Horing Károly szerk.: Religio, 1876. 1. félév

42. szám

•331 kik az Isten igazságát hamisság által tartoztatják". És va­lóban, ezen igazság a szentírás más helyei által is megerő­síttetik. Igy Jób k. (36, 25): „Minden ember látja őt, kiki messziről nézi." Üdvözítőnk maga is az egyéni észre hivat­kozik, midőn sz. Jánosnál (5, 39) mondja: „Vizsgáljátok az Írásokat ezek azok, melyek bizonyságot tesznek felő­lem". Ezekkel megegyez a keresztény hagyomány is. Sz. Athanáz pl. (contr. gent. c. 30) írja: „Mindenki a maga lel­kében, mint tükörben, Megismerheti a Logos-t s benne az Atyát ; Istent azonban a látható világból is megismerheti, mivel a teremtett világ, a benne uralkodó rend és összhang által, nyitott könyvként hirdeti Urát és Teremtőjét. Egyéb­iránt Quesnell 41, Bajus 22. és Bautain 1-ső tételeinek a pápák általi kárhoztatása ugyanezt bizonyítja. Ez is tehát benfoglaltik dogmánkban. O O 4) Az emberi ész képes ugyan Istent természetes mó­don megismerni , hanem teljes és tiszta, minden gyarlóság­tól ment istenismeretet a magára hagyatott ész nehezen sze­rezhet magának. Ehhez ugyanis a szellemi tehetségek szor­galmas és szerencsés kiművelése, továbbá, ha nem is termé­szetfölötti kinyilatkoztatás és malaszt, de mindenesetre Isten­nek, a teremtmények cselekvőségéhez szükségelt ama álta­lános hozzájárulása, melyet műkifejezéssel „concursus uni­versalis "-nak nevezünk, valamint a természetes isteni gond­viselés segélye, megkívántatik. Kezdetleges, és ha mondani szabad, elemi istenismeret azonban, a szentírás s egyházatyák tanítása szerint, könnyen szereztetik. Ily istenismeret még azért is mondható természetesnek, mivel az ész legelső feléb­redése után, az ember szellemerkölcsi természetéből, azon­nal, könnyen, mintegy magától és szükségkép fejlődik ; tehát nem kívülről ered, nem tudományos vagy bölcsészeti okta­tás által származik, hanem a legkedvezőtlenebb befolyások, személyes erkölcsi elfajultság mellett is, jelentkezik és, mintha az ember szellemerkölcsi természetéhez tapadna, soha teljesen ki nem irtható. Ez ugyan a Vaticanum által nincsen egyenesen kimondva, de mivel az általunk fent idé­zett szentírási helyekben eléggé érthetően foglaltatik s az atyák és theologusok által majdnem általánosan taníttatik, ha már nem foglaltatik benn a dogmában, legalább is fidei proximum. Ezt a szentírás az által jelzi, hogy a) ezen természetes megismerést (Róm. 1. és Bölcs. k. 13.) nem valami mestersé­ges és fáradságos kifejtésnek, hanem látás­nak — mivel t. i. a dolog mintegy előttünk áll — tünteti elő. b) a Bölcs. k. 13. hangsúlyozza, miszerint ily istenismeretet könnyen sze­rezhetjük ; a Róm. 1, 18. pedig a pogányoknak nem azt rój­­a föl vétkül, hogy az ily megismeréshez szükséges tanul­mányozást elhanyagolták, hanem azt, hogy az ember sze­mei alatt levő nyilt igazságot elnyomták. Az erkölcsi tör­vényről pedig azt mondja (Róm. 2, 14), hogy az a pogányok szivébe is (Isten által) irva van ; a Bölcs. k. (13, 1) pedig ezen ismeretre nem figyelőket hívságosaknak (azaz, igazságot tagadóknak, vagy esztelenek) mondja. Az atyák és a legré­gibb egyházi íróknál is, főkép az apologetáknál e helyek az itt jelzett értelemben magyarázva fordulnak elő és az igaz­ságot belátni nem akaró pogányok megszégyenítésére mint­egy felhasználtatnak. Szépen mondja pl. alex. Kelemen (Stromat. V. pag. 612): „Az igazság (Isten) megismeréséhez jutni nem nehéz, kezeinkben, szánkban és szivünkben hord­juk A világ Teremtőjét és mindenek Atyját, mindenki már természeténél fogva, tanitó és tudomány nélkül, ismeri." Hasonlóan irnak Origenes,Tertullián (De animae testimonio), Athanáz, Lad­anéz s mások. (Folyt. köv.) Lourdesi emlékeim. (Folytatás.) Másnap, február 23-án Bernadette utólag megjelent a barlangnál, szokott eljárása szerint térdre borult s olvasó­ját imádkozá. Aggódás s félelem volt arczán látható. Sok nép jött a barlanghoz, aggodalmas várakozásban nézte, vál­jon szerencsésebb lesz-e Bernadette ma, mint tegnap? Ber­nadette folyvást imádkozik, minden szem rá van irányozva. Egyszerre megváltozik a térdelő gyermek arcza, leirhatlan lelkesedés s öröm tükröződik onnan vissza. Bernadette látja a szép hölgyet. „Leányom", szólt hozzá a megjelenés nyájasan, „én titkot akarok veled közölni, mely egyedül téged illet, igé­red-e, hogy azt soha senkivel nem fogod közölni?" „Oh igen, én igérem", feleli a boldog Bernadette. És Bernadette figyelni látszott. A megjelenések ideje alatt három ízben közölt a szép hölgy titkot a leánykával, mely titkok egyedül Bernadet­tem vonatkoztak, s soha senki nem tudta meg azokat. A szerencsés gyermek talán sírjába viendi azokat, anélkül, hogy az emberiség azokból valamit megtudna. Miután a megjelenés közölte volna a titkot, tovább így folytatá : „És most leányom, menj el a papokhoz s mondd nekik nevem­ben, hogy kivánom, miszerint nekem itt kápolnát építse­nek s körmeneteket tartsanak!" S újra eltűnt a szép hölgy. Bernadette felemelkedik, a nép körülfogá őt. Az ég küldöttje a város felé irányozza lépteit, a nép követi. A plébániaiak elé érve Bernadette belép s a nép csendesen várakozik. Lourdes plébánosa a még most is élő Peyramale, kivel Lourdesban létünkkor sokszor találkoztunk, s ki mo­dorára s megjelenésére nézve eszünkbe juttatta hazánk kedélyes esperestjeit, most egy erőteljes aggastyán, ki kö­zel van a hetvenhez. Midőn először látom, eszembe jutott egy hajdani kedves emlékű­ tanárom, a pesti egyetem egyik disze, s midőn mosolygott, mintegy visszaképzelem magamat papnövendéknek, ki az arabs nyelvet magyarázó tanárát látja távol hazájától, a Lourdesban. Meglehet, hogy e hasonlatosság csak egyéni képzelődésemnek szüle­ménye, de annyit őszintén mondhatok, hogyha tévednék is, egyéni véleményemről a magam részéről le nem mondok. Peyramale a kis Bernadette­t csak egyszer látta az utczán, de azonnal megismerte s szigorúan tekinte a belépő leánykára. „Mit akarsz tőlem?" kérdé komolyan. „Plébános úr", szóla a gyermek tiszteletteljesen, „a szép hölgy, ki ne­kem a barlangnál megjelent, küld engem!" „Oh, oh", vi­szonzá Peyramale, „te megjelenésekről beszélsz, mit jelent­sen az?" S Bernadette elmondá egyszerűen, de értelmesen a megjelenés minden körülményeit. A tisztes plébános, kivel e dologról körülményesen társalogtunk, megvallá, hogy az ártatlan gyermek elbeszélése mélyen megindu­l, de arcza komoly, változatlan maradt. „Tudod-e, ki legyen a hölgy, kiről azt állítod, hogy 42*

Next