Somogyi Károly szerk.: Religio és Nevelés, 1845. 2. félév

35. szám

277 a' cláb és a' tévelyes tanfogalom. Ezért a' tridenti zsinat a' legendák', mint költészeti adatok' érdemé­ben semmi határozatot sem hozott.8) Ellenben tel­jes figyelmet érdemelnek a' szertartási hagyo­mányok , miként ez eléggé kiviláglik a' tridenti zsi­nat' több rendbeli határozataiból. Igy: Sess. VII. Can. 13., és Sess. XXII. az 5-dik részében, hol sz. Ágoston­ nyomán az apostoloktól hagyományo­zott szertartásokat megszentesitvén, azokat illy­képen számlálja a' zsinat elé: „Caeremonias ... ut mysticas benedictiones, lumina, thymiamata, vestes, aliaque id genus multa ex apostolica disciplina et traditione". . . Mindezektől azonban benső tulajdo­nuknál fogva különböznek a' szóbeli sz. hagyomá­nyok. Ezek a' hitűek lényegét értelmezik, mig ama­zok kül-alakját határozzák meg : azokat az egység' miszerint a' jó czél' elérése' tekintetéből szabad a' hazugság is,melly elvnél fogva vajmi sokan a' leg­csudálatosabb dolgokat valók gyanánt a' könnyen hivő tömegnek, hogy akár a' morált, akár önczéljaikat mihamarább elérjék. „Ubi desideraban­tur", igy szól Fleury­­,Ilist. Eccl. Tom. XIV. Dissert. in Históriám Eccl. ab anno 600—1100. §. 2.) „acta Martyris, in ipsius festő legenda, concinnaban­tur vel verisimiüa, vel, ut ad vulgi genium acco modarentur, prodigiis plena." Miért is ritkítani kell inkább e' kétes hitelű hagyományokat, semmint ter­jeszteni; úgymint ollyakat, mellyek valamint egy részről az ébzékeny phantasia' fönlengő szárnyra­kelésére legalkalmasabbak, épen ugy, nem legerősb alapjoknál fogva, kételyt költenek föl a­ gyarló ke­belben ; vagy ha azt nem képesek előidézni, bizo­nyára elvetni fogják gyümölcshozó magvát az egy­háztörténeti pyrrhonismusnak. **J kívánatos elérése ajánlja, ezeket az örök üdvösség elnyerésének biztosabb módja teszi szükségesekké. Ezek változhatlanok, és mindenhol és mindenkor u­gyanazok, azokat gyakorta a' körülmények' hatalma képes megváltoztatni, mint több ízben meg is vál­toztatta: az egyházi fegyelem , a' böjtölés, még a' sz. miseáldozat némelly szertartásai, a'keresztség'szent­sége fölvételének módja 's külalakja 'stb. is, több vál­tozásokon menvén keresztül, az egyháztörténetek'ta­núsága szerint. Ellenben a' szóbeli szent hagyomá­nyok ingatlanok. Igy a' szentségek' száma felőli hit 's azok' használata mindenkor fönállott az egyház­ban; noha azok' alapja, mint alább meglátandjuk, nem a' sz.-irás, hanem az apostoli hagyomány. . . Föltűnő valóban már csak e' vázolatban is a' szóbeli szent hagyományok' tekintélye; 's annál kevésbbé lehet azokat a' kath. hitelvek' tanításában mellőzni, minthogy magának a' kath. hitvallásnak mindenkori főeszköze volt, és az mai nap is, az élő szó általi oktatás. Szabóky Adolf: Vándor pillanatok. Pécs, aug. 15. 1845. Kedves barátom ! Szünnapi kirándulásaim' rövid rajzát kéred, pedig egy naplókönyvet hír- vagy egyéb lapok­ hasábjaiba szorítni alig kívánatos; mert annak nem minden sora közérdekű, vagy­­ nem közönséget érdeklő. Engedek mégis szeretett gondosságod- és kivánatodnak ; engedek, nem önhittségből, hanem mert jól tudom,hogy kik csupán legtökéletesebb műveket akarnak világ­ elébe juttatni, azok soha vagy igen ritkán lépnek föl; 's igy girájokkal nem kereskedők, ez a' közönségnek nem kamatoz­ván ; engedek közös szent-ügyünk iránti hő­szeretetből , ki­vánva, bár csekély, de mégis tettleges részt venni Atyánk' földén a' munkások közt én is­­mert,omne bonum communi­cativum.' Nemes élvezetül tudós körök' látogatását tűz­tem ki magamnak ez úttal vándorlati irányomul, mint mellyekben szinte tapad,még a'közönyösre is, a'sok, érdekes tapasztalás. Mondják bár: ,nem mind arany, a'mi fénylik'; vagy jöjjenek az igével: ,scientia inflat'; ám kinek főelve : „mindent Isten'dicsőségére és felebarátja'üdvére', az tudja, ama' sz. Pál hirdette igazságot is : ,ha szinte angyalok' nyelvén beszélnék is, és minden tudománynak birtoká­ban volnék, szeretetem pedig nem volna , ugy semmit sem érnék." Legelőbb Pé­c­s­r­e utaztam, a' természet­visgálók aug. 11 — 15-dikén tartott 6-dik nagy gyű­lésére. Mennyire szerette isteni Mesterünk a' szép ter­mészetet , a' tudatlanok' e' nagy tankönyvét, számos, ter­mészetből vont példabeszédei, hegy-, völgy- és tenge­ren utazásai világosan hirdetik. Mi­csuda annak okáért, is. 6) L. Margarita Concilii Tridentini ab Iloratio Lucio Cal­liensi etc. collecta. Bassani, 1733. A' fönebb fölso­ roltam kútfőkön kivül, bizonynyal nem egy legenda eredhetett némellyek' azon elő- 's balitéletébő­l hirdeték Ezt ugyan nem ; mivel az egyháztörténettel csak némileg is megbarátkozott értelmes katholicus jól tudja, hogy ama' tulajdonképen igy nevezett, s egyedül a' sz. költészet' körébe tartozó legendák' iról nem­ történetészi hiteles­ségre, hanem arra tartanak (és pedig, ha sok valóban je­lesekből , például a'­­Legenden der Heiligen' nagyhírű szerzőjétől összeszedettekből lehet következtetnünk, m­é­l­tán) számot, miszerint erkölcsi és vallásos irányú dol­gozataik az érző szívekre jótékonyan hatólag fognak, a' külboriték alatt magas, valamit sejtő 's föllelni képes, közönségben munkálni. 'S e' czélt a' ker. legendák, (az e' névre méltó jobbakat értjük) főleg a' sz. hajdan gyön­gyeit irt költő' bájos'alakjában és nyelvén, kétségkívül el is érik. A' képzelő-tehetség szinte kiegészítő része az emberi nemes természetnek ; 's ki annak élvezet- és foglalkozásul illy tárgyakat nyújt, az az emberiségnek épen olly jóltevője , mint a' milly mértékben koszorúsa a' költői seregnek. Szerk.

Next