Dudek János szerk.: Religio, 1909.

34. szám

.538 RELIGIO LXVIII. évf. 1909. fokozatos igényei megérlelték a felekezeti tanítókép­zők állami segélyezését is, úgy hogy az eszme álta­lános érvényesítése elől sem a tanügyi kormány, sem a felekezeti intézetek föntartó hatóságai ki nem tér­hettek, a mint kitérni nem is akartak. Így történt, hogy alig néhány hét múlva az or­szágos egyesület fölterjesztése után a m. kir. vallás- és közoktatásügyi miniszter 1907. évi január 8-án 117.757. szám alatt hivatalos megkeresést intézett valamennyi egyházi főhatósághoz, a kiknek fönhatósága alatt óvónő, tanító- vagy tanítónőképző-intézet van, a­mely meg­keresésben fölajánlja a felekezeti képzőintézetek tanárainak államsegéllyel való fizetéskiegészítését és egyben közli azokat a feltételeket, a­melyekhez az államsegély igénybevétele kötve van. E miniszteri rendelet a hazai tanítóképzés történetének egyik leg­fontosabb okmánya és kiinduló pontja annak a fej­lődésnek, a­melyet a közművelődés rohamos emel­kedése a tanítóképzéstől vár. Guzsvenitz Vilmos: A szubjektivizmus. (vi.> 16. A szkepticizmus logikai s fizikai lehetetlen­ségét ezennel nem bizonyítjuk. Alig lesz ember, a­ki helyesnek vagy csak elgondolhatónak is tartaná, hogy 2x2­5, hogy a rész nagyobb mint az egész, hogy valami egyszersmind létezhetik is, meg nem is. Pedig mégis itt rejlik az egész ismeretelmélet kulcsa, akár furcsának is tűnjék fel a dolog s bevallom, hogy én tanulmányaimban nem végeztem oly hamar a szkepszissel mint a szubjektivizmussal. Mindemellett erről most szó ne essék s a feltétlen szkepticizmus ész-és természetellenességét tegyük fel mint nyilvánvaló dolgot. Tételünk másik részét, hogy a szubjektivizmus csak rejtett szkepticizmus, még nem bizonyítottuk. Azt ugyan kimutattuk, hogy az értelem aranyo­sítása a tévely s az igazság között fekvő fal ledönté­séhez, az általános kételyhez vezet­, de most azt vitat­juk, hogy a szubjektivizmus a feltétlen szkepszishez nemcsak vezet, hanem azt ismeretelméleti tételénél fogva mint anya gyermekét méhében hordja és az erkölcspszichológia elvei alapján feltétlenül követeli. A szubjektivizmus tétele, h­a itt tételről álta­lában még szó lehet, azonos a szkepticizmus téte­lével, melyet azonban az alanyi álbizonyosság arany köntösébe burkol és a látszat megismerésének kon­cessiójával takar be. Ha ugyanis azt állítom, hogy 2x2 rám nézve ±4, tárgyilag azonban vagyis a gondolat világán túl talán ez, ha mondom, ezt állítom, akkor «eo ipso» meg­engedem, hogy lehetséges a gondolat, mely szerint 2x2 nem =4. Mert bizony azt is, hogy 2x2 a tárgyi világban talán nem =4, csak gondolkodásommal foghatom fel. A­ki pedig el tudja gondolni, hogy 2x2 nem =4, arra nézve az ellenmondás törvénye nem áll fenn, az feltétlen szkeptikus. «E fogalom» — gondolatbeli kényszerűség —, semmikép sem tűri meg a szubjektivisztikus értel­mezést . Úgy vagyok alkotva, hogy gondolnom kell plg, — a reservatio mentalis'-sal, hogy magában véve talán mégis máskép áll a dolog». «Mihelyt ezen ,reservatio'-t megteszem, és az által kijelentem, hogy nem kell gondolnom p­i­ci, mert hiszen bátorkodom azt gondolni, hogy máskép is lehet. De ha komolyan gondolnom kell, hogy p,q és ha nem is bírok másképen gondolkodni mint így — akkor azt sem mondhatom, hogy p magában véve talán nem ig. Azaz mondani termé­szetesen mondhatom, de nem gondolhatom, addig legalább nem, a­míg gondolkodás alatt más dolgot értek mint puszta beszédet».­ Ugyanabban a pillanatban, melyben lehetséges ítélnem: A tárgyi világban a lét egyszersmind nem­lét is lehet — a szkepszis mérföldes csizmájával áthágtam a lét és a nem-lét közötti űrt, lehetségessé tettem a lehetetlent. — De ez képtelenség. Mi következik belőle ? Se több se kevesebb, mint hogy a szubjektivizmus ép úgy logikailag és fizikailag lehetetlen, mint az általános szkepticizmus. Mily boldogság! — fizikailag lehetetlen szubjek­tivistává lennem. De hisz ez nyilvánvalólag ellen­mond a legszembetűnőbb tényeknek, ez ökölcsapás a tapasztalat szemébe ! Már miért nem gondolhatnám el, hogy a megismerés törvényei csak alanyi érvé­nyességűek? Nem elég sok tudós tartja azt velem? Hol van a fizikai lehetetlenség? Csak lassan, barátom! Elgondolhatom mindezt, ha állításom értelmét nem tartom világosan szemem előtt, így feltétlen szkeptikus is lehetek — elgondol­hatom, ha nem vizsgálom meg eszemmel, hogy mit mondok ; de ha beszédemet nagyító alá veszem, a­mint azt a szubjektivisták sok igazsággal teszik, saját tapasz­talatomból fogom megtudni, hogy ily agyrémet elgondolni még őrült ember sem képes. 17. Menjünk még egy lépéssel tovább ! Nem csak mint téves állítás vezet a szubjektivizmus a feltétlen szkepszishez, nem zárja csak magába a tárgyi világ fölött való ismeretelméleti kételyével az emberi ész e remalakját: legbensőbb létforrásánál, életének mozdító erejénél, erkölcspszichológiai elveinél fogva oda céloz, hogy az emberi nemet az értelem nirvá­nájába taszítsa. A szubjektivizmus életforrása nem annyira a kétely, mint az önkényesség, az autono­mizmus: az egész mindenség a világot mozgató Én körül forog. Nem a kételyből érvelünk tehát most, hanem az alanyelvűség életének legbensőbb gyökeréből melynek a kétely csak természetkövetelte sarja, az autonomizmusból — hogy önmaga végleges kivég­zésére kényszerítsük a szubjektivizmust, mint ezt 1 Busse, Philosophie und Erkenntnistheorie, Leipzig 1894 33 o.

Next