Dudek János szerk.: Religio, 1909.

36. szám

2­5. szám.­ likus intézetben megtörtént az egyházi hatóság kép­viselőjének elnézése, gyengesége és gyakran járatlan­sága miatt, ott a jogok éber őrizete mellett egyszerűen ki volt zárva. Nekik tehát a tanügyi kormány ellen­őrző jogának részletes megállapítása sok tekintetben teljesen új dolog. Lehet, hogy nehezükre esik nekik a miniszteri rendelet ezen szavait hallani : «a királyi tanfelügyelő, vagy a miniszteri biztos a szóbeli vizs­gálaton a jelöltnek feleltetésében és osztályozásában részt vesz; a vizsgálóbizottság értekezletein minden irányban szabadon nyilváníthatja véleményét­, de mi az állami beavatkozás ily mértékét már régen megszoktuk. Nem ütköztünk meg rajta eddig sem, annál kevésbbé ütközünk meg rajta most, ha a tanügyi­kormány azt a jogot kívánja közege számára, hogy ellenőrizhesse, nem fordul-e elő valamely szabály­talanság akár az írásbeli vagy szóbeli vizsgálat veze­tése, akár a jelöltek osztályozása körül. A­ki igaz úton jár és igazságot akar, annak nincs oka félni a vizs­gálatok komolyságát célzó állami ellenőrzéstől. Töb­bet a tanügyi kormány nem kíván. És mi az ügy érdekében ennyi jogot szívesen megadunk neki mind­addig, a­míg működésünk szabadságát nem bántja. Hátra van még annak a kérdésnek a megoldása, minő befolyást kíván az állam a nyújtott segély fejé­ben az intézeti tanárok alkalmazásában ? Ezt a kér­dést azért kell fölvetnünk, mert úgy a Berzeviczy-féle javaslat, mint az állami hatalom terjeszkedését kívánó liberális tanférfiak súlyos követelményeket állítottak fel a tanárok alkalmazására nézve, sőt maga az állami támogatás eszméjét fölvető lutheránus Simkó Endre tanár is olyan engedményeket tett és olyan jogokat ajánlott fel, a­melyeknek révén az állam a felekezeti képzők önállóságát veszélyeztető befolyást nyert volna és az ellenőrzésből egyszerűen állami vezetés, állami rendelkezés lett volna. Az államsegély elfogadása egyszerűen erkölcsi lehetetlenség volna a katholikus képzőintézetekre nézve, ha akár a tanítóképesítésnek, akár a tanárok kinevezésének jogát kellene áldozatul hozniuk az iskolafentartó egyházi hatóságoknak. A tanítóképzés a képesítés joga nélkül annyi, mint a fa gyümölcs nélkül. A tanítás szabadságának csak a látszatra lényeg nélkül. Intézeteink hanyatlása és elnéptelenedése a képesítés jogának elvesztésével kikerülhetetlen volna. Ha pedig a tanárok kinevezési joga és állami alkalmazása még a tanári testületek szellemi és erkölcsi egységét is veszélyeztethetné, akkor az államsegély haladás, fejlődés és virágzás helyett inkább romlásunkra, erkölcsi és szellemi hanyatlásunkra volna. Ezeket bölcsen mérlegelte a tanügyi kormány, azért nem a maga hatalmi tér­foglalását, hanem a hazai tanítóképzés általános érde­két tartotta szem előtt, midőn az államsegélyes tanári állások betöltésénél sem lépte át az ügyet tekintő ellenőrzés jogos korlátait. Megállapítván tehát az államsegélyes képzőintézet tanári állásának kvalifi­kációját, teljesítésére a következő kikötést teszi: «ha valamely államsegélyben részt vett tanszéken személy­változás fordul elő, erről az egyházi hatóság késede­lem nélkül jelentést tesz és az új tanárra vonatkozó iratokat a vallás- és közoktatásügyi m. kir. miniszter­hez fölterjeszti és pedig 1. tudomásvétel végett, ha az illető tanszék államsegélye 500 (ötszáz) koronánál kevesebb ; 2. jóváhagyás végett, ha az államsegély 500—1000 (ötszáz—ezer) koronát tesz. Azonban, ha a betöltendő tanszéknél az államsegély az 1000 (egy ezer) koronát meghaladja, akkor az intézetet fentartó hatóság hármas jelölést terjeszt a vallás- és közoktatás­ügyi m. kir. miniszter elé. E jelölésnek itteni részről való jóváhagyása után az egyházi főhatóság belátása szerint szabadon eszközli a kinevezést a hármas jelöltek közül­. A tanári alkalmazhatóságnak ezen feltételei az államsegély elfogadását nem akadályoz­hatják, mert azzal, hogy az állam az alkalmazandó tanár szakképzettségét kívánja, az egyházi főhatóság kinevezési jogát nem érinti, hanem csak arra ügyel, hogy a hazai tanítóképzés kívánt és szükséges szín­vonalra emelkedését a tanári testületek szakképzett­sége hathatósan előmozdítsa. Nincs is kétség benne, hogy ilyen körülmények között a felajánlott és elfo­gadott államsegély hathatósan elő fogja mozdítani a katholikus képzőintézetek eddigi kifogástalan műkö­dését, mert az anyagi gondoktól megmentett, tisztán az ügynek élő, állandó és megelégedéssel dolgozó, lelkes és meggyőződéses katholikus tanártestületek fokozottabb mértékben fogják megvalósítani a katho­likus tanítóképzéshez fűződő nagy erkölcsi és nem­zeti érdekeket. Ebben az eredményben egyenlő elis­merés illeti meg úgy a tanügyi kormányt, mint az egyházi hatóságokat. Ezt az elismerést a figyelemre méltatott tanártestületek háláján kívül leginkább az a nagyjelentőségű munka fogja az illetékes ténye­zőknek nyújtani, a­melyet a fejlődés kivánt fokára emelt katholikus képzőintézetek a nemzeti közmű­velődés érdekében teljes erővel és igaz lelkesedéssel fognak végezni. Guzsvenitz Vilmos: Bécs. Emlékünnep Hofbauer szent Kelemen tisztele-­i egyházi tévé. Bécs és Ausztria egy kiváló védőszentet nyert fr. Hofbauer szent Kelemenben. Azt lehet mondani, hogy világi múltja, jelene és jövője a bécsi kath. hitéletnek a krónika­ szentté avatott liguoriánus vagyis redemptorista atyá­hoz van fűződve. Ő volt az az egyházi férfiú, a ki a XIX. század elején Bécs hitéletét azok alól a romok alól, melyeket az egyháznak jozefinisztikus rab­szolgasága reá fölhalmozott, megújhodásra hivta elő. Hogyan ? — azt a szenttéavató bulla tette Isten egy­házában ünnepélyesen közhitűvé. Most Bécs ünnepet rendezett a szenttéavatás emlé­kére. Ez az ünnep október 10—17-ig tartott. Szintere az ünnepnek a redemptorista atyák Maria am Gestade nevű szép gótikus temploma volt. Mindennap főpapi mise és vesperás volt és két szentbeszéd, reggel és dél­után, kiváló szónokoktól, kik szent Kelemen erényeit és érdemeit dicsőítették korszerű utalásokkal és buzdí- RELIGIO 573

Next