Cuvântul Liber, martie 2014 (Anul 26, nr. 42-62)

2014-03-25 / nr. 58

MARTI, 25 MARTIE 2014 UNIVERS CULTURAL LAZAR LADARIU - 75 Lazăr Lădariu împlineşte azi, de Sfânta Sărbătoare a Bunei Vestiri o vârstă venerabilă -75 de ani, situându-se cu demnitate la înălţimea ei. Nu sunt printre cei care se lasă uşor antrenat în acţiuni omagiale, mai ales în cazul celor pentru care smerenia a fost întotdeauna la ea acasă. Dar Lazăr Lădariu - omul şi opera - cred că merită cu prisosinţă să primească însutit pentru cât a dat. Este motivul pentru care această rubrică, pe parcursul mai multor săptămâni, am pus în valoare personalitatea unui confrate bun conducător de prietenie, leac pentru multe din rănile zilei. Am editat un număr special al revistei „Vatra veche" sub genericul „Lazăr Lădariu - 75", s-a editat un volm masiv, de peste 600 de pagini, în seria „Profesioniştii noştri", dedicat unei personalităţi de excepţie a judeţului Mureş Astfel se va putea vedea mai bine contribuţia de excepţie a lui Lazăr Lădariu la „Creşterea limbei româneşti/ Ş-a patriei cinstite". îi dorim, din acest colţ de pagină, viaţa îndelungată, cu sănătate şi putere de muncă! NICOLAE BĂCIUŢ  -;ir. ;3 * V'Ă «liyMik v* SSL Î-VijJt t V '»Mlk-.w ■ JmBbÍÉCT jj. JfdfjMit ItJi? X iP- • ^ ?;• &§1311 a ' LAZĂR LĂDARIU, LA 75 DE ANI în urmă cu cincisprezece ani, când Lazăr Lădariu rotunjea şaizeci de ani în vârsta sa, acea vârstă mi se părea a unui om care a cam spus ce avea de spus și se poate gândi la... pensie. Dar acum, când Lazăr Lădariu bate 75 de ani, ce să mai spun? Să mă mir că ce avea să spună mai important a spus, de fapt cu deosebire în ultimele două decenii, cu acelaşi neastâmpăr, cu aceeaşi dorinţă de implicare, de a fi cu viaţa şi opera sa al neamului care i-a dat şansa să scrie şi să viseze în limba română? Am fost părtaşi la cele mai importante fapte de literatură aproape trei decenii şi jumătate. Am fost împreună mereu acolo unde era de pus umărul la greul de a impune rostirea românească, acolo unde era de trezit conştinţele, de antrenat energiile, ca să rezistăm, să nu ne risipim. Şi să lăsăm urme. Mi-a fost mereu fratele mai mare şi am crezut în cuvântul şi-n faptele sale. Prietenii său au fost prietenii mei, adversarii săi au fost şi ai mei. A rămas mereu pentru mine domnul Lăzăr Lădariu, nu mi-am permis niciodată să-l tutuiesc. Mi-am asumat cu toată convingerea aceeaşi cruce pe care şi-a asumat-o şi Lazăr Lădariu. I-am admirat verticalitatea, tenacitatea, neostoirea, statornicia, cumpătarea, fermitatea, înţelepciunea, încrederea în neamul său, credinţa nestrămutată şi respectul pentru valorile noastre dintotdeauna. Lazăr Lădariu e mai mult decât oricare dintre noi un luptător pentru adevăr, pentru dreptate şi aceste sintagme au acoperire în tot ceea ce a făcut de când ne cunoaştem. I-am fost editor la aproape toate cărţile tipărite după decembrie 1989, am fost la toate lansările cărţilor sale, am scris despre multe dintre ele, nu în cuvinte de circumstanţă, ci cu sinceritate şi cu respect pentru tot ceea ce a reuşit să facă, împărţindu-se între truda la masa de scris ca poet, ca jurnalist, şi implicarea în viaţa cea de toate zilele, ca politician. Lazăr Lădariu, la 75 de ani, a rămas tânăr, tânăr în felul de a fi şi de a gândi, cu înţelepciunea vârstei înalte la care a ajuns. Lazăr Lădariu e un partener de cursă lungă. Unul cu care să te duci până la capătul lumii. NICOLAE BĂCIUŢ Ca o chemare Demult, străbunii mei ciopiit-au lemnul şi numele mi-au dat, în martie ursitoarele mi-au hărăzit auzul, să fiu bolnav de cântul adâncului brăzdat; m-au învăţat să-nalţ Cuvântul niciodată strâmb, cu gând rău luminii firul să nu-i rup, cuţite ascuţite să nu port la carâmb, prin nopţi să îmi păzesc mereu pădurea pândită de vreun lup. LAZĂR LĂDARIU Pagină realizată de NICOLAE BĂCIUȚ Cărţi noi „La poarta Raiului nu se stă la rând", de Gheorghe Nicolae Şincan Nu mai surprinde pe nimeni miza pe anecdotic a părintelui dr. Gheorghe Nicolae Şincan, ca exerciţiu persuasiv, ca metodă de dialog duhovnicesc cu beneficii mult mai mari decât predicile de vehemenţă moralizatoare. Părintele dr. Gheorghe Nicolae Şincan a ales calea cea mai scurtă de a ajunge în inimile credincioşilor lui şi de a-şi prelungi dialogul cu ei şi dincolo de biserică. Volumele tipărite în ultima vreme de preacucernicul părinte sunt, indirect, şi o invitaţie la lectură, la reîntoarcerea la cuvântul care zideşte, la cuvântul care mântuie, la cuvântul care sporeşte cunoaşterea de sine, încrederea în propriile resurse de a fi în ascultare faţă de armonie cu lumea. Povestirile la care a recurs părintele dr. Nicolae Gheorghe Şincan, într-o selecţie din sutele de texte adunate ca sursă permanentei hrăniri a sufletului, a salvării sale, Editura „Nico", 2014) cuprind un teritoriu extins al problematicilor cotidiene, al provocărilor care atentează la pierderea credinţei şi demnităţii, a pierderii sinelui, deschizând orizonturi largi rătăcirilor veacului, care fac tot mai îndepărtate porţile „Raiului la care nu se stă la rând". Poveţele părintelui dr. Gheorghe Nicolae Şincan aduc Raiul mai aproape şi pe oameni mai aproape de oameni, mai aproape de Dumnezeu. Inspirat titlu pentru un demers cu ţinte foarte precise, dar cu mijloace mult mai potrivite, adaptate unor timpuri mult prea agresive împotriva spiritului. Sumarul cărţii recompune, până la urmă, necesarul nostru zilic, doza de sporire a credinţei, a speranţei. Valorile umane, morale, religioase sunt scoase în faţă, cu subtilitate, cu umor, cu ironie fină, pentru a oferi modele şi moduri de viaţă alternative la toate tentaţiile care pot deturna şi împovăra conştiinţa. Atent, părintele dr. Gheorghe Nicolae Şincan se adresează tuturor categoriilor de vârstă, tuturor straturilor sociale, se adresează şi celor buni şi celor răi şi celor săraci şi celor bogaţi, şi celor urâţi şi celor frumoşi, şi celor trişti şi celor bucuroşi, se adresează tuturor care vor săfie cu Dumnezeu şi pe pământ şi în Ceruri. O face cu blândeţe, cu înţelegere, cu convingerea că niciun efort nu e prea mare pentru a-i face pe semenii săi să descopere Calea, Adevărul, Viata. -------------------------------------------------- NICOLAE BĂCIUȚ poruncile lui Dumnezeu și de a fi în AMÂNDOI, ÎN ABURUL PÂINII Fundaţia Culturală „Cezara Codruţa Marica" şi Centrul de Studii Literare „Grigore Vieru" din Târgu-Mureş, în parteneriat cu revista Vatra veche, a organizat a X-a ediţie a Concursului interjudeţean de creaţie artistică AMÂNDOI, ÎN ABURUL PÂINII, dedicat zilelor de 1 şi 8 Martie. Elevi din judeţele: Mureş, Bistriţa-Năsăud, Sibiu, Alba, Braşov, Galaţi, Hargita şi Covasna s-au înscris cu creaţii originale, versuri, pagini de proză literară sau desene care au exprimat frumuseţea, sinceritatea, bucuria, speranţa care luminează la vârsta copilăriei sau a adolescenţei relaţiile de viaţă, în special cele educative, dintre copil sau adolescent şi mamă. Juriul Concursului a stabilit, dintr-un număr impresionant de lucrări, următoarele premii: Clase primare - Premiul I, Suciu Anda, Şcoala Gimnazială nr. 7 Târgu-Mureş, Premiul ai ii-iea, Hădărig Alexia Manuela, Şcoala primară Aurel Gurghianu Iclănzel, Premiul aiiii-iea, Domide Luana, Şcoala Gimnazială Liviu Rebreanu Târgu-Mureş, Clase gimnaziale - Premiul I: Lepădatu Denisa, Şcoala Mihail Sadoveanu Galaţi, jud. Galaţi, Cândea Adela, Şcoala Gimnazială Avram Iancu Târnăveni, Premiul al H-iea,Baciu Daria Elena,Şcoala Gimnazială Nicolae Bălcescu Târgu-Mureş, Negovan Adalia, Colegiul Naţional Unirea Târgu-Mureş, Istrate Teodora, Şcoala Gimnazială Europa Târgu-Mureş, Bejan Maria, Şcoala Gimnazială Emil Drăgan Ungheni, Barabasi Timea, Şcoala Gimnazială Ion Chinezu Sântana de Mureş, Premiul al iii-iea, Colceriu Carmen, Colegiul Naţional Al. P. Ilarian Târgu-Mureş, Pop Liana Miruna, Colegiul Naţional Al. P. Marian Târgu-Mureş, Popa Ioana, Şcoala Gimnazială Avram Iancu Unirea, jud. Alba, Bucur Alex Ionuţ, Şcoala Gimnazială Livezi, jud. Harghita, Hancu Serafim Rafael, Şcoala Gimnazială Serafim Duicu Târgu-Mureş, Matei Denisa, Şcoala Gimnazială Glăjărie, Chartos Renata Beatrice, Şcoala Gimnazială Sfântu-Gheorghe Sângiorgiu de Mureş; Menţiune: Oltean Gh. Daniel, Şcoala Gimnazială Şeulia de Mureş; Clase liceeale: Premiul I, Kiss Iris, Liceul Pedagogic Mihai Eminescu Târgu-Mureş, Premiul al ii-iea, Alexandra Iuga, Liceul de muzică Tudor Jarda, Bistriţa, Raluca Chichişan, Colegiul Economic Transilvania Târgu-Mureş, Premiul al iii-iea, Căulean Răzvan Cătălin, Colegiul Economic Transilvania Târgu- Mureş, Creţa Valeria Maria, Liceul Pedagogic Mihai Eminescu Târgu- Mureş, Premiul special pentru expresivitate artistică, Dumitriu Bianca, Colegiul Tehnic Târnăveni. (N.B.)