Cuvântul Liber, noiembrie 2002 (Anul 14, nr. 215-236)

2002-11-08 / nr. 220

ez: „Scriitorul basarabean este, şi un luptător, şi un militant pentru cauza românismului!” - Interviu cu academicianul MIHAI CIMPOI, preşedintele Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova - Ce face in aceste zile - le-aş numi de sărbătoare - academicianul Mihai Cimpoi? - Ce să facă? Iacă, sărbătoreşte, împreună cu dumneavoastră, cei veniţi din Ţară, cea de a 125-a aniversare a primei biblioteci publice din Chişinău, care poartă acum numele ilustrului cărturar român Bogdan Petriceicu Hasdeu, cel ce şi-a făcut studiile liceale chiar în această clădire,în care azi funcţionează Biblioteca Municipală „B.P. Hasdeu". De fapt, această bibliotecă înseamnă un lanţ întreg de biblioteci publice, care funcţionează în diferite sectoare ale Chişinăului. Ele se numesc: „Transilvania", „Alba lulia", „Târgu-Mureş", „Târgovişte", „Ovidius", „Maramureş", „Onisifor Ghibu" şi îşi datorează existenţa ajutorului frăţesc extraordinar acordat de câteva biblioteci din România care au adus aici sute de mii de volume de carte românească! Lăsând la o parte această aniversare, am înţeles că sunteţi totuşi „prins" cu alte importante obligaţii ce ţin de calitatea de profesor universitar şi conducător de doctorate. Aşa este. Chiar acum pregătim susţinerea unei teze de doctorat la Universitatea de Stat din Chişinău de către o bucureşteancă, dna Anişoara Muja, care va susţine o teză despre etapele eminescologiei, în calitate de cadru didactic universitar, de câţiva ani predau un curs special Mihai Eminescu, la Universitatea de Stat, iar acum şi la Universitatea Pedagogică „Ion Creangă". La acest curs pun accent deosebit pe receptarea operei eminesciene în lume şi, desigur, în spaţiul românesc, în zilele noastre, fiindcă Eminescu rămâne pentru noi „o Biblie lucrătoare". • Stimate domnule Cimpoi, anii au nins şi peste dumneavoastră şi continuă să ningă. Câte cărţi v-au albit până în prezent? Am înţeles că vă referiţi la recenta mea aniversare, sărbătorită cu fast şi aici, şi la Bucureşti. Ce să facem, anii trec peste noi. Poate ar fi mai bine invers, să trecem noi peste ani! Revenind la întrebare, cred că sunt până acum peste 30 de volume, la care se adaugă peste 2.000 de articole şi studii, toate consemnate cu grijă într-o recentă bio-bibliografie întocmită de biblioteca pe care noi o aniversăm. - Următorul volum care va fi? - Tot o carte despre Mihai Eminescu, care va fi intitulată „Esenţa fiinţei", având şi un subtitlu „Marile teme şi simboluri eminesciene". - Spuneţi-mi ceva despre viaţa scriitorilor din Republica Moldova, care mi se pare a fi una foarte dinamică, în ciuda multor greutăţi prin care trece ţara. Viaţa scriitorilor de aici, respectiv viaţa literară, este într-adevăr una dinamică, fiindcă ne confruntăm cu o serie întreagă de probleme economice, cărora trebuie să le facem faţă. Eu le-am numit „cenzura economică", cu nimic mai periculoasă decât cea politică. Apoi noi avem aici şi o obligaţie morală şi civică, de a fi şi oameni ai cetăţii, aşa că scriitorul basarabean este şi un luptător şi un militant pentru cauza românismului! în ultimul timp, după cum cred că aţi putut constata şi dumneavoastră, ca scriitor şi publicist, noi am reluat lupta pentru limba română, pentru fiinţa naţională, pentru valorile democraţiei. Ea se bazează atât pe acţiunile organizate şi conduse de către Uniunea Scriitorilor, dar şi de celelalte forţe patriotice şi democratice, fiindcă numai aşa vom putea să ne vedem îndeplinit idealul naţional: acela de a ne folosi, fără nici o îngrădire, limba noastră românească, datinile străbune şi tot ceea ce am moştenit de la părinţi şi strămoşi. ILIE ŞANDRU CUVÂN, VINERI, 8 NOIEMBRIE 2002 Şcoala postliceală „Dimitrie Cantemir” - o alegere viabilă pentru tot mai mulţi tineri Şcoala postliceală „Dimitrie Cantemir" din Târgu-Mureş este o instituţie de învăţământ care, deşi tânără, ea funcţionând doar din 1992, s-a făcut remarcată, ceea ce a avut ca rezultat un interes deosebit al celor care doreau să-i urmeze specializările. Punctele sale forte s-au dovedit a fi condiţiile de pregătire, dar şi valoarea cadrelor didactice. m Premiile la simpozionul „Probleme ale limbii şi comunicării în mileniul al lll-lea”, Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian” Târgu-Mureş, 2002 Premiul Direcţiei Judeţene pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Naţional: Larisa Leorint - clasa a XI-a I, Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian", Târgu-Mureş; Premiul acordat de cotidianul „Cuvântul liber": Silvia Boncuţiu - clasa a XI-a, Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian" Târgu- Mureş; Premiul acordat de cotidianul „24 de ore mureşene": Romelia Suciu - clasa a IX-a, Colegiul Naţional „Unirea" Târgu- Mureş; Premiile Fundaţiei „Cezara Codruţa Marica", Teodora Dobozi-clasa a XII-a, Liceul „Bolyai Farkas", Târgu-Mureş, Dana Goran, Andreea Luduşan, Doina Moldovan, Diana Todoran - clasa a XI-a C, Şcoala Normală „Mihai Eminescu" Târgu- Mureş Premiile Fundaţiei „Euro- Vlamaris" Târgu-Mureş Angela Şuteu - clasa a XI-a, Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian" Târgu-Mureş, (premiul I); Lavinia Curticăpean - clasa a Xll-a, Grupul Şcolar Economic, Administrativ şi de Servicii, Târgu-Mureş (premiul II); Sabina Huţanu - clasa a IX-a, Liceul Teoretic „Mircea Eliade" Sighişoara (premiul II); Casandra Dan - clasa a XI-a E, Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian", Târgu- Mureş (premiul III); Doriana Tăut, Raluca Sigmirean - clasa a X-a E, Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian" Târgu-Mureş, (premiul III). Diplome de excelenţă acordate de Catedra de limba şi literatura română a Colegiului Naţional „Alexandru Papiu Marian" Târgu- Mureş: Alexandru Şuteu - clasa a IX-a F, Colegiul Naţional „Unirea" Târgu-Mureş; Laura Paşcan - clasa a XI-a A, Grupul Şcolar de Chimie Industrială, Târgu-Mureş; Adina Rus - clasa a XI-a E, Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian" Târgu-Mureş; Ramona Anca Pasca - clasa a XI- a H, Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian" Târgu-Mureş; Mihaela Saimac - clasa a XI-a H, Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian" Târgu-Mureş; Anca Teodora Dan - clasa a Xll-a H, Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Marian" Târgu-Mureş. Pe această cale aducem calde mulţumiri tuturor elevilor participanţi pentru interesul manifestat faţă de problemele actuale ale limbii române. Felicitări colegilor profesori care i-au pregătit, favorizând nivelul ridicat al sesiunii ştiinţifice şi competiţia în domeniu. Calde mulţumiri instituţiilor de cultură, mass-media, fundaţiilor implicate şi sponsorilor pentru sprijinul moral şi material acordat în deplina reuşită a activităţilor consacrate limbii române Şeful catedrei de limba şi literatura română de la Colegiul Naţional „Alexandru Papiu Ilarian” Târgu-Mureş, Prof. IOAN MATEPIUC Salariaţi de la Aquaserv la repararea conductelor sparte. De astăzi, pe marele ecran „Harry Potter şi piatra filozofală" Harry Potter este un orfan a cărui viaţă se schimbă fundamental după ce află că a moştenit o putere magică deosebită. El este invitat să urmeze cursurile unei şcoli de vrăjitorie. Micuţul va găsi aici nu numai o şcoală, ci şi familia pe care nu a avut-o şi pe care a visat-o. Cinema „Tineretului" - între 8 şi 14 noiembrie, de la orele 17, 19.30. De la ora 22 şi la spectacolele de marţi - tarif redus. Tarif întreg 30.000 lei (redus 20.000 lei). Tot la „Tineretului", în perioada 8-14 noiembrie, de la orele 11,13 şi 15, „Epoca de gheaţă" (tarif unic 20.000 lei). Film de animaţie, recomandat întregii familii, care surprinde începutul Erei glaciare. Pentru a se opune la adăpost, animalele migrează spre sud, excepţie făcând mamutul Manfred şi leneşul Sid. Cei doi vor fi nevoiţi să găsească familia unui bebeluş rătăcit, înfruntând astfel o mulţime de pericole, dar şi pe pofticiosul tigru Diego, care vede în micuţ o masă copioasă. • • • „Triplu X" Agentul XXX (Vin Diesel) îşi câştigă existenţa vânzând clipuri pe internet în care îşi prezintă aventurile ieşite din comun şi pline de risc. Tumultoasa sa viaţă este întreruptă de agentul Gibbons (Samuel L. Jackson), care are nevoie de un agent secret pentru a-l trimite la Praga, sub acoperire, pentru a împiedica banda „Anarchy 99" să distrugă lumea. Cinema „Arta" - între 8 şi 14 noiembrie, de la orele 13, 15.30, 18, 20.30 (vineri, sâmbătă și duminică tarif redus de la ora 23, luni tarif redus la toate spectacolele). Tarif întreg 35.000 lei (redus 25.000 lei). • • • „Stuart Little 2" Micuţul Stuart duce dorul unui prieten. El îl va găsi în persoana unei păsări rănite care este şantajată de şoim. Ajutat de motanul Snowbell, Stuart Little luptă cu succes împotriva şantajistului. Cinema „Flacăra" Luduș - între 8 şi 14 noiembrie, de la orele 15, 17, 19. Tarif unic 25.000 lei • • • „Dublura" {„Bad Company") Un agent CIA (Anthony Hopkins) primeşte misiunea să transforme un derbedeu (Chris Rock) într-un agent capabil să negocieze o tranzacţie cu arme nucleare. Chris, care îl va înlocui pe fratele său geamăn, are la dispoziţie doar 9 zile pentru a se pune la punct cu detaliile afacerii. Cinema „Patria" Reghin - între 8 şi 14 noiembrie, de la orele 13, 16, 19 (vineri, sâmbătă, duminică tarif redus de la ora 22, luni tarif redus la toate spectacolele). Tarif întreg 30.000 lei, tarif redus 20.000 lei. (F.D.) 9 promoţii până in prezent Până în prezent, la Şcoala postliceală „Dimitrie Cantemir" au absolvit peste 1.500 de elevi, în 9 promoţii. Majoritatea acestora, dar mai ales cei de la profilul medical şi de la profilul turism, au reuşit într-un timp scurt să-şi găsească un loc de muncă conform pregătirii dobândite în cei 2 sau 3 ani de studiu, meseriile de asistent de medicină generală (cu şcolarizare de 3 ani) şi asistent de farmacie (cu şcolarizare de 2 ani) dovedindu-se cele mai căutate. Ca şi la Universitatea cu acelaşi nume, la Şcoala postliceală „Dimitrie Cantemir" elevii au avut de achitat în fiecare an taxe de şcolarizare aproape constante, aflate aproximativ la acelaşi nivel. Şi pe viitor se doreşte ca aceste taxe să nu crească, decât în cazurile în care Guvernul României va mări, în valoare absolută, impozitele. O altă caracteristică a Şcolii postliceale, relevată de directorul Şcolii, dr. Lucian Cepoiu, este preocuparea conducerii instituţiei de învăţământ în instruirea cursanţilor privind terminologia de specialitate, în limbile de circulaţie mondială, justificându-se astfel acordarea de diplome care sunt recunoscute nu doar în țară. FLORENTIN DEAC