Agenda Zilei, ianuarie 2002 (Anul 7, nr. 1-25)

2002-01-15 / nr. 11

15 ianuarie 2002 CULTURĂ - MASS-MEDIA zilei 1 1 La Galeria Tenta-Art, 50 de artiști profesioniști Constantin Catargiu conduce unul dintre cele mai respectate spații expoziționale Datorită perseverenței și exigenței patronului, cunoscutul grafician Constantin Catargiu, profesor la Facultatea de Artă Plastică și Decorativă din cadrul Universității de Vest, Galeria Tenta-Art din Timișoara (str. Gh. Lazăr nr. 4), într-un timp relativ scurt, a reușit să se impună în viața cultural-artistică bănățeană, devenind una dintre cele mai prestigioase și respectate spații expoziționale din orașul de pe Bega, începând de sâmbătă, 12 ianuarie, Galeria Tenta- Art prezintă sub genericul „Simeză - 2002“, pentru iubitorii de artă lucrările de pictură, grafică, sculptură și artă decorativă ale 50 de artiști plastici profesioniști din Timișoara, creatori cunoscuți și apreciați din elita vieții artistice din vestul României. Pe simeze și stative sunt expuse compoziții, peisaje și portrete de pictorii Constantin Flondor, Romul Nuțiu, Ion Lulea Gorj, Ciprian Radovan, Viorel Toma, Constantin Răducan, Andrei Medinski, Ioan Mercea, Camelia Matei Crișan, Călin Bebescu, Aurel Breilean, Simona Nuțiu, Petru Galiș, Doru Tulcan etc., desene, gravuri și lucrări de tehnică mixtă de Virginia Bar Barou, Eugenia Dumitrașcu, Lidia Ciolac, Xenia Eraclide Vreme, Adriana Lucaciu, Vică Tilă Adorian, Marcel Breilean, Constantin Catargiu, Stelian Acea. Sculptura este reprezentată prin lucrările semnate de Szakáts Béla, Constantin Grangure, Eugen Barzu, Kocsis Rudolf, iar ceramica de operele lui Ion Oprescu și Vasile Libor Laza. Expoziția va rămâne deschisă până la mijlocul lunii februarie a.c. I. STANCIU Simeză 2002 - o provocare Zeul absent Marius Lazurca se întoarce către Mircea Eliade Filolog și doctorand la Sorbona, Marius Lazurca a încredințat Editurii Universității de Vest lucrarea „Zeul absent“, cea de-a treia apariție în Colecția Epistema, colecție î n care va apărea un volum semnat de Dan Ungureanu și intitulat „Originea limbajului și primul om“. Până la cuvenita lansare a cărții lui Marius Lazurca, tânărul autor își explică studiul spunându-ne că volumul „încearcă să verifice dacă se poate vorbi despre unitate în cazul operei științifice și beletristice a lui Mircea Eliade. Volumul descoperă o coerență de fond, născută din credința lui Eliade în vocația mistică a culturii. Pentru Eliade, cultura - științifică sau literară - poate oferi omului modemn ocaziile nesperate ale unei inițieri spirituale“. Altminteri. „Zeul absent“ se vădește a fi eseu cu instrumente de studiu academic interesant ca propunere. C. D. TOMOV Tânărul sorbonist și-a încredințat manuscrisul Editurii UVT N co 3</) Astăzi, in Castelul Huniade vor fi expuse manuscrise de-ale lui Caragiale Lui Nenea Iancu îi va sta alături Eminescu, deși cei doi se dușmăneau pentru favorurile unei doamne devenită și ea celebră Douăzeci de ani să ai și tot îl poți invidia pe profesorul Ion Iliescu pentru energia și entuziasmul pe care le probează. Nici nu și-a scuturat bine palmele de truda expoziției dedicate lui Heliade Rădulescu, pe care a deschis-o în holul Bibliotecii Central-Universitare, că astăzi, la ora 13, în Sala de Marmură a Castelului Huniade ilustrul bibliofil își invită publicul amator de carte rară la un alt vernisaj, al expoziției dedicate lui Eminescu, așa, ca de 15 ianuarie, și lui Caragiale de la a cărui naștere se împlinesc 150 de ani. „Demersul meu îl urmărește predominant pe Caragiale, dar îi va sta alături Eminescu, așa cum alături au stat la Timpul. Chiar dacă Eminescu a spus despre amicul Iancu un lucru îngrozitor: că-i o canalie ordinară. De ce a făcut-o? Păi, era la mijloc o femeie, nimeni alta decât coana Veronica Micle. Dar noi judecăm opera, nu metehnele oamenilor“, ne-a mărturisit autorul expoziției declarat naționale. în cele 20-30 de vitrine însoțite de tot atâtea panouri se vor afla ediții princeps, manuscrise originale de-ale lui Caragiale („corespondență, poezie, epigrame, pe care nimeni altcineva nu le mai are“), tablouri, ce mai, comori carear trebui păzite cu mitraliera. Tot astăzi, la vernisaj, autorul expoziției ar vrea să-și lanseze cea mai nouă carte, apărută la Editura Mirton și dedicată carierei jurnalistice a lui I.L. Caragiale. S. P. D. „Hora iubirilor“... la Viena Deplasare în orașul în care a creat dramaturgul Arthur Schnitzler înainte de a lua drumul Vienei, studenții Secției de actorie din cadrul Facultății de Muzică a Universității de Vest - Benone Viziteu, Angela Petran, Lucia Toma, Ionel Bubiuc, Mirela Puiu, Octavia Vlad, Eva Sabadi, Lavinia Dărău, Cătălin Mocanu, Colin Buzoianu și Ciprian Lungu - susțin azi, 15 ianuarie, de la ora 18, pe scena Teatrului German de Stat o reprezentație cu spectacolul „Hora iubirilor“ de Arthur Schnitzler, în montarea regizoarei Alexandra Gândi, directoarea TGST, într-un fel spectacolul se va constitui în „repetiție generală cu public“, fiindcă trupa, la sfârșitul săptămânii, în zilele de 18 și 19 ianuarie, va juca piesa în capitala Austriei, pe scena Teatrului „Pygmalion“, între TGST și Secția de actorie a Facultății de Muzică, pe de o parte, și Teatrul „Pygmalion“, care dispune și de o școală de actorie, s-au stabilit relații de colaborare, care se vor concretiza și consolida și prin schimburi periodice de spectacole. Tinerii studenți la actorie vor juca în limba română în metropola în care a trăit și a creat dramaturgul austriac. La reprezentații sunt așteptați mai ales români din diaspora, precum și oameni de teatru din capitala Austriei. I. STANCIU ■ Seminar jurnalistic în 1 și 2 februarie va avea loc etapa a doua a seminarului „Jurnaliști și purtători de cuvânt. Dialog deschis“ organizat de TVR Timișoara și Asociația olandeză TransFORMA. Temele ce vor fi abordate sunt: Coduri pentru jurnaliști și purtători de cuvânt; Justiția și presa, etici/coduri. Studii de caz; Training for Treiners. Lucrările seminarului se vor desfășura la studioul de pe str. Pestalozzi nr. 14A al TVR Timișoara. (S. P. D.)  „Dor de Eminescu" întreaga zi de astăzi, 15 ianuarie, în Piața Victoriei vor fi arborate bannerele cu chipul poetului Mihai Eminescu. De la ora 18, la Teatrul Național va avea loc spectacolul „Dor de Eminescu“, avându-l ca invitat excepțional pe Adrian Păunescu. (S. P. D.) ■ La Lâptarie Trioul timișorean Bega Blues Band a concertat aseară la Lăptăria lui Enache, unul dintre cele mai frecventate cluburi bucureștene. Martori... competenți ne-au confirmat că veteranii bluesului timișorean, Kamocsa Bela, Lică Dolga și Johnny Bota au fost tare pe placul bucureștenilor. (S. P. D.) Trei cărți și un fir roșu: Banatul Niște gugulani de samă vor „sta“ între aceleași coperți ale noului volum Publicistul Nicolae Pârvu este, pe bună dreptate, considerat drept unul dintre cei mai prolifici autori bănățeni de carte. Celor publicate deja într-un număr sensibil egal cu 18, li se vor adăuga în acest an alte trei însemnate proiecte editoriale unite de un fir (neapărat) roșu: iubirea de Banat. Toate trei, la generoasa și prolifica editură Mirton. Cea dintâi carte care îi va apărea veteranului de la Radio Timișoara în 2002 se intitulează simpatic „Niște gugulani“ și cuprinde zece convorbiri cu... niște gugulani de mare preț: Î.P.S. mitropolitul Nicolae, ministrul Ilie Sârbu, maestrul coregraf Petru Pilu Gugulanu, a cărui pitorească istorie personală începe de la... daci, scriitorul Florin Bănescu (autorul „Străzii gugulanilor“), profesorul Constantin Nica, directorul Spitalului Județean, istoricul militar Liviu Groza, muzicologul Dumitru Jompan, profesorul Cornel Hamat, inginerul Constantin Liuba, Dorina Sovre, directorul Studioului Radio 11 plus. Cartea va fi lansată în Caransebeș în 23 aprilie, de ziua orașului (SF. Gheorghe) și în Timișoara în 5 mai. Cel de-al doilea volum plănuit este dedicat Marianei Drăghicescu de la nașterea căreia se împlinesc 50 de ani. în fine, în septembrie va fi lansat volumul „Ucenicul lui Dumnezeu“, consacrat vieții și carierei de excepție a dirijorului Diodor Nicoară. SIMONA POPOVICI DONICI ARDĂF ! Nu te lasă baltă! DTA 2002 91 m. U tsiGumt diugmom ■ ^ %KTI Of ttSMW OfCWUMTD încheie la sediile ARDAF asigurarea obligatorie de răspundere civila auto pentru tot anul 2002 și ...sigur prinzi ceva ! - bonusul de 15% oferit de ARDAF prin care realizezi o economie de 15% la plato primei de asigurare până la 31 ianuarie 2002. - produsul anului 2001 polița de asigurare CĂMINUL cu o reducere de 5%-15%. - participi la 4 tombole trimestriale ARDAF dacă închei asigurarea RCA până la 31 ianuarie 2002, unde poți câștiga unul din cele 328 de premii constând în televizoare color și telefoane mobile Sucursala Timișoara Str. Dt Iosif Nemoianu nr. 17; Tel. 056/192808; 192809; Fax. 056/192807 RCAl? Agenția Stanicolau Mare Calea lui Traian nr. 16 Tel. /Fax 056/3722*8 Agenția Lugoj Str. 20 Decembrie 1989 nr. 15 TeL/Fax 056/351138 Agenția Făget Calea Lugojului nr. 16/A Tel./Fax 056/320898 Agenția Jimbono Str.Republicii nr. 48 TeL/Fax 056/360125 tragerile la sorți vor avea loc în 28.02.2002; 30.05.2002; 29.08.2002; 28.11.2002, iar listele cu câștigătorii vor fi publicate in presa centrală