Dudek János szerk.: Religio, 1912.

44. szám

37. szám. RELIGIO ból elmarad az ünnepélyes bevonulás. Politikai és egyházi okokat említenek a kolostor évkönyvei, de az igazság mást mond. Erre később még rá fogunk térni. Az a kapu, amelyen 1722-ben utoljára vonult be az újonnan megválasztott érsek, ezen idő­től kezdve be van falazva. A már említett Dschebe­liyeh és Tuurah törzseknek sejkjei ezen alkalmakkor az egész törzs férfiaival együtt, mint a nevezett ko­lostor százados született hűbéresei (Gháfir), ünnepé­lyesen kísérhették az új érseket a kolostorba. Ragasz­kodásuk és hódolatuk eme kifejezéséért jutalmul valamennyi törzs tagjai különböző ruhadarabokat kaptak. Ezen alkalmakkor a rendes kiadások 20—30.000 frankra rúgtak. Hogy ezen kiadásokat némileg redu­kálják, a későbbi új érsekek lemondtak a Sinai-hegyi ünnepélyes bevonulásról. Tartózkodási helyül pedig Kairót szemelték ki. Csak inkognitóban látogatja meg évenkint a jelenlegi érsek a Sinai-hegyi kolostort, hogy ott egy pár napot töltve, a fennálló szabályzat­nak pro forma eleget tegyen. Az összes újabbkori érsekek közül csak Kallistratus (1867—1885) tett ki­vételt, aki állandóan a Szent Katalin-kolostorban lakott.­ A «Sinai hegyen létező autokephal egyház érsek»­ének mindezek ellenére nem igen kínálkozik vajmi gazdag és kimerítő működési kör. A világ minden­napi zajától és a létért való küzdelem színpadától ugyancsak távol eső Szent Katalin-kolostor kormány­zása nem sok gondot és fáradságot okoz az érsek­nek, így tehát egész hivatali tevékenysége nagyon is kisszerű és semmitmondó tétlenségre redukálódik. Legfőbb hivatali munkája nem áll egyébből, mint ajánlólevelek és iratok kiállításából, az idegen nem­zetiségű konzulátusok ajánlólevelei alapján, amelyek leginkább a kolostor vikáriusához vannak címezve és amelyekben a kora tavaszkor és késő őszkor oda­utazó idegeneknek a kolostori könyvtár, templom és nevezetesebb helyiségek megtekintésére az engedélyt megadj­a.­ Meddig fog még ez a külön, szeparált auto­nómiával rendelkező egyház, illetve érsek-püspökség fönnmaradni ? A jeruzsálemi schizmatikus görögkeletiek elismerik ugyan az autokephaliát, de csak theoretikusan, a praktikumban azonban már jórégen az egész püs­pökséget Palestinához tartozónak tekintik. Legújab­ban azonban a mindenható szent (?) Oroszország is beleártja magát ennek függetlenségébe a moszkvai szent szinódus kontárkodásai által. Manapság nem­csak az egész Szentföldet iparkodik egyházi járma alá terelni, hanem még betetőzésül különféle képzelt politikai jogokat is kezd magának vindikálni.­ A ta­pintatos orosz egyház eleinte mindenféle drága és becses ajándékokkal halmozta el azon kolostort, amelyet lassanként hatalmába igyekszik kaparintani. Ezen szemfüles eljárása folytán manapság már rend­kívül sok ilyen orosz eredetű kegyajándék látható a Sinai-hegyi kolostor kincstárában.­ Meg kell azonban vallanunk, hogy az egész hódítási mozgalmat rend­kívül ügyesen intézi, úgyannyira, h­ogy a keleti egy­ház szokásaiban ugyancsak jártas egyénnek kell annak lennie, aki ezen roppantul szövevényes, mesz­szire kiható egyházpolitikai érdekszálakat a Szentföld görögkeleti egyházának testén fölismeri.2 Alexandriában és Antiochiában ezen orosz ere­detű egyházpolitikai mozgalom már teljesen sikerült is.3 A jelek legalább azt mutatják, hogy a mind­inkább hódító politikát folytató orosz államegyház szép lassan magába szívja a független, teljesen sza­bad autonómiával rendelkező szentföldi püspökségek legnagyobb részét. Különösen jól láthatók ezek az aspirációk a Sinai-hegyi Szent Katalin-kolostor irat­tárában levő hivatalos aktákon ; az orosz eredetűek évről-évre rohamosan szaporodnak. A jövő majd beigazolja, hogy jelenlegi állításom nem légből kapott. Stöhr Géza: A «Mint­ha» bölcselete. Ebben az előzményben kell tehát valaminek rejlenie, ami az új dolognak keletkezését bensőleg és szükségkép kikényszeríti. És ennek a benső kap­csolatnak alapján értelmünk az előzményt oknak, a következményt pedig okozatnak nevezi. Mert mibe helyezzük, ha nem az előzménybe, a változás okát ? Talán az idő viszonyába ? Az idő maga nem lehet az az ok, amiért A jelenségre­­ bekövet­kezzék. Tehát A benső mivoltában kell lennie B jelenség okának. Ha valaki ezt tagadná, akkor a véletlenhez kellene folyamodnia és azt mondania, minden egymásután a jelenségek világában a vélet­len műve. De akkor le kellene mondania a termé­szeti törvények állandóságáról, össze kellene dőlnie a mechanikának és fizikának s általában minden emberi számításnak. Az okság kategóriájának tehát van alapja a tapasztalati világban. Az nem pusztán az ész csápja vagy hálója, amellyel a szétfolyó és rendszertelen érzetfolyamatokat összegyűjti és elrendezi. Nem va-S. Jean Chrysostome. Rome, 1909. 244. old. — E. Smirnoff: A short history and present position of Russian orthodox Missions. London, 1906. Továbbá kitűnő adatok találhatók a mindinkább terjeszkedő orosz egyházra vonatkozólag az Échos d'Orient III. 1900. évf. 108., 118., 177. ; IV. köt. 1901. évf. 202., 275.; V. köt. 1902. évf. 248., 392.; VII. köt. 1904. évf. 112., 171., 231., 306.; VIII. köt. 1905. évf. 138. oldalain. 1 V. ö. Meistermann id. m. 130. old. 2 V. ö. Prinz Max Herzog zu Sachsen : Vorlesungen über die orientalische Kirchenfrage. Freiburg i. Sch. 1907. 165. old. 3 V. ö. Betha i. m. 43. old. (vm.) 1 V. ö. Meistermann id. m. 123. otd. 2 V. ö. Bädecker: Palästina und Syrien. 160. old. 3 V. ö. Lübeck id. m. 190. old. — A. Palmieri : La chiesa russa. Florenz 1908. 397—540. old. — A. Leroy-Beaulieu : L'empire des Tsars et les Russes. 3. kiad. Paris 1898. III. 642. és köv. old. — C. Charon : Le quinzième centennaire de 533

Next