Breznay Béla szerk.: Religio, 1885. 1. félév

29. szám

Megjelenik e lap heten­ként kétszer : szerdán és szombaton. Előfizetési dij : félévre helyben s posta­küldéssel 5 frt. Szerkesztő lakása :­Buda­pest, VIII., József-körút 50., hova a lap szellemi részét illető minden kül­demény czimzendő. Előfizethetni minden kir. postahivatalnál .­­ Budapesten a szerkesz-­­­tőnél, és Rudnyánszky­­ A. könyvnyomdájában, : IV., Papnövelde-utcza , 8. sz. alatt, hova a ne- : taláni reclamatiók is.­­ KATH. EGYHÁZI S IRODALMI FOLYÓIRAT. NEGYVENNEGYEDIK ÉVFOLYAM. »*».*.IIM>tl>BMm>M.*f II.••.••••••III...>>...••.•.•..MIIMMIMII.il.,111...Ml...ll,..m ltllll.lll.Mt.lt Budapesten, április 11. 29. I. Félév. 1885. TARTALOM : Vezéreszmék és Tanulmányok: A kereszténység befolyása a tudományok fejlődésére. — A lelkipásztorkodás köréből. — Egyházi Tudósítások. Budapest: Weldhradi­szt. Cirill és Methód-ünnepélyek. — Bécs: Még egyszer a congrua-kérdés. — Kath. Egyleti Élet : A dunaföldvári kath. legény-egylet. — Katholikus Actio. Beszámolás. — Adakozás a kispesti róm. kath. templomra. — Irodalom : A kath. főpapok­ és főuraknak a középiskolai tvjavaslat felsőházi tárgyalása alkalmával mondott beszédei. — Vegyesek. A kereszténység befolyása a tudományok fejlő­désére.*) A tudománynak tere az igazság. Haladni a tudományban annyi, mint haladni az igaznak meg­ismerésében. Az igazság oly óriási hatalmat gyakorol az emberi szellem fölött, az annak megismerése utáni vágy oly mélyen és erősen gyökerezik benne, hogy ennek ellen nem állhat, s minden új állítást, min­den bölcsészetet, sőt még a vallási rendszereket is a kritika szigorú ítélőszéke elé vonja, é­s jaj, ha az igazság követelményeinek meg nem felel­nek , mert előbb leálcráztatva, azután a teljes fe­ledés örvényébe sülyesztetnek. Ezért látjuk, hogy a régi vallási rendszerek nem is léptek a tudománynyal összeköttetésbe, sőt esküdt ellenségei valának egymásnak, mignem a tudomány, melynek világánál azoknak dőresége vagy aljas ámítása kiderült, azokat annyira megsem­misítette, hogy a jelenkor csodálkozik, mikép volt egyáltalában lehetséges, hogy azok egykoron hatalmat voltak képesek gyakorolni a kedélyek felett. Egyedül a keresztény tan az, melynek nincs oka félni a tudománytól, mely az emberi véle­mények minden változatossága mellett, a folyto­nos felfedezések daczára megőrizte érinthetle­nül szilárdságát; mert nemcsak igaz, hanem maga az igazság; mert nem emberi találmány, hanem isteni igazság, már pedig „az Úr igaz volta mind­örökké megmarad."1) De keveset mondottunk, midőn azt állítot­tuk, hogy a kereszténységnek nincs oka félni a tudománytól: a kereszténység önmaga lépett összeköttetésbe a tudománynyal,­­ a keresztény­ség magában hordja minden igazi tudománynak fő­ elveit és törvényeit, úgy, hogy nincs az az alapkérdés, a tudomány bármely ágában, melyet a keresztény hit meg ne oldana, — úgy, hogy minden, amit a tudósok az igazság szolgálatában kutatnak, dolgoznak, a keresztény hit érdekében történik ; mert ezt világítja meg, ennek igaz voltát bizonyítja egy új szempontból.1) Mindama kísérletek, melyeket részint párat­lan tudósok eszközöltek, a tudomány legkülönbö­zőbb ágaiban, nem is álmodva arról, hogy ku­tatásaik eredményei a keresztény tanok előnyére fognak kiütni, részint oly természetbúvárok vagy régiség- és nyelv­búvárok tettek, kik egyenesen azon irányzattal kutattak, hogy a keresztény ta­noknak, például a szentírás hitelességének ártal­mára legyenek , ellenkezőleg, csakis a keresztény­ség érveinek megszilárdítására szolgáltak. És mennél tovább fejlődtek a legkülönbözőbb tudo­mányágak, annál fényesebben bizonyítanak a ke­reszténység igaz volta mellett.2) Ez a keresztény, és pedig katholikus keresz­tény religio az, melyet de Maistre gróf ért, mi­dőn mondja: „Egy religio sem képes a tudomány próbáját megállani, kivéve egyetlen egyet. A tu­domány valami sav, mely minden eretet felold, csak az aranyat nem.­"i) bérmentes nyitott levél-­­­ben, intézendők. : *) Mutatványul dr. Kereszty Géza „Haladás és ke­reszténység" cz. művéből. Zsolt, 116. 2. V. ö Hettinger, id. h. 176. 1. 2) Lehetetlen itt nem utalnunk az olvasót Wiseman bibornok jeles munkájára . A tudomány öszhangzása a kinyilatkoztatással, (magy. Pest 1868.) hol ez állitásunk ex professo gyönyörűen tárgyaltatik. ••) Vom Papst II. 165. 1. (magyarul Pest 1867.)

Next