Dudek János szerk.: Religio, 1910.

14. szám

216 RELIGIO LXIX. évf. 1910. is, az egyetemi könyvtár egyik kéziratgyüjteményében, Kaprinay István tudós jezsuita kivonatában. Ha Bunea közlését összehasonlítjuk Kaprinay-éval, akkor ellent­mondást találunk a kettő között.­ Ugyanis Bunea közlésében az van, hogy 1380-ban, uralkodásának 4-ik évében, alapította VI. Orbán az argyasi püspök­séget. Ez azonban ellenkezik azon tudósítással,­ hogy a Szörényi püspök 1382. márciusában «Maior Vala­chia»-ban papot szentel. Ha Kaprinay közlését vizs­gáljuk, azonnal látjuk, hogy Buneá­é nem fedi a valóságot. Kaprinay ezt írja: «Urbanus VI., septimo Idus May, pontificatus sui anno 4-o erexit locum de Arges in civitatem in Valachia maiori et ad instan­tiam Ludovici regis Hungáriáe...». Mivel pedig VI. Orbánt 1378-ban választották pápává, uralkodásának negyedik éve semmiesetre sem lehetett 1380, hanem csakis 1382, így megszűnik az ellentét a szörényi püspök levele és az argyasi püspökség alapítása közt. Ugyanis a szörényi püspök levele márciusban kelt, míg az argyasi püspökséget májusban állították fel, még­pedig Nagy Lajos kérelmére. Ez fontos, mivel az 1374—86-ig terjedő időről eddig alig van valami adatunk. Az argyasi püspökség alapítása azonban fényes bizonyítéka annak, hogy Havasalföld ekkor is a magyar korona uralma alá tartozott. Végül szóljunk még az argyasi püspök «commune servitium»-airól.­ Az argyasi püspökség «commune servitium»-a valószínűleg sohasem volt pontosan megállapítva. Ugyanis Ófalvi János 1419. okt. 20-i kötelezvényében ezt mondja: «obtulit 66 d­. et duos tertios alterius similis d­orem­ et in totum illud plus, ad quod dicta ecclesia reperiretur taxata seu taxami debere».5 Ugyannyi fizetésére kötelezték magukat Váczi Pál 1482. április 11-én 6 és Hunyadi Pál 1421. június 7-én.7 Richer Jakab 1458. május 17-én­ ennek csak a felét fizeti. András püspököt 1396. október 2-án 9 és Dristich Albertet 1409. április 14-én 10 sze­génységük miatt felmentik. Végül III. András 1495. május 6-án 11 címzetes püspökségi ballistát fizet. A püspökség szegénységét mutatja az is, hogy többen közülök máshol is végeztek egyházi teendőket.12 íme az argyasi püspökség alapítása is mutatja, hogy Havas­alföld Magyarországhoz tartozott ebben a zavaros időben. T. L. Az egyéniség elve. ›n­-¡ (Princípium individuationis.) Nagyon nehéz különben megállapítani, mi a nousznak benső természete. Személyiség nem. Ön­tudata és akarata nincsen. Azt hiszem, inkább a tudattalan és mégis célszerű cselekvések természeti ereje, a­melyekből a posteriori tűnik ki ama tudás és bölcsesség, a­melyet a nousznak tulajdonítunk. Nousz nem egészen szellem, de nem is anyag. Valami a kettő között, rendkívül könnyű, mozgékony, önmagától mozgó, mint Hérakleitosz tüze. Anaxagorasz tehát még anyagtalan szellemet nem ismer. A különféle dolgokban különböző mértékben van elszóródva, mert a mint az anyag, úgy a nousz is osztható, de minőségileg változatlan. Lényegében mindenütt mint ugyanaz van jelen, csak más-más mértékben. Az egyéniség tehát az anyagvilág ősi, minőségi­leg különböző magvaiban van lefektetve,­ a­melyek a nousz indítására rendeződnek és kiképzik az élet változatos alakjait. Anaxagorasz gondolataiban a jövőre nézve igen termékeny mozzanatok lappanganak. Az anyagvilág különfélesége a rokon, ősi elemek csoportosulásából származik. Hozzájuk tapadnak azonban némi más természetű elemek. íme a különféleségek lehetősége­ De ezek az elemek nem teljesen különbözők, lénye­gileg hasonlók, mint a khémiai elemek. íme az egy­ség! S végül a nousz lesz később az alak (forma), a­melynek természete mindig egyugyanaz, noha szám­talan egyedben szóródik is szét. Íme annak a magya­rázata, mint lehet egy faj keretében számtalan egyén. Ezek a gondolatok Plátó lelkében aprózódtak fel és az anyag, alak és egyéniség új költői szemlé­letéhez vezettek. 3. Plátó költői lélek. A nagy világtani kérdése­ket mélységes és fenséges szemlélődéssel éri el és szimbolikus alakban, a nagy hézagokat átröpülő színes képzelettel érzékíti meg. Elemezni nem szabad gon­dolatait, mert minden illúziónk elvész s érezzük, hogy túlságosan festett világban járunk. Az előzőkből kivettük, hogy a bölcselet két világot különböztetett meg: az örök,el nem múló,soha nem öregedő és érzékeink alá nem eső világot s a jelenségek tünékeny képsorozatát. E két világnak megfelelőleg kétféle tudás is van : a tiszta léteinek és a jelenségeknek ismerete. Csak az előbbi lehet igazi, állandó, föltétlen tudás. Az utóbbi ingatag, csalóka, hisz a jelenségek sem állandóak, nem min­dig ugyanazok ; érzékléseink, tapasztalataink is bizony­talanok, állhatatlanok. Szokratesznek igaza volt, mikor nem az érzéki ismeretekre, az egyesre, a folytonos változóra irányította a gondolkodást, hanem arra, a mi a jelenségek dacára is állandó, a mi magukat a jelenségeket hordozza, a mi az érzéki, a röpke észre- 1 Karácsonyi i. m. 4. 1. 2 Székely oklevéltár. 1. 78. Karácsonyi i. m. 4. 1. 3 Karácsonyi i. m. 5. 1. 4 L. Lukcsics József: Középkori pápai adókönyvek. Buda­pest 1908. és röviden Kath. Szemle. 1909. 650. és köv. 5 Lukcsics i. m. 8. 1. 6 Lukcsics i. m. 8. 1. 7 Lukcsics i. m. 8. 1. 8 Lukcsics i. m. 8. 1. 0 Lukcsics i. m. 8. 1. 10 Lukcsics i. m. 8. 1. 11 Lukcsics i. m. 8. 1. 12 Karácsonyi i. m. 7. 1. 1 Aristot. Phisica. I. 4.

Next