Dudek János szerk.: Religio, 1908.

5. szám

74 áldozás, annál inkább nagyobbodik a képesség is a kegyelem bőségesebb elfogadására s annál inkább istenül az ember s lesz hasonlóvá az Istenemberhez, lelki boldogsága pedig a mennyei boldogsághoz. A communio egyútal bizonyos nemű transsub­stantiatio is. Az áldozáskor az emberi substantia (állag) bizonyos mértékben istenivé változik, miként szent Pál mondja: élek, de már nem én, hanem Krisztus él én bennem. Ki gondolhatta volna valaha, hogy a véges a végtelennel egyesülhet ! Hisz még a mennyországban is csak az Istenben érvényesülhet a teremtmény, itt pedig az emberben érvényesül az Isten, mintha az ember volna a lényeg, s Ő az esz­köz, pedig­­ a lényege­s az ember a járulék, s mi egyéb ez, mint az ember lényegének Krisztus lényegébe való lassú átváltozása bizonyos határig, a lélek ké­pessége szerint. A szent áldozás tehát ép oly csoda, mint az in­carnatio vagy a transsubstantiatio, így olthatja be s tényleg be is oltja magát az istenség az emberi lélekbe. Mily egyszerű és fönséges­ mint az incarnatio és transsubstantiatio. Véges emberi ész soha ki nem találhatta volna, a­mit Isten az incar­natioban, a transsubstantiatióban, a communióban bá­mulatos egyszerű actusokkal fönségessé tesz angyalok és emberek előtt. Íme a három mysterium : az incarnatio, a trans­subtantiatio s a communio találkozása a metaphysica határvonalain. Reviczky Aladár: A párbér jogi természetéhez. (m.) Régi magyar szokás volt a temetések, különféle gyászszertartások alkalmával oblaziókat fölajánlani, a­melyeket «mortuariaknak» neveztek.­ A magyar urak előszeretettel intézkedtek vég­rendeleteikben a képen, hogy valamelyik szolgájuk bocsájtassék szabadon azzal a kötelezettséggel, hogy az e célból neki átengedett föld jövedelméből el­hunyt urának, úrnőjének lelki üdvéért, haláluk év­fordulója napján, misét végeztessen a megjelölt egyházban és bizonyos, szintén meghatározott, ado­mányokat ajánljon föl, így tesz pl. 1226-ban Tékes, Dénes mester fia, midőn érezvén közeledni testének feloszlását, Ürög nevű szolgáját «dusnoknak» «torlónak» másképen lélekváltónak rendelte ivadékaival együtt, oly módon, hogy évenkint két szentmisét végeztessen érette a bessenyői egyháznál, mely alkalommal egy juhot, harminc kenyeret, egy ludat, egy tyúkot, két csöbör sört adjon.2 1235-ben a Borsa-nemzetségből való Benedikta özvegyasszony a sír szélén állván, Agna nevű szolgálóleányát az ugrai egyháznak hagyja, hogy ez minden hónapban egy rőt hosszú viaszgyer­tyát ajánljon föl a Boldogságos Szűz oltárára. Egyik fia pedig torló legyen és nevezett egyháznál minden év szent Mihály napján gyászszertartást végeztessen, a mikor egy kétéves tinót, több kenyeret és öt veder sört tartozzék adni.­ 1238-ban Farkas, Tótdörögdi Torna fia, Szereda nevű szolgáját az Üdvözítőről nevezett tótdörögdi egyháznak adja, azzal a kötelezettséggel, hogy lelki­üdvéért évenkint gyászszertartást végeztessen és adjon ezen alkalommal hatvan kenyeret, egy egyéves borjút és tíz veder sört.­ Később az ily torlók kirendelése helyett inkább földbirtokot, vagy pedig készpénzt hagyományoztak őseink az egyházakra, azzal a kikötéssel, hogy éret­tük, az év bizonyos napjain, szentmiséket végezzenek. Emellett azonban a végrendelkezőnek rendsze­rint arra is van gondja, hogy temetése alkalmából az oblatiók el ne maradjanak. 1476-ban Csáktornyai Ernust János szlavóniai bán, miután végső intézkedésében, különféle egyházi célokra juttatott vagyonából, meghagyta, hogy holttestének a templomba való átkiséréséhez hívjanak össze minél nagyobb számban egyháziakat és szerzeteseket, a­kik temetése napján minél több szentmisét mutassanak be lelkéért. Az ilyenkor szokásos oblatio meghatá­rozását a végrendeleti végrehajtókra bizta, azt köt­vén ki csupán, hogy ez méltó legyen egy főrangú úrhoz és hogy fekete selyemmel vagy posztóval le­borított lovakat is offeráljanak. Elrendelte továbbá, hogy szent Anna oltáránál a káplánok egész éven keresztül énekes misét végezzenek érette, a főoltár­nál pedig tartsanak harminc vigiliát. Fiát, a pécsi püspököt, ezenfelül megbízta, hogy a Boldogságos Szűzről címzett budai egyház plébánosának ezút­tal tíz hordó bort adjon és máskor is segítse őt borral, hogy azoknak az egyháziaknak, a­kik szünet nélkül imádkozni fognak érette, legyen mivel fölüdíteniék magukat.­ Ha pedig maga az elhunyt nem intézkedett volna a temetés alkalmával szokásos oblatiokra vonatko­zólag, hozzátartozói, hűséges emberei bizonyára nem mulasztották volna el ezeket a gyászszertartás alatt felajánlani. Sőt a találékony szeretet még arról is tudott gondoskodni, hogy a temetésen megjelenő szegényeknek is lehetővé tétessék ezeknek az obla­tioknak a felajánlása. 1530 augusztus 23-án meghalt Lőcsén Schacheni Perner Kristóf, szepesi várkapitány, a­ki 500 német zsoldos fölött parancsnokoskodott és lelkiismeretes, a hadi, valamint polgári ügyekben egyaránt járatos ember volt. Sperfogel Konrád városi biró, a ki föl­jegyezte Diariumába, hogyan ment végbe temetése, azt is megemlíti, hogy a kapitány nem gondolt beteg­ 1 Fejér VI. 2. 228. Hazai okmánytár VI. 147. VIII. 63. 2 Regestrum Varadiense. Bpest, 1903. p. 288.­­ U. ott. p. 307. s Fejér IX. 7. 654. 3 Zalavármegye oklevéltára. Bpest, 1886. II. 605. RELIGIO LXVII. évf. 1908.

Next