Cuvântul Liber, ianuarie 2008 (Anul 20, nr. 1-21)

2008-01-17 / nr. 11

CUVÂNTUL JOI, 17 IANUARIE 2008 MANIFESTĂRI DEDICATE ANIVERSĂRII POETULUI NAȚIONAL ................11 ' - 1 ---------------------------------------- 11 " ' • ■—.......■■■ »--------------------------„PORISI LUCEAFĂRUL.” Zilele Liceului Pedagogic „Mihai Eminescu" (Urmare din pag. 1) te afli în fața omului deplin al culturii româneşti". Bine documentată, prezentarea făcută a fost urmărită cu interes şi a trezit curiozitatea cititorilor de a se apleca asupra acestei lucrări a lui Constantin Noica. Eminescu, un poet despre care este foarte greu să vorbeşti, fapt pentru care de el s-au apropiat atât Constantin Noica, cât şi Tudor Vianu, care au reuşit să se pronunţe critic despre opera sa. Se poate spune că activitatea lui Constantin Noica este remarcabilă, în final, spunea vorbitorul, cele 44 de caiete vor fi faximilate în aproximativ doi ani. După interesanta expunere, a urmat istoricul de artă Viorica Herdean, care a prezentat documentarul „Mihai Eminescu întruchipat în memoria pietrei şi a bronzului". Au fost proiectate pe ecran statuile şi busturile lui Mihai Eminescu din ţară, dar au fost nominalizate şi localităţile din străinătate unde poetul are câte un bust sau o statuie. A urmat partea muzicală a medalionului literar-artistic cu micuţa Daria Macarie, care a recitat câteva versuri din poezia „Luceafărul", impresionând publicul. Pagina muzicală, cu piese pe versurile poetului aniversat, a fost deschisă de Alia Curca şi Adrian Decean, prezentând bijuterii muzicale, într-o interpretare de excepţie, în acompaniamentul pianistei Mariczi Mihaela şi a prof. Carmen Mihăescu, fiind răsplătită prestaţia lor cu îndelungi aplauze. Apoi, au urmat frumoase recitări din poezia eminesciană, în rostirea actorilor Ionela Nedelea şi Alexandru Pavel de la Teatrul Naţional, care au încheiat recitalul cu poezia lui Adrian Păunescu „Pentru numele lui Eminescu", prestaţie primită cu o explozie de aplauze. • Seara literar-artistică a fost încheiată cu un extraordinar moment coral pe versurile lui Mihai Eminescu, în interpretarea Corului Mixt al Filarmonicii de Stat, dirijat de maestrul Vasile Cazan, directorul instituţiei. în final, organizatorul şi moderatorul manifestării, domnul Mircea Art. Mihail, a acordat corului, în semn de preţuire, dar şi dirijorului, „Diploma de onoare", moment primit cu multă bucurie de către artiştii mureşeni. Moment de emoţie şi pentru Vasile Cazan care făcea precizarea: „Vă mulţumesc pentru aprecieri la adresa noastră. Felicit organizatorii şi vă promitem că vom reveni cu bucurie ori de câte ori va fi nevoie". , A fost o seară minunată, când Sala Mică a vibrat încă o dată la rostirea versurilor eminesciene. Felicitări celor care au trudit pentru a organiza o asemenea manifestare de suflet românesc. La momentul aniversar au participat Emil Groza, vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Mureş, şi Lazăr Lădariu, consilier judeţean, membru al Comisiei de cultură. între 11 şi 16 ianuarie, la Liceul Pedagogic „Mihai Eminescu" din Târgu-Mureş se aniversează 105 ani de învăţământ pedagogic în judeţul Mureş, 85 ani - Şcoala Normală în Târgu-Mureş şi 15 ani de când liceul poartă numele poetului nepereche „Mihai Eminescu". Ieri, 16 ianuarie, la Sala Mică a Palatului Culturii din Târgu-Mureş, a avut loc festivitatea dedicată Zilelor Liceului, coordonată de prof. Cristina Sărăcuţ, prof. Daniela Matache şi prof. Pantelimon Cioată. Programul manifestării a inclus cuvântul personalităţilor invitate, lansarea anuarului 2006- 2007 şi a revistei şcolii, „Clipa cea repede", acordarea diplomelor de excelenţă elevilor şi profesorilor. Au urmat, apoi, momente artistice, Movilă, prof. Beatrice Standavid, prof. Emilia ale căror îndrumători au fost: prof. Trozner Săsărean şi prof. Kemendi Karol. Erzsébet, prof. Sobieschi Emilia, prof. Maria LETIŢIABOTA „Omagiu lui Eminescu" Secţia de copii a Bibliotecii Judeţene, bibliotecară Anica Masca, a găzduit marţi, 15 ianuarie a.c., montajul „Omagiu lui Eminescu", pregătit de elevii Şcolii Generale „Ion Chinezu", din Sântana de Mureş (clasele ll-VII), sub îndrumarea înv. Natalia Stoica şi a prof. Simona Oltean. Programul a cuprins recitări din creaţia lui Eminescu: „Şi dacă...", „Singurătate", „Rugăciune", „Copii eram amândoi...", „Freamăt de codru", dar şi cântecele „Sara pe deal", „Pe lângă plopii fără soţ...", „Mai am un singur dor", toate pe versurile poetului nostru naţional. Cu acest prilej, a fost organizată şi o expoziţie de carte despre Mihai Eminescu şi o expoziţie de desene, realizate de elevii sântăneni, sub coordonarea profesoarei Ana Maria Crişan. De menţionat că, în ziua precedentă (14 ianuarie - n.n.), elevii de la această şcoală, clasele I-VIII, secţia română şi maghiară, au participat la concursul „Eminesciana", obţinând trei premii şi tot atâtea menţiuni. Pentru frumosul program pregătit şi prezentat în această zi importantă, elevii, dar şi cele trei cadre didactice, au primit felicitări din partea gazdei. MARIN CĂLDĂRARIU POETUL NEPERECHE, SĂRBĂTORIT LA GIMNAZIUL „EUROPA” în glasuri tinere de copii regăsim desăvârşirea clipei. Am simţit-o astăzi, în 15 ianuarie 2008, la sărbătorirea poetului naţional, când elevi ai claselor V-VIII de la Gimnaziul „Europa" au dat o mostră din sensibilitatea lor. Coordonaţi de colectivul de profesori de română, muzică, engleză, franceză, maghiară, germană, elevii au demonstrat virtuţi artistice, au recitat, au cântat, au interpretat şi au arătat că numele lui Eminescu este înscris cu litere de foc în memoria lor şi a tuturor românilor. Debutând sub auspiciile geniului eminescian, manifestarea a început cu un montaj de imagini şi muzică. Poeziile şi imaginile facsimilelor, locurile pe unde a trecut poetul, etapele principale din viaţa sa au fost conturate pe fondul muzical al celor mai cunoscute romanţe pe versuri de Eminescu, imagini care s-au derulat pe întreg parcursul sărbătorii. Recitarea de versuri din poezia eminesciană în limbile română, engleză, maghiară, germană, ca şi lectura unor scrisori adresate de Eminescu lui Ion Creangă şi Veronicăi Micle n-au făcut decât să închege atmosfera sărbătorească şi să contureze profilul spiritual al poetului, iar prezentarea unor eseuri (dintre cele mai valoroase ale elevilor din clasa a Vlll-a), precum şi interpretarea unei scenete, „Răsăritul unei mari iubiri", avându-i ca protagonişti pe Mihai Eminescu şi Veronica Micle, alias doi elevi ai clasei a VI-a A, au făcut ca atmosfera să fie însufleţită şi elevii şi cadrele didactice să simtă măreţia clipei. Ne-am simţit înălţaţi sufleteşte şi am resimţit bucuria unei comuniuni spirituale cu poetul care parcă ne spunea de dincolo de timp că versurile sale vor rămâne actuale şi că, noi, multe generaţii de „epigoni", nu vom ajunge niciodată la perfecţiunea artistică la care a ajuns el. Au ştiut acest lucru generaţii de poeţi, o ştim şi noi şi o vor şti generaţiile tinere care s-au născut şi se vor mai naşte. Geniul eminescian egreu de egalat. Sărbătoarea a fost un omagiu adus Poetului. Prof. CARMEN MOLDOVAN Celebrarea lui Mihai Eminescu Marţi, 15 ianuarie, la Grădiniţa cu Program Prelungit nr. 2 din Târgu-Mureş, a avut loc omagierea marelui poet naţional MIHAI EMINESCU, în cadrul Proiectului educaţional „Cartea - izvor de înţelepciune", dezvoltat în cadrul parteneriatului încheiat între Grădiniţa cu Program Prelungit nr. 2, grupa pregătitoare condusă de ed. Găinar Irina, Nistor Marta, Simon Letiţia, şi Gimnaziul „Alexandru Ioan Cuza"- clasa a ll-a, înv. Covrig Maria, copiii din cele două instituţii s-au întâlnit şi au prezentat un scurt moment artistic. Au recitat poeziile „Revedere", „Ce te legeni...", au cântat „Somnoroase păsărele", elevii au citit preşcolarilor povestirea „O mare şi frumoasă prietenie", din care au aflat despre prietenia dintre Mihai Eminescu şi Ion Creangă. în partea a doua a întâlnirii, copiii au realizat, cu multă ingeniozitate, postere cu imagini sugestive din cele patru strofe ale poeziei „Somnoroase păsărele" şi au confecţionat ecusoane reprezentându-l pe marele poet. LETIŢIA BOTA , , ----------&