Dudek János szerk.: Religio, 1912.

35. szám

33. szám. RELIGIO lázadozó ösztönök még ezen belátás után is örökös küzdelem harcterévé teszik lelkiismeretünket. A test rendetlen követeléseit le lehet ugyan mindenkinek győzni. De senkinek se harc nélkül. Sőt a tapasz­talat azt mutatja, hogy sokkal könnyebb lehajolni a bennünk lakó állathoz, mint felemelkedni az ideális emberhez. Az eredményre számító nevelési rend­szernek tehát azon eszközök fölött is kell rendel­keznie, amelyek az alsóbb természet vágyai fölött diadalra segítenek. 2. Miután így röviden megismerkedtünk azokkal az általános feltételekkel, amelyek hiányában minden erkölcsi rendszer halvaszületett és terméketlenségre van kárhoztatva, nézzünk végig a kath. erkölcstanon, mennyiben tud ezeknek az általános feltételeknek megfelelni. Ha erkölcstanunk e tekintetben semmi kívánni valót nem hagy hátra, ezzel már bebizonyí­tottuk annak nevelő erejét is. aj Erkölcsi rendszerünk a benne rejlő és a múltban kifejtett nagyarányú nevelő hatását épen annak köszönheti, hogy tanaiban — mert azok a legfőbb igazságon nyugszanak — a legteljesebb mér­tékben föltalálható az erkölcsi rendszerek hatékony­ságához megkívántató első követelmény : az igazság. Erkölcstanunk nevelő erejének forrása jórészt abból fakad, hogy bár jellege teljes egészében természet­fölötti, mégis észbeli alapokon nyugszik s tételei — a szükséges fokig — ésszel bebizonyíthatók, megért­hetők. Kíséreljük meg pár sorban világosságot vetni erre az állításunkra. Erkölcstanunk végső alapjaiban Istenre, az örök igazságra megy vissza, tanai tehát csak igazak le­hetnek. Említettük már, hogy az ész természetszerűleg tör minden létező dolog megismerésére, bárhol ta­lálja is azt. De ez a megismerés csak kezdetleges, spontán, amelynek igazsága még nincs bebizonyítva (sensus communis). Hogy ebből a kezdetleges meg­ismerésből tökéletes, megokolt ismeret legyen, a reflexiónak kell hozzájárulnia. Ilyen sensus commu­nis által, mintegy lappangó érzéssel mindnyájan érezzük a jó és a rossz közti különbséget. De—­mint mondottuk — inkább érezzük létezését, mint látjuk; inkább érezzük kötelező erejét, mint bizonyítani tudjuk. Az azonban tény, hogy érezzük, tudjuk, hogy az eszes embernek az ész törvényei, a jót parancsoló, a rosszat tiltó ész törvényei szerint kell cselekednie. Ez a kötelesség fogalmának észbeli eredete. Énígy vagyunk a szabad akarattal s a lélek halhatatlansá­gával. Mind a kettőt megsejti valahogy az ember, de ezt a spontán, szinte ösztönös észrevevést a maga zavaros homályából a bölcselő ész segítségével kell kifejtenünk s igazolnunk. Erkölcstanunk elvégzi ezt az okoskodó munkát s törvényeit a bölcselő ész se­gítségével meg is alapozza. Az ész a jóra tör. Azt lehetne mondani, hogy potentiája van a jóra, amelyet aktusban akar kivál­tani. Ha pedig nem követi az ember az ész által elébe szabott törvényeket, elveszti létezésének alapját, mert az embert épen esze emeli az állatiasság fölé. «La volonté de l'être raisonnable — írja Gilett — doit tendre vers le bien honnête ou rationnel, à l'égard duquel elle est en puissance, parce que toute la raison d'être de la puissance est d­ans l'acte.» Az ész által elénk tárt törvény jogosan követeli akara­tunk közreműködését az illető törvény megvalósítá­sában. Fontos kérdés azonban, hogy amit az ész meg­követel, az akarat azt meg tudja-e tenni. És a kath. erkölcstannak épen az az ereje, hogy benne az ész által megszabott kötelességek teljesítéséhez az akarat is megtalálja a szükséges segítséget. Tóth Elemér dr. Haeckel életelmélete. Bármennyire is előrehaladt az élet fiziológiájának ismerete, maga az élet még a XX. században is pro­bléma a természettudósok előtt. Honnan származik az élet, s mi az élet oka, oly két kérdés, melyet világnézeti álláspontja szerint különbözőképen óhajt megfejteni a tudós. Jelenleg két elmélet áll egymással szemben. Az egyik az életet csak anyagi valóságnak tekinti, az élet jelenségeit a fizikai s kémiai erők összműködésének tulajdonítja csupán. E felfogás szerint élet s anyag között semmi lényeges különbség nem lévén, az élet a szervetlen anyagból származott. Ez a materia­lista életelmélet. A másik az életjelenségekben az anyagi erőkön kívül anyagtalan, vezető, irányító erőt is tételez fel, mely nem az anyagból származott, hanem vagy közvetve, vagy közvetlenül természeten kívül álló aktus eredménye. Ez a neovitalizmus elmélete. Haeckel Ernő az első elmélet híve. Minthogy világnézetét kizárólag az örök anyagra helyezi, s minden szellemi lényt eleve kiküszöböl elméletéből, az életet természetszerűleg az anyagból kell származtatnia s kizárólag az anyag erőivel ma­gyaráznia. Az élő nem különbözik lényegesen az élettelen­től, mondja Haeckel. Az élet tulajdonképeni jellemző vonása a mozgás, mely az élettelen világban látszólag hiányzik s mely a plazma anyagcseréjére vezethető vissza. Mindazonáltal a «modern» természettudomány bebizonyította, hogy az élő s élettelen világ között nincsen éles ellentét, hanem mindkét világ a maga lényegében elválaszthatatlanul össze van kapcsolva.2­ 1 Gillet : i. m. 54. 1. 2 «Der auffallendste Unterschied zwischen beiden grossen Reichen besteht darin, dass die Organismen eigentümliche, periodisch sich wiederholende, scheinbar spontane Bewe­gungen zeigen, welche den Anorganen zu fehlen scheinen. Das Leben wird daher als ein eigentümlicher Bewegungs- 527

Next