Agenda Zilei, iulie 1997 (Anul 2, nr. 150-176)

1997-07-29 / nr. 174

2 9 i u l i e 1 9 9 7 C U L T U R Ă - M A S S - M E D I A a ÿ M d f n « U 9 Proiectul „Casele care mor“ va fi sprijinit de grupul „Poarta“ Acesta vizează stilurile de arhitectură populară cărășene pornind de la drama satelor bănățene, trecute prin câteva demolări și adesea părăsite, grupul „Poarta“, format din studenți ai Facultății de Construcții - Departamentul de Arhitectură și din cadrul Facultății de Arte Plastice, derulează în perioada iulie 1997 - februarie 1998, proiectul „Casele care mor“. Acest proiect are ca scop identificarea, studierea și relevarea unor stiluri de arhitectură populară din cadrul județului Caraș-Severin. Finanțat de Fundația SOROS pentru O Societate Deschisă, proiectul urmărește scoaterea în evidență a monumentelor de arhitectură populară din zona Banatului muntean prin realizarea unor studii și relevee. Rezultatele cercetării vor constitui baza realizării unor expoziții concepute ca semnale de alarmă față de degradarea gravă a stilurilor arhitectonice rurale românești. Materialele rezultate din munca de cercetare, precum și concluziile și studiile ulterioare, vor fi puse la dispoziția muzeelor din orașele Timișoara, Reșița și București, a Facultății de Construcții, Departamentului de Arhitectură, precum și a altor grupuri tentate să se ocupe de cercetarea fenomenului. Pentru ca proiectul să se deruleze în condiții optime, la realizarea obiectivelor sale contribuie Muzeul Banatului Timișoara, Muzeul Banatului Muntean Reșița, Muzeul Satului București, specialiști din cadrul acestor instituții și profesori ai Facultăților de Arte Plastice și de Construcții, secția Arhitectură, s. p. „8+2“. Stagiunea de vară a Teatrului Maghiar Actorii repetă pentru spectacolul „Ctitorul“ Pentru a scoate din amorțeală viața artistică a Cetății. Demeter András, directorul Teatrului Maghiar „Csiky Gergely“, lansează proiectul unei stagiuni teatrale de vară, sub genericul „8+2“. Intenția sa cu parfum nostalgic reia o veche tradiție teatrală, conform căreia la Florii se încheia stagiunea permanentă și începea cea de vară, a turneelor. Anul acesta, experimental, stagiunea de vară a Teatrului Maghiar a debutat cu Sărbătoarea Saltimbancilor, și continuă astăzi, la ora 20, în Piața Unirii, cu spectacolul „Jocul“ al teatrului Ptam Nesam, unde „Csiky Gergely“ asigură infrastructura și logistica; în 9 august, Teatrul Maghiar va participa la Seratele de Vară din Palid (Serbia). După o pauză de numai o săptămână, actorii maghiari au început repetițiile pentru spectacolul „Ctitorul“, adaptare scenică după romanul omonim al lui Kós Károly, în regia de scenă a regizorului Arkosi Arpád din Ungaria, vechi colaborator al teatrului timișorean. Spectacolul va avea premiera la mijlocul lunii august, la Esztergom (Ungaria) și va deschide, în toamnă, stagiunea permanentă a Teatrului Maghiar. Și cumularea de bine a artiștilor maghiari este „să-ți rupi gâtul și picioarele“, dramaticul accident al actorului István István, care și-a rupt piciorul, pare a fi, în mod cinic, de bun augur. S. POPOVICI Perspectiva sufletului Icoane, peisaje și naturi statice în fața unui public surprinzător de numeros, într-o atmosferă distinsă, animată și deosebit de caldă, și la propriu și la figurat, a avut loc ieri seara în sălile Galeriei de artă „Bastion“ din Timișoara, vernisajul dublei expoziții a artiștilor plastici neprofesioniști, Stela Radeș și Miorica Simu, membre ale Asociației Artiștilor Plastici „Romul Ladea“. Evenimentul cultural, asistența și cele două pictorițe talentate au fost salutate cu cuvinte alese de către dl Gheorghe Bogoevici, președintele Comisiei de cultură a CJT și de preotul Vasile Sechereș, consilier la Mitropolia Banatului. Despre lucrările, inserate pe simeze în spații distincte, a vorbit artistul plastic Aurel Gheorghe Ardeleanu. în maniera lor de a picta și de a reda lumea se pot desluși mai multe lucruri și tendințe comune, decât diferențe sau divergențe. Și Miorica Simu, și Stela Radeș se apleacă cu smerenie spre icoană, spre credința creștină. Peisajele, interioarele și naturile statice, ușor nostalgice, ieșite de sub penelul lui Stela Radeș și Miorica Simu iradiează dragostea lor pentru realitatea apropiată, cotidiană, respectul lor pentru tradiție și istorie. |. s. oriifus BĂLAN Un public numeros a luat parte la actul de cultură creștină Săptămânalul „Publi Tim“ va apărea sâmbăta Se pregătește o concurență pentru „Agenda“ Din această săptămână, „Publi Tim“ își va însoți cititorii în weekend, căci va apărea sâmbăta, însoțit de un supliment TV de 16 pagini. Ziua apariției a fost schimbată, după cum ne-a asigurat dl Benon Stăncioiu, secretar general de redacție, din mai multe motive: ca să nu se piardă cele două „zile pline“ de difuzare de la începutul săptămânii, ca să poată fi cuprins programul TV și ca o formă „de protecție socială a lucrătorilor de la calculatoare, nevoiți până acum să-și petreacă nopțile de sâmbătă la lucru“. Și, cum ne aflăm în plină campanie agricolă, Publitimmania se va extinde și în mediul rural, o dată cu apariția, din ediția de sâmbăta viitoare, a suplimentului „Agro Publi Tim“, cu rubrici „de specialitate“, de la „Terenuri agricole“ și „Tractoare“, la „Căruțe“ și „Cazane de țuică“. Numărul de pagini va ajunge astfel la 68, diversificându-se rubricile, prin defalcarea celor intitulate „Uz casnic“ și „Diverse“, în funcție de...solicitările de larg interes, de la „Troc“ și „Cuplări telefonice“, până la „Locuri de veci“. Cuprinzând cca 10 000 de anunțuri de mică publicitate, „Publi Tim“ își revendică, fără ezitare, peste 20 000 de cititori, din Timiș și din județele limitrofe în majoritate, existând însă solicitări de abonamente chiar din Moldova și București. Programul TV va cuprinde reperele orare ale tuturor posturilor de televiziune, fără selecțiuni, explicații și fotografii. Publicația va costa 2 000 de lei, în schimb, vă prevenim că ediția se închide miercurea, agenția de publicitate funcționând după următorul program: luni, marți, joi, orele 9-17, miercuri, orele 9 - 20, vineri, orele 12 - 17. SIMONA POPOVICI Asociația „Charente Amitié Echange Partage“ și-a început periplul în țara noastră La Bordeaux, motorul avionului francez luase foc Amicii francezi ai Casei de Cultură a Municipiului - grupul „Charente Amitié Echange Partage“ - au sosit la Timișoara în noaptea de 27 iulie, dar la un sfert de oră de la decolarea de pe aeroportul din Bordeaux, un motor al avionului a luat foc. Au aterizat și au schimbat avionul, ratând astfel vizitarea Budapestei. Ei sunt găzduiți de familii timișorene incluse în programul de parteneriat, dintre care unele au fost în Franța anul trecut, altele urmând să meargă la anul. Ieri, grupul condus de dna Faye Bernadette, președinta Asociației C.A.E.P., a vizitat Casa de Cultură, unde directorul Pavel Dehelean și referentul Doina Anghel au prezentat activitatea culturală a instituției. Au fost abordate proiectele de continuitate și posibilitățile noi de cooperare culturală. Oaspeții francezi au participat aseară la vernisajul de pictură al Asociației „Romul Ladea“ a CCM. Astăzi, ei vor face o escală la Centrul Cultural Francez, apoi la catedrală, Operă, Muzeul Banatului, în Piața Libertății și în Piața Unirii. Adevărata „aventură românească“ va începe pentru ei de mâine, când vor porni pe traseul Cluj-Dej-Bistrița-Târgu Neamț- Agapia-Văratec-Piatra Neamț-Fălticeni- Gura Humorului-Suceava-Bicaz-Lacu Roșu-Gheorgheni-Praid-Sovata-Târgu Mureș-Sighișoara-Mediaș-Alba Iulia, excursie pigmentată cu picnicuri și surprize, pe care ei o privesc cu emoție, căci, mărturisește dna care, „descoperim un alt mod de viață, dar e o descoperire foarte plăcută, căci românii sunt tare primitori și prietenoși“. S. POPOVICI Cristina Manoliu, la Festivalul din Cairo , IQ uia a Festivalului Internațional al România va fi reprezentata la ediția a I in perioada 31 iulie „ Cântecului de la Cairo (Eg P1)’ ^ ■ If I Had Wings“. Compusa de august de solista Cristina Manoliu cu piesa „ii din Australia Alpa Ghica, piesa tos. din Cairo. Elena organizat de Funda,,» cSin, Manoliu va lansa, mmm cu s. V. „Arta lui Noe" navighează la PRO TV La „Ora fantastică“ de la PRO TV, începând de astăzi, debutează un nou serial: „Arca lui Noe“. Filmul aduce pe ecran viața familiei Beckett, unde, asemenea animalelor salvate de Potop pe arca lui Noe, conviețuiesc copii de toate vârstele și din toate rasele, fiecare cu probleme personale... în rolurile principale evoluează Daniel Hugh Kelly, Deidre O’Connell, Betsy Brandtley, Jeffrey Licon, Erika Page, Jimmy Marsden și Joey Lauren Adams. Medalion Iosile Pârvan" Filiala Fabrica Bibliotecii Județene Timiș își invită cititorii astăzi, 29 iulie, ora 14, la un medalion omagial „Vasile Pârvan“. (S. P.) A „In vecii vecilor, Petöfi" Joi, 31 iulie, ora 20, în Clubul „Retro“ din Timișoara (str. Odobescu nr. 38), actorul Mâtray Laszlo de la Teatrul de Stat „Csiky Gergely“ va susține un recital liric intitulat „în vecii vecilor, Pöfi“, dedicat împlinirii a 148 de ani de la dispariția marelui clasic al poeziei maghiare și universale. Cu acest prilej doritorii vor putea achiziționa și caseta audio cu înregistrarea recitalului. (I. S.) Muzeul de Arta al României Azi, 29 iulie, la ora 17, în Sala festivă a Casei de cultură „Adam Müller Guttenbrunn“ din Timișoara, economista Alexandrina Paul susține o expunere în limba română despre colecțiile Muzeului de Artă al României. Conferința va fi însoțită și ilustrată cu peste o sută de reproduceri proiectate pe ecran prin epidiascop. (I. S.)