Dudek János szerk.: Religio, 1912.

25. szám

LXXI. évfolyam, 25. szám, 1912. június 23. RE­GGIO TUDOMÁNYOS, TÁRSADALMI ÉS IRODALMI KATHOLIKUS FOLYÓIRAT Megjelenik - július és augusztus hónapot kivéve - minden vasárnapon. ELŐFIZETÉSI ÁRA Egész évre... Félévre FELELŐS SZERKESZTŐ K12- DUDEK JÁNOS dr. 6- EGYETELMI TANÁR SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL Budapest, IX. ker., Ferenc­ körút 27. Tiartmann "Ede transcendentalis realizmusa. (no Slartmann dr. realizmusa a világmindenség meg­magyarázására három szférát fogad el: 1. A szubjektív-ideális szféra az emberi öntudat­nak a világmindenségről alkotott meggyőződése. Ez kiindulási pontja a megismerésnek, a kutatásnak. Ennek az öntudati tartalomnak tökéletesítése és gaz­dagítása az egyéni cselekvés célja. De ez a felfogás nem azt jelenti, hogy esse­m percipi, mint Berkeley és minden transcendentális idealista elmélet állítja. A természet nem pusztán öntudati jelenség, képzet vagy érzet. Ez az éremnek az egyik oldala csupán. 2. Az érem második oldalát alkotja az objektív­reális szféra, vagyis a valóságosan, önállóan, az em­beri öntudattól függetlenül létező természet. Míg a naiv realizmus az öntudat tartalmát lényegileg azo­nosítja magával a természettel; míg a transcenden­tális idealizmus a természetet álomképpé sülyeszti le, addig a transcendentális realizmus valóságos létet tulajdonít ugyan neki, de nem azonosítja teljesen az öntudat felfogásával. Ez a realizmus nem lát célt a természetben, hanem eszközt a szellem kifejleszté­sére s a harmadik magasabb szféra megismerésére. 3. A transcendentális realizmus nem látja ki­merítve a természetet az anyagi világban s a mecha­nikában, ott csak azt az influxus physicus-t látja, mely az anyag jelenségeit teremti elő. Ez tehát sem nem naturalizmus, sem nem materializmus. A trans­cendentális realizmus a világfolyamatban oly össz­hangot, oly célszerű s törvényszerű működést lát, hogy az eddig említett két szférával nem tudja meg­magyarázni, és azért e törvény­­s célszerűség, vala­mint az egész világfolyamat forrásául és végokául egy harmadik, úgynevezett metafizikai szférát fogad el, mely mint egységes harmadik a subjektiv-ideális szférát az objektiv-reálissal összeköti s mely, mint egységes lény a világ szupraindividuális célszerűségét idézi elő.1 1 Die metaphysische Sphäre ist der letzte Grund der Weltgesetzlichkeit und Weltharmonie und das letzte Ziel des Weltprozesses, das identische Dritte, das die objektiv-reale und die subjektiv-ideale Sphäre miteinander verbindet, und als einheitliches Wesen dafür bürgt, dass die Kausalität und Hartmann tehát elismeri a szellem-anyag, ön­tudat-lét dualizmusát s elitéli azt a monizmust, amely az ismeretelméleti idealizmusban akarja ezen ellen­tétek egységesítését elérni. E dualizmus nélkül nincs megismerés, legfeljebb intuíció. Megismerés csak ot lehetséges, ahol a megismerő alany a tőle különbözőt s független, valóságos létet öntudata körében meg­jelenteti.­ Az öntudat még nem cselekvés, az öntudat mögött cselekvő alany rejtőzik, mely csak közvetve a megismerhető tárgyak útján lép összeköttetésbe vele. A megismerési folyamatban nem metafizikai egységet magyarázó elvekről van szó, hanem ellen­tétekről, lét s öntudat, dolog és gondolat, reális és ideális valóság, tárgy és alany, világ és én, ismeret s megismerő között.­ Az ismeretelméleti monizmus szkepsziszhez vagy pluralizmushoz vezet, mert ha következetes akar lenni, annyiféle világot (álomképes világot) kell el­fogadnia, ahány megismerő öntudat létezik.­ Eddig egészen helyes és elfogadható Hartmann felfogása. Nem követhetjük azonban a metafizikai szféra pantheizmusához. A világmindenség végoka az abszolút öntudatlan szellem. Ez az öntudatlan szellem hozta létre a vi­lágot, a természet és az öntudat eme öntudatlan szellem abszolút ideájának dinamikai megvalósulása. Finalität der Individuen nicht an einander vorbeiscliiesst, sondern sich trifft und eine Wirkung und supraindividuelle Zweckmässigkeit erzielt.» Naturphilosophie, 10. 1. 1 «Ein Erkennen ohne diesen Dualismus als Grundlage wäre kein Erkennen mehr, sondern eine absolute Intuition, in welcher die absolute Identität von ideal Geschautem und real Gesetztem bestände ... Alles bewusste Erkennen beruht darauf, dass ein vorhandenes reales Erkenntnissubjekt ein vorhandenes reales Sein sich für sich vergegenwärtigt, oder innerhalb seiner Bewusstseinssphäre abbildlich repräsentiert». Hartmann: Grundproblem der Erkenntnisstheorie, 114. 1. 2 «Im Erkenntnissprozess haben wir es eben nicht mit metaphysichen Prinzipien zu tun ... sondern mit dem Gegen­satz von Dasein und Bewusstsein, Sein und Wissen, Ding und Denken, Bealem und Idealem, Objekt und Subjekt, Welt und Ich, Erkanntem und Erkennendem.» U. o. 3 Alma von Hartmann: E. von Hartmanns Konkreter Monismus, i. m. II. 181. 1.

Next