Danielik János szerk.: Religio, 1851. 2. félév

1. szám

az könnyen kimagyarázható , miután látja, hogy Európát csupán keresztény népek lakják, 's azon meggyőződés­ben van, hogy a' szakadások által okozott nézet­különbség nem terjed ki a'kereszténység' azon elveire, mellyek polgárisodá­sunk' alap­jaivá váltanak. (35­. 1.) Mi ellenkező, vagyis azon nézetben vagyunk, hogy a' katholicismus és Protestan­tismus közötti különbség lényeges, 's bajaink onnan szár­maznak, hogy az európai polgárisodás' alapjául a' refor­matio' némelly elvei fogadtattak el*). Nem is hagyjuk magunkat ezen állításunkban megingattatni azon ellenve­tés által, hogy a' társadalmi feloszlás leginkább kath. tartományokban mutatkozik , mert az elvek, mellyek e' rombolásnál munkások, nem ker. kath. elvek, a' kath. egyház harczban van velök, 's a'szakonkint kitörő orká­nok csak azt bizonyítják, hogy a' kath. hitelvek' hatalma és tekintélye csökkent : vagy kitépettek, vagy megin­gatattak, vagy épen el sem vetettek ; az egyház nem uralkodik eléggé a' szellem felett, hogy a' felszabadí­tott gondolkozás által elkészített szenvedély-kitörések­nek elejét vehesse ; az egyház nem irányadó a' törvény­hozásban, sőt szenved általa. Katholikusok a' törvényhozók, de a' törvényhozás protestáns. A' protestáns elvek végső kifejtésekben mindenütt ugyanazt fognák eredményezni, és ha a'prot. tartományok mentek mindezen bajoktól (?), en­nek oka csak az, hogy a' kath. elveket surrogatumokkal pótolják, a' mennyire lehet, egy ideig, 's a' prot. elvnek logikaszerü kifejtését status-hatalmi szervezések által akadályoztatják. Szerző maga is írja : ,A' középkor leg­nagyobb zavarai között emelkedett az egyház, mellynek oltalma alatt a' veszélyeztetett emberiség' menedékét ta­lálhatá ; ... és midőn példátlan (?) zavar harapódzott be az egyházba, akkor már szilárdul állott az országos ha­talom, melly nem­ engedé vala, hogy a' korlátlan vis­gál­ó­dás min­d azon kötelék­e­ket széttépje, mik az embereket vallási társaságba fűzték.1 (4—5. 1.) Pedig a' reformatio által a' korlátlan visgálódás' elve állíttatott fel: az országos hatalom volt tehát,melly azt végső logi­kai kifejlésében idáig akadályoztatta, és akadályoztatni erőlködik ma is; mi­ly sikerrel? a' jövő fogja megoldani. Két út van előttünk : vagy békés legyőzése ezen elvnek, 's bűnbánó visszatérés a' tekintély' elvéhez, melly csak isteni, csalhatatlan lehet;*2) vagy folytatása a'fejlődés' menetének egészen azon végső pontig, hol az a' tár­sadalmat lehetetleníti , mikoron aztán az életszükség határoz fölötte.­ Hogy ezen állításunkat némileg con­cret, tapogatható evidentiában mutathassuk fel, visszaté­rünk azon, közelebb némelly hegypártiak által a' franczia törvényhozó gyűlésben tett indítványra, melly szerint minden katona vagy nemzetőr' számára biztosítandó vol­na a' jog­­ lelkismeretét kérdezni meg előbb, semmint engedelmeskedjék. Világos, hogy ezen elv' életbelépte­tése lehetetleníti a' társadalmat, 's mégis ezen elv nem egyéb, mint a' korlátlanul szabad visgálás, korlátlan lel­­kismeret-szabadság' elvének a' politikában alkalmazása. Minden mérsékelt franczia lapok kárhozatot mondottak ez indítvány fölött. „Ha minden nemzetőr, ha minden katona, ugy mond a' Journal des Débats, föl van jogosítva megkülön­böztetni az egyik esetet, mellyben engedelmeskednie kell, a' másiktól, mellyben az engedelmesség alól magát fölmentheti; ha az egyedüli szabály, mellyel követnie kell, hogy a­ két eset között különbséget tehessen, saját lélekism­erete és meggyőződése : igen természetes, hogy a­ katonai fegyelem és tekintély többé nem egyéb üres hangnál; igen természetes, hogy az alkotmánynak azon czikke is, melly a' hadseregnek lényeges erejét az enge­delmességben helyezi, semmivé van téve. Ugyan annyit tesz ez, mint az anarchiát minden hímezés nélkül kikiál­tani; ugyan annyit tesz ez, mint kimondani, hogy az egyéni szeszély a' közakarat' helyét fogja pótolni; ugyan annyit tesz ez, mint elhatározni, hogy többé nincs sem törvény, sem tekintély, sem kormány, sem társa­ság." Az A s s­e­m b­­­é e nationale is erkölcstelennek állítja ez elvet, melly az egyéni meggyőződést a' tekintély és törvé­nyek' romjain akarja fölmagasz­talni; szintigy nyilatkozik az Ordre, Constitution­nel és a' többi mérsékelt párti lapok is. A' socialista lapok ellenben megmutatják, hogy a' kik Arnaud és Flotte indítványozó urak' állítását kétségbe vonják, a' szabad visgálat és lélekismeret-szabadság' elvét támad­ják meg, így okoskodik legalább a' Republique, és a' Presse. A' ,L'Univers' pedig, a' nélkül, hogy félre­értessék,— mert az Arnaud-féle elv fölötti rosszallását határozottan kimondotta — részéről azt állítja, hogy mint a' két sajtónak, a' mérsékeltnek szintúgy mint a' forra­dalminak igaza van, csakhogy természetesen különféle szempontból és külön (az egyiknek absolut, a' másiknak pedig relatív, a' mai társadalom' elfogadott elvein nyu­govó) alapon. Valamint a' Journal des Débats, L'Ordre és a' rokon színezetű lapok, úgy a' L'Universe­ is elismeri, hogy a' hadsereg' fogalma mindig egy vezért tételez föl, kinek parancsát a' tisztek és közvité­zek minden további tétovázás és megfontolás nélkül tel­jesíteni köteleztetnek, 's hogy minden társaság kormányt *) kérünk félre nem értetni. Úgy hiszszük, vitathatjuk az elveket a­ nélkül, hogy akár türelmetlenek legyünk, akár mások­ természeti vagy szerzett jogaiknak hábo­ritását czélozzuk. *2) Ennek helyét a' pogányoknál az oraculumok, 's az is­tenektől származtatott és szentekü­l tisztelt hagyományok pótolták. Midőn ezeknek tekintélye lejárt, az általok szentesitett törvények' tisztelete is eltűnt — 's e' nem­zetek lassú, de biztos léptekkel haladtak feloszlásuk felé. Szerző munkája 462. lapján (a­ XI. fejezethez irt 13. jegyzésben) idéz két nevezetes helyet Livius­ és Ci­ceróból , melly ezen állításunkat támogatja. „Invenietis omnia prospere evenisse sequentibus deos­­és: „quae tanta te pravitas mentis tenuerit, qui tantus furor, ut auspicia, quibus haec urbs condita est, quibus omnis respublica et imperium tenetur, con­tempseris? ' — A' kereszténység jókor jött, hogy a' fi­ctus tekintély' foszlányain átható emberi észnek, a' va­lódi Isten' igaz és örökkévaló tekintélyét bemutassa. Ez igy lévén, az álladalmak' feloszlása és minden tekintély' tagadása ugyan-egyet jelent. Szerző idézi Proudhont a' 277—8 lapon. ,Ha egyszer elértétek a' valódi demokra­tiát, mi nem egyéb, mint az egyházi és világ­, a' tör­vényhozó , végrehajtó, birói, 's a' tulajdonon alapuló minden hatalmak' megszüntetése : ha annyira jutotta­tok, be van végezve nevelésiek. — Minden tekintély megszüntetése az emberek között, csak sociális forra­dalom által érhető el." — Istenen kívül, nincs senki­nek joga, embert embernek alávetni; azért vagy nincs hatalom, vagy Istentől van az. Saját istentagadó szem­pontjából Proudhonnak igaza van : ,Quiconque met la main sur moi pour me gouverner, est un usurpateur, et un tyran.­ . .

Next