Cuvântul Libertății, ianuarie 2008 (Anul 20, nr. 5548-5571)

2008-01-12 / nr. 5555

sâmbătă 12, duminică 13 ianuarie 2008 Relevanța lui Eminescu în cultura română contemporană, la New York Institutul Român de Teologie și Spiritualitate Ortodoxă din New York, în colaborare cu Cenaclul literar “Mihai Eminescu”, organizează astăzi, 12 ianuarie, simpozionul anual dedicat marelui poet român Mihai Eminescu, care va avea ca temă “Relevanța lui Mihai Eminescu în cultura română contemporană”. în ultimele două decenii, Simpozionul Eminescu, organizat de Institutul Român de Teologie și Spiritualitate Ortodoxă din New York, a reprezentat cel mai amplu eveniment cultural academic din Statele Unite ale Americii, la care au participat numeroși artiști și distinși cercetători de profil. Evenimentul de astăzi începe la ora 15.00 și se desfășoară la Consulatul General al României la New York (38 Street cu 3 Ave, in Manhattan, NY). MAGDA BRATA cuvântul libertății / 7 S-au împlinit, pe 30 decembrie, anul trecut, zece ani de la trecerea în neființă a pictorului Corneliu Baba (n. 18 noiembrie 1906, Craiova - m. 30 decembrie 1997, București). A urmat cursul primar la Școala "Traian" și Liceul “Carol I" din Craiova, apoi Facultatea de Litere și Filosofie din București (1926-1930), Academia de Arte Frumoase din București (un an) și Academia de Artă din Iași, la clasa prof. Nicolae Tonitza (1934-1938). A avut numeroase expoziții peste hotare, prima și unica sa expoziție personală în România deschizănd-o în 1978. A fost membru titular al Academiei Române (1990). în 1998, Primăria Craiova i-a conferit, post-mortem, Diploma de Cetățean de Onoare al municipiului. (Magda Bratu) Concerte corale aniversare Medalion Mihai Eminescu Cu prilejul împlinirii a 158 de ani de la nașterea poetului Mihai Eminescu, Filarmonica „Oltenia” va prezenta marți, 15 ianuarie, ora 13.00, și vineri, 18 ianuarie, ora 14.00, două concerte dedicate elevilor craioveni, în interpretarea Coralei Academice, conducerea muzicală aparținându-i reputatului maestru Alexandru Racu. își vor da concursul soliștii vocali Tatiana Andrițoiu, Mirela Duță, Olga Șaiu, Nelu Iorga, Cristian Tălîngă, Mircea Tudora și pianista Gorina Stănescu, în programul celor două manifestări concertistice se regăsesc piese corale și romanțe celebre pe versuri eminesciene (Sara pe deal, de T. Popovici; Revedere, de D. G. Kiriac; Serenada, de T. Flondor; Doina, de S. Drăgoi; Și dacă..., de V. Spătărelu; Când amintirile..., de I. Alexandru; Lacul, de Gh. Bazavan, Patru madrigale: Freamăt de codru, La mijloc de codru des..., Peste vârfuri, Stelele-n cer, de P. Constantinescu. Mai am un singur dor, Pe lângă plopii fără soț, Dorința, Ce te legeni?, De ce nu-mi vii?"). «Cei aproximativ 700 de elevi care vor participa la evenimentele menționate reprezintă Liceul cu program sportiv “Petrache Trișcu”, precum și Școlile cu clasele I-VIII nr. 18 “Sfântul Dumitru”, nr. 19, nr. 36 “Gheorghe Bibescu”, nr. 37 “Mihai Eminescu”. Continuând relația de parteneriat educațional cu Inspectoratul Școlar Județean Dolj, Filarmonica “Oltenia” va mai organiza în cadrul stagiunii curente și alte activități culturale destinate elevilor, de care să beneficieze cât mai multe unități școlare», a precizat Iulia Negrea, secretar Relații Publice în cadrul Filarmonicii craiovene. MAGDA BRATU Fonduri de la bugetul Academiei Române Cele 12 volume, lansate întrun tiraj de 750 de exemplare, se adaugă altor șapte astfel de volume apărute, începând cu anul 2005. Volumele au fost tipărite la tipografia Monitorului Oficial, fiind publicate la inițiativa Fundației Naționale pentru Artă și Știință, conduse de Eugen Simion, și a Bibliotecii Academiei Române. Coordonatorul acestor ediții este Eugen Simion, în total 24 de volume, cuprinzând 14.000 de pagini .Facsimilarea manuscriselor lui Mihai Eminescu este, după părerea mea, cel mai important proiect cultural românesc derulat în această perioadă. Acum am realizat șapte manuscrise publicate în 12 volume. A fost un efort extraordinar pentru că banii pentru publicarea lor - 900.000 lei - au venit în septembrie 2007. ____________De ziua lui Mihai Eminescu, Eugen Simion lansează 12 volume ale manuscriselor poetului național Un număr de 12 volume din ediția facsimilată a manuscriselor lui Mihai Eminescu va fi lansat pe 15 ianuarie, la împlinirea a 158 de ani de la nașterea poetului, de către Eugen Simion, fostul președinte al Academiei Române, la sediul Bibliotecii Academiei Române. Fiecare volum este însoțit de un CD cu imaginea originală a manuscrisului. Lansarea va prilejui și desfășurarea unui moment artistic susținut de actorul Ilie Gheorghe, de la Teatrul “Marin Sorescu” din Craiova. Acesta va susține un recital cu poezii de Mihai Eminescu, foarte târziu”, a declarat academicianul Eugen Simion. El a precizat că fondurile sunt de la bugetul Academiei Române. “Sper ca în doi ani să pot spune că am facsimilat toate cele 24 de volume, care cuprind 14.000 de pagini scrise de Mihai Eminescu”, a mai spus fostul președinte al Academiei. Exemplare și pentru bibliotecile regionale din țară O mare parte din cele 750 de exemplare cu manuscrisele lui Eminescu vor fi transmise gratuit bibliotecilor regionale din țară, însă volume se vor găsi și la Biblioteca Academiei Române, de unde vor putea fi cumpărate. Ulterior, volumele vor intra și în librării, la un preț care urmează să fie stabilit. MAGDA BRATU Manuscrisele lui Eminescu, păstrate de Titu Maiorescu într-o celebră ladă a poetului și donate Academiei în 1902, au fost legate în 45 de caiete, fără o cronologie strictă și fără o ordine tematică. “Caietele” au fost citite, descifrate, reproduse în ediții succesive timp de un secol de câteva generații de eminescologi, fiind lăsate apoi în tezaurul Bibliotecii Academiei. La ora actuală, facilitățile tehnice permit reproducerea fidelă a textelor, astfel că Academia a reluat în 2005 proiectul ediției facsimilate. Primul pas a fost făcut în 1999 de ministrul Culturii de atunci, Ion Caramitru, care a alocat 90.000 dolari pentru achiziționarea unui scanner performant, folosit la realizarea volumelor apărute până acum.^