Cuvântul Libertății, octombrie 2003 (Anul 15, nr. 4240-4266)

2003-10-25 / nr. 4261

ACTUALITATE 4’Sâmbătă 25,duminică 26 octombrie 2003 Bulucea de bani Primarul Vasile Bulucea și-ar fi dorit o ploscă, din lemn maron lăcuit cu un dop de cocean nu■ mai bună pentru păstrat băuturica tare și bună, dar n-a avut bani s-o cumpere. Văzând că nu se hotărăște să scoată banii, meșterii i-au dat-o atunci pe degeaba, iar edilul s-a înseninat și a toastat imaginar cu țuică. Prefectul Ion Călin, fără să se mai caute prin buzunare, nici el n-a avut mărunt și n-a putut să-l împrumute pe primar și nici să-și cumpere o brățărică împletită la care s-a uitat lung, aproape îndrăgostit de împletitura ei. La el însă nu a ținut figura și firul de piele a rămas atârnat pe postament pentru craiovenii cu bani. Cuvântare cu vizionare După ce-a ținut o cuvântare de bun venit în cinstea meșterilor populari, privindu-i de la distanță cum se străduiau să-și improvizeze chioșcuri împotriva ploii, primarul le-a urat craiovenilor „vizionare plăcută”, a dat drumul la muzică și a plecat prin târg. Cu un umăr mai jos, prefectul Ion Călin îl urma încrezător pe primarul care înainta autoritar, cu mâinile înfundate în buzunarele goale și pardesiul fâlfâind în ploaie. în acordurile săltărețe ale muzicii, autoritățile au luat la rând tarabele cu tot felul de obiecte populare. Zâmbitori și înțelegători, meșterii s-au făcut ca nici prin gând nu le-ar fi trecut să se aștepte la un cort sau măcar la o prelată pentru ploaie din partea gazdelor, iar autoritățile locale s-au făcut și ele că plouă... Și chiar ploua, ieri, și ceramica întinsă pe jos l-a pus pe fugă pe primar, străfulgerat pesemne de remușcarea că n-a fost să fie soare la festival. Doi cumpărători județul are Când pasul iubitorilor de artă din cadrul Primăriei Craiova, al Prefecturii Dolj și al altor instituții craiovene a luat calea înainte răzuind cu privirea arta populară, din rândul acestora s-au detașat vreo câțiva cumpărători cu rang înalt, îngenunchind la poalele unui petec cu ceramică de Horezu, deputatul Virgil Popescu a fost printre puținii care au zăbovit într-un interval mai mare de câteva secunde și a ales trei farfurioare mici. Alături, președintele Consiliului Județean Dolj, Ion Voiculescu, s-a orientat spre o ceașcă mult mai mică decât pumnul, din care să soarbă tărie fiartă. Și-a cumpărat vreo șase, și pentru prieteni. Cei doi au fost singurii văzuți purtând la braț câte ceva, simbolic, de prin târg: în rest, ploaia cădea mărunt, muzica sălta, iar autoritățile se hlipeau voinicește la comercianții care se chinuiau să-și ferească marfa de stropii neîndurători. Cei cu mai mare intuiție și-au cărat corturile de acasă, au adus și scânduri și cuie și-au început gospodărește să ridice apărătoare de ploaie pentru cele trei zile cât vor sta la Craiova. Alții, care nu aveau nici măcar o umbrelă de ploaie, s-au adăpostit pe sub arcadele clădirilor care înconjoară piața. Văzându-i cum așteaptă răbdători o minune de sus, autoritățile locale au urat vânzare mare și au grăbit un pas de defilare . LAURA MOTÎRLICHE Călin târgul s-au plâns da, ulcele a L POLITICA a videoconferința de ieri. Premierul i-a lăudat pe miniștrii demisionari și i-a amenințat cu controalele pe secretarii și subsecretarii de stat Premierul Adrian Năstase a simțit nevoia să mai facă unele precizări în legătură cu demisiile celor trei membri ai cabinetului - Mircea Beuran (ministrul Sănătății), Hildegard Puwak (ministrul Integrării) și Șerban Mihăilescu (secretarul general al Guvernului), survenite la începutul acestei săptămâni. Șeful Executivului a spus că are impresia că lumea a înțeles greșit gestul celor trei și motivația care a stat la baza acestei decizii. „Vrem ca schimbările acestea să nu fie privite ca fapte în afara unei realități mai complexe. S-a tot încercat să se imprime declarațiilor noastre alte conotații, cel mai des fiind vehiculat ca aceste înlocuiri sunt o perdea de fum, pentru a nu se mai discuta despre referendum. Chestiunea remanierii este o problemă ce ține de politica partidului nostru. Nu a fost vorba de demiteri și, cu atât mai puțin, de combinații făcute la miez’de noapte. Am considerat că acesta era cel mai bun moment pentru a face niște schimbări”, au fost cuvintele prim-ministrului. Ca să fie și mai explicit în privința faptului că cei trei demnitari nu au fost pedepsiți pentru vreo eroare profesională, Adrian Năstase a spus că aceștia au depus o muncă extraordinară și au avut rezultate foarte bune în domeniile lor de activitate, în schimb, odată declanșate acele scandaluri, care i-au avut ca protagoniști, miniștrii nu și-au mai putut vedea de treburi la fel de serios, fiind nevoiți să tot dea dezmințiri, să vină cu precizări, să mearga pe la audieri. „Contăm, în continuare, pe sprijinul domnilor Beuran, Puwak și Mihăilescu în cadrul partidului și la toate acțiunile pe care noi le vom iniția”, a încheiat premierul, pe un ton ferm, pentru ca nimeni să nu se mai îndoiască de aceste lucruri. Dacă Mircea Beuran, Hildegard Puwak și Șerban Mihăilescu nu au făcut nimic rău și, totuși, au părăsit Guvernul, primministrul a avertizat că nu vin zile prea bune nici pentru acei membri ai Cabinetului care au intrat într-o stare de blazare. „După remanierea de la începutul acestei săptămâni, avem în vedere numeroase alte măsuri de optimizare a activității Executivului. Vom face evaluări la toți secretarii și subsecretarii de stat, pentru a elimina pericolul uzurii profesionale și anumite susceptibilități, mai ales în zonele de interes public. Unii dintre acești angajați ai Guvernului au impresia că pot intra în vacanță până la alegerile viitoare. S-au instaurat deja o anumită blazare, mai ales la aceia care au schimbat mai mulți miniștri. Ei nu mai fac nimic și așteaptă să vină următorul ministru, să vadă ce zice acela. Nu vreau acum să discut, de exemplu, ce se întâmplă la Autoritatea Rutieră Română, la CFR SA sau la Compania Națională de Investiții”, a menționat Adrian Năstase. Elevota de „motoare mai puternice” - după cum s-a exprimat premierul - se simte și la nivel local, „și măsurile ce urmează să le luăm îi vor viza pe cei care nu țin pasul cu noi, pe cei care încalcă legile și pe aceia care au complicități cu diverse mafii”. CLAUDIA VĂTUI POLITICA POLITICA POLITICA PSD la Zilele Craiovei Toți liderii de frunte ai PSD Dolj se vor afla la acest sfârșit de săptămână în stradă, pentru a sărbători alături de craioveni Zilele orașului. După cum am aflat de la președintele executiv al filialei, Ion Prioteasa, social-democrații s-au mobilizat special pentru acest eveniment și au intenția de a fi prezenți la toate manifestările cuprinse în program. „Am discutat chiar să ne împărțim acțiunile la care vom merge, pentru a putea fi peste tot. Ni se pare important ca locuitorii orașului să simtă că le suntem alături și în asemenea momente, nu doar când le solicităm votul. Vom veni inclusiv la spectacole, vom mânca mici și vom bea bere, la fel ca toată lumea”, a încheiat Prioteasa. CLAUDIA VĂTUI Năstase vrea și de validare Șeful Executivului i-a dat dreptate, la videoconferința de ieri, președintelui Ion Iliescu, în privința eliminării pragului minim pentru validarea rezultatelor în caz de alegeri sau de referendum. „în ultimul an s-a discutat de mai multe ori despre necesitatea acestui prag, în condițiile în care rata absenteismului este una foarte mare. Domnul președinte a spus că ar trebui să se renunțe la el și a fost criticat. Probabil că ar fi fost criticat și dacă ar fi spus că ar fi bine să creștem acest prag la 60%. Noi trebuie, însă, să ținem cont că în mai multe țări europene, ca Elveția și Austria, s-a ajuns la concluzia că un astfel de prag limitează exprimarea opiniilor”, a susținut premierul la întâlnirea de ieri cu prefecții. în acest context, Adrian Năstase a vorbit și despre rata scăzută de participare a românilor la referendumul pentru adoptarea noii Constituții, pe care a caracterizat-o ca fiind conformă cu „media europeană a absenteismului", însă a atras atenția că trebuie făcut ceva ca lumea să devină mai interesantă de „evenimentele electorale”. In final, prim-ministrul le-a spus prefecților PSD să aibă grijă, să nu transforme votul de săptămâna trecută, pentru adoptarea Constituției, într-o acțiune triumfalistă. „Să nu considerați că pentru alegerile viitoare nu va trebui să facem un efort. La locale, generale și prezidențiale, monitorizarea formațiunii noastre va fi extrem de severă și vă rog să vedeți să nu fie nici o umbră de suspiciune”, i-a îndemnat Năstase pe prefecți. CLAUDIA VĂZUI el să se renunțe la pragul minim a alegerilor și referendumului POLITICA OFF-uri de GABRIEL BRATU-MIR -E bine Popescule, e bine. Ca să mănânc o zi, muncesc o săptămână! POLITICA + POLITICA POLITICA Editura „Scrisul Românesc” lansează colecția „Memoria Craiovei” Astăzi, la ora 17,30, în foaierul Teatrului Național Craiova, are loc lansarea colecției „Memoria Craiovei”, eveniment organizat de Editura „Scrisul Românesc" și TNC. Primele cărți ale colecției -care, neîndoielnic, va reprezenta un punct de reper al culturii Băniei - sunt: „Craiova, mon amour”, semnată de Alexandru Firescu și Constantin Gheorghiu, autori ai mai multor lucrări remarcabile: „Din lumea umbrelor”, de Darie Hinoveanu; „Despre obârșii”, de Al.I. Amzulescu. Ma nifestarea este inclusă în programul celei de-a VII-a ediții a „Zilelor Municipiului Craiova”. LUMINIȚA RISTEA CUVÂNTUL LIBERTĂȚII Zilele Craiovei 2003 • 10.00, Cimitirul Sineasca, Monumentul Eroilor - Ziua Armatei, Ceremonial militar-religios cu depuneri de jerbe de flori • 11.00, Teatrul Colibri - „Bună dimineața, noapte bună!”, după Donald Bisset în regia lui Jora Ivanov • 14.30, Piața „Mihai Viteazul” - Decernarea premiilor Târgului Meșterilor Populari • 18.00, Catedrala Mitropolitană „Sfântul Dumitru” - Procesiune religioasă cu Sfintele Moaște ale Sfântului ale Sfântului Mare Mucenic Dimitrie • 18.30, Teatrul Național - „Ascensiunea lui Arturo Ui nu poate fi oprită”, de Bertolt Brecht, în regia lui Kincses Elemer • 18.30, Teatrul Liric „Elena Teodorini” - Recital de balet clasic al Companiei Grația Ballet Tokyo • 19.00-23.00, zona S 200 - concert Akcent și Vama Veche ______urica L • 9.00-12.00, Catedrala Mitropolitană „Sfântul Dumitru” - slujbă religioasă „Hramul Bisericii Catedrale „Sfântul Dumitru” • 11.00, Parcul „Nicolae Romanescu" - Gala Canină 2003 • 13.00, Catedrala Episcopală „Madona Dudu” - „Concert coral de muzică sacră al Teatrului Liric „Elena Teodorini” • 19.00-22.00, zona S 200 - concert Vank și O-zone. u Eminescu, Creangă, Slavici, Caragiale - eterni și fascinanți . Oricât de tare ne vor apăsa greutățile vieții, oricât se va chinui televizorul să atragă, mereu vor fi oameni care vor prețui la adevărata ei valoare cartea și operele literare. „ Cărțile sunt o mină de aur, cultura adevărată nu se poate obține decât prin lectură”, sunt vorbe care trec nepăsătoare pe lângă urechile tineretului din zilele noastre. De aceea, orice încercare de a scoate în evidență fascinația cărților nu este decât de aplaudat, dacă vine din dragoste pentru oamenii care o viață întreagă și-au dedicat-o scrisului și nu din dorința de a-ți face publicitate profitând de admirația pe care poporul nostru poate să o aibă față de o operă a lui Eminescu, Creangă sau Caragiale. Profitând de tam - tamul care se face în perioada 24-26 octombrie, pentru că se sărbătoresc „Zilele Craiovei", știind că atenția tuturor este îndreptată asupra oricărui eveniment bine mediatizat și sperând că oamenii își vor întoarce privirile înspre partea culturală a orașului, Casa Corpului Didactic, Inspectoratul Școlar Județean Dolj, Editura “Scrisul Românesc” și Biblioteca „Alexandru și Aristia Aman” au deschis, ieri, o expoziție de carte. Evenimentul a fost un omagiu adus cărților de către prof. Anca Pricină, inspector de specialitate în cadrul ISJ Dolj, Severica Cerchez, directorul Casei Corpului Didactic, și prof. univ. dr. Florea Firan, directorul editurii mai sus menționate. „Am încercat să evidențiem fascinația cărților și să cultivăm sensibilitatea în rândul celor prezenți. Totodată a fost o întâlnire metodică, ce a vizat actualizarea cunoștințelor cadrelor didactice în domeniul literar, dar și dezvoltarea profesională și personală”, ne-a declarat inspectorul Anca Pricină. Reprezentanta Casei Corpului Didactic, Severina Cerchez, a profitat de ocazie pentru a prezenta activitatea instituției pe care o conduce, mândrindu-se cu faptul că în ultimii doi ani a fost organizatoarea a peste 30 de tipuri de cursuri de perfecționare, la care au participat peste 9000 de cadre didactice și cu faptul că este promovator al inovației și al reformei. Tot aceasta a ținut să le numească pe cadrele didactice, în timpul cuvântării sale demagogice, „purtătoarele penajului material al spiritualității". După discursul acesteia, a fost anunțată reeditarea colecției „Clasicii români comentați”, o colecție care a apărut în 1930 și a fost întemeiată de Nicolae Contojan și continuată de Marin Sorescu. Din aceasta au apărut, deja, sub o nouă formă, cinci volume. Mihai Eminescu - „Poezii", Ion Creangă - „Povești. Amintiri din copilărie. Povestiri", I. L. Caragiale - „Teatru”, „Proză” și Ioan Slavici - „Mara. Moara cu noroc” sunt cele cinci titluri sub care se adună unele dintre cele mai mari opere, ce, prin nenumărate reeditări, arată că autorii enumerați îi fascinează, încă, pe cititorii. Evenimentul s-a încheiat printrun moment fermecător, un grup de copii de clasa a V-a de la Școala nr.12 „Decebal” încântând audiența prin modul în care au recitat poezii semnate de Eminescu și Marin Sorescu. „l-am ales pentru că, fiind încă mici și nevinovați, pot fi sensibili", ne-a spus prof. Anca Pricină, cea care i-a pregătit pe copii. RAMONA PRODEA ID £ 700 iu C. Românii iubesc florile aflate la putere Cu două săptămâni înainte de publicarea raportului de țară al Comisiei Europene, România nu stă pe roze, deși trandafirii sunt cei care zâmbesc colțoși în vitrinele patriei. Cu chiu cu vai a fost adoptată noua Constituție și guvernanții speră ca verdictul dat de CE să ne fie cât de cât favorabil. Totul este însă plasat în virtual, inclusiv speranța care moare ultima, fiindcă realitatea acestei toamne „câinoase” are blana numai petice și nu poate fi fardată atât de ușor. Machiorii care doresc ca România să arate ca o tinerică pe scena europeană în timp ce, de fapt, zidurile-i sunt de mărimea Marelui Canion, au de furcă la sfârșitul unui an plin de evenimente care atestă faptul că suntem, clar, într-o fundătură. Așa se face că în raportul asupra guvernării dat recent publicității de Societatea Academică Română (director, Alina Mungiu-Pippidi) se arată că sistemul politic național este cel mai slab cotat în comparație cu țările candidate. Pentru a nu se crea impresia că raportul este intenționat negativ - deși cifrele „urlă” la propriu - SAR a făcut Consiliului Europei recomandarea ca României să i se acorde cât mai rapid statutul de țară funcțională, tocmai pentru ca reformele timide începute să fie duse la bun sfârșit, iar controlul asupra cheltuirii fondurilor europene să se acutizeze. Ce putem afla din raportul întocmit de SAR și nu știam, de pildă? Faptul, pentru unii neconcludent, întrucât interesul poartă felul, că sistemul politic românesc este cel mai necompetitiv din toate țările candidate, închipuiți-vă că, după ani de nechezut, v-ați regăsit cafeaua preferată, dar după abia o săptămână de delicii, nechezolul se întoarce! Ce faceți atunci? Vă resemnați, scrieți acasă sau puneți ’mâna pe ceva și vă revoltați!’ Așa și cu „elita” politică românească, este considerată cea mai atinsă de „sindromul nechezolului” între cele care vor să adere la Europa unită. Migrația politică a devenit un fenomen aproape endemic și așa se face că Parlamentul ales în 2000 s-a modificat în procent de 12 la sută. Parlamentarul român este traseist pur excellence și această „excelență” și-o poartă la butonieră ca și când ar fi decorat de cine știe ce instanță celestă. Primarii și consilierii aleși pe listele unui partid fug în șir indian la altul și PSD s-a dovedit un adevărat aspirator în acești ani de când a venit la putere. De aceea, încrederea politică în politicienii români este foarte scăzută în raport cu cea a țărilor cu care ne „batem” pentru admitere. Un exemplu: în timp ce în Bulgaria, megieșă noastră, electoratul are încredere în Parlament în procent de 26 la sută, în România încrederea este de doar 13 la sută. Ce-i drept, sunt și țări unde această încredere este și mai scăzută, cum ar fi Slovenia, Estonia, Lituania etc. încrederea în partide este și mai scăzută, doar nouă la sută dintre români le creditează, cu mult în urma aceleiași Bulgarii (25 la sută), dar înaintea polonezilor, care nu prea cred în cei care fac jocurile pe scena politică a țării (doar 8 la sută). Spre deosebire de Cehia, unde încrederea în Justiție este poziționată la 34 la sută, în România aceasta se prezintă în procent de 19 la sută. Un capitol foarte interesant al raportului SAR îl constituie cel care referă asupra preferințelor pentru alternative nedemocratice, văzute ca alternative mai bune. Astfel, în România, 19 la sută dintre cetățeni cred că soluția cu comuniștii la putere este cea mai bună, în timp ce 14 la sută ar fi de acord cu o juntă militară. Când vine vorba de dictatură românii nu se joacă, semn că le-a plăcut al dracului disciplina și alinierea fără crocnet: 32 la sută sunt „pentru”, însă și aici suntem întrecuți, culmea, de țările baltice, care s-au săturat de joaca de-a baba oarba și vor o „dictatură ca-n Rusia”. Topul este condus de Lituania și Estonia (40 la sută) urmate îndeaproape de Letonia cu 38 de procente. Chiar și Polonia ne întrece la acest capitol și 33 la sută dintre ieși suspină după vremurile generalului Jaruzelski, semn că dialogul său cu Michnick n-a prea folosit... Pe 5 noiembrie raportul de țară va fi făcut public de Comisia Europeană și până atunci nu se mai poate îngrășa porcul. Partidul de guvernământ nu poate decât să spere într-o apreciere favorabilă a politicii sale, dar realitatea e cruntă mai ales în sectorul economic. Ca un făcut, afacerile cu trandafiri merg bine în țara condusă de partidul celor trei roze: numai anul acesta, România a importat 5 milioane de lire, în valoare de 850.000 de dolari. C-așa-i românul, iubește florile aflate la putere... NICOLAE COANDE