Cuvântul Liber, ianuarie 2009 (Anul 21, nr. 1-21)

2009-01-20 / nr. 12

fI CUVÂNTUL MARȚI, 20 IANUARIE 2009 Să-l iubim pe Eminescu! La 15 ianuarie 2009 a avut loc o mare sărbătoare a literaturii române, aniversarea a 159 ani de la naşterea Luceafărului poeziei româneşti, poetul nepereche, Mihai Eminescu. El a fost şi rămâne în plan literar, cel mai de seamă purtător de cuvânt al neamului românesc. îi datorăm reîntoarcerea la fiinţa noastră naţională, la chipul nostru în faţa lui Dumnezeu. Legătura poetului cu fiinţa poporului e exprimată de însăşi cuvintele sale scrise într-o clipă din acelea rare .Dumnezeul geniului m-a sorbit din popor cum soarbe Soarele un nor din marea de amar". Neamul românesc îi datorează cel mai frumos monument în panteonul fiilor săi intelectuali: îl iubim pe Eminescu, ne iubim patria, istoria zbuciumată, poporul minunat din care facem şi noi parte. Elevii clasei a 11I-a B şi a IV-a B, de la Şcoala Generală „Ioan Vlăduţiu", Luduş, îndrumaţi de inst Paraschiva Alina şi înv. Paraschiva Ana, au trăit cu bucurie şi bună credinţă acest eveniment literar, s-au întâlnit cu marele poet prin versurile sale. Cu gândul şi simţirea sufletului au pornit în cântarea poetului, prilej de evocare a creaţiei sale, în cadrul proiectului „Să-l iubim pe Eminescu!". Proiectul s-a desfăşurat pe perioada 06.01. - 15.01. 2009.Obiectivele proiectului: să cunoască semnificaţia zilei de 15 ianuarie, îmbogăţirea cunoştinţelor despre activitatea şi opera poetului, memorarea versurilor eminesciene, formarea şi dezvoltarea gustului pentru lectură, participarea efectivă la activităţi în echipă, înţelegerea importanţei lui Mihai Eminescu în literatura română, şi universală, în cadrul proiectului au fost cuprinse mai multe activităţi: Lansarea proiectului; Dezbateri despre articolele ce vor fi anexate în portofoliu; Vizitarea bibliotecii şcolare pentru a împrumuta volume cu poezii ale poetului; Expoziţie de carte cu principalele opere eminesciene (Gânduri la aniversare, Medalion, Ce spun alţii despre Mihai Eminescu); întocmirea unor fişe biografice; învăţarea unor cântece pe versuri eminesciene; Vizionarea în power point „Mihai Eminescu - poetul neamului românesc"; Concurs tematic finalizat prin premiere; Depunere de flori şi „Odă jerbe la bustul poetului din oraş, moment artistic Luceafărului". Prin aceste activităţi am urmărit ca elevii să înţeleagă că poetul e un om al tuturor timpurilor, că e pentru totdeauna al nostru, că a fost şi va rămâne cel mai mare poet al românilor, că între romanticii europeni Mihail Eminescu deţine un loc permanent, un loc aparte. Versurile sale armonioase le-au scăldat sufletele, le-au arătat elevilor că pe această lume au trăit eroi dar şi epigoni, au sădit în sufletele micilor şcolari scântei de lumină, de mândrie, Eminescu a strălucit şi a lăsat lumină pentru noi, opera sa i-a încântat cu ale lui nestemate. Au înţeles că Eminescu întotdeauna a însemnat ceva pentru neam, că trebuie să-l apreciem pentru ceea ce a fost, pentru talentul şi creaţiile sale, că Geniul s-a stins dar poezia nu, că mai trăieşte şi va trăi mereu, va luci pe bolta senină a literaturii universale. Toţi elevii au participat cu plăcere şi entuziasm la aceste activităţi, au studiat viaţa şi opera poetului, au alcătuit portofoliul „Eminescu - poetul nepereche al neamului românesc", au purtat discuţii imaginare cu poetul, şiau exprimat gândul lor la aniversare. CONCURSUL literar a cuprins probele: Ce ştim despre cel mai mare poet al tuturor timpurilor (viaţa, opera); Recunoaşterea unei poezii , după citirea unor versuri; Cel mai bun recitator, Cel mai bun cititor al poeziilor eminesciene, în cunoaşterea operei eminesciene s-au remarcat elevii: Gheorgan Toader Alexandra, Deteşan Raul, Ormenişan Sergiu, Lupşa Giorgiana, Varga Roxana. Ne place să credem că Eminescu va rămâne mult timp în sufletele micilor şcolari prin poeziile sale, în urma acestor activităţi, desfăşurate sub îndrumarea inst. Alina Paraschiva , înv. Ana Paraschiva în colaborare cu doamna bibliotecară Clara Câmpean, cu toţii am devenit mai bogaţi sufleteşte. Geniul poeziei româneşti va rămâne unic şi va lumina calea tuturor celor cărora le place poezia şi literatura. Inst. ALINA PARASCHIVA, Şc. Gen. „Ioan Vlăduţiu”, Luduş W  La mulţi ani... Mihai Eminescu! Incitantul generic, cu referire la menţinerea eternă în mentalul colectiv românesc, şi nu numai românesc, a frumuseţilor developate de geniul poeziei româneşti şi universale, a fost luat ca titlu de tânăra profesoară de Limba şi Literatura Română Carmen Camelia Antal, , de la Gimnaziul de Stat "Decebal" din Bobohalma, pentru a sărbătorii cei 159 de ani de la nașterea poetului... Emin! Joi, 15 ianuarie, în frumosul sat de români, în frumoasa școală de copii de români, aceasta a dat cuvenita cinstire evenimentului. A antrenat copiii de clasa a Vll-a şi a Vlll-a într-un concurs de cultură literară, intitulată "îl cunoaşteţi pe Eminescu ?", dar şi în alte mici concursuri de recitări din lirica eminesciană şi din creaţie literară. La concursul de cultură literară s-a realizat următoarea ierarhie. Premiul I-Alexandra Moldovaiî, cl. a Vll-a Premiul, al 11-lea-Tsonora Doboş, cl. a Vlll-a, şi Laura M.tu, cl. a Vlll-a. Premiul al lll-lea- Valentin M.270, cl. a Vlll-a. La proba concurs de recitări, intitulată "La mulţi ani... Mihai Eminescu!", la care au participat elevi din clasele a V-a, a Vl-a şi a Vlll-a, s-a cristalizat următorul clasament: Premiul I - Nicoleta Lulea, cl. a V-a; Răzvan Doboş, Alin Marc şi Daniel Moga, toţi din clasa a Vl-a, care au interpretat, costumaţi adecvat, pe roluri, sceneta întâlnirii dintre Mircea şi Baiazid din „Scrisoarea a lll-a". Premiul al ll-leaIoana Moga, Ionuţ Moga, Alexandra Cozma, Andreea Moga şi Sergiu Stroia, cu toţi elevi în cl. a V-a. Premiul al lll-lea Denisa Simu din cl. a V-a; Teodora Doboş şi Adrian Plăcintar din cl. a Vlll-a. Concursul de creaţie (compunere şi poezie) s-a intitulat „Sărut mâna, Mihai Eminescu". Iată primii clasaţi cu o parte din titlurile lucrărilor: Premiul ITeodora Doboş, cl. a Vlll-a, „S-a născut un Luceafăr"; Mădălina Moga, cl. a VlI-a, „Dacă ar mai fi trăit Eminescu..."; Alexandra Moldovan, cl. a Vll-a, „Sărut mâna Eminescu, sărut mâna poet drag"; Alexandra Liulea, cl. a Vl-a, „Eminescu-medic sau poet?"; Răzvan Doboş, cl. a Vl-a, „La mulţi ani, Eminescu!"; Alexandra Cozma, cl. a V-a; Diana Moldovan, cl. a V-a. Premiu al ll-lea-Gabriel Dobrin, cl. a Vll-a, „Viaţa unui Luceafăr"; Virginia Manta, cl. a Vll-a, „întâlnire cu Luceafărul Eminescu"; Ioana Moga, cl. a V-a, Premiul al lll-lea- Loredana Raţ, cl. a Vll-a, „Dragul nostru Mihai"; Iulia Marc, cl. a Vll-a, „Poetul meu,drag şi scump"; Luciana Raţ, cl. a Vll-a, "Cumplita şi fericita viaţă a omului Eminescu". Pe lângă poezii de Mihai Eminescu la manifestare s-au recitat şi poezii despre Eminescu, scrise de unul din dascălii elevilor, Răzvan Ducan, culese de d-ra profesoară din cartea acestuia „Eminescu şi Târnăveniul-exerciţii de admiraţie", Ed. Tipomur, Târgu-Mureş, 2002. D-ra prof. Carmen Camelia Antal este cea care a vorbit elevilor despre importanţa evenimentului, subsemnatul, vorbind, de asemenea, cu o zi înainte (la cererea clasei a VI-a) despre viaţa şi opera Poetului Luceafăr. ________________________________RĂZVAN DUCAN^ ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------. Mihai Eminescu, sărbătorit la Grupul Școlar Band POETUL NEPERECHE, simbolul poeziei neamului românesc, a fost sărbătorit la Şcoala din Band, în 15 ianuarie, cu cinstirea cuvenită. Atmosfera feerică creată în acest spectacol omagial, de elevii şcolii, a fost pentru întreaga asistenţă o adevărată revelaţie. Şi asta, pentru că profesorii organizatori, a tot ce a însemnat spectacol dedicat poetului naţional, au adus un suflu proaspăt, inedit, în şcoală. Aceştia au dat o mare atenţie pregătirii punctelor din program: proiecţii pe fond muzical, cu date din viaţa lui Eminescu, cântece, poezii şi cu mult talent scenic a fost prezentat „Luceafărul" de către elevii şcolii.Mai mult ca oricând, spectacolul omagial dedicat marelui poet s-a îmbinat, printr-o bună colaborare între cadrele didactice de la catedra de limba şi literatura română şi limba şi literatura maghiară, cu spectacolul dedicat marelui poet maghiar Petőfi Sándor. De o înaltă ţinută calitativă, spectacolul dedicat poeţilor, Mihai Eminescu şi Petőfi Sándor a demonstrat, o dată în plus, că tinerele profesoare Adela Mărăcine şi Lukacs Zsuzsanna aduc performanţa în şcoală, nu numai în activităţile curriculare, dar şi în domeniul extracurricular. Se cuvine să amintesc strădania elevilor de a da tot ce au mai bun pentru a scoate în evidenţă dragostea lor pentru poeţii omagiaţi. Din fericire Şcoala din Band are elevi foarte talentaţi în ale cântecului, poeziei şi teatrului. Merită să fie cunoscuţi aceşti copii talentaţi cu trăirile lor, pe tot parcursul spectacolului: Fogarasi Nagy Robert clasa a V-a A, Ilea Carmen Andrea, clasa a V-a A, Adrian Jurcă clasa a Vl-a A, Bianca Costin, clasa a Vl-a A, Székely Noemi, clasa a V-a D, Adorján Hermina, clasa a Vlll-a C, Nagy Orsolya, clasa a V-a D, şi Horváth Nora clasa a V-a D. Invitaţi, la marea sărbătoare a şcolii, pensionarii - cadre didactice ale aceleiaşi unităţi. Ei mulţumesc liderului sindical Melinda Harai Szabó, care, cu multă generozitate, are grijă de membrii sindicatului său, dar nu i-a uitat nici pe cei care au trudit în această şcoală, invitându-i la frumoasa sărbătoare şi nu numai. învăţătoare pensionară. ___________ MARCELA RUSU _ Dor de Eminescu, nu şi dea Bălcescu sau Dandea?! Nu departe, doar în urmă cu câteva zile, poetul nepereche a fost sărbătorit şi la Târgu-Mureş. Prilej pentru unii dintre cei care ne conduc să constate cu... surprindere starea în care se află bustul poetului, neîngrijit şi murdar, şi să promită, populist, că situaţia nu se va mai întâlni. Ca unii care mai deschidem ochii la ce se întâmplă în oraşul acesta i-am putea trage de mânecă pe cei care se declară nemulţumiţi de starea în care se află bustul lui Eminescu, arătându-le că nici alte lucrări de artă nu se simt mai bine. De exemplu, statuia lui Avram Iancu, care este murdară şi marcată cu găinaţ, cum la fel este statuia lui Dandea, aflată chiar în faţa primăriei. La -18 ani de la evenimentele din martie 1990 continuăm să votăm bolnav, etnic, fie că alegătorul este român sau maghiar, dar un pic de respect pentru primul primar român al Târgu-Mureşului nu putem arăta ? Măcar din partea liberalilor, pentru că PDL-iştii au dovedit că fac alergie la ideea de aleşi liberali ! ____________________________________________FLORENTIN DEACU Sistem modern de calificări în învăţământul superior Agenţia Naţională pentru Calificările din învăţământul Superior şi Parteneriat cu Mediul Economic şi Social (ACPART), în calitate de promotor, a lansat oficial, la sfârşitul săptămânii trecute, proiectul „Dezvoltarea unui sistem operaţional al calificărilor din învăţământul superior din România", în valoare de aproximativ 17 milioane lei, cofinanţat de Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane şi de Guvernul României. Parteneri ACPART sunt Comisia Naţională pentru Calificările Profesionale (CNCP) - Franţa, Universitatea din Bucureşti şi Universitatea Politehnica din Bucureşti. Obiectivul major vizează crearea unui sistem modern de calificări în învăţământul superior, convergent cu recomandările Comisiei Europene şi cu imperativele procesului Bologna, corelat cu cerinţele şi evoluţia pieţei muncii. Pentru atingerea acestuia, proiectul îşi propune să dezvolte trei mari axe de acţiune: implementarea Cadrului Naţional al Calificărilor din învăţământul Superior şi acordarea lui cu instrumentele deja existente pe piaţa educaţiei şi a muncii; operaţionalizarea Registrului Naţional al Calificărilor din învăţământul Superior - RNCIS, precum şi realizarea unui studiu privind corespondenţa dintre calificările universitare şi cerinţele pieţei muncii din România. Proiectul se adresează în primul rând cadrelor didactice şi studenţilor din instituţiile de învăţământ superior şi partenerilor lor din economie, cu care vor constitui consorţii universitateîntreprindere, care să corespundă domeniilor fundamentale de formare universitară. Descrierea a 500 de programe de studiu de nivel licenţă şi master în termeni de competenţe se va face prin consultarea tuturor instituţiilor implicate în sistemul naţional al calificărilor: Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, organizaţiile studenţeşti, parteneri sociali (comitete sectoriale, patronate, sindicate, asociaţii profesionale). Acţiunile din cadrul proiectului se vor finaliza în 31 octombrie 2011 şi vor implica o largă expertiză europeană şi naţională din domeniul calificărilor. LETIŢIA BOTA