jai által; mint mindezt öntapasztalásunk is igazolja. Mert mikor az egész nép egy szívvel lélekkel énekel, kettőztetett áhítattal telik meg az ember; nagyobbal, hogysem akkor, midőn egyedül, elkülönzötten imád­kozik. Innen a' közmondás, hogy : a' ki énekel, két­szer imádkozik. Sz. Dávid a' maga zsoltáraiban (67, 97. 103. stb.) magasztos szavakkal lelkesíti szent énekre az embereket: „Énekeljetek" úgy­mond: „Is­tennek, zengjetek nevének... Föld­ országai énekel­jetek Istennek, zengjetek az Urnák." A' 146-ik zsol­tárban is mondatik: „Dicsérjétek Istent; mert jó zen­geni Istenünket ; mert kellemes és illendő a' dicséret." Krisztus Urunk is az utolsó vacsorát, tanítványaival együtt, énekkel végzé (Mát. 26, 30.), 's példájával szentelé meg e' szokást. Az ég' angyalai is énekkel dicsőitik a' magasságbelit. (izs. 6, 3.) Azért inti sz. Pál apostol is a' keresztényeket: „Teljesedjetek be Szentlélekkel, énekelvén és dicséretet mondván a' ti szivetekben az Urnák." (Ephes. 5,18.19.) És való­ban, a' ker. kath. anyaszentegyházban kezdettől fogva szent szokássá vált az Istennek énekszóval szolgálni, ugy hogy már Plinius is jellemzőnek találná azt, Tra­jánnak adott tudósításában azt bizonyítva a­ kereszté­nyekről, hogy istentiszteletre gyűlvén, Krisztus Jézust, mint Istent, énekkel dicsérik. („C­arme­nque Chri­sto, quasi Deo, dicere secum invicem." Ep. L. X. ep. 97.) De hogy az egyházi ének nagy fontosságú rendeltetésének megfeleljen, szükség, hogy mind bel­ső tartalmára, mind külalakjára 's melódiájára nézve, a szent hely' és ajtatos szertartás' avagy ünnepély' méltóságával összhangozzék ; azért is különböznie kell neki a' világi énektől, szín- és táncz-padi hangoktól, valamint minden nyers és lármás zajt kerülnie. Fájdalom­­ földjeink az egyházi éneklésben igen hátra vannak, holott a'szabályos ének az áhítat'eme­lése mellett, a' finomabb ízlést is hathatósan előmoz­dítja. Ennek oka szerintem részint a' hiányos énekes könyvekben, részint a' nevelés' fogyatkozásaiban rej­lik. — Énekes könyveink vannak ugyan, de egyike sem olly tökéletes, hogy a' köz-ehajtásnak teljesen megfelelne ; azért is tapasztalható ama' roppant vál­tozatosság és különbözés az egyházi énekek körül; ugy hogy szinte minden helyen különböznek egymástól, s a' legmerészebb önkénynyel másittatnak meg, a' köz­ajtatosságnak legnagyobb kárára. Itt a' szent hajdan­nak ereklye gyanánt tisztelendő maradványai az újjá­alakítással egészen eltorzittatnak ; amott a' kor' kivo­nata és miveltségi foka mellőztetik; harmadik, szer­fölött korlátolt ; mig egy más a' nyelvbeli vagy kóta­hibákkal cseppet sem törődik.—Midőn a' külföldiek buzgalma nekünk e' mezőn olly szép és nagyszámú 31*

Next