Dudek János szerk.: Religio, 1908.

7. szám

7. szám. RELIGIO 109 fűzem. A házasság szertartása Pázmánynál és Scitov­szkynál egyaránt bizonyos kérdésekkel kezdődik, melyek azonban ebben a két Rituáléban különbözők. Mindkettő ellen alapos nehézségek emelhetők. Páz­mány szerint részben olyasmit kell kérdezni, a­mi nélkül elvégre érvényes házasság keletkezhetik, rész­ben olyat, a­miről a plébánosnak még jóval a szer­tartás előtt kell meggyőződnie. Továbbá ezen kérdé­seknek a végső pillanatban nagy nyilvánosság előtt való feltevése egészen fölöslegesen nyílt hazugságot is eredményezhet, sőt alkalmul szolgálhat a házas­ságkötésnek rosszakaratú megakadályozására. Páz­mány továbbá a házassági consensus kijelentése után kérdezősködik a házassági akadályok után s ezzel elárulja, hogy azon az alapon áll, mely szerint a be­nedictio hozza létre a házasságot, a mi a dogmatiká­ban ma elhagyott álláspont. Ezen utóbbi pont kivé­telével Scitovszky kérdései ellen is ugyanezen nehéz­ségek hozhatók föl. Az új Rituale tehát mellőzte mindezeket a kér­déseket és itt a házasság a lényeggel, a kölcsönös consensus nyilvánításával kezdődik. Utána a Scitov­szky-félénél logikusabb rendben jön a Benedictio annulorum, aztán a Benedictio nubentium (a három esetről és Secundae Nuptiae fejezetnek ide való be­illesztéséről már fönnebb szóltunk), aztán a Jungo vos..., majd az eskü, végül a beszéd. Kisebb toldások és átalakítások: aj 213.1. 3. rubr.: infra gradus altaris ad cornu Epistolae (kis toldás, mely a szokást veszi alapul); bj 213. 1. 4. rubr.: jubet sponsum et sponsam dextras jangere (ez az új Ritu­aléban is megmaradt, ámbár a szokás eltért tőle, pedig nagyon alkalmas annak a személynek köze­lebbi meghatározására, a kivel a házasság köttetik); c) 219. 14. p. : super sanctis reliquiis (ez az új Ritu­aléban is megmaradt, mert ez alatt elvégre az oltárt is lehet érteni, melyben kell lennie ereklyének és a mai gyakorlat, mely szerint a jegyesek az eskünél a Pacifikáléra teszik kezüket, azon alapul, hogy a Pacifi­káléban ereklyének kellene lennie) ; az eskümintát az új Rituale első személyben adja, mert művelteknél és műveletleneknél egyaránt a második személyben való előmondás és az első személyben való ismétlés örökösen zavarokat okoz. Ismertetésünkhöz hozzátesszük, hogy az új Ri­tuálét kezelhetőség, alak, papír, betűk, többféle nagy­ságú és többféle színű nyomás, technika és képek tekintetében a Pustet-cég a jogos várakozásoknak mindenben megfelelőleg állította ki, úgy, hogy csinos külső megjelenésével harmonikusan illeszkedik bele az egyház által oly szerető gonddal megállapított és oly szívós kitartással őrzött szertartások szép harmóniájába. Sancta sancte tractanda. Óhajtandó, hogy az új könyv a papság kezében, a szertartások épületes vég­zése által, hozzájáruljon az áhítat emeléséhez, melynek keltésére oly alkalmasak szertartásaink. Zubriczky Aladár dr. a párbér jogi természetéhez. Még kevésbbé lehet azt mondani, hogy az áldo­zati oblatiok kötelező szolgáltatásokká, egyénenként érvényesíthető tartozásokká alakultak át. Egyik-másik külföldi zsinat megkísérlette ugyan­ezeket az oblaziókat positív törvénnyel kiróni a hívekre, úgy látszik, azonban csekély eredménnyel. Az 1536-ban megtartott első kölni zsinat pl. ki­mondotta, hogy minden egyes hívő az év folyamán legkevesebb négyszer, úgy mint Karácsony, Húsvét, Pünkösd, Nagyboldogasszony napján legalább két dénárt adjon. Mert ennyit fölajánlani senkire sem járhat megerőltetéssel. Ki lenne oly alacsony lelkű, kérdi a zsinat, hogy ne tartaná méltányosnak a földi javakból valami csekélységet nyújtani annak, a­kitől a lelki jókat nyeri? Mindenki tudja, hogy a­ki az oltárnál szolgál, annak az oltárról is kell részesednie. Mert az Úr úgy intézkedik, hogy a­kik az evangé­liumot hirdetik, azok az evangéliumból éljenek is. Ha azonban valaki egy alkalommal nem akarna adni, azt megteheti. Nehogy azonban a plébános e fölött híveivel viszályba keveredjék vagy valamely irányban gyanú merüljön föl ellene, inkább a templom­atya vagy más megbízható egyén gyűjtse össze az adományokat és szolgáltassa át a plébánosnak. A zsinat azonban ezzel nem akarta megváltoz­tatni azt a dicséretes szokást, mely magában Kölnben fönnállott, mindaddig, míg az egyháziak ellátásáról itt gondoskodva lesz.­ A zsinat a városban fönálló gyakorlat alatt minden valószínűség szerint azt értette, hogy itt a hivek ele­gendőképen járulván az egyháziak fönntartásához azon oblatiok által, a­melyeket tetszésük szerinti időben és nagyságban ajánlottak föl, ezen változtatni nem látta indokoltnak. A zsinati intézkedésnek azonban nem lett meg a kívánt foganatja. Annyira nem, hogy a tizenhárom évvel később megtartott második kölni zsinat sajná­lattal kénytelen szóvátenni, hogy az oblatiok újabban úgyszólván teljesen megszűntek. Fölhívta tehát a pap­ságot, buzdítsák, oktassák a népet, ne térjenek le őseik nyomdokairól, hanem igyekezzenek bármily csekély adománnyal Isten iránt való hálájukat kife­jezésre juttatni.­ Az 1565. évi milanói zsinat pedig — mint ezt már említettük — annyira ment óvatosságában, csakhogy a híveket megőrizze minden kényszertől ezen oblatiok fölajánlása körül, hogy még a módot is meghatározta, a­mellyel ezen oblatiokat össze kellett gyűjteni.3 Hazánkban az egyházi törvényhozás nem is gon­dolt soha arra, hogy ezeket az áldozati oblatiokat kö­telező szolgáltatásokká tegye az egyes hi­vekre nézve. Hogy pedig ezen oblatiok a laudabilis consuetudo 1 Mansi XXXII. 1271. 2 Mansi XXXII. 1391. 3 U. o. i. h. (v.)

Next