Cuvântul Libertății, aprilie 2009 (Anul 21, nr. 5913-5935)

2009-04-02 / nr. 5914

8 / cuvântul libertății învățământ / cultură .Arta baletului este o profesiune interioară. Arta se consumă înăuntru. Este o fereastră spre lume, o lume interioară. Astfel, dansul, fie clasic, fie modern sau de orice natură ar fi, este o fereastră deosebită spre univers. Iar universul este fiecare om. Fiecare spectator. Ferestrele acestea deschise sunt tot atâtea trepte spre cunoașterea de sine». Oleg Danovski Teatrul Liric “Elena Teodorini” prezintă astă-seară, de la ora 19.00, spectacolul extraordinar de balet “Fascinația dansului”, susținut de soliștii și ansamblul de balet din cadrul instituției. Evoluează Floriana Ion, Nicolae Popa, Ionuț Cimpoieru, Andreea Pretorian, Alexandru Radu, Andreea Iordache, Violeta Țicu, Dragoș Teodorescu, Eva Ștefanescu, Mihăiță Niculescu, Lelia Vais, Gabriel Radu Mic, Cristina Drăghici, Emilian Beleii, Alina Triță și Laurențiu Nicu. Coloana sonoră a spectacolului este reprezentată de fragmente de lucrări clasice și moderne - creații ale unor celebri compozitori sau piese ale unor interpreți ori formații în vogă: Carl Orff - “O fortuna” și “Fortune plange vulnera” din “Carmina Burana”, Vanghelis - “Dansul șarpelui"', James Horner - “Mack of Zorro”, Johann Strauss-fiul - “Polca Trisch Trasch” “Siempre tango”', Giuseppe Verdi - “Corul matadorilor” din “La Traviata”, Michael Jackson — “Thriller”', Maria Tănase — “Cine iubește și lasă Dead Can Dance - “Ylunga ” (Spirit Dance); Nick Cave și Kylie Minogue - “Where the wild roses grow Laurențiu Cazan - “Say something Andrew Lloyd Webber - “Phantom of the opera John Kander - “That jazz” din “Chicago"', Timbaland ft. One Republic - “Apologize Dean Martin - “Besame mucho 50 Cent - “Freedom ”. Coregrafia momentelor artistice este realizată de Ioan Kelemen, Ionela Trușcă, Laurențiu Nicu, Emilian Barteș, Lelia Vais, Emilian Beleii și Mihăiță Niculescu. MAGDA BRATA Michael Jackson și 50 Cent, alături de Strauss și Verdi, într-un spectacol de balet Trupa de balet craioveană s-a născut odată cu Secția de Operetă a Filarmonicii “Oltenia", în anul 1972, fiind formată atunci din dansatori ai fostului Ansamblu Folcloric “Nicolae Bălcescu ” și tineri absolvenți de liceu de coregrafie și ai Școlii Populare de Artă. Membrii fondatori ai ansamblului au dansat în spectacolul inaugural al Operetei craiovene (29 iunie 1972), cu opereta “Sânge vienez", de J. Strauss. In primii ani de activitate, ansamblul își aducea contribuția la realizarea scenelor dansante din operete. De-abia în 1978 a avut loc primul spectacol de balet de sine stătător, intitulat “Pe aripile valsului", un divertisment coregrafic pe muzica lui J. Strauss. Patru ani mai târziu, este pus în scenă primul spectacol de anvergură: “Coppelia ”, de Leo Delibes, care a reprezentat pentru tânărul ansamblu un veritabil examen de maturitate artistică. De-a lungul celor peste trei decenii și jumătate de existență, ansamblul a înregistrat succese deosebite și a stârnit aplauze la scenă deschisă. COLEGIUL NATIONAL CAROL ZILELE TEATRULUI LIRIC WJttHCOMIW [TEATRUL liric clona teodorinl în perioada 2-8 aprilie, Biblioteca Municipală Băilești, Primăria și Consiliul Local Băilești, Editura “Scrisul Românesc” din Craiova, în colaborare cu Școlile generale nr. 3, nr. 5 și nr. 6 din Băilești, organizează Zilele Bibliotecii băileștene, la împlinirea a 83 de ani de la înființarea acestei instituții. După cum a precizat bibliotecar Jeaneta Vlad, programul se deschide astăzi, ora 12.00, când vor fi lansate mai multe volume apărute la amintita editură: “Oltenia - studii și cercetări" și “Tudor Arghezi, treptele devenirii”, de Florea Firan; “Jurnal inedit”, de Marin Sorescu; “Jurnalul unui jurnalist fără jurnal”, de I. D. Sîrbu; “Trecătorul", de Ion Floricel, morală, la împlinirea a o sută de ani de la trecerea în neființă, Elena Cuza (n. 17 iunie 1825; d. 2 aprilie 1909), cunoscută și ca Elena Doamna. Despre soția domnitorului Alexandru Ioan Cuza vor vorbi profesorii Elisabeta Cioman și Elena Jianu. Luni, 6 aprilie, aniversarea a 83 de ani de existență a Bibliotecii băileștene va avea loc în cadrul “Clubului Seniorilor”, printr-un moment artistic prezentat de elevi de la Școala nr. 1 și Grupul Școlar “Ștefan Anghel”. Pe 7 aprilie, când se vor împlini 78 de ani de la nașterea lui Amza Pellea, prichindeii de la Grădinița nr. 9 “Amza Pellea” din localitate vor prezenta sceneta “Nea Mărin ” (ora 10.00), iar miercuri, 8 aprilie, de Ziua Bibliotecarului din România, va fi organi■zat “Carnavalul cărții”, care va cuprinde prezentarea mai multor referate în cadrul unui simpozion. MAGDA BRATU Mâine, 3 aprilie, începând cu ora 11.00, va fi come joi, 2 aprilie 2009 Festivalul “Ion Luca Caragiale" - educație prin cultură, la Argetoaia Școala de Arte și Meserii Argetoaia a deschis, la sfârșitul săptămânii trecute, cea de-a III-a ediție a Festivalului-concurs de teatru școlar dedicat lui “I. L. Caragiale”. Devenită deja tradiție, manifestarea s-a bucurat de participarea a șase unități de învățământ din Dolj, din localitățile Salcia, Scaiești, Valea lui Pătru, Coțofenii din Dos și Grecești și, pentru prima dată, de prezența unor elevi din Olt, mai exact de la Școala cu clasele I-VIII Vălenii de Jos. Costumați ca adevărați artiști, elevii au intrat în pielea personajelor din piesele “Lanțul slăbiciunilor", “Justiție”, “D’ale carnavalului”, “Dl. Goe”, “Examen anual", “O inspecțiune”, “Două loturi în urma competiției, juriul a avut, marți, cea mai grea sarcină, să departajeze concurenții. „Festivalul a avut o dublă dimensiune - spectacol și competiție școlară, dar și un dublu scop - omagierea personalității și operei marelui dramaturg și prozator român Ion Luca Caragiale, precum și dezvoltarea în rândul elevilor a cultului valorii și frumosului, a interesului pentru cultură prin teatru. A fost un concurs greu pentru elevi, dar și pentru juriu. Elevii au surprins prin maturitatea de exprimare, gestica și mimica bogate și expresive, sincronizarea și buna adaptare la rol și subiect, dinamism și energie și, mai ales, prin bucuria și dorința de afirmare. Până la urma s-au acordat următoarele distincții: Premiul I - Școlile Vulpeni și Salcia, Premiul al II-lea—Școala Valea lui Pătru și S.A.M. Argetoaia, Premiul al III-lea — Școlile Scaiești, Coțofenii din Dos și Grecești”, a declarat prof. Iulian Voinea, coordonatorul proiectului. CARMEN RUSAN Nichita Stănescu, omagiat de liceenii de la „Constantin Brâncuși" Elevii și profesorii de la Colegiul Tehnic de Arte și Meserii „Constantin Brâncuși” din Craiova au marcat, ieri, împlinirea a 76 de ani de la nașterea poetului Nichita Stănescu, printr-o expoziție de fotografii din opera și viața sa și printrun montaj literar-muzical susținut de membrii cenaclului școlii. „Obiectivul acestor activități a fost ca elevii să învețe să iubească ceea ce poetul Nichita Stănescu ne-a lăsat, sensul cuvintelor, să plăsmuiască din cuvinte idei și din idei sensuri noi, dăruindu-le școlii prin vocația lor”, a afirmat Minodora Stănculescu, unul dintre cele trei cadre didactice ale școlii care s-au ocupat de organizarea și desfășurarea programului de activități. CARMEN RUSAN